Energia-alan teknologinen kehitys ja sijoitusmahdollisuudet

Miten on Meri uskotko enää Stolt-Nielseniin? Veivät meiltä osingot, takoivat 20M $ tappiot. Nyt sit vetävät kulukuurin hallituksen ja johtoryhmän palkoista leikattu, kuljetussoppareita neuvotellaan uudestaan isoimmiksi jne. Uskotko kemikaalikuljetuksiin? Hyvin osaa kyl Stoltti puhua, mut uskaltaako kuitenkaan noihin lupauksiin enää uskoa? :wink:

1 tykkäys

Joo olen tuotakin seurannut ja tutkinut. Mutta jotenkin sekalainen soppa koko pulju. En ole oikein päässyt selvyyteen yrityksen pyrkimyksistä tuottaa tulosta osakkeen omistajille. Siis ei ainakaan minulle ole auvennut logiigga mitä tekevät nyt ja jatkossa. Tosin minulle on maailmassa monta muutakin ihmeelistä asiaa mitä en ymmärrä :grin:.Ainoa järkevä syy sijoittaa tuohon on nimenomaan nuo kemikaali kuljetukset. Joku ne kuitenkin liikuttaa tällä pallolla mutten ole ollenkaan varma onko se jatkossa juurikin kysein firma. Vähän arpapeliä siksi itse jättänyt tämän väliin voin olla tosin väärässäkin!!!

1 tykkäys

Kiitos kommenteista. Juu, siihen johtopäätelmään tulin itsekin, että en tähän ole sijoittamassa. Ajattelin, et jos sinulla ois jotain lisänäkyvyyttä tähän Stolttiin. Ei kyl enää lisää näit paattiyrityksiä pitäis itelleen riesaksi lisäillä. Ei kerkee oikein seurailee :cowboy_hat_face:

Worlds-Top-Chemical-Tanker-Operators.pdf (1,0 Mt)

1 tykkäys

Tyrkätäänpä tänne. Olipas hyvä mainosvideo metanolista. Tuon jopa jaksoi katsoa :+1:

1 tykkäys

@Meri tämän kaiken veivauksen keskellä onko sinulla kolme suurinta energia-alan omistusta edelleen
FuelCell Energy Inc, Umicore ja PowerCell Sweden? Onko mietteissä mitään suuria muutoksia?

Climeon jatkaa silmää miellyttävin 2- numeroisin nousuprosentein. Lähiviikkoina pitäisi tulla infoa seuraavasta avautuvasta Japanin sekä Islannin laitoksesta

2 tykkäystä

Suurimpana on edelleenkin FuelCell Energy Inc sen omistusta olen lisännyt dollarin pinnassa laskun aikana. PowerCell Sweden ja NEL tulevat toisena lähes yhtä suurella osuudella molempia veivannut ankarasti laskun aikana ja nyt nousussa… koko ajan kasvattaen omistusta NELin osuutta vielä voimakkaammin kuin PowerCell Sweden.Ballard Power Systems Inc omistus on näköjään seuraavaksi suurimpana lähes yhtäsuurella osuudella salkussa on näköjään :slightly_smiling_face: Cell Impact B ja Impact Coatings niidenkin osuutta kasvatin tiputuksen aikana ankaralla veivauksella. Näiden lisäksi laskun aikana salkkuun tuli paljon uusia eri firmoja mitä en aikaisemmin ole omistanut. Umicore ja SFC Energy puuttuu tällä hetkellä salkusta ne myin hyvällä voitolla kun lasku alkoi. Ainut syy myyntiin oli että tarvitsin rahaa ja vääntöä laskun aikaiseen veivaamiseen. Molemmat lisään salkkuuni heti kun aloitan voittoja kotiuttamaan .Oli näiden kahden osakkeen kurssi sitten sillä hetkellä mikä hyvänsä ne palautan salkkuuni :slightly_smiling_face:
Lisäisin vielä että laskun alettua myin kaikenlaista ylimääräistä omaisuutta pihalta ja pumppasin kaikki myynneistä saadut rahat osakkeisiin :slightly_smiling_face:. Se liikku kannatti tehdä. Nyt olen vain seurannut miten osake potin arvo kasvaa.

15 tykkäystä

Hatun nosto. Omaat kyllä jonkinlaisen midaan kosketuksen! :slight_smile:

4 tykkäystä
1 tykkäys

Saas nähdä koska Uniper alkaa tuuppamaan vetyä putkistoonsa, verkostoa kuitenkin ristiin rastiin ympäri Eurooppaa. Uniper näyttää toistaiseksi keskittyvän uusiutuvissa energiamuodoissa biomassaan ja tuulivoimaan jollei vesivoimaloita lasketa.

Edit: No eiköhän tästäkin vety-yhteistyöstä jotain konkreettista synny…

https://www.uniper.energy/news/siemens-and-uniper-join-forces-to-decarbonize-power-generation/

4 tykkäystä

VOW näyttää selvinneen kivasti Q1:stä, liikevaihto vuodentakaiseen +24% ja EBITDA 12% Etian kaupalla on ollut osuutta tähän kasvuun.

https://ml-eu.globenewswire.com/Resource/Download/bbbd2a40-1332-4f15-9c17-a7890010400e

Toimari jo taannoin ilmoittelikin, että laivapuoli toimii ihan normaalisti vaikka paatit onkin satamissa. Energian tarve järjestelmille ei häviä mihinkään.

6 tykkäystä

Olin juuri tulossa laittamaan linkkiä.

Positiivinen yllätys Q1 mielestäni. Ihmetyttää kyllä tuon laivapuolen vetäminen. Haaveilin pienistä laivapuolen ongelmista ja halvemmista hinnoista.

4 tykkäystä

Sorry, laita sitten se viralllinen joka tulee myöhemmin :slight_smile: Meinasi tuossa välissä loppua usko tähän VOWiin kun katseli kurssin kyntämistä mutta helpotti kun muisti W. Buffetin sanat… “seuraa peliä, älä tulostaulua.”

4 tykkäystä

Kiitos, että laitoitte tiedon tänne. En olisi itse huomannut. Lisäsin hyvään osariin.

2 tykkäystä

Pitäähän se japanilaisillekin vetyasemat hommata. On huomioitu :wink:

Miten olet @Kaira tuon huomioinut siis? Omistamalla Air Liquidea vai jotenkin muuten?

1 tykkäys

Metacon ketjusta sain tuon linkin. Oletetaan et tämän vuoden aikana kuultaisin sopimuksia myös Japaniin. Metaconin Yokohaman konttorilla hyvä paikallinen neuvotteluasema verrattuna NEL. Eipä Metaconin kurssiin paljon vaadita kurssin raketoimiseen. :wink:

1 tykkäys

Mistä metacon ketjusta puhuit en löydä sellasta?

Okei, voisitko @Kaira laittaa linkkiä tuohon Metacon-ketjuun jos sellainen on? Itse löydän foorumin haulla vain 3 mainintaa koko firmasta

Hmm, käsittääkseni siis Japanissa on paikallisten toimijoiden verkosto JHyM johon kuuluu toista kymmentä firmaa. Näistä ainakin Toho gas, Iwatani, Toyota Tsusho ja Air Liquide ovat rakentaneet sekä itsenäisesti, että keskinäisten joint ventureiden avulla asemia Japaniin. Lisäksi Tokyo Gas on rakentanut yhdessä JHyM:n kanssa. Mikä on se ajuri millä uskot Metaconin saavan jatkossa jalansijaa?