Toddin puhe löytyy nyt Tubesta jos ei livenä katsellut. Sen verran voin referoida, että oli kyllä mielettömän inspiroiva esitys. Aiheena oli Ideat eli ei mikään Evon esittely sinällään. Mutta kyllä on vakuuttava kaveri Todd
Toddin esitys alkaa kohdasta 6h 49min 20sek, tossa vielä linkki uudelleen:
Kohta tuleva Q3-raportti voisi antaa tukea nousulle. muuten luulen että ei lopulta jääty tarpeeksi yli trendin. Lasken tämän varaan, minulla on evo-longi päällä. tänään olisi saanut jo kivat voitot. Saa nähdä onko ahneella paskanen loppu…
Tämä liputettiin koska sen katsottiin eksyvän aiheesta. Mielestäni vastaus Timontin viestiin oli ihan yhtä aiheesta kuin tuo Timontin viestikin. Kerroin että vastustaso ehkä ylitetään hyvän osavuosikatsauksen toivossa.
Olen pohtinut jääkö osakkeen kurssi mahdollisesta potenttiaalista myös tulevaisuudessa? ESG-trendin vastakkaisella puolella kuitenkin selkeästi tässä ollaan ja onko isoilla pelureilla mahdoton lappu omistaa tätä peilaten tulevaisuudessa.
ESG-trendi haittaa tuntuvasti pääomavaltaisia aloja koska näiden yritysten mahdollisuus saada rahoitusta hankaloituu ja kallistuu. Tämä ei ole mikään ongelma Evolutionille. Yrityskauppoihin omalla osakkeella vaikuttaa mutta jos ostokohteenkin maksavat saman ESG alennuksen on tämäkin neutraali.
Huomattavan arvokas paperi tämä keskimääräiseen uhkapeliosakkeeseen nähden yhä on ja pidän arvostusriskiä merkittävimpänä yksittäisena ongelmana. Potentiaali on katsojan silmässä, mutta sijoitus voi onneksi arvaamattomien arvostuskertoimien sijaan nojata vaikka +100% p.a. tuloskasvuun. Sijoittajan on helpompi ostaa ja omistaa laatuyhtiötä alhaisilla kertoimilla, joten anti-ESG voi olla jopa psykologisesti hyödyllistä pitkäjänteisyyden kannalta.
En muuten täysin ymmärrä, miksi Tunturisuden vastaus liputettiin ja kysymystä ei. Hänhän oli asian ytimessä. Rahastojen ESG-merkinnät ovat varsin häilyvä käsite ja jäävät nähdäkseni usein toiseksi tuotto-odotukselle.
Tosiaan itseäni huolettaa tuo Euroopan kasvun hidastuminen. Jenkeissä ja Aasiassa menee yhä lujaa, mutta eikö Euroopasta ole enää mahdollista saada lisää kasvua?