Osakesijoittaminen

Exel Composites

Mielenkintoista. Mä kun kuvittelin, että EU painaa tukirahoja tuulivoimaan ja muihin uusiutuviin satoja miljardeja. Luulisi sen lisäävän kysyntää joka taas ajaa hintoja ylös.

Rakennusmateriaaleissahan on ollut ihan älytön vuosi ja pakkohan jokaisen toimijan on siirtää kohonneita hintoja arvoketjussa eteenpäin pysyäkseen menossa mukana. Eihän joku väliporras voi purra luotia koko ketjun puolesta.

Jos tilauskirja on lähes tuplaantunut niin silloin ei myöskään joka diiliä tarvitse voittaa vaan haetaan sitä tasoa, jolla pystytään kasvamaan kannattavasti ja annetaan huonoimmat asiakkaat kilpailijoille. Kilpailijan voi sitten niillä voitoilla ostaa pois kun sillä loppuu oma kassa.

Näin siis markkinataloudessa, mutta toki näillä kela-markkinoilla, jossa julkinen taho maksaa kaiken on vähän oma logiikkansa.

Hinnoittelussa ongelmana on usein se, että sillä ei ole dedikoitua henkilöä, joka johtaisi sitä eikä dynaamiset järjestelmät ole vielä yleistyneet, vaan vastuu putoaa johonkin rakoseen talouden-markkinoinnin-myynnin välimaastoon ja joku asiantuntija päivittää hintoja Excelillä kerran kvartaalissa.

3 tykkäystä

Tukirahat menee esim. Suomessa tuulivoiman tuotantoyhtiöille, joka maksetaan siis sähköntuotannosta. Vastaavankaltaista eri tavoin muuallakin maailmalla ja on siis tuettu sitä sähköntuotantoa ja tuulivoimaloiden rakennuttamista, mutta itse valmistusketjulle tukia ei juuri ole annettu. Kiina tosin on vähän harmaa alue, ja siellä monilta osin valtio-omisteiset valmistusyhtiöt voi saada vaikka sun minkälaista tukea, mikä toki haaste ilman tukia toimiville länkkärivalmistajille.

Itse asiassa en parjaisi näitä ollenkaan “kela-markkinoiksi”, vaan ennemminkin loistavaksi esimerkiksi markkinatalouden ja sopivan tukimekanismin muodostamasta ihmeestä. Tuulivoimaloiden hinnat (=valmistuskustannukset) suhteessa tuotantotehoon on laskeneet 10:ssä vuodessa hurjasti ja kehitys eteenpäin jatkuu. 10 vuotta sitten tuulivoimaloilla ei olisi ollut mitään asiaa markkinoille ilman tukia, mutta nykyään se on jo usein se kustannustehokkain vaihtoehto ilman mitään tukiakaan! Kärjistäen heittäisin, että jos rakennussektori toimisi samalla tehokkuudella ja kilpailulla, niin uudet kerrostaloasunnot maksaisivat puolet nykyisestä :slight_smile:

Pointtinani ei ollut haukkua businesstä, vaan tuoda esille sen haastavuus ja haastava ei ole sama asia kuin huono. En siis olisi itse laittamassa heti Exelin johtoa vaihtoon sen takia, että eivät ole saaneet neuvoteltua välittömiä hinnankorotuksia Vestaksen ja muiden pelurien kanssa ;D Varmasti ovat tunnistaneet asian jo kauan sitten ja tekevät parhaansa.

6 tykkäystä
10 tykkäystä