Energia-alan teknologinen kehitys ja sijoitusmahdollisuudet

Eikös IX35 ole jo katoavaa kansanperinnettä? :slight_smile: Hondan tosiaan unohdin, kiitos muistutuksesta

1 tykkäys

Joo IX35 on jo mennyttä, taitaa niitä olla vielä liikenteessä tosin. Suomessakin oli Woikoskella yksi, ehkä on vieläkin, silloin kun Suomella oli vielä jotain toivoa pysyä mukana kehityksessä.

2 tykkäystä

Niin tarkoitin siis, ettei tunnu näkyvän Toyotan osakekurssissa. Samaan aikaan joku Nikolan toivotaan-toivotaan hölöhölö nousee kymmenien miljardien arvoon ilman näyttöjä yhtään mistään, pelkästään puhelinmyyjätoimarin lennokkaiden juttujen perusteella, kun taas Toyotalla on todistettuja näyttöjä vetyosaamisestaan, ja on tietenkin viime vuosikymmenien menestynein autofirma, minkä pohjalta vetyautojenkin rakentamisen ja myymisen pitäisi kaiken järjen mukaan onnistua huomattavasti sujuvammin kuin uudella tulokkaalla.

No OK, keksin tälle jonkunlaisen selityksen: vaikka Toyotasta tulisi johtava vetyautomerkki suurella markkinaosuudella, niin Toyotan vetyautot syrjäyttäisivät suurelta osin Toyotan fossiiliautoja, jolloin Toyotan tilanne pysyisi vain suunnilleen samana kuin mitä se nyt on. Uusien tulijoiden kohdalla taas on toiveita kasvaa tyhjästä maailmanvaltiaiksi.

2 tykkäystä

Hexagonin Puruksen spinoffista lisätietoa, 0,15 osaketta saa jokaista Hexagonin osaketta kohti.

4 tykkäystä

Jaa-a, mitenköhän tuon verokohtelu menee juustotilillä? Osinko jaetaan siis spin-off osakkeiden muodossa?

Pidin tätä vastausta idioottimaisena, kunnes vääntäydyin tarkistamaan Handelsbankenin rahaston sisällön. Oikeassa olit. Sisältö löytyy tuolta: Kestävä Energia -rahasto on vastuullinen | Handelsbanken

Handelsbankenilla (tai Wilderhillillä tms.) on aika tehokkaasti seurattu tätä ketjua. Rahastossahan on kaikki, mitä tarvii, jopa Hyliionia ja Nikolaa. Aion sortua tähän rahastoon sitten, kun ei enää jaksa uutiset kiinnostaa.

Voipi ostaa Norttinetillä ja hoitokulut on 1,5 % /a.

Osingon inhoajille tiedoksi, että IQQH maksoi juuri n. 2 promillea osinkoa, joten nyt menee tässä monta päivää verosuunnitteluun, jotta saa tuon aiheuttaman tulonmenetyksen katettua. Taisi ottaa Norttinetti ennakonpidätyksenkin siitä, niin ei pääse sitäkään työtä tekemään itse tehokkaammin. Kyllä tuossa ostotoimeksiantojen ja kk-säästämisen välityspalkkiot jää kakkoseksi, kun tuommoiset Plugin kaltaiset arvoyhtiöt maksavat osinkoa, ja sitten niistä pitää maksaa isot osinkoverot ja tehdä kolminkertainen kirjanpito.

1 tykkäys

Eikö juustotilin verokohtelu mene ihan sen mukaan, montako euroa on mennyt sisään, ja monta tulee ulos?

Suomi herää! :stuck_out_tongue_closed_eyes: Sorry jos on ollut aiemmin. Olen kyllä aktiivisesti seurannut ketjua, enkä muista huomanneeni. Lippua ja poistoon ja banaania, jos harmittaa. Myös korkeassa lämmössä tuotettava vety mainittu ja synteettiset polttoaineet. Sisältää myös linkin VTT:n esitykseen (pdf) tulevaisuuden ekspontentiaalisista ihanuuksista. Paneelikeskustelua en ole katsonut.

https://blog.kauppalehti.fi/vtt-beyond-the-obvious/vtt-suomalaiset-valmistavat-pian-pienia-ydinreaktoreita

4 tykkäystä

Totta. En saanut tuota päivällä auki niin en nähnyt kuin Nordnetin sivuilta 10 suurinta. Mutta onhan siellä tosiaan vetyäkin mukana.

Hyvältähän tuokin näyttää! Helppo tapa hajauttaa sijoituksiaan jos ei halua yksittäisiä lappuja ostaa.

Aika moni yhtiö on mukana vedyssä enemmän tai vähemmän. Jännä seurata alan kehitystä!

1 tykkäys

Ei mene ulkomaisten osinkojen kohdalla, lähdeverot yms.

5 tykkäystä

Jos oikein ymmärrän niin lähdevero tulee jotakin kautta maksuun?

“For eligible shareholders subject to withholding tax (“Withholding Tax Shareholders”), a portion of the dividend shares distributable to such Withholding Tax (“WHT”) Shareholders corresponding to the withholding tax rate registered on such Withholding Tax Shareholders’ VPS account will be withheld
(the “Withheld Dividend Shares”) to cover the applicable withholding tax for each WHT Shareholder. The Company will arrange for Withheld Dividend Shares to be sold for payment of the relevant withholding tax. No subsequent settlement towards the shareholders is intended.”

https://newsweb.oslobors.no/message/519243

1 tykkäys

" The number of applications per sector (1) is :

  • 58 for renewable energy
  • 204 for energy-intensive industries, out of which 56 in hydrogen
  • 35 for energy storage
  • 14 for carbon capture, use and storage"
14 tykkäystä
11 tykkäystä

Some 300 homes in Fife will be fitted with free hydrogen boilers, heaters and cooking appliances to be used for more than four years in the largest test of whether zero carbon hydrogen, made using renewable energy and water, could help meet Britain’s climate goals.

Mielenkiintoinen kokeilu

4 tykkäystä

Jokainen voi laskea mitä tapahtuu kustannuksille kun valmistusaika 15min → 10sek. Tästä puhuttu jo aikaisemminkin, polttokennojen suurin kustannus tulee valmistuksesta, ei materiaaleista. Valmistamisen voi tehostaa/automatisoida kuten Toyota tehnyt, tällä saadaan hintaa selvästi alas. Akuissahan se menee juuri toistepäin eli valmistustekniikalla ei hirveästi enään saada säästöjä.

15 tykkäystä

Olisi mielenkiintoista tietää, miten Bosch/PowerCell pärjää teknologian ja valmistuslogistiikan kanssa Toyotalle. Toyota ei taida kaupata ratkaisujaan muille?
Siinä vaiheessa, kun valmistuslogistiikka on luotu huippuunsa robottien avulla, kustannusten laskeminen tapahtunee kuitenkin myös materiaalikehityksen kautta ja toisaalta fcellin tehokkuuden myötä.

4 tykkäystä

Azelio granted four new patents

The energy storage company Azelio has been granted four new patents. The patents refer to innovations to efficiently store energy and generate electricity from heat, which is central to being able to store renewable energy and make it available around the clock in an efficient way.

“That we get four patents approved in a short time shows the height of innovation in our energy storage solution and strengthens our position vis-à-vis competitors. We have developed unique ways to utilize energy, store and make it available when needed. The new patents complement our previously approved patents in a commercially relevant way,” says CEO Jonas Eklind.

Two of the patents relate to the design of the storage unit itself, while two concern the company’s Stirling engine. The patents extend to the years 2040 and 2039, respectively. The company intends to extend the patent protection for the technologies in several geographies on the basis of these patents.

Azelio works continuously to create intellectual property protection for its energy storage system, the TES.POD®. The company’s patent portfolio includes specific components that are critical to the performance of the company’s Stirling engine as well as details in the design and functioning of the energy storage. In total, Azelio has 13 approved patents, 15 patent applications pending and is preparing patent applications for further innovations.

Azelio’s unique solution, the TES.POD®, stores energy in recycled aluminum at 600 degrees. The energy is converted on demand to electricity and to 55-65 degree heat via a Stirling engine. The system is very competitive with a total efficiency of up to 90 percent from electricity to outgoing energy. The solution is module-based and cost-efficient from 0.1 MW to 100 MW and can provide, for example, hospitals, factories, mines and smaller communities with renewable energy around the clock.

Azeliolle 4 uutta patenttia aamusta 9:36 tullut viesti s-postiini.

5 tykkäystä

Minua kiinnostaa ensisijaisesti että kenen kanssa Toyota puuhailee vai onko koko fuel cell inhouse kamaa?

Mutta joo, olisi todella mielenkiintoista nähdä vertailua Toyota vs. PCELL vs. PLUG vs. Ballard jne

Tuo Toyotan 28L volyymi polttokennolle on jo todella kova suoritus, vastaa siis kooltaan sellaista keskikokoista PC pönttöä ja sen sijoittaminen auton rakenteisiin ei ole enään missään suhteessa merkittävä ongelma, jos kustannuksetkin saadaan alas niin voidaan kysyä että mitä on enään vedyn henkilöauto puolen valloituksen esteenä kun hyödyt akkuihin on niin selvät?

7 tykkäystä

Olen siinä käsityksessä, että Toyotalla fcellit on inhouse kehitystä, olleet jo pitkän aikaa tässä mukana.
Toyotan esimerkki on kyllä sellainen, että ainoastaan infran puuttuminen on esteenä sekä tietysti vedyn valmistuskustannusten painaminen alas (aurinkoenergian hyödyntäminen). Tämä voi Toyotan myötä saada vauhtia, josko joku Daimlerin kaltainen autojätti lähtisi myös tähän mukaan (sen vuoksi Bosch on seurannassa koko ajan).

4 tykkäystä