Nämä oli käsittääkseni ‘merkintöjä’ ja ‘osakepalkkion vastaanottamisia’
Joku päivä joku voi selittää mulle mitä nää merkinnät oikein on
Emmä kaupassakaan mitään merkkaa, vaihtoehdot on osta/älä osta/varasta
e:
“Osakkeiden merkinnällä tarkoitetaan kansankielellä osakkeiden ostamista niiden liikkeeseenlaskun yhteydessä, eli silloin, kun yritys laskee uusia osakkeita kaupankäynnin kohteeksi. Osakkeesta yhtiölle maksettavaa määrää taas kutsutaan osakkeen merkintähinnaksi.”
Eli tarkoittanee että avainhenkilöille printataan osakkeita lunastettavaksi halvalla?
Ainakin tämän tiedotteen mukaan on maksanut ihan käyvän hinnan, tai ainakin hyvin lähelle sitä. Mutta on siellä ollut isompiakin ostajia tänään, vaihtoa tähän mennessä lähes 200000€ joka on harvinaista.
Mutta näitä mun ajatuksia kannattaa lukea pienellä varauksella, olen ihan amatööri.
Hieno on ollut nousu viime aikoina. Kuukaudessa noin 20% ylöspäin ilman sen kummempia uutisia. Vuodessa 40% uutisten kanssa, mm. Iso diili HUSin kanssa. Hyvältä vaikuttaa meno. Itsellä edelleenkin tutustumispakkaus tilaamatta. Pitää hoitaa asia pois tämän vuoden puolella
Onko tämä Mikko Koivu jääkiekkoilija Koivu, vai joku randomi?
Saku ja Mikko Koivu molemmat olleet listalla. Jääkiekkoilijoilla on myös salkunhoitaja joka hoittaa useiden kiekkomiesten salkkuja. En muista mistä olen tämän bongannut joten linkkiä ei valitettavasti ole.
Koivut ovat sijoittaneet aikanaan Perniön lihaan ja ovat varmaan tulleet näin Fodelian osakkaiksi. Nyt kun Perniön liha on myyty takaisin entisille omistajille niin Koivujen kiinnostus Fodeliaa kohtaan on näemmä mennyt.
Ei oo kyllä ittellä mitenkään hyvä kuva tästä firman talousjohtajasta. Taas lappua laitaan kun niitä vähän tuli palkitsemisjärjestelmän kautta. Joka kerta sama juttua kun niitä on Katille tullut. Raha polttelee liikaa ettei malta pitää? Ei ole uskoa omaan tekemiseen tai firman menestymiseen? Omaa ihmettelyä tämä ja ajatusten purkua tänne.
Laitetaan nyt se itse uutinenkin niin ei tarvi kaikkien arvailla, olis hienoa jos ihmiset uutisia nähdessään ja kommentoidessaan laittaisi kaiken tiedon esille…
• In-house-yhtiöiden rooli julkisen sektorin käyttämien tukipalveluiden tuotannossa on kasvanut nopeasti aivan viime vuosina.
• Julkisille toimijoille palveluita tuottavista yhtiöistä vain pieni osa on yli 10 omistajan yhtiöitä, eli niitä, joihin lakimuutos kohdistuu.
• henkilöstöruokaloissa ja ateriapalveluissa tehokkuuseron todettiin olevan 2–30% markkinatoimijan hyväksi.
• Henkilöstökulujen määrä tapaustutkimuksen in-housella oli 91% liikevaihdosta, yksityisellä 47%.*
• Yksityisellä tehtiin 9% enemmän työtunteja vuodessa, tuntihinta oli 15% edullisempi, yksityisellä lomapäiviä 12-14 päivää
vähemmän kun in-house verrokki yhtiöllä.*
• On myös huomionarvoista, että Markkinaoikeuden ratkaisujen valossa osa nykyisistä in-house-
suoranhankinnoista ovat hankintalain lainvastaisia.
• In-house-yhtiöiden edunvalvontajärjestön Kustos ry:n esittää arvionaan, että sidosyksikkösääntelyn
muutoskustannukset olisivat noin 3 miljardia tai jopa 5 miljardia euroa. Väitteet useiden miljardien
muutoskustannuksista ovat räikeästi liioiteltuja. https://kustos.fi/selvitys-inhouse-jarjestelman-remontista-miljardilasku/
Jutussa sanotaan “Yle tavoitti Pirkanmaalla toimivan ruokatoimittajan.”, mikä tarkoittanee tässä yhteydessä ihan konkreettisesti Pirkanmaalla sijaitsevaa yritystä. Fodeliasta mikään osa ei tietääkseni ole sellainen.
Kyseisessä uutisessa ei ole Fodelian Feelian toimittamaa ruokaa. Hyvä kysymys olisi, että no miksi ei ja olisiko kannattanut olla mutta jätetään kysymättä. Virheiden mahdollisuus on aina kun ihmiset asioita tekevät.
Kurssi nousi kivasti loppukesän ja syksyn mittaan, sitten se lähtikin yllättäen samalla tavalla alaspäin. Mitään uutisia en ole kuullut. Eli mahdollisesti vain normaalia pörssin menoa?
Ymmärtääkseni nyt on hiljainen jakso, eikä tj voi kommentoida. Mutta onko kenelläkään muulla mitään mielenkiintoisia uutisia tai ajatuksia littyen kurssikehtykseen ja ennen kaikkea liiketoimintaan? Uusia soppareita tai muuta mielenkiintoista
Alkuvuodesta tuli hyviä sopimuksia ja tilauskantaa pitkälle tulevaisuuteen. Luulen, että organisaatio saattaa sulatella niitä hetken ennen kuin tulee uusia uutisia. Tämähän ei ole mitenkään järkyttävän skaalautuvaa tekemistä, eli koko ajan pitää jossain laajentaa seiniä, rakentaa robotteja, kärsiä pakettiongelmista sekä logistiikan että materiaalin näkökulmasta. Ei siis nopeita voittoja luvassa.
Kurssi menee miten kurssi menee. Voi pohtia miksi nousu tuli niin myöhään vaikka uudet diilit tuli jo H1. Toisaalta voi katsoa popcorn-pussi kädessä miten kurssi nyt laskee, vaikka niin tekee indeksi ja lähtökohtaisesti iso osa muistakin osakkeista Helsingin pörssissä. Vähän kuin seuraisi miten maali kuivaa, yhtä jännää…
Fodelialta tosin pitäisi loppuvuonna tulla uusia sopimuksia julki. Jos ei, niin silloin ei tietenkään lupaa kovin hyvää vähän pidemmällä aikavälillä katsottuna.
Lisäksi vaihto on niin olematonta että kurssi voi vajota tai nousta 10% jos yksikin piensijoittaja on osto tai myynti touhussa. Itse en ole huolissani.
Itse en odota liikevaihdon osalta isoja liikkeitä ennusteisiin nähden loppuvuodelle. Kannattavuuden osalta on tilanne mielenkiintoinen siltä osin, että tuottajahinnat ovat laskeneet. Eli jos myyntihinnat pitävät sopimuksissa pintansa, on mahdollista minusta pienelle yllätykselle tuloksen osalta. Toivottavasti Fodelian yhtiöt kuitenkin maksavat hyvän korvauksen tuottajille, sillä hyvinvoivat tuottajat ovat hyvän liiketoiminnan ja raaka-aineen perusta pitkälle tulevaisuuteen.