Fenix Outdoor AG - Ajattomien luontobrändien koti

Avasin uuden ketjun tälle Ruotsalaiselle varmasti miltein kaikkien tuntemalle yhtiölle ainakin brändien kautta, kun ei aikaisempaa ketjua löytynyt.
Pikaisena pohjustuksena yhtiö toimii ulkoilu- ja retkeilyvaatteiden saralla ajattomine brändeineen joista tunnetuin Fjällräven. Myös portfoliosta löytyy Hanwag, Tierra sekä Royal Robbins. Yhtiöön kuuluu myös Partioaitta, ja sen ulkomaaliset verrokkitapaiset myymälät. Myymälöissä myydään myös paljon muiden tuotteita, mutta pääpainopiste vahvasti omissa brändeissä.
Yhtiöllä historiassa erinomainen trackki kasvusta, ja vahvasta kannattavuudesta johtuen loistavasta hinnoitteluvoimasta.
Yhtiön kannattavuutta pidemmällä aikavälillä lähinnä syönyt kivijalkojen tehottumuus ja korkea kulurakenne, kun taas tukkumyynti vetänyt erinomaisesti ja suoramyynti kuluttajille.
Tänään tuli yhtiön 2023 tilikauden luvut, ja ne olivat karua luettavaa.
Interim-report-2023-12-31 (1).pdf (3,1 Mt)

Kannattavuus tippui roimasti, ja viimeinen kvartaali meni jopa reilusti pakkaselle. Osakekurssikin reagoi odotetulla tavalla. Henkilökohtaisesti etenkin USA:n heikkous yllätti aiemman vahvan trendin sijaan. Syitä heikkoudelle oli avattu raportissa sääolosuhteilla ja sillä, että Black Friday ja Cyber Monday kamppanjointiin ei oltu lähdetty, sekä jälleenmyyjien heikko taloustilanne ja yleinen varastotilanne. Koronakrapulakin oli mainittu. Onko muut Inderesiläiset pureutuneet Fenixin toimintaan, ja mahdollisuuksiin ? Yhtiöllä mielestäni erinomaiset mahdollisuudet pitkällä aikavälillä konsolidoida markkinaa, ja etenkin nyt mahdollisesti syklin pohjassa tehdä edullisilla valuaatioilla akvisitioita ja luoda kasvua tulevaan.

14 tykkäystä

Kiitokset tästä avauksesta!
Yritys on tiedossani, lähinnä reilut 10 v sitten tapahtuneen Partioaitan pääkaupunkiseudun kauppojen oston tiimoilta. Tunnen tuotemerkit oman käytön osalta ja tiedän jakeluyhtiöt. Varsinkin Saksassa toimiva Globetrotter on ihan merkittävä peluri. Näin suomalaisesta näkökulmasta Fenixin kärkibrändit ovat laatutavaraa.
Viimeisen vartin tulos näyttää todellakin pudonneen kuin retkikirves lähteeseen. Aika paljon näytetään heikkoa suoritusta selitettävän myös kertaluonteisilla alaskirjauksilla ja investoinneilla toiminnan tehostamiseen. Toivottavasti ne myös lunastavat lupauksensa.
Uskoisin yrityksen positiivisiin kasvunäkymiin ja kehitykseen, vaikka korona-aikojen luontoryntäys vähän tasoittuu.
Tätä voisi harkita näillä tasoilla jonkin verran ihan salkkuun asti, jos ei muuten niin rakkaudesta lajiin. Mukavampi käydä retkeilyväline ja -vaate ostoksilla kun voi ostaa “oman firman” tuotteita :laughing:

Tästä tuli nyt enemmän tunnepohjaista vuodatusta kuin taloudellista analyysiä, mutta menköön… :upside_down_face:

4 tykkäystä

Tuli kyllä lunta tupaan oikein huolella! Fenix Outdoorin eilinen tulosjulkistus oli täysi katastrofi!
Fenix Outdoor Q2 2024.pdf (3,2 Mt)

Usko monilla yhtiöön kyllä tällä hetkellä enemmän kuin koetuksella. Fjällräven brändi kannattelee yritystä edelleen, mutta senkin kyky puolustaa yhtiön toimintaa on nyt tiukilla. Käyttökate romahti melkein puolella alas ja USA:n vaikeudet kärjistyi. Q2:n puheenjohtajan mukaan kaikista herkin kvartaali, mutta nyt kun ollaan H1 taputeltu näyttää tulos -0,05€, kun vuosi sitten kun oli jo vaikeaa oltiin sentään 0,83€ plussan puolella. Toki jonkin verran organisaatiossa ollut muutoksia jakelukanavien osalta, mutta isossa kuvassa tilanne näyttää erityisen huonolta, vaikka liian korkeat varastotasot pitäisi pikkuhiljaa olla sulateltuina. Positiivista oli B2C myynnin voimakkuus, mutta se ei ikävä kyllä riittänyt kompensoimaan muuta toimintaa. Yllättävän matala pudotus kurssilla vain 18% eilisestä kirjoitushetkeen, johtunee alhaisesta kaupankäynti volyymista. 585 milj.€ market cäppi vaikuttaa omiin laskelmiin perusteettomalta, jonka takia laitoin omatkin laput myyntilaitaan.
Pitää tulla Fenixin tarinaan selkeä muutos piakkoin, koska muuten ollaan väistämättä Rapalan tiellä.
Toki täytyy myöntää, että markkina ei ole helppo ja myynti on tukevasti korkeampi kuin koronaa edeltävä aika, jolloin etupainotteista hankintaa oli kuluttajilla runsaasti eihän edes laatuyhtiömme Harvia ole päässyt orgaanisen kasvun tielle Suomessa nuista ajoista. Myös Fenixin tuotteet kestää vuosia, eikä hyvää reppua tarvitse kovin usein päivittää.

5 tykkäystä