Fodelia - Elintarvikealan tiennäyttäjä

@Rattle @Jusu Kilpailuedut tai vallihaudat syntyvät arviomme mukaan muilta osa-alueilta kuin patenteista – esimerkiksi valmistukseen liittyvä tietotaito ja tuotannon laaja mittakaava vaikeuttavat konseptin kopioimista kilpailijan toimesta. Laitosruokailuissa reseptiikan vaatimukset ovat erilaiset kuin vähittäiskaupassa, johon useimmat elintarvikealan yhtiöt fokusoituvat. Myös Feelian keskitetty tilausjärjestelmä suojelee kilpailulta niiden asiakkaiden osalta, jotka ovat sen ottaneet käyttöön (noin neljännes).

Feelian kokonaisvaltaisen konseptin kopioiminen on haastavaa. Se minkä näkisin teoriassa realistisempana, olisi että jokin elintarvikealan yhtiö alkaisi valmistamaan yksittäisiä suurimenekkisiä pitkään säilyviä valmisruokatuotteita ja myymään niitä tukkujen kautta, mikä voisi hieman syödä Feelian markkinaosuutta. Samalla täytyy muistaa, että markkinapotentiaali valmisruoan hyödyntämisessä foodservicessä ja laitosruokailuissa erityisesti on erittäin suuri. Jos markkinan murros jatkuu, kuten viime ajat ovat viitoittaneet, riittäisi kasvusta mahdollisesti useallekin toimijalle.

Toistaiseksi meillä ei kuitenkaan ole tiedossa, että kilpailutilanne olisi muuttumassa. Suurimmat elintarvikealan yhtiöt Suomessa, kuten HKFoods ja Atria ovat jo vuosia linjanneet valmisruoan ja foodservicen strategisesti tärkeiksi alueiksi ja kasvaneet näissä segmenteissä astumatta Feelian tontille (pääosin laitosruokailut). Atrian tiedotteessa mainitsemat valmisruokaratkaisut voivat liittyä myös muihin foodservicen segmentteihin. Esimerkiksi HKFoods investoi vuosina 2024-25 kypsien ateriakomponenttien (esim. pekonilastut, kypsät kanansiivet yms) valmistukseen, jotka tehostavat ravintoloiden toimintaa.

image
Kuva laajan raportin sivulta 12

19 tykkäystä