Evolution AB - The King of iGaming

Lisää pöytiä tulille

28 tykkäystä

Vajaa kolme pörssipäivää Q4:n julkkariin.
Itse en keksi montaakaan syytä, miksi ei tulisi todella kovia (positiivisia) lukuja pöytään.
Shorttiraporttien hehkuttamat regulaatioriskitkin on ymmärtääkseni ainakin vielä toteutumatta, eli viivan alla ei pitäisi näkyä juuri millään tapaa.

41 tykkäystä

Evoon soveltuvaa dataa tulee mukavasti lähes joka viikko. Tässä taas hieman. Tuolla on myös jotain inhouse kehitelmiä

35 tykkäystä

Sarjassamme tilastollisia testejä, joita tekisi mielellään jos olisi aikaa:

Kuinkahan hyvin yhden pelin (esim. juuri Crazy Time) pelaajamäärät korreloisi liikevaihdon kanssa? Eli jos tosta laskisi kvartaalien kuukauden pelaajat yhteen ja tekisi regression kvartaaliliikevaihdon kanssa, olisikohan mallin selitysaste korkea? Silloinhan liikevaihdon kehityksen ennustaminen muuttuisi kohtalaisen helpoksi, ja enää pitäisi arpoa sopivat kannattavuusmarginaalit, mikä ei toki sekään ole ihan helppoa.

Tiedän, että yhtälössä on monta muutakin muuttujaa, mutta joskus peukkusäännöt/heuristiikat voi olla yllättävänkin toimivia :smiley:

3 tykkäystä

Lähde


Tuosta taulukosta näkyy lähinnä suuruusluokkatasolla se, että osakkeen arvostus on historiallisesti enemmänkin neutraali kuin halpa. Q4:n tulosta ei vielä tiedetä, hyvillä luvuilla toki osake voi kehittyä hyvään suuntaan ja huonommilla taas toiseen suuntaan, näinhän se aina menee. :slightly_smiling_face:

9 tykkäystä

Jos kaikki odottavat jo monsteriluluja, ne ovat priced in. En ole nähnyt missään karhuisia tarinoita kasvuluvuista, joten tuskin juuri kukaan odottaa mitään muuta kuin pankin räjäyttäviä numeroita. Mielelläni näen järkyttävän positiivisen kurssireaktion, mutta en yllättyisi jos jatketaan 1300sek ympärillä pyörimistä.

3 tykkäystä

Onko tuo TTM toteutuneilla vai millä luvuilla? Tossahan tapahtuu varmaan tasokorjaus sitten kun EVO julkaisee uuden Q luvut?

EDIT: ai sulla oli linkki lähteeseen, näköjään TTM. Sittenhän tuota kannattaa katsoa vasta Q4 tuloksen jälkeen, mutta silloin on tietty ostamisen kannalta ehkä liian myöhäistä?

On tullu jonkin verran seurattua tuota ruottalaisten Evo discordia ja siellä oli tänään aikaisemmin tommonen tupakka-aski laskelma kelpuu hinnasta PEG mittarilla

image

13 tykkäystä

Sisiliskomies odottelee yli 70% EBITDAA. Tuntee yhtiön erittäin hyvin, mutta ison position myötä on varmasti vähän puolueellinenkin

https://www.fredagskronikan.se/2022/02/04/infor-evo/

38 tykkäystä

11 tykkäystä

Saisko näistä twiiteistä yms. välillä ees pari sanaa että miten liittyy Evoon tai mikä on homman pointti? Ettei mee niinku Hyzon ketjussa missä heitellään linkkejä kaikenlaisiin juttuihin yleisesti vetyyn liittyen.

57 tykkäystä

Tuosta joku aika sitten ketjussa keskusteltiin ja konsensus oli, että olisihan se mukava jos olisi enemmän kuin pelkkä linkki, mutta parempi silti että tulee edes se linkki kuin jättää tulematta mitään. Tämä foorumille tiedonjako on kuitenkin jokaisen vapaaehtoista hommaa.

17 tykkäystä

Eikö sen tiedon saa tuosta lukemalla juurikin kyseisen twiitin jonka on kirjoittanut EVOn Pohjois-Amerikan operaatioiden johtaja…

16 tykkäystä

Viestin informaatiomäärä paranisi sitten huomattavasti, jos se olisi vaikka muotoa:

EVO:n Pohjois-Amerikan pomo: link

16 tykkäystä

Hyvä linkki, kiitokset.

Videolla keskustelua asiantuntijoiden parissa iGaming markkinasta Yhdysvalloissa eli tietysti Evon kannalta hyvinkin olennaisesta markkinasta.

Muutamia poimintoja:

-Online vedonlyönti (sports betting) on nyt erittäin suuresti esillä, operaattorit markkinoivat todella aggressiivisesti ja käyttävät hurjia summia asiakkaiden hankkimiseen. Viimeisempänä New York, jossa on massiivisia mainoskamppiksia tällä hetkellä, NFL:n playoffsit vielä päällä mikä kiihdyttää markkinointia.

-IGaming taas on perinteisesti ollut land-based eli keskittynyt fyysisiin kasinoihin. Vaikka iGaming operaattorit näkevät tarvetta siirtyä digitaaliseen malliin (tai tuoda rinnalle) niin alalla on vielä paljon vastustusta asialle. Varsinkin pienemmät kasinot kokevat onlinen isona haasteena.

-Toisaalta rahaa valuu paljon jo nyt iGamingiin reguloimattomiin ja harmaisiin palveluihin.

-Vertaavat tämän hetken tilaa hieman Blockbusters vs Netflix. Jonkin aikaa voidaan jarruttaa kehitystä mutta ei loputtomiin.

-iGaming tulot (GGR - gross gaming revenue) ovat yhtä suuret kuin vedonlyönnissä (ensimmäiset 3 kvartaalia 2021) vaikka osavaltioita muutamia vs vedonlyönti jossa yli 20. Eli oikeasti iso raha on iGaming puolella mikä myös tietäisi huomattavasti enemmän verotuloja osavaltioille.

-Nyt kun vedonlyönti on vapautunut jo hyvin monessa osavaltiossa ja markkinointi näkyy kaikkialla lainsäätäjät saattavat olla vähän varovaisia tuomaan lisää uhkapelien muotoja iGamingin muodossa, varsinkin kun vaalit lähestyvät taas.

-Joten iGaming reguloinnin suhteen veikkaavat että 2022 tulee olemaan hidas vuosi, johtuen muun muassa lähestyvistä vaaleista. Mutta sitten vauhti kiihtyy, tässä veikkaukset:

-2 osavaltiota lisää 2023
-10 osavaltiota lisää 2025
-5 osavaltiota siitä lähtien per vuosi

Eli Evon suhteen on USA:ssa pelattava pitkää peliä, mitään hyvin nopeaa markkinan avautumista ei todennäköisesti ole tulossa. Mutta muutaman vuoden kuluttua tilanne ihan toinen.

Ja tosiaan hyvä muistaa, että nämä vaan valistuneita arvauksia alan asiantuntijalta…

59 tykkäystä

DNB kertoo analyysissään nähneensä 2021Q4 Evon livepeleissä pelaajamäärien kasvua yhteensä 24 % kasvua QoQ. 2021Q3 vastaavava luku ollut 3%.

Samanlaista dataa antoi omat laskelmat evotrackerista tarkasteltuna, jossa Crazy timessa ollut kasvua 48 % Q4 keskimääräisissä pelaajamäärissä QoQ. Lightning rouletessa 8 %, Monopolyssa 11,9 %, Mega ball 11,3 % ja Super sic bo 2,7 %. Yhteensä näissä peleissä 25,6 % QoQ. Nämä pelit vastasi tammikuussa 2022 54 % evotrackerissa tammikuun monthly average pelaajamäärästä.

Tässä tämän hetkiset konsensuksen ennusteet:

FK501eJXoAM1yCz

Odotetaan siis 8,6 % kasvua QoQ. Samalla kun katsotaan pelaajamäärien kehitystä on hyvin todennäköistä, että tuohon päästään. Tiedän, että Evolution liikevaihto riippuu paljon muusta kuin vain pelaajamääristä ja että Evotrackerissä on vain murto-osa kaikista evon live pöydistä yli 700 (evotrackerissä 183), sekä RNG:n osuus liikevaihdosta ollut 2021Q3 22,1 %, jossa kasvu paljon hitaampaa ja ei saatavilla olevaa dataa. Silti evotrackerista löytyy kuitenkin kaikki tärkeimmät ja skaalautuvimmat pelit. Näissä peleissä kuten Crazy timessa, jossa suuret pelaajamäärät parantavat voittomarginaalia suoraan on todennäköistä että nähdään taas keskiviikkona ennätys EBITDA marginaalit. Kons. ennuste EBITDA% 70,3 % ja revenue 299,8 MEUR. Omaveikkaukseni on, että molemmat ylitetään.

Vielä suurempaan tulosyllätykseen on mielestäni mahdollisuus 2022Q1, jossa odotetaan tällä hetkellä 4,2 % kasvua QoQ ja EBITDA% laskua -0,64 % QoQ. Tammikuussa pelaajamäärät ovat kasvaneet verrattuna 2021Q4 DNB:n mukaan yli 15 % QoQ. Evotrackerista laskettuna (Crazy time, LR, Monopoly, Mega ball ja Super sic bo) 19,7 % QoQ tammikuun pelaajamäärillä. Helmikuu on alkanut vielä kovemmin kuin tammikuu pelaajamäärien osalta. Jos pelaajamäärät korreloivat edes jotenkin tuloksen kanssa joutuvat analyytikot todennäköisesti nostamaan ennusteitaan 2022 osalta.

Aina on tietenkin mahdollisuus johonkin yllättävään, kuten että on regulaatiopeloissa jouduttu karsimaan epäilyttäviä operaattoreita ja nähdään suuria tulonmenetyksiä. Tästä ei ole ollut kuitenkaan mitään puhetta johdon osalta. Perjantain päätöskurssilla ja tämän hetkisillä konsensuksen ennusteilla 2021e P/E on 36 ja vuodelle 2022 odotetaan 31 % kasvua, joka on mielestäni varovainen ennuste.

85 tykkäystä
32 tykkäystä

Data tosiaan näyttää erittäin hyvältä. Huomion arvoista kuitenkin on, että pelaajamäärien kasvu ei välttämättä näy yhtä suuresti viivan alla. Etenkin, jos se tapahtuu noissa game showssa. Niissä minimipanokset todella pieniä, joten suurempi massa ei välttämättä siis nosta tuloksia yhtä paljoa.

Onneksi arvuutella ei tarvi enää kovin montaa päivää :sunglasses:

1 tykkäys

Pelishoweissa toisaalta on se etu, että yksi “jakaja” riittää äärettömälle määrälle pelaajia vs. Blackjack, jossa yksi pöytä palvelee maksimissaan 7 pelaajaa. Ainoa syy kasvattaa Crazy Timien määrää on kielivalikoiman kasvattaminen.

Tämä on väärin, Crazy Time pelihuoneiden määrän kasvattaminen esim. englanniksi on järkevää myös teknisten ongelmatilanteiden yms riskien taklaamiseksi ja henkilökohtaisten mieltymysten johdosta, esim. suosikkijuontajat.

2 tykkäystä