Fodelia - Elintarvikealan tiennäyttäjä

Omissa paketeissa lukee ainakin “säilytys +2…+6 asteessa”

1 tykkäys

Olen siis ymmärtänyt väärin. Kiitos korjauksesta.

Tervehdys, tutkimme koko ajan eri vaihtoehtoja logistiikan / pakkaamisen osalta. Kylmäkuljetuksessa on aina omat haasteensa mutta eiköhän siihen ratkaisu löydy. Terveisin MT Fodelialta

22 tykkäystä

Oletteko pohtineet ottaa Real snacksin tuotteita myyntiin tuonne Feelian verkkokauppaan? Samalla kait siinä tilais parit sipsipussit soppien kanssa :slight_smile:

6 tykkäystä

Kyllä asiaa on pohdittu. Kevään aikana ratkaisut julkistetaan…=) Realin tuotteita onneksi löytyy lähikaupoista joten ei niin ihan kriittinen tilanne.

11 tykkäystä

Ei paljoa koronapelot tarttuneet Fodeliaan missään vaiheessa, ja tämä viikko onkin ollut melkoista tykitystä. Samalla arvostus noussut suht korkeaksi. Saisi kyllä laskea vielä tuonne lähemmäs seiskaa, niin saisi tankkailtua rauhassa lisää.

3 tykkäystä

Päätin nyt kerrankin itse tehdä myös vähän laajempaa sijoitustutkimusta, ja kerrankin voin sanoa siitä olleen myös todellisuudessa jotain hyötyä, sillä kaikki ei tuntunut menevän ihan täydellisesti putkeen. Päätin tehdä kaksi tilausta tasan viikon päästä toisistaan. Ensimmäisen päädyin tekemään 15.2 ja toisen 22.2, tavoitteenani oli hieman vertailla miten nopeasti Feelialta tilaukset lähtevät ja miten pitkään postilla kestää toimittaa tilaus.

Ensimmäistä tilausta tehdessä ensimmäiset ongelmat tulivat eteen luonnollisesti jo siinä kohtaa, kun olin tilausta tekemässä ja huomasin, että suuresta osasta tuotteita oli pienemmät pakkauskoot loppu, joten en saanut tilattua aivan kaikkia haluamiani tuotteita. Yllätys oli myös suuri, kun sunnuntaina noin klo 22 tuli viesti, että lähetykseni oli pakattu (luulisi olevan varsin kallista pitää työntekijöitä myös viikonloppuisin töissä.) Aikainen lähetysilmoitus saikin minut odottamaan pakettia saapuvaksi jo alkuviikosta, mutta toisin kävi. Paketti saapui perille vasta torstaina noin klo 18, vaikka olin postin palvelusta valinnut ensimmäisen mahdollisen toimitusajan, joka oli klo 11-13. Itse satuin onneksi olemaan tuolloin kotona, mutta moni ei varmasti olisi ollut, jos toimitus oli sovittu täysin toiseen aikaan(tiedän ettei tämä ole tietenkään feelian vika, mutta tällä saattaa olla suuria vaikutuksia uudelleen tilaamis halukkuuteen). Kun paketit vihdoin olivat saapuneet päätin testata miten hyvin paketin kylmäketju oli kestänyt näin pitkä toimituksen aikana. Ja niin kuin hieman aavistelinkin ei kylmäketju ollut kovinkaan hyvin kestänyt, sillä ensimmäinen avaamani tuote pakkaus oli lämpötilaltaan 12°C heti paketin saapumisen jälkeen.

Epäonnistuneen toimituksen jälkeen lähdinkin perjantaina tiedustelemaan feelian asiakaspalvelusta, miten pakkauksen kylmäketju oli todellisuudessa toteutettu ja koska paketti oli todellisuudessa lähtenyt kuljetukseen. Vastauksen asiaan sain yllättävän nopeasti, ja asiakaspalvelija kertoi seuraavan viikon alussa selvittävänsä tilannetta paremmin. Maanantaina alkupäivällä sainkin viestin, ettei paketin lähettämis ajankohtaa ollut pystytty selvittämään, ja kertoivat lähettävänsä uudet tuotteet. Koen hienoksi sen, että he ottavat vastuun toimituksen kylmäketjun katkeamisesta, vaikka syy saattoi myös olla osittain postissa. Ei vaan vaikuta taloudellisesti kauhean kannattavalta, jos tilauksia joudutaan lähettämään uudelleen niiden pilaantumisen vuoksi.

Edellisen tilauksen ongelmat saivatkin innostamaan vielä enemmän toisen tilauksen tekemiseen, jotta pystyisin selvittämään toistuvatko ongelmat uudelleen. Tilausta tehdessä samat ongelmat olivat edessä, kuin ensimmäistä tilausta tehdessä - suurin osa pienistä pakkauksista oli loppu. Päätin sitten kuitenkin ottaa pienoisen riskin ja tilata isompia pakkauksia, vaikka en ollut vielä päässyt maistamaan edes ensimmäisen tilauksen tuotteita.

Toisen tilauksen lähtemisessä kesti jonkin verran pidempään, kuin ensimmäisen ja paketti saapuikin perille vasta perjantaina (torstai), mutta tällä kertaa paketin tuotteet olivat onneksi pysyneet kylmänä, joka vähän palautti luottamustani Feeliaan (ja Postiin).

Muitakin pieniä ongelmia tässä toimintatavassa kyllä on. Esimerkiksi olin hernekeittoa tilannut kaks pientä pakkausta, jotta voisin valmistaa ne eri aikoihin, mutta minulle lähetettiin yksi suuri pakkaus hernekeittoa. Määrällisestihän sain paljon enemmän tuotetta, kuin itse tilasin, mutta kaikille ei välttämättä sopisi se ettei tilaukset sisällä juuri niitä tuotteita mitä on tilattu. Tämän lisäksi paketissa ei ollut edes mitään pahoittelua/vastaavaa asiasta, vaan listasta oli vain yliviivattu alkuperäinen määrä ja vaihdettu tilalle yksi iso paketti.

Myös nämä styroksi laatikot ovat jo nyt alkaneet kyllästyttämään, kun olen niitä tähän mennessä saanut neljä kappaletta, ja toivoisinkin, että tähän keksittäisiin pian joku ratkaisu, sillä tuntuu vain niin turhalta heittää kyseisiä styroksilaatikoita pois turhaan.

Kokonaisuutena jäi kuitenkin varsin positiivinen kuva feeliasta ja sen verkkokaupan toiminnasta. Itselleni tämä kuitenkin osoitti, että aivan kaikki ei kuitenkaan toimi toistaiseksi täydellisesti, mutta toivon suuresti, että he saisivat vielä nämä “ongelmat” kuntoon.

10 tykkäystä

Nuo styroksilaatikot itseäkin mietityttää. Tuotteet pitäisi saada ruokakauppojen hyllyille @Mikko_Tahkola

1 tykkäys

Minä tilasin pari viikkoa sitten ja homma pelasi oikein mallikaasti niin tilaamisen, toimituksen, kuin kylmäketjunkin osalta. No complaints.

Olisi kyllä aika jees, jos edellistä kerran kylmälaatikon vois ojentaa kuljettajalle samalla, kun vastaanottaisi uuden lähetyksen.

14 tykkäystä

Boxeista: kuluttajien kylmälogistiikka on Suomessa perustunut siihen, että jokainen kerää kaupasta ruokansa ja roudaa kotiin. Mutta tämähän tulee muuttumaan. Tutkimme boxien osalta eri vaihtoehtoja jotta tilaamisen estettä ei pääse tulemaan. Toki styroxboxi on poltettavaa sekajätettä joten ei se muovia kummempaa ole. Muovia syntyy kotitalouden ketjussa kohtuu paljon joten jostakin jää muovia syntymättä kun tilaa ruoat valmiina Feelialta mutta tilalle saa boxin. Kaupallisia palveluitakin erityisesti kasvukeskuksiin syntyy koko ajan joten emme tästä näe isoa skaalautumisen estettä.

Vähittäiskauppa jakelutienä on toki yksi mahdollisuus mutta verkkokauppa on meillä tosi merkittävä painopiste jatkossakin.

6 tykkäystä

Olisiko sopivin noiden yhdistelmä - eli että minä tilaan teidän verkkokaupastanne, ja noudan sen saapumispäivänä lähi-Salesta tms. (jossa se on kylmäkaapissa). Lähi-Sale saa noutopaikkana toimimisesta minut tietenkin ostamaan muut tarvikkeeni sieltä samalla (myös ne näihin ruokiin salaatit, tarvittavat kermat jne), eli noutopalvelu toimii sisäänheittäjänä. Minä saan tuotteenne itselleni sopivaan aikaan ja lähetyksissä ei tarvitse käyttää styroxeja.

13 tykkäystä

Ihan mielenkiintoinen ajatus. Otetaan tutkintaan😄

7 tykkäystä

@Mikko_Tahkola esim. K-ryhmä otti uuden askelen ruuan verkkokaupassa – tuo robottiautomaatit kahteen myymälään - Talous - Turun Sanomat

2 tykkäystä

Olisihan tuo “sale” idea sillä tavalla mielenkiintoinen, että Feelia toimittaisi tuotteensa ensin kilpailijan tiloihin ja … :slight_smile:

No vielä … iso Feelian styroksiboksi olisi ollut mieleinen kuljetuslaatikko nuorelle Uuno Turhapurolle, kun hän pihassa snobbaili yläkerran talonmiehelle repussaan olevilla suurilla herkkumäärillä :slight_smile: Vakavasti … omistajina luotamme siihen, että kevään yhtiökokouksen herkkupöytien äärellä kuulemme oivan ratkaisun boksi ongelmaan. Heitanpä tässä aprillipäivän lähestyessä lennokkaan ajatuksen: Muovien keräys tulee ainakin taloyhtiöissä pakolliseksi v. 2021 alusta (ainakin meidän kaupungissa), siispä kaupunkimme kaikki tiskipöytien keräyskomerot uudistetaan Fodelian spnsoroimana niin, että yhteen koloon sopii Feelian kuljetusboksi, johon voi kerätä muutkin muovit, kun boksi on täynnä palautetaan se jätehuoneen Feelia puristimelle, josta ulos tulevan muovipaalin jäteauto noutaa voimalaitokselle tai uusiokäyttöön. Fodelia saa oikeuden kiinnittää taloyhtiön pääoveen hopealaatan: Täällä asuu Fodelia kansaa.

3 tykkäystä

Valaiskaapas styroksikeskustelun suhteen; styroksihan on muovia - onko jokin syy miksei Feelian styroksboksia voisi muovina kierrättää? Miksi ylipäätään styroksiboxi herätää niin isosti negatiivisia mielipiteitä?

2 tykkäystä

Eikös nää ruokakaupat ole ruuanmyyntibisneksessä. On tietty ihan selvä että jos niiden kautta toimitetaan Feelian tavaraa, ne haluavat siitä jotain. Mutta ei se silti poissulje mahdollisuutta jonkinlaiseen tilaussysteemiin jossa kauppa ja sen kylmä/logistiikkaketju on toimitustapana posti-ja-stryox -kombon vaihtoehtona. Ottaa se postikin siitä kuskaamisesta rahaa.

Selvitin, kun se boksi saapui.

EPS-muovista tehdyt pakkaukset eivät vielä menee kierrätykseen, koska niiden määrä on pieni ja lajitteluprosessissa aineella on taipumus murentua. Materiaali on myös erittäin huokoista jolloin siihen tarttuu helposti likaa ja nesteitä. Teollisuudessa EPS-muovia erilliskerätään kierrätykseen hyvällä menestyksellä (esim. kalalaatikot).

2 tykkäystä

Postilla on tähän jo ratkaisu https://www.posti.fi/henkiloasiakkaat/kampanjat/ruokakassit.html

Avaa lokerikko tekstiviestissä saamallasi avauskoodilla. Ota ruokaostokset pois kuljetuslaatikosta, laita laatikko takaisin lokerikkoon ja sulje lokerikko.