Ensimmäisen kohteen hankinta

Juurikin näin oli velan suhteen skenaariossa ajatuksena.

Itselläkin ensimmäinen kohde/kohteet hakusessa ja budjettia noin 150k€. Tarkoitus mennä perus 30% lainaa 70% luottoa suhteella.

Mitä mieltä olette, kannattaako ottaa yksi 150k arvokkaampi kämppä, esim Tre-Tku akselilta keskustasta, vai vastaavasti vaikka kolme 50k kämppää kaupungin laitamilta/pienemmistä kaupungeista?

Jos hintakehitystä ei mieti, kolmen kämpän strategialla saa huomattavasti paremman kassavirran ja pääoman kertymisen. Toisaalta, arvonnousua voi olla odotettavissa enemmän tuossa yhdessä isossa kohteessa.

1 tykkäys

Stochastic:
“Mitä mieltä olette, kannattaako ottaa yksi 150k arvokkaampi kämppä, esim Tre-Tku akselilta keskustasta, vai vastaavasti vaikka kolme 50k kämppää kaupungin laitamilta/pienemmistä kaupungeista?”

En ole eka asunnon ostajaa ja olen ostamassa minun 4 sijoitus asuntoa nyt kohta.
Tuohon ei ole mitään oikeata tai väärin vastausta minusta ja makuasia.

Annan vain neuvot kakkien tiedostojen ja esitteisiin lisäksi kannattaa aina mennä tutustumaan alueseen. Olen ostanut tähän mennessä vain asuntoja jossa olen käynyt alueella. Poikkeus tuohon jos ostaisin ulkomailta asunnon mahdollisesti tai valmiiksi vuokrattu asunto noin 500-1000 km mistä asun Suomessa.

Ei tarvitse olla niin että olet asunut siellä mutta voit esim. viikonloppuna matkustaa ja katsoaa yksi päivä minkälainen alue se on.
Sun kysymyksesi on vähän tyylin mikä on paras osake? En minä voi sanoa mikä on parasta tuossa ja saat itse tehdä päätökset.

Lopuksi jos asunto ei ole hyväkuntoinen tai uusi ja on jopa selviä vikoja niin jos ei uudisasunto usein voi mahdollisesti neuvotella hinnasta ja taas jos on hyväkuntoinen asunto voi olla vaikeata saada alennusta jos hinta on kohdallaan.

Itse tähän mennessä mun vanhin asunto on vanhempi kuin minä 1970 rakennetu ja taas vuonna 2014 ostin 2014 rakennetun asunnon. En noudata mitään vain vanhoja asuntoja tai uudisasunto. Ihan mikä tuntuu juuri sillä hetkellä järkevältä ja mikä sopii budjettiin jne.

Jos tuosta alkaisi väittelemään niin varmaan tulisi monta mieltä asiasta sinun kysymyksestä.

EDIT. Korjataan hieman. Olen ostamassa nyt asuntoa uuden työpaikan takia joka on kaupungissa jossa en ole koskaan ennen asunut tai ollut töissä siinä kaupungissa. Olen kuitenkin aika hyvä neuvottelemaan että ehkä saan olla etänä. Olen neuvotellut että saan olla etänä koko Syyskuukausi 2022 paitsi poikkeuksena pari työmatkaa jota minun pitää tehdä.

Jos saan olla etänä niin vuokraan sen asunnon muille mitä olen ostamassa todennäköisesti. Jos taas en saa olla etänä muutan itse siihen asuntoon jonka nyt olen ostamassa.

Huom. Vielä lisäys että en ole miljonääri. On suhteellisen paljon suomalaisia jotka ovat rikkaita miljonääreitä. Tosiaalta jonkun mielipide kyselyn mukaan Suomessa tuli kova väittely miten paljon pitää olla että on “rikas”? Jotkut sanoi puoli miljonaa euroa nettoarvo siis kaikki varallisuus-velat.

1 tykkäys

Kirjoittelin juttuja omasta polustani asuntosijoittajana 7 vuoden aikana. Paljon alussa mietin samoja juttuja, kuin tässäkin ketjussa on pohdittu.

Tuossa kirjoituksessa on kerrottu vähän asuntojen tuotoista, kun strategia on keskittyä edullisiin lähiöasuntoihin Kuopion seudulla, ja vähän muuallakin Itä-Suomessa Mitä niillä asunnoilla oikein tienaa?

Toivottavasti näistä on jotain iloa ensimmäistä kohdettaan miettiville.

Edit: Lähinnä toivon, että jutuistani saisi joku uskoa ja luottamusta siihen, ettei jokainen valinta ja päätös tarvitse mennä 110% oikein. Tekemällä, erehtymällä ja oppimalla saa tuloksia, kunhan vain jaksaa painaa eteenpäin. Ja tosiaan jos on minun tavallani pääomarajoitteinen, niin halvemmat asunnot ja oma työ auttaa aika paljon rahoitushaasteiden selättämisessä.

10 tykkäystä

Tämä on ollut aivan mahtava blogi, kiitos. Jatka ehdottomasti kirjoittelua. Näitä on kiva lueskella ja oppia.

3 tykkäystä

Haluaisin kuulla mielipiteitä teiltä vuokralla asumisesta. Olen reissutöissä pk-seudulla viikot ja minulla oli vuokra asunto Oulussa kämppiksen kanssa, josta maksan puolet eli n.350e kuukaudessa plus sähköt. Olen siellä about viikonlopussa 2 yötä eli kuukaudessa vain 8 yötä. Minulla olisi mahdollisuus ostaa oma asunto mutta tuntuu siltä, että tässä tilanteessa ei ole järkeä ostaa.
Heittäkää ideoita mikä olisi järkevin tässä tilanteessa? Ostaa kerrostalo yksiö/kaksio?

1 tykkäys

Ottaisin yhden hyvältä paikalta vaikka Turusta. Vaikka vuokratuotoissa jää, niin arvon nousu on varmempaa ja helppo saada vuokralaisia. Tietty vuokrakin on korkeampi.