Uskon että henkilöautoissa akut valtaavat alan nopeasti, se mikä unohtuu monelta BEV intoilijalta on että vetyinfra tulee autoista riippumatta, energian varastointiin, raskaaseen liikenteeseen ja muihin.
Eli se iso kysymys on että jos meillä on puhdasta vetyä kaikkialla muualla niin millä todennäköisyydellä henkilöautoilu jää kokonaan pois tästä vetyekosysteemistä?
Minä en osaa tähän vastata mutta en myöskään usko että em. todennäköisyys on 100%.
En minäkään usko että mikään voimalinja ottaa 100% markkinoista. Esimerkiksi tietyt ajoprofiilit sopivat BEVeille paremmin kuin muille. Mutten toisaalta usko siihenkään, että tavallinen autonostaja-Paavo maksaa autosta enempää kuin on tarvis. Eli uskon että kokonaisuutena halvin voimalinja tulee olemaan vahvoilla.
Olen yrittänyt järkeillä sähköauton käytännöllisyyttä omista lähtökohdista ja tavoista auton käytön suhteen.
Liikumme paljon mökillä ja Lapissa. Saatamme ajaa pitkiä matkoja pysähtymättä, noin 600-800 saattaa mennä pelkällä vessatauolla ja jaloittelulla. Sähköautolla tilanne muuttuisi tältä osin täysin.
Jos ajatellaan, että autoista vaikkapa 30% olisi sähköisiä, tarkottaisi se niin massiivisia muutoksia huoltoasemien yms. latausinfraan. Ollaanko sellaisia muutoksia valmis tekemään ja kuinka paljon lataus tulee maksamaan?
Pääsetkö aina lataamaan autosi, vai onko latauspisteet varattuna? kuinka kauan sinulla on aikaa ladata sitä, jos sinulla on vaikkapa aikataulu, johon täytyy keretä?
Tällä hetkellä ja näillä tiedoilla sähköauto tuntuu minusta perheellemme mahdottomuudelta.
Edit. Sitten taas perheen kakkosautoksi sähköauto voisi olla ihan ok juttu.
Tämä (oli tarkoitettu keskustelun jatkoksi Santulle)
Itsellä voi tulla päivässä 600-900km, pahimpina vedetään aamulla 500 ja illalla takas 500.
Eniten sähköautoissa ongelmaksi muodostuu latureiden tarjonta huoltoasemilla + lataus aika.
Kesämökillä ei saa sähköä autoon, eikä monissa muissakaan talouksissa järkevällä teholla ainakaan vielä.
Minulle ei sähköä ole töissä tarjolla.
Toinen juttu on tämä komponentti pula, kuparin kysynnän kasvaminen, akku materiaalien kasvaminen jne.
Lisäksi tarpeeksi tilavaa sähköautoja ei ole markkinoilla omiin tarpeisiin, siihen toki tulee varmasti vielä muutos ajan kanssa?
Uskon että sähköautot tulee olemaan lyhyen aikavälin juttu henkilöauto puolella, ja niinkuin tähänkin asti aina löytyy muitakin käyttövoimia.
Todennäköisesti biokaasua jatketaan liikenne polttoaineena, sekä vedyn yleistyttyä liikenteessä sekin ottaa oman kuluttaja kuntansa. (Tuskin Suomessa koska ollaan aina muita 10-15v perässä)
Oma mutu on että Suomen liikenteessä suurin osa tulevaisuudessa on sähköautoja, syrjemmässä sitten kevythbridit, plugarit, vanhat polttomoottorit ja kaasu vehkeet.
Vetyautot yleistyy varmasti Euroopassa henkilöautopuolella ja raskaassa liikenteessä, Suomessa en usko tähän koska päättäjät eivät osaa päättää.
Offtopicina sen verran että itseä pelottaa se miltä maaseutu näyttää 20v päästä. Oma mutu on että kaupungit on kohta ihan tukossa.
Itselle tulossa tehtaalta uusi kaasuauto, sopii omiin tarpeisiin hyvin kun kilometrejä tulee 35-60tkm vuoteen ja perhe mahtuu mukaan tavaroineen. Kulkee biokaasulla ja tarvittaessa bensallakin. Tankkaus kestää noin 5 min.
Niin tuosta päätöksestä minkä JM teki voidaan olla niin montaa mieltä. Omalta osalta silloin kun tämä uutinen oksennettin ulos… https://www.vaasa.fi/ajankohtaista/johnson-matthey-valitsi-vaasan-kestavan-akkumateriaalitehtaan-sijoituspaikaksi/ Samana päivänä vai oliko seuraavana myin kaikki JM osakeet ulos… löytyy tuolta ostin /myin osiosta jos jotain asia kiinnostaa. Ja tuo myynti päätös/reaktio omalta osalta oli aika iso päätös koska olin omistanut JMän kuponkeja jo vuosia… Siitä voi jokainen tahollaan päätellä mitä minä ajattelen Suomen Malmijalostuksesta ja akkukemikaalitehtaan sijoitus paikasta Vaasaan
Noo nyt taas kurssi on sopivasti dipannut ja satojen miljoonien hussaaminen kankkulan kaivoon lopetettu … voi taas alkaa tutkimaan mahdollisuutta palata JM leiriin. Ensin pitää kyllä selvittää onko nuo puusilmät potkittu pihalle jotka oli tuon aijesopimuksen takana
Tuosta $9,5 miljardin potista $8 miljardia osoitettiin vähintään neljän vetyhubin rakentamiseen. Tuolla on useita vaatimuksia. Näistä omaan silmään osuu erityisesti vaatimus käyttää raaka-aineena fossiilisia, uusituvia ja ydinvoimaa. Maakaasun tuotantoalueille vähintään kaksi hubia. USA:ssakin tuntuu vahvasti painottuvan demoilu. Mutta mikä on tämän rahoituksen (lain) aikajänne?
solar electricity is some 20-50% cheaper today than the IEA had estimated in last year’s outlook, with the range depending on the region. There are similarly large reductions in the estimated costs of onshore and offshore wind.
electricity generation from non-hydro renewables in 2040 is now seen reaching 12,872 terawatt hours (TWh) in the STEPS, up from 2,873TWh today. This is some 8% higher than expected last year and 22% above the level expected in 2018’s outlook.
The rise of variable renewable sources means that there is an increasing need for electricity grid flexibility, the IEA notes. “Robust electricity networks, dispatchable power plants, storage technologies and demand response measures all play vital roles in meeting this,
Sfc energy näyttää, miten kannattavaa kasvua tehdään:
SFC Energy AG reports strong 9-month figures - Very high growth momentum in the third quarter - Profitable growth from climate-friendly products and a broad customer base
Record result with EBITDA underlying up 160.1% to EUR 5,789k (9M/2020: EUR 2,226k), increase in the EBITDA underlying margin to 12.5% (9M/2020: 5.7%)
Group sales up 18.5% to EUR 46,476k (9M/2020: EUR 39,213k)
Order backlog more than doubles to EUR 23,345k (12/31/2020: EUR 9,881k)
Gross margin increases to 36.8% (9M/2020: 33.2%)
2021 sales forecast concretized to EUR 61.0 million to EUR 65.0 million
Earnings forecast for 2021 raised to EBITDA underlying of EUR 5.7 million to EUR 7.3 million and EBIT underlying of EUR 1.6 million to EUR 3.1 million
Guidance
Following the strong development of sales in the first nine months, increased capacity utilization and the improved product mix, SFC Energy AG has concretized its guidance for the current fiscal year. Despite a few postponements of product deliveries by the company to fiscal year 2022 due to the delayed delivery of certain components, the key earnings figures of the Group are above the company’s previous expectations in this currently positive environment. The Management Board has concretized the forecast for the sales growth of SFC Energy AG compared to the previous year of between 15% and 22% to approximately EUR 61 million to EUR 65 million. With regard to underlying earnings before interest, taxes, depreciation and amortization (EBITDA underlying), the Management Board is raising the range to EUR 5.7 million to EUR 7.3 million. In line with the results achieved in the first nine months of the fiscal year and the expectations described above, the Management Board is raising underlying earnings before interest and taxes (EBIT underlying) to a range of EUR 1.6 million to EUR 3.1 million.
Forrest is hoping to beat a number of other ammonia shipping projects to the punch. Finland’s Wartsila, for example – which famously makes some of the biggest combustion engines in the world – is working with a Norwegian company to retrofit a ship with a combustion engine that’ll run on 70 percent ammonia. That’s slated to be finished in 2023, after which the company plans to ramp up the ammonia percentage.
Projects in brief
Energy-intensive industries: A project in Sweden aims to entirely eliminate greenhouse gas emissions from steel production by using renewable hydrogen in Gällivare and Oxelösund. Another project, in Finland, will demonstrate two ways of producing clean hydrogen at a refinery in Porvoo, through renewable energy and by capturing CO2 and permanently storing it in the North Sea. In France, a project will capture unavoidable emissions in a cement plant and in part store the CO2 geologically in the North Sea and in part integrate it into concrete. To reduce the emissions in the production of hydrogen and chemicals, a project in Belgium will develop a complete carbon capture, transport and storage value chain in the Port of Antwerp.
PowerCell Sweden AB (publ)has secured an order valued at a total of MSEK 7.2 (EUR 720 000) from the German company H2FLY. The order comprises several fuel cell systems of type P System 100 and is scheduled for delivery during the first quarter 2022.
H2FLY will use the P System 100 fuel cell systems in its work to develop hydrogen-electric powertrain solutions for aviation.