Finnair - Uudelleenrakentaminen koronakriisin jälkeen

SAS oli eilen siinä puolenpäivän aikaan +8% nousussa ja päätyi lopulta miinukselle. Ihan vaan mietein, että mitenköhän se tuon teki ja miksi…

Hallitus pisti taas rajoitukset päälle. Ilmeisesti ihan ehdoin tahdoin haluavat ajaa Finskin lunastuskuntoon tällaisella tuuliviiripolitiikalla :stuck_out_tongue:

2 tykkäystä

Omat Finnairin uhkapeli-sijoitukset “vasta” 15% tappiolla. Tekisi mieli hypätä pulkasta, ja palata myöhemmin takaisin kyytiin mutta tuurillani kurssit lähtevät sitten jyrkästi nousemaan. Ei huvita lähteä enempää tankkaamaan.
Nykyinen tilanne näyttää jo niin synkältä että ehkä hinnoittelussa voi olla pian suunta ylöspäin, kun jotain valonpilkahduksia esim. rokotteista lähikuukausina tullaan saaman.

1 tykkäys

Ainoa syy myydä nyt on jos oletat että tämä ei tästä oikene ennen kuin kassa loppuu ja Finnair joutuu hakemaan lisää rahaa osakkeenomistajilta. Ja siihen on vielä ainakin 6kk. Tai tietty jos haluaa sijoittaa rahat paremmin kannattavaan paikkaan ja on valmis ottamaan turskat eikä halua odotella.

Alemmas nuijittu kuin itse odotin mutta eipä voinut arvata että virus leviää näin pahasti uudestaan käsiin kun aikoinaan itse lähdin mukaan. Toisaalta myöskään en odottanut että nousisi ennen ensi vuotta eli siinä mielessä mennyt muutoin odotuksien mukaan, paitsi että pohja on ollut alempana kuin odotin. Siivu on hallitun kokoinen ja vaikka menisi nollaan niin maailma ei kaadu. Jopa hieman miettinyt pitäisikö lisätä ja laskea keskihintaa, mutta riskitaso on myös noussut.

Disclaimer: Jonkin verran repussa ostettuna annin yhteydessä ja vähän lisätty sen jälkeen tulleessa pulkkamäessä - mutta näin jälkikäteen tietty “liian aikaisin”. Tarkoituksena holdata yli koronasopan ja toisella puolella kerätä vähän tuottoja. Saa nähdä miten käy.

4 tykkäystä

Samassa veneessä, olen jo henkisesti valmistautunut menettämään rahat… :smiley:

1 tykkäys

Kova matkailukiima iskee kun vaan turvallista. Rokote saatava ennen kiimaa.

2 tykkäystä

Finnairin kannalta aika merkittävä uutinen. Alkuvuodesta rokote levityksessä.

Mahdollisesti mutta ei se mitenkään varmaa ole.

E. typo

Juu näkee kyllä osakkeesta ettei markkina kyllä usko tai shorttarit haraa vaan vastaan.

Aikataulun puolesta tuo voi olla vain venäläinen tai kiinalainen rokote, joihin en ainakaan itse luota :smiley:

Hah hah ok. Näin ei THL kyllä selventänyt asiaa.

Ei ole, AstraZenecan rokotteen ph3 tulokset tulee nyt lokakuussa ja sitä on tilattu jo kymmeniä/satoja miljoonia annoksia etukäteen.

2 tykkäystä

Rokotejuubassa sotketaan iloisesti “milloin ensimmäinen ‘tuotantokäyttöön’ tehty rokote voi olla ensimmäisen jampan käsivarteen tökätty” vs. “milloin rokote on laajasti jaettu väestöön”. Näiden kahden tapahtuman välillä on helposti kuukausitolkulla, jopa vuosi. Massatuontanto ja jakelu ovat iso operaatio.

Tällä kertaa taatusti puhuttiin ensimmäisestä valmiista rokoteannoksesta käytössä. Eli alkaen-päivä. Oletettavasti ensin menee riskiryhmille ja terveydenhuollon henkilökunnalle. Sen jälkeen voisin kuvitella että matkustus saa “rokotetodistus vaaditaan” tarran kylkeen ja matkalle lähtevät voivat hankkia (kenties omalla kustannuksella) rokotetta. Sen jälkeen aletaan huolehtimaan laajemmasta jakelusta “koko kansalle”.

3 tykkäystä

Toisaalta ulkomaan matkailu saattaa piristyä heti kun rokote tulee jos ulkomaille lähtijät rokottavat itsensä ennen matkaa. Ainakin allekirjoittaneella ollut korvan takana käydä ottamassa aurinkohoitoa etelän lämmössä talvikuukausina, mutten kyllä viitsi lähteä jos koronatilanne huono. Rokote voisi muuttaa kuvaa.

E: no näinhän sinä juuri kirjoitit. En tiedä oliko mulla laiska silmä vai kerkesitkö editoimaan ennen vastaustani

1 tykkäys

Itse ainakin ottanut muitakin rokotteita omalla kustanteella ihan vaan matkailun takia, miksei nytkin.

Nyt Finnairia saisi jo edullisemmalla hinnalla kuin vuosiin, tosin firma on huonommassa kunnossa kuin vuosiin, eli onko se nyt oikeastaa halpa osake? Vaikea kysymys. Pohjilta ostaminen olisi kyllä kiinnostavaa. Se on tosin erittäin vaikea laji, ja ennenkin olen epäonnistunut laskeviin kursseihin ostamisessa. Tällä koko toimialalla onko myös kohtalainen pelko, että lähteekö tämä enää ollenkaan ns. lentoon?

Reippaasti alta antihinnan ja market cap 540milliä. Saman minkä Finnair sai annista kahisevaa.

1 tykkäys

Jos uskoo että Finnair ei joudu tekemään toista antikierrosta ennen Koronasopan loppua, taitaa olla tällä hetkellä lappu aika sopuhinnoissa.

Jos puolestaan käydään toistamiseen omistajien kukkarolla, sitten tilanne on toinen.

Joku fiksu muutama kuukausi sitten ennusteli 0.3xx alkuisia hintoja ja näyttää osuneen oikeaan. Itse olin vähän liian aikaisin vauhdissa :sweat:

Ilman kristallipalloa vaikea sanoa miten tässä käy mutta itse uskon että toista antia ei tarvita ja kassissa oleva turskaläjä odottaa että lenskarit taas lentää. Jos en uskoisi näin, olisin jo kerännyt verohelpotukset luovaroimalla.

5 tykkäystä

Totta, tuo MCAP ei tosiaan päätä huimaa. Houkuttelevaa jos uskoo tulevaisuuteen. Mietin vaan että firmalla ei automaattisesti mene hyvin tulevaisuudessa. En ole vielä saanut tehtyä ostopäätöstä. Se varmaan tulee ajankohtaiseksi jos hinta tippuu 0.30€ tasolle.

Boeing lienee ensimmäisiä, jotka ovat julkaisseet tarkemmin perusteltuja arvioita lentosektorin pitkän ajan tulevaisuuden suunnasta. Kuten tietysti viran puolesta täytyykin, heillä uskoa riittää ja Boeing arvioi vuoden 2019 volyymitason palautuvan kolmessa vuodessa. Tämän jälkeen trendikasvu jatkuisi. Argumentit vaikuttavat olevan nopean selailun perusteella yksityisen kulutuksen kasvu (ml. myös yksityisen kulutuksen kasvava osuus talouksista) sekä lentosektorin (aiemmissa kriiseissä todistettu) kyky innovoida palvelutarjontaansa ja asiakkaiden kokemaa lisäarvoa.

https://www.boeing.com/commercial/market/commercial-market-outlook/

IATA sen sijaan (varmasti osittain viran puolesta) julkaisi eilen varsin kylmäävästi otsikoidun lehdistötiedotteen, jossa vaadittiin lisää tukea kassakriisin uhasta kärsiville lentoyhtiölle (ml. tukitoimi, jotka eivät lisää yhtiöiden velkaataakkoja). IATA:n mukaan toimiala polttaa tällä hetkellä kassaa noin 300 000 taalan minuuttivauhtia ja kassavirtojen käännettä positiiviseksi voidaan joutua odottelemaan vuoteen 2022.

https://www.iata.org/en/iata-repository/publications/economic-reports/outlook-for-airlines-cash-burn

Tilanne on edelleen äärimmäisen hankala myös Finnairin näkökulmasta. Toiminnan ylösajo katkesi jo syyskuussa ja talvikauden ohjelma on erittäin suppea vaikean pandemiatilanteen sekä yhä rajujen matkustusrajoitusten osalta. Likviditeettiä on toki yhä hyvin jäljellä, joten IATA:n mainitsemaan kassakriisiin ajautuu toki aika moni muu yhtiö ennen Finnairia.

Finnairin MCAP on tosiaan matala, mutta yrityksistä puhuttaessa velatkin on pakko ottaa huomioon. H1:n lopussa Finnairin nettovelka oli jo vertailukautta ylempänä ja H2:n tilanne pahenee (ts. nettovelka kasvaa suhteesa vuoden takaiseen), kun kassavirta pyörii väärin päin. Näin ollen tämän vuoden lopussa Finnairin velaton arvo (EV) voi hyvinkin olla korkeampi kuin viime vuoden lopussa, mikä kertoo tietysti aika erilaista tarinaa kuin markkina-arvo.

3 tykkäystä