Fodelia - Elintarvikealan tiennäyttäjä

Eilen tuli mielestäni aika monta positiivista ja yhteisvaikutukseltaan merkittävää uutista:

  • Uusi melko iso sopimus feelialle ja ensimmäinen merkittävä avaus Ruotsiin
  • Uusi sopimus Real snacksille
  • Real snacks toimintaa pystytään tehostamaan ja myös aiotaan tehostaa vielä selkeästi
  • Tuotantokapasiteetin todennäköinen lisäys jo tänä vuonna tai ainakin laajennuksen aloitus

Vielä kun ottaa huomioon että kyseessä hyvin tuore yhtiö pörssissä ja pystytään näyttämään selkeitä onnistumisia niin kyllä eilisen jälkeen oli aivan selvää että suositus tulee muuttumaan reippaasti.

4 tykkäystä

Annin aikoihin arvostin Real Snacksin aika vähäiseksi osaksi Fodelian arvosta. Eilisen jälkeen kuitenkin näen tässä huomattavaa potentiaalia, varsinkin kun kannattavuuden parantumisesta on nähtävillä rohkaisevia merkkejä. Real Snacksin markkinaosuus Suomen snack-markkinoista 2,5%, eli markkinaosuuksia otettavissa. Mielestäni tuo “ainoa manner-Suomessa toimiva yritys” on erittäin hyvä kilpailutekijä, ja uskon että tänä vuonna tuon varsin lupaavalta vaikuttavan brändiuudistuksen myötä markkina-osuuksia saadaan pikkuhiljaa kaapattua. Private label -tuotanto on hyvää “lypsävä lehmä” -liiketoimintaa, mutta ennen kaikkea pidän silmillä Oikian, Oatiksen ja Chip Ventures -brändien kehittymistä.

Harmi kun kuullaan Fodeliasta vain puolivuosittain.

4 tykkäystä

Terveiset vastaanotettu.

Fodelia on ollut harvinaisen vilkasliikkeinen osake seurata, koska konsernilla on tuore listautuminen alla ja arvostus hakee vielä paikkaansa, yhtiöllä on todella vahvat kasvunäkymät, surkeaa tulosta tekevä verrokkiryhmä (mihin monet sijoittajat tätä ja tämän arvostusta vertaavat), pieni koko ja likviditeetti jne, mitkä heiluttavat kurssia voimakkaasti. Tässä joutuu analyytikot ja sijoittajat painimaan lyhyen aikavälin korkean arvostuksen haittojen ja pitkän aikavälin kasvutarinan hyötyjen välissä ja etsimään sitä paikkaa, mikä on tällaiselle osakkeelle hyväksytty arvostus.

Listautumisen nopean nousupyrähdyksen jälkeen siirryin negatiiviselle puolelle, koska arvostus oli mielestäni päässyt karkaamaan listautumishuumassa liian korkeaksi. Se oli näin jälkeen päin katsottuna virhe, koska pitkän aikavälin tarina on Fodelialla kuitenkin niin vahva ja sen myötä arvostuksessa on järkevää siirtää katse lähivuosia pidemmälle perspektiiville. Jos luet kaikki Fodeliasta kirjoittamani raportit, on niissä jatkuvasti korostettu sitä, miten hyvästä ja ainutlaatuisilla kasvunäkymillä varustetusta konsernista on kyse, mutta vain arvostus on ollut tässä se ”kivi kengässä”.

Analyytikon ja sijoittajan pitää myös olla valmis nopeasti myöntämään virhe, ettei tilanne pääse kumuloitumaan, jos lisääntynyt informaatio ja ymmärrys yhtiöstä antavat aihetta muuttaa käsitystä osakkeen arvosta. Fodelian antamat näytöt, saadut tilaukset, keskustelut johdon kanssa yms. ovat olleet tärkeitä asioita tässä välissä ja kaikki nämä antavat lisää luottamusta korkeampaan hyväksyttävään arvostukseen. Tässä oli nyt hyvä paikka tilinpäätösraportin jälkeen tarkastella omia näkemyksiä kriittisemmällä silmällä ja nostaa käsi pystyyn virheen merkiksi. Jälkiviisaus on kaikista helpointa viisautta voi nyt sanoa.

Pitää myös muistuttaa, et jokainen on itse vastuussa omista sijoituspäätöksistään ja meidän on tarkoitus antaa niiden tekemiseen vain työkaluja, ei sijoitusneuvoja. Sokeasti suositusten ja tavoitehintojen seuraaminen ei ole se mitä me Inderesillä kannustamme tekemään, vaan usein hyödyllisempää on lukea itse raportti ja ymmärtää analyytikon näkemys, ennusteet ja suositukset perustuvat. Sitten voi itse päättää, onko samaa vai eri mieltä.

43 tykkäystä

Täysin samaa mieltä. Joskus tuntuu, että odotukset analyytikkoja kohtaan ovat kohtuuttomia. Yhtiöiden ja osakkeen täydellinen tulevaisuuden mallintaminen on kaikille mahdotonta. On myös hyvä, että sijoittajille jää jotain omaakin pureksittavaa.

Hyvää duunia Petri on tässäkin osakkeessa tehnyt! :slight_smile: :+1:

4 tykkäystä

Asiasta kukkaruukkuun, Feelian paketti tuli tänään. Nätisti kylmälaukussa mukavasti koti ovelle. Kaikki säilyneet kylmänä ja olen yllättynyt nopeasta toimituksesta vaikka tilauspainetta on ollut verkkosivujen mukaan. Enää ei ollut käsinkirjoitettua lappua mukana, missä toivottelivat hyvää ruokahalua :frowning:

Olen tässä kyllä aiemman kirjoittajan kanssa samoilla linjoilla, että tällaiset äkilliset takin käännöt kummastuttavat (näitä on nyt tullut Inderesilta muitakin tässä viime aikoina). Itse en ole osaketta sitten annin jälkeen omistanut, kun lähti laukalle, mutta mielenkiinnosta seuraan yhtiötä, koska mielestäni mahdollisuuksia on ja saatan jossain kohtaa taas hypätä kyytiin.

Inderesin suositusten mukaan en sijoita, joten sinänsä tällä ei ole minulle merkitystä, mutta jos aiemmin on kerrottu, että jo edellinen tavoitehinta sisälsi isot odotukset ja nyt yritys alitti ennusteet ja sen lisäksi analyytikko leikkasi lähitulevaisuuden ennusteita, niin en minäkään kyllä ymmärrä miten tavoitehinta nousee reilusti tällä logiikalla.

Vaikka sanotkin reilusti, että käsi pystyyn virheen merkiksi, niin ei tässä kenenkään mielestäni tarvitse ihmetellä jos joku ei täysin ymmärrä tätä logiikkaa.

Tätä viestiä ei siis ole tarkoitettu miksikään piikiksi kenellekään, vaan lähinnä halusin tuoda esiin ymmärrystä myös tätä toista näkökulmaa kohtaan.

5 tykkäystä

Otitko huomioon, että nopeasti ja kannattavasti kasvavassa yhtiössä tavoitehinta nousee kerralla helposti paljonkin, kun yhtiö raportoi edellisen kauden ja analyytikko voi laskelmissaan siirtyä hinnoittelemaan osaketta seuraavan kauden kertoimilla?

Itse ajattelen niin, että vasta listautuneen yhtiön pitää ensin antaa hyviä näyttöjä, jotta luottamus yhtiön suorittamiseen rakentuu. Nythän niitä näyttöjä saatiin, myös tuo Ruotsin markkinoiden ja uuden verkkokaupan onnistunut avaus ovat positiivisia tekijöitä, jotka tukevat kasvutarinaa myös tälle vuodelle.

Joten ihan loogisessa järjestyksessä tuo tavoitehinta on kehittynyt minun mielestä, ja paljon parempi näin päin kuin vaikka Verkkokauppa.comissa meni. Mutta ymmärrän kyllä hyvin yleisen pohdinnan näistä tavoitehinnoista, koska ne on vähän hankalia, kun annetaan vain yksi luku eikä esimerkiksi jotain haarukkaa (tai joku muu ei niin mustavalkoisesti tulkittava arvo).

3 tykkäystä

En tullut tänne väittelemään mistään, mutta vastauksesi perusteella et ilmeisesti lukenut viestiäni kunnolla.

4 tykkäystä

Siinä on kaksi asiaa:

  1. Mitä lukuja analyytikolla on excelissä
  2. Miten vahvasti analyytikko luottaa niihin lukuihin.

Nyt ykkönen laski, mutta kakkonen nousi.

Kajaanilla oli käsijarru päällä, kun oli tuoreesta listautumista kyse.

Ehkä Inderesillä oli ohjeistettu, ettei toista Fellow Financea enää? Siinähän otettiin etunojaa, ja valitettavasti kaikki riskit realisoituivat.

1 tykkäys

Sama juttu oli Admicominkin kanssa. Sitäkin sai ostaa alussa rauhassa hyvällä hinnalla.

Hyvin sanottu, Ihminen.

Kun 2019 tulos varmistui, niin myös tulokseen liittyvä riski poistui. Ja hinnoittelu voi siirtyä täydellä painolla tulevaan. Jos kukaan on seurannut muita kasvuosakkeita (Talenom, Revenio etc) niin näin se vain toimii kasvuosakkeissa.

Mutta tämä on vain minun näkemykseni, enkä väheksy muita näkemyksiä ollenkaan. En väitä että joku on tässä oikeassa ja toinen väärässä, olen vain osakkeen omistajana itse tyytyväinen Petrin työhön eikä minua haittaa, vaikka th laahaisi hetken aikaa osakkeen perässä.

Mielestäni myös analyytikoilla on oikeus päivittää näkemyksensä osakkeesta ilman, että sitä yleisesti aletaan sanomaan “takin käännöksi”, joka kalskahtaa vähän ikävältä. Tilanteet muuttuu → näkemyksien pitää voida myös päivittyä. Ja suotakoon analyytikoillekin oikeus tehdä joskus “jopa” virheitäkin. :slight_smile:

2 tykkäystä

Ja vaikka yrityksellä listautuessaan onkin jonkin verran historiaa - on käytännössä sijoittajilla tiedossa vain tarina, jonka johto yrittää niille myydä. Näin karkeasti. On valtavasti epävarmuustekijöitä, jolloin jonkinlainen painotettu skenaario-analyysi tulee kysymykseen - millä painoilla/todennäköisyyksillä mikäkin skenaario tapahtuu? Nämä painot (ja skenaariotkin) muuttuvat tietysti, kun firma menee eteenpäin ja luo sitä track recordia.

Se että kaivetaan jotain liikevaihtoennusteisiin perustuvia argumentteja ennusteen pieleen menemisestä, on mielestäni jokseenkin huvittavaa :smiley:

Jos mä listaudun nyt pörssiin, ja kerron että 2 vuoden päästä teen sitä ja tätä - vaikka mulla olis viiden vuoden trackki niin aika vaikea sitä on ihmisten varmaan uskoa/luottaa siihen/nähdä kaikkia mahdollisia vaihtoehtoja kirkkaasti? Niille annetaan eri painot todennäkösyyksien mukaan jne., ihan perus kauraa.

Lisättäköön nyt vielä sen verran, että itse IPO:sta asti mukana, jonka jälkeen myin laput jossain vaiheessa pois kun tuntui että hinnoitellaan sillä tavalla, että kaikki osuu just eikä melkeen nappiin. Palasin kalliimmalla takaisin kyytiin, kun sain lisää dataa firman tilasta jne - tästä datasta olin valmis maksamaan. Tietoisesti jo irtautuessani mietin, että ostan sitten lisää kun saan lisätietoa.

3 tykkäystä

En ole kyllä ikinä omia sijoituspäätöksiäni analyytikoiden antamiin hintasuosituksiin perustanut (analyyseista sen sijaan on niihin paljonkin hyötyä). Jos tavoitehintojen perässä juoksemalla tekisi ylituottoa niin olisi helppoa tämä sijoittaminen.

2 tykkäystä

Pisti silmään Feelian kilpailukenttää Finderistä tutkiessani Delitalo Oy, joka kuuluu Saarioinen-konserniin. Perustettu 2017, aloittanut toiminnan ilmeisesti 2018. Kohdemarkkinana vähittäiskaupan palvelutorit. Yksi iso riskihän Feelian tulevaisuuden hyvälle kannattavuudelle on se, että muutkin isot toimijat huomaavat Feelian toiminnan poikkeuksellisen hyvän kannattavuuden ja iskevät kiinni markkinaan. Suoraan kuluttajille ateriaratkaisuja myyviä toimijoita ei ole tullut vastaan, mahtaakohan niitä juuri ollakaan?

Nyt kun tässä on lounas-skeneä jne tutkiskellut, niin on tullut tajuttua se että hyvinkin suurella todennäköisyydellä tulee valmisruokia syötyä niissä lounasravintoloissa, eikä paikan päällä itsetehtyä ravintolaruokaa.

Hauska huomio; Apetitin ja Fodelian markkina-arvot tällä hetkellä kuta kuinkin samat (vaikkei yhtiöitä suoranaisesti voikaan verrata)

3 tykkäystä

Kiitos vinkkauksesta, ei olekaan osunut omaan silmään.

Mielenkiintoista on juuri tuo lounasravintoloiden tarjoama ruoka. Feeliallehan sopisi hyvin, että kaikki huoltamot tarjoaisi esimerkiksi heidän tuotteitaan. Tämä sikäli mielenkiintoinen asia, että yleisesti ottaen ravintolat vieroksuvat valmistavaran tarjoilua - kuluttaja on jostain syystä aika vastahakoinen maksamaan preemiota “pelkästä miljööstä”. Eli vaikka jonkun isomman toimijan kanssa tehtäisiin merkittäviä sopimuksia - voitaisiinko niistä julkaista tietoa eteenpäin? Okei, ehkä se hukkuisi ajan kanssa ja ei kuluttajat muistaisi asiaa kovin kauaa - mutta ajatustasolla esimerkiksi näiden ravintoloiden omistajat ei varmaan kovin mielellään myöntäisi sopimushetkelläkään, että heidän oikea liiketoimintamalli on ruoan lämmitys ja tarjoilu… :slight_smile:

Kouluille ja yleishyödyllisille laitoksillehan tällaiset ovat tietysti win-win, jolloin sopimusten yhteydessä kaikki hyötyy kun siitä uutisoidaan.
Fodelia/Feelia tuskin halunnee itse lähteä myös “tarjoilubisnekseen” - vaikka toki “Take-a-Soup” -konsepti vähän siihen sopeutuukin.

Kokemuksia kotitilauksesta, tilaus-toimitus toimi hyvin ja toimitusaikataulun sai suht hyvin valita. Lohikeitto ei ollut ihan antitilaisuusveroista. Sellaista kalahiutalemössöä, mutta kyllä se toisaalta eineksenä oli kohtalainen. Pinaattikeitto oli ihan ok.

Alkuperäinen ajatus oli ostaa osaketta jos tilaus-toimitusprosessi toimii ja ruuat ovat todella hyvät(osakkeen arvostustaso toki myös silmälläpitäen), nyt joutuu vielä pohtimaan.

Meillä Lapin riistakeitto oli pienoinen pettymys. Liha ja kasvikset eivät olleet oikein kivan tuntuisia suussa. Enemmän sellaista rouhe/suikaletta. Merimies pata taas oli todella hyvää, koska porkkana ja liha oli hyvää. Tätä tullaan siis toistekin tilaamaan.

Kylmälaatikoiden roskiin joutuminen tuntuu jotenkin tuhlaukselta ja vievät tilaa. Muutama jää kyllä terassille kesäkäyttöön.

3 tykkäystä

Fodelian vaihto on kuitenkin aika pientä ja näin kurssiliikkeetkin ovat päivätasolla välillä aikamoisia. Tällä kertaa kannatti ottaa etupainoisesti “lisää” riskiä ennen suositusmuutoksia ja H2 rapparia. Tämä etukeno on tietysti merkinnyt myös lisäriskiä, ja tällä kertaa riski ja tuotto (toistaiseksi) kulkivat käsikädessä. Jokainen voi laskeskella v. 2024 tunnuslukuja, jos johdon ennusteet toimivat ja tehdä omat peliliikkeensä.

Jos todella on niin että tilaukset toimitetaan valkoisissa styrox-laatikoissa, on vinkkini yritykselle miettiä niiden tehokas kiertokäyttö, ja aika vikkelään.

En näe mitään tulevaisuutta sille että jengi muutamaa tilausta pidemmälle viitsisi laatikoita säilöä, tai kierrättää asianmukaisesti. Voin olla väärässä ja muutama on mielestäni subjektiivinen luku.

Tässä maailman ajassa etenkin kun kierrätys, ja roskaaminen, ovat isosti tapetilla.

Mä jopa saatoin ymmärtää niinkin väärin että tuotteet säilyisi avaamattomina huoneenlämmössä?

8 tykkäystä