Fodelia - Elintarvikealan tiennäyttäjä

Samaa mieltä! Markkina ja hype ruuan verkkokaupan yllä kuumenee ja Feelian pitäisi saada pikaisesti seuraava vaihde päälle, jotta siitä tulisi se puhutuin ja suosituin verkkokauppa ennen ulkomaisten kilpailijoiden rantautumista.

Mikko puhui aiemmin, että kaasua painetaan huhtikuussa, vielä on ollut hiljaista…

5 tykkäystä

Karhu täällä.

Moni innoissaan uudesta Etevan sopparista. Hieno asia yhtiölle. Kannattaa huomata, että näitä soppareita on ihan pakko tulla, koska ne on jo leivottuosakkeen hintaan.

Ottaen vielä huomioon muun markkinan kermean tilanteen uusia avauksia pitää tulla vielä kahta kauheammin, jotta päästään odotuksiin.

Ainoastaan odotusten ylittäminen vie markkina-arvoa eteen päin.

Näen Fodelian yhtenä huonoimpana riski tuotto suhteena.

Kurssissa on todella paljon hyvää (isoja sopimuksia) sisällä

Ps. Olen usein väärässä ja olen nytkin mielelläni väärässä

Terv. :bear:

1 tykkäys

Härkä täällä. Pelaan pitkää peliä. Lasku on lisää mahdollisuus. Kilpailuedut ovat puolellani; kapasiteettilisäys käyttöönotossa, raaka-aineet ja tuotteet mainiot ja kilpailukyky tyhjöpakatuille eineksille etätoimituksina verraton, verkkokauppa kasvaa ohessa, sipseissä piilotettua markkina-arvoa. Hyvä on olla …

Fodelia itse ohjeistaa 30-35MEUR liikevaihtoa. Viime vuoden liikevaihdon (22MEUR) päälle kun ynnäilee yrityskaupoista tulevan liikevaihdon (7MEUR?) ja tämän vuoden puolella ilmi tulleet sopimukset (tälle vuodelle Feelialta Eteva 1MEUR?, Fodbarin Kärsämäki 250TEUR? ja sitten jotain pieniä Reisjärvi/Pihtipudas). Eli nykyisellään oltaisiin jo pääsemässä ohjeistuksen alalaitaan.

Jos toisella vuosipuoliskolla ravintoloissa päästään kohti normaalia ja siihen päälle toivottavasti jokunen isompi tai pienempi sopimus lisää niin ollaan liikevaihto-ohjeistuksen ylälaidassa tai jopa heittämällä yli. Tulosta onkin sitten astetta haastavampi arvioida. Tosiaan ei tässä mielestäni markkina mitään mahdotonta etukenoa ole ottanut. Jos yhtiön pitkän aikavälin tekemiseen uskoo niin näkisin että edelleen on ihan hyvä paikka ottaa näkemystä puolesta.

13 tykkäystä

Itse kanssa lasken sen varaan, että omaa verkkokauppaan on saatu iso boostia korona aikana ja että osa ihmisistä jää asiakkaiksi vaikka lounaalle pääsisikin työpaikalta.

Perus bisnes s saadaan parempaan vaihtiin, kun lounasravintolat yms. Aukeaa (:blush:).

Uskoisin, että noista kunnistakin voi saada uutta.

Moni Feelian ruokahan maistuu ihan ok lounasruualle, mutta säilyy pitkään ja helppo välttää hävikkiä.

Sipseistä en tiedä, mutta toivotaan vakaata kasvavaa liiketoimintaa.

(pikku positiolla mukana)

8 tykkäystä

Seurataan tilannetta :+1:

Hyviä kommentteja. Mulle yhtiö on tällä hetkellä hinnoiteltu, niin että kaikki menee täydellisesti ja tulevaisuus on pelkkää voittoa.

Mulle iso Red Flag :triangular_flag_on_post:

Koska missä Upside, jos kaiken oletataan menevän täydellisesti :thinking:

1 tykkäys

No upside riippuu varmaan hieman aikahorisontista. Kyllä itsekkin luulen että ekoista Q1 luvuista joudutaan pettymään ja siksi olen säästänyt panoksia ostoon. Mutta itse olen tässäkin mukana lähtökohtaisesti pidempään kuin pari vuotta.

Haarukoin tässä aikaisemmin karkeasti sitä “upsideä” ilman että kaikki menee täydellisesti. Itseasiassa tuo on mielestäni melko paljon pessimistisempi kuin esim inderesillä, mutta aikahorisontti on pidempi:

Se mikä tämän junan pysäyttää on kasvun tökkääminen, mutta vaikea kuvitella sen pysähtyvän totaalisesti. Mikäli uusia merkittäviä asioita ilmenee, arvioin luonnollisesti tilannetta aina uudestaan… kuten aina muulloinkin kun tilanteet muuttuu.

Edit. Oisko sulla heittää mitään omaa karkeaa haarukointilaskelmaa miten arvostat tätä yhtiötä? Mikään ei ole parempaa kuin hyvin pohjustettu kontraaminen :slight_smile: Se palvelee kaikkia

8 tykkäystä

Ostetaan. Ihan käypä argumentti :+1:

1 tykkäys

Kannattaa lisätä pienellä painolla myös Ruotsin Ambean ja Attendon yhteistyö (alkoi v. 2020 puolella) sekä Ruotsin kahden suurimman horeca tukun jakelukanava. Näihin saatiin tj:ltä vahvistus noin kuukausi sitten. Tosin tuon vanhushoiva -yhteistyön euromääräistä kokoluokkaa ei paljastettu. Myöskään horeca jakelukanaviin liikkuvista volyymeista ei ole tietoa. Jotain liikevaihtoa kuitenkin.

Lisäksi Juvenes -yhteistyö päässee kunnolla käyntiin, kun korkeakouluissa sallitaan läsnäolot ja juhlatilaisuudet syyslukukaudella. Juveneksen ravintoloiden ja kahviloiden lukumäärän perusteella voisi arvioida, että yhteistyön arvo on vähintään yhden pienehkön kuntasopimuksen kokoluokkaa. Monesta purosta tuo 30-35MEUR ohjeistus saavutetaan kyllä. Enemmän kysymyksiä aiheuttaa liikevoittomarginaalin 5-8% saavuttaminen. Harvoin tehtaan laajennusinvestoinnin käyttöönottovaiheessa päästään ongelmitta heti hyviin katteisiin. Sen sijaan pitää varautua tuotannon katkoksiin, säätöön, vajaakäyttöön jne (vrt. Apetitin pihvi/pyörykkälinjaston käyttöönotto noin vuosi sitten). Eli marginaalipainetta saattaa tulla Q2:lle. Lisäksi kuulostaa kovalta saavutukselta jos esimerkiksi Perniön lihan tuotteilla tai Feelian kepablastuilla saadaan irti 5-8% kate K- ja S-kauppojen vähittäiskaupasta. Hyviä ne ovat kyllä :slightly_smiling_face:

Itse olen härkänä ostanut Fodeliaa helmikuusta alkaen.

14 tykkäystä

Pitää myös muistaa, että viime kesänä jäivät kaikki suuret festivaalit ja kesätapahtumat toteutumatta.
Tulevalta kesältä, ei ainakaan vielä ole kielletty suuria massa tapahtumia ja marinin puheesta sai positiivisen käsityksen jottei niitä tarvisi kieltääkkään, tämän hetkisillä korona ennusteilla. Toteutuessaan ne kasvaittasivat feelian kassaa positiivisesti esim. Suviseurat jonne feelia toimittanut sapuskat

4 tykkäystä

RMJ jo peruttiin, ja pikaisella googletuksella seurojen järjestämisestä päätetään ensi viikon aikana. Että nyt eletään kyllä todella kriittisiä aikoja kesän suhteen, jonka takia itse jätän tällä hetkellä ostot väliin (position avaus ollut kyllä jonkin aikaa mielessä)

Tapahtuma-alan toimijana voin kertoa tähän sivuhuomiona, että yleisesti muiden alan toimijoiden keskuudessa kesätapahtumien odotetaan peruuntuvan. Ehkä jotain pienempiä tapahtumia viime elokuun tapaan saattaa toteutua, mutta massoille suunnatut isot tapahtumat on todennäköisesti menetetty. Tähän syynä selkeästi odotuksia huonompi malli tapahtumatakuusta, mikä toteutuessaankaan ei kannusta tapahtumia järjestämään ja tulee tämän kesän kannalta aivan liian myöhään.

4 tykkäystä

Feelian tapahtumamyynti vuodelle 2020 oli ennakoiden mukaan noin 800-900.000€. Tänä vuonna tilanne on auki mutta valtaosa peruuntunee / siirtyy loppukesään. Omissa ennusteissa emme ole laskeneet tapahtumamyyntiin mitään. Tämä on siis massatapahtumien tilanne.

Muu tapahtumamyynti (yritykset, häät, sukujuhlat jne.) tulee alan toimijoiden mukaan olemaan tänä kesänä merkittävä. Feelian tuotteet toimii hyvin tuossa markkinassa. Valtaosa tästä myynnistä tulee food service myyntikanavien kautta joten meillä ei ole tarkkaa tietoa tämän suuruudesta. Juhlatilat tulevalle kesälle on kuulemma hyvin varattuja.

36 tykkäystä

Olen mietiskellyt, että Feelian kauppaan voisi tehdä muutaman uuden boksin nykyisten lisäksi.

Boksi # 1

Fitnessboksi: Sali- ja fitnessharrastus on kovassa nosteessa, ja mielestäni Feelia voisi markkinoida tuotettaan vahvemmin tälle segmentille. Ruokaboksihan koostuisi tällöin tyyliin riisistä ja currykanasta, nämähän ovat bodareiden ja fitnessmimmejen lempi ruokaa. Nykyään fitness pöperöt tehdään sunnuntaina viikoksi eteenpäin erilaisiin muovikippoihin, joten jääkaapin täyttö Feelian ruokapaketeilla olisi luontainen siirtymä.

Brändäykseenkin voisi käyttää mielikuvitusta ja mainoskavoiksi voisi hoitaa vaikkapa PT-Vatasen tai jonkun muun someaktiivin. Pakkauksiin ja mainoksiin selkeästi esille proteiinit ja muut makrot.

Kotiruoka- tai perinneboksi ei puhuttele tätä nuorta fitness-sukupolvea samalla lailla, kuin joku Fitnessproteinmusclemass-supergains -boxi.

Boksi # 2

Fitnekssen lisäksi toinen megatrendi on tietenkin fätness. Eli toinen boksi olisi nimeltään Fätness -boksi. Ruuat sisältäisivät kebabbia, lihapullia, lohkoperunoita ja ranskalaisia. Jälkiruuaksi sitten Oikian sipsejä.

Kotoilu ja tietokone pelailu on parikymppisien miesten suosituin harrastus. Mikään ei pilaa hyvää pelisessiota samoin, kuin ruokatauko. Kuka jaksaa enää vuonna 2021 käydä kaupasta hakemassa pakstepitsaa. Niinpä. Ja pizzan kotiin kuljetus on kallista. Mikä avuksi?

No Feelian Fätness-ruokaboksi! Sinun ei tarvitse enää poistua koneeltasi edes ruuan hakureissun ajaksi. Saat tarvitsemasi makrot (rasva ja suola) suoraan jääkaapista valmiiksi valmistetuttuna! Riittää, että vain lämmität pyttipannusi ja avot! Pelit voi jatkua.

Vähän kieliposkella heitettyä settiä, mutta Feelian repertuaaria voisi tosiaan mielestäni koittaa kohdistaa vähän paremmin nuorisolle. Nyt boksejen nimet on ehkä vähän kotiäiteille suunnattua. Hyviä tuotteita anyways.

Terveisin Feelian ruokaboksejen suurin piilomarkkinoija, Boomer.

30 tykkäystä

Vaihtoehtoinen ja mielenkiintoinen ajatus brändätä tuotteita “asiakaslähtöisesti” ! Samoista tuotteista voisi rakentaa nykyisen rinnalle erilaisia valmiita “asiakaskattauksia”; perhe, sinkkuhlö, opiskelija, bodari, mättöä, kasvishlö, lihansyöjä, eväsretkeilijä, mökkeilijä, …

4 tykkäystä

Lisäksi ruokapakkausten ulkoasun muuttamista voisi harkita. Nyt ne näyttävät vähän laitoskeittiö tyylisiltä. Jos etikettiin painettaisiin vaikka mummon tai lihapullan kuvia niin tulisi jotenkin miellyttävämpi ja lämpimämpi olo. Tai sitten voisi lähteä räväkällä liikenteeseen ja erottautua massasta. Sellaisella ruotsalaisella tyylillä, mitä on vaikkapa Lohilolta ja Oatlyltä totuttu näkemään.

En tiedä mitään markkinoinnista ja nämä nyt on vain tälläisiä pienen ihmisen pieniä pohdintoja.

9 tykkäystä

Feelia käyttää Avidlya markkinointipalveluissa. Komppaan Boomeria siinä, että kuluttajien verkkokaupassa myös ruokapakkausten brändäykseen voisi keksiä jotain. Vai onko esteenä “tarrajärjestelmän” grafiikan rajoitteet ja ei kannata lisäinvestoida tähän? Tuon ymmärtäisi syyksi, miksi ainakin tässä vaiheessa mennään laitoskeittö -tyylillä.

https://www.avidly.fi/tyot/feelia

6 tykkäystä

Hyvää pohdintaa, itse myös toivonut lisää valmiita bokseja. Tähän varmasti saisi helposti kerättyä dataa esim. somen kautta millaisia bokseja ihmiset toivovat. Tuo fitnessboksi oli itselläkin mielessä.

Tätä myös itse ihmetellyt, brändin ilme loistaa poissaololla tuotepakkauksissa muuten kuin logon osalta. En myöskään löytänyt kotimaisuuteen viittaavaa infoa (avainlippua, hyvää suomesta merkkiä…). Feelian sivuilla kaikki hallussa, mutta nämä kannattaisi tuoda tuotepakkauksiin mukaan. Tarrasoftasta ei luulisi olevan kiinni, jos kuitenkin värillistä logoa pystyy tuottamaan (ellei ole esitulostettuja logoja).

8 tykkäystä

Tein pienen entryn hiljattain pitkästä aikaa Fodeliaan, niin kysyisin teiltä, että millainen osuus tällä hetkellä:

  • omaverkkokauppa on / on ollut tässä korona aikana liikevaihdosta? (oletan, että kasvanut, mutta kuinka merkittävä?
  • sipsit/snaksit? (oletan, että vakaa)

Kuinka kannattavaa verkkokauppa kuluttajille on? Voidaanko tätä parantaa / oliko uudesta kapasiteetista varattu juuri tälle alueelle ja pienempii pakkauskokoihin kapasiteettia?

Koitan päivittää itseni tilanteen tasalle lähiaikoina, mutta jos osaatte heittää vastaukset, niin oikein kiva! Ajattelin tarkkailla Fodeliaa taas hiukan enemmän, luulen että jossain vaiheessa tästä voitaisiin saada ihan kiva sijoitus case. Pikkupanos, mutta valmius olisi kasvattaa.

1 tykkäys

3000 osakkeella top100:aan, 30 000 top20:een ja 112 000 top10 een. :yum: Suurimmat osakkeenomistajat – Fodelia