Energia-alan teknologinen kehitys ja sijoitusmahdollisuudet

https://twitter.com/MichelDoepke/status/1319711523808382978?s=19

3 tykkäystä

Ei Shelliä yrityksen puutteesta voi syyttää:

11 tykkäystä

Siemensin näyttö ainakin kyljessä :slight_smile:

10 tykkäystä

Minkä kyljessä tuo sinusta on? Ei ainakaan bussissa. Tuo on Simatic HMI, jota käytetään vaikka missä. Kuten esim näissä akkuvarastoissa mitä juuri ihmettelin Inkoossa.

Tuossa kiinakuvassa se näyttää olevan Sunwisen tankkausasemassa.

8 tykkäystä

https___imc-presentations.s3.eu-west-2.amazonaws.com_production_1603452803-company-presentation—23-october (1).pdf (2,2 Mt)

ITM presis. Pari kuvakaappausta



Tässä vielä hyvä tiivistys

9 tykkäystä

Suomi on heräämässä. Toisessa kuvassa näkyy, että ITM näkee Suomessa kaksi > £10 miljoonan hanketta, joihin voisi tarjota. Kenellä voisi Suomessa olla elektrolyysereille tarvetta? :blush:

Edit: Fortum, Wärtsilä? Energia-alan teknologinen kehitys ja sijoitusmahdollisuudet - #3176 by Line

3 tykkäystä

Niin, Wärtsilähän on mainostanut että vihreän vedyn avulla tehty ammoniakki on se mitä suurempien laivojen käyttöön tulee. Ja kun tuollaisella polttoaineella käyvää isoa moottoria koeajetaan muutaman tuhat tuntia ennen markkinoille tuloa niin kyllähän siinä jokunen kilo vetyä menee… :wink: niin ja taitaahan siellä olla kokonaan uusi tehdas ja tuotekehitystilat rakenteilla, osuu kummallisen hyvin yhteen alan murroksen kanssa :slight_smile:

1 tykkäys

Jaa jaa. Mielenkiintoista! Sillä perusteella voisin sijoittaa Wärtsilään ainakin vähän nykyhinnoilla…

Hei arvon kanssapalstalaiset!

Itselleni särähtää korvaan, tälläkin palstalla ajoittain esiin tuleva, termi vetykupla. Miten täällä koetaan, onko vetytalous tai vetyosakkeet kupla, joka odottaa tyhjenemistä?
Itse ihmettelen kupla- termin käyttöä vedyn yhteydessä. Niin vahvaa panostamista kautta koko pallon siihen ajetaan, niin kansallisesti kuin kansainvälisestikin.
Lisäksi lukuisat julkaisut povaavat vedylle hienoa tulevaisuutta, varsinkin kun päästöjen vähentäminen on ja tulee olemaan yksi tärkeimmistä asioista.
Ymmärrän toki, että monta seikkaa, esim. infran puute, on vielä ratkaistava, enkä puhukaan nyt lähitulevaisuudesta, vaan esim. 10-15 vuoden päähän. Missä ollaan tällöin?

Mikäli meni väärään paikkaan, liputelkaa pois.

8 tykkäystä

Kuplalla tarkoitetaan yleensä, että jonkun asian kohdalla osakkeiden arvostukset ja tulevaisuudenarvailut lähtevät laukalle. Eli vaikka todellisuus toteutuisikin ennusteiden mukaisesti ko. asiaan liittyvät osakkeet voivat olla surkea sijoitus. Teknokupla on ehkä kuuluisin - teknologia ja internet ihan oikeasti mullistivat maailman mutta silti se oli katastrofi sijoittajille. Aurinkovoiman piti olla tulevaisuuden energianlähde (niinkuin siitä on tulossakin), silti siihen alkuvaiheessa sijoittaneet kokivat kovat tappiot, joista ei ole vieläkään toivuttu jne.

Itse arvelisin, että vety tulee olemaan isossa roolissa tulevaisuudessa mutta ei se automaattisesti takaa hyviä tuottoja alan osakkeisiin sijoittaville.

13 tykkäystä

Niin ja en vastannut itse kysymykseen - en ole perehtynyt alan yhtiöihin tarpeeksi hyvin että osaisin sanoa mitään kuplasta mutta seurailen aihetta kyllä. Yksi mielenkiintoinen projekti on terästuotannon prosessin muuttaminen vetypohjaiseksi, jolla saataisiin valtavat päästövähennykset. Seurailen, mutta vielä aika sivukatsomosta…

1 tykkäys

Hyvä pointti!
Teknokupla-ajan eläneenä ja sen muistaen, näen kuitenkin, että vetyosakkeet eivät ole vielä saaneet sellaista asemaa sijoittajien joukossa. Teknokuplan aikoihin jokainen joka vähänkään osakkeita kykeni ostamaan, niin myös teki uskoen ikuiseen nousuun.

Toki näin voi myös käydä vedyn osalta, mutta suuren yleisön tiedossa vetyosakkeet eivät vielä ole. Käsittääkseni…

Olitko energia-puolella mukana aurinkovoiman nousun ja romahduksen aikaan siinä 2008 tienoilla? Olisi kiva kuulla siitä ajasta, itse en (onneksi) silloin miettinyt lainkaan uusiutuvia energianlähteitä, muuten olisin saattanut lähteä aurinkovoimaan ja se olisi ollut kallis kokemus…

1 tykkäys

Olin markkinoilla tuohon aikoihin, mutta ”tutuissa ja turvallisissa” Suomi-osakkeissa. Jos nyt mikään oli turvallista tuolloin, näin jälkikäteen tietysti oli.
Nyt olenkin vähän miettinyt, mikä on saanut ottamaan enemmän riskiä sijoittamisen suhteen, liittyen juuri tähän vety-riskiin. Minkä olemassa olon minäkin myönnän.

Saattaa olla, että itsekin vielä lähden jossain vaiheessa sijoittamaan tähän asiaan, SSAB:n projekti kiinnostaa jossain määrin, mutta onko se kuitenkin sitten pidemmän päälle vain bulkkia… toisaalta Nesteenkin uusiutuvat polttoaineet ovat bulkkia mutta he ovat onnistuneet hyödyntämään etumatkaansa varsin kannattavasti. Voisiko joku terästeollisuuden edelläkävijä pystyä samaan päästöttömän teräksen avulla, sitä olen miettinyt.

Missä näet olevan sellaisia toimintoja tai sektoreita vedyn ympärillä, mitä kilpailu ei pilaa (kuten aurinkopaneeleille kävi, kova hintakilpailu tuhosi kannattavuudet)? Missä on se kohta, missä on mahdollisuus tehdä hyvää voittoa ilman, että kilpailu tulee ja tuhoaa katteet?

(PS. Olen nykyään mukana aurinkopuolella kylläkin, omistan yhden paneelivalmistajan osakkeita.)

1 tykkäys

Vetyhype ei ole vielä tarttunut wärtsilän osakkeen hintaan vaikka kulkeekin kehityksen kärjessä, luulen.

1 tykkäys

Hyvä ja aiheellinen kysymys.
Olen pohtinut asiaa niin, että pyrin löytämään markkinajohtajan/-johtajia alalta, jotka sitten kaappaavat ison osan markkinaosuuksista. Tai yrityksiä, jotka ovat nyt jo pitkällä vedyn suhteen, esim. Plug Power.
En siis missään nimessä ole alan asiantuntija joten en osaa sanoa missä kohtaa tuotantoketjua eniten rahaa olisi tehtävissä.

Kupla ei välttämättä tarkoita sitä, että kyseinen kohdemarkkina olisi jotenkin epäterve vaan siellä voi olla vain jokin epäsuhta sijoittajien odotusten (arvostus) sekä markkinan kehityksen välillä. Toteutuvat marginaalit ja tuloksentekokyky, markkinan tuleva koko, kehityksen nopeus, arvoketjun voittajat jne voivat olla jotain muuta kuin sijoittajat tällä hetkellä odottavat. Jos riski realisoituisi ja arvostuksista lähtisi “ilmat pois” niin jäljelle voi silti jäädä täysin terve, toimiva ja hitaammin kehittyvä markkina.

2 tykkäystä

Teknokupla iski kotimaiseen pörssiin täydellä voimalla. Nokian vetämänä pörssi oli pullollaan vaikka mitä yrittäjää. Puhtaita vetyfirmoja meillä ei taas ole yhtään. Tämä saattaa antaa hieman väärän kuvan johtuen alueellisesta painotuksesta.

Muistan edelleen ensimmäisen osakeostoni. Minun ollessa teinipoika isäni soitti ulkomaan komennukseltaan huonolla satelliittiyhteydellä että nyt on aivan pakko saada ostettua Nokiaa ja TJ-grouppia, olivat laivan messissä näistä puhuneet. Ostin sitten lähes huipulta yhteensä noin 70000markalla näitä ja pari muuta. Kurssit olivat jo romahtaneet ennen kuin isäni pääsi takaisin Suomeen. Tappiot realisoitiin vuosia myöhemmin eikä tästä episodista puhuttu koskaan sanaakaan.

11 tykkäystä

Vetykupla on ehkä mielestäni väärin sanottu, kaikki vetyyn liittyvät eivät ole samanlaisti arvostettuja. Yksittäisistä osakkeista keskusteltaessa voitaneen puhua vetykuplasta, mutta se jääköön jokaisen henkilön itse tulkittavaksi, ja henkilöiden mielipiteet varmasti poikkeavat toisistaan. Lisäksi usealla maalla on strategioita vedyn suhteen ja tämä on kerännyt jo mittavia investointeja.

Katsellaan sitä vetykuplaa sitten kun “kadunmiehet” puhuvat vedystä tohkeissaan ja siihen liittyvistä osakkeista. Pelkästään tälläkin palstalla on IMO lukuisia asiakirjoittajia, jotka eivät vetyä noteeraa vielä laisinkaan ja se on ihan ymmärrettävää. Nyky skaala vrt muihin energioihin niin melkoista piiperrystähän tämän edelleen on :blush:

Lisäksi vetyyn liittyviä “Pure Play” tai edes lähellä sitä olevia yrityksiä on verrattain vähän.

9 tykkäystä