Kovat on puheet kyllä nyt, Perämeren Persianlahti…
Ensimmäiseksi uusi vetyverkosto voisi lähteä rakentumaan Kaakkois-Suomeen ja Perämeren rannikolle, arvioi valtion kaasuverkkoyhtiö Gasgrid Finland. Molemmilla alueilla on yrityksiä, joilla on pitkälle meneviä suunnitelmia vedyn hyödyntämiseksi.
Alueelliset putkistot voisivat syntyä Suomeen 2030-luvun alulla. Myöhemmin alueelliset verkostot yhdistyisivät valtakunnalliseksi verkoksi, joka puolestaan kytkeytyisi osaksi eurooppalaista vetyverkostoa joskus 2040-luvulla.
Kaasuverkkoyhtiöiden visiossa Euroopassa olisi vuonna 2040 Pohjois-Suomesta Espanjaan yltävä, lähes 40 000 kilometrin vetyverkosto. Etenkin Keski-Euroopassa verkosto rakentuisi pitkälti nykyisen maakaasuverkoston varaan, sillä vanhojen putkien muutostyöt tulisivat selvästi halvemmiksi kuin uusien putkien rakentaminen. Alan visiossa jopa 70 prosenttia verkostosta rakentuisi olemassa olevien putkien varaan.
“We are happy to announce that on Thursday, 29.04.2021, from 14:00 until 15:30 CEST, the launch event of MultHyFuel will take place. The project focuses on permitting and safety in hydrogen multi-fuel stations and is being coordinated by Hydrogen Europe, in collaboration with Air Liquide, ENGIE Lab CRIGEN, HSE, INERIS, ITM Power, Kiwa, Snam, Shell and ZSW.”
New Joint venture to provide all Chinese vehicle manufacturers with fuel cell system.
Test fleet of Qingling trucks with Bosch fuel cell system to hit Chinese road in 2021.
According to the Energy Saving and New Energy Vehicle Technology Roadmap 2.0 by the China Society of Automotive Engineers (China-SAE), more than one million vehicles with fuel cell drive systems could be registered in China by 2030.
in 2021, a test fleet of 70 Qingling trucks equipped with Bosch’s Fuel Cell Power Module will hit the road. The market launch of the fuel cell system is planned for 2022/2023.
“We are totally determined to stop all export guarantees financing fossil fuels while taking into account each country’s industrial specifics and the impact on jobs,” Le Maire said.
Speaking before a meeting on Wednesday where the pledge is to be formalised, Le Maire added that he hoped U.S. President Joe Biden’s administration would join the group, which together accounts for 40% of export finance among OECD countries, following an upcoming review of U.S. export finance.
Le Maire also said the seven countries would commit to supporting climate-friendly projects and transparency in their export finance policies."
Hynion currently operates Norway’s only public hydrogen station, at Høvik in Bærum outside Oslo. In addition, Hynion plans to open hydrogen stations in Gothenburg, Sweden, and Porsgrunn, Norway, during the first half of the year. Eight hydrogen stations are planned in Norway and Sweden during 2022. In the somewhat longer term, Hynion aims to establish a network of around 30 hydrogen stations in Scandinavia and Northern Europe.
At the end of March, the hydrogen company Hynion tried to raise NOK 200 million to be listed on the stock exchange. But despite the green wave that has washed over the market over the past year, they only ended up with 60 million kroner.
Hynion boss Ulf Hafseld stated that it was all a real peel and that they had been maximally unlucky with the timing.
Kuvaa kyllä hyvin tammikuun jälkeistä aikaa uusiutuvien puolella, ei kelpaa enää kenellekkään.Jos tämä olisi listautunut viime vuonna olisi osakkeet viety käsistä.
“Aker Carbon Capture har valts ut som Berenbergs ”top pick” inom förnybar energi, framgår av sektorrapporten där också Vestas, Powercell och Nel finns omnämnda.”
Ensi maanantaina kannattaa kääntää katseet kohti Vaasaa. Sieltä pitäisi tulla isompaa akkuihin liittyvää uutista. Kaupungissa on muutenkin ollut energiasekektorilla hyvää pöhinää ja alkuvuoden aikana on jo julkistettu monia alaan liittyviä investointeja sekä projekteja.