Fodelia - Elintarvikealan tiennäyttäjä

Ja jälleen näkyvyyttä Fodelialle Kauppalehdessä, nyt “Viikon osakkeen” muodossa. Juttu tilaajille:

Viikon osake: Fodelialla on julkisella puolella otettavaa – Kilpailijan makaronilaatikkokohu osoitti, että maineriskit kannattaa välttää Viikon osake: Fodelialla on julkisella puolella otettavaa – Kilpailijan makaronilaatikkokohu osoitti, että maineriskit kannattaa välttää | Kauppalehti

10 tykkäystä

Vaikka Atria ei yhtiönä kiinnostaisi, niin suosittelen Fodeliaan sijoittaneita ja muita elintarvikealasta kiinnostuneita kuuntelemaan Atrian melko tuoreen toimitusjohtajan mietteitä ja näkemyksiä muun muassa elintarvikealasta, ruoan verkkokaupasta ja foodservice-markkinasta. Itse ainakin opein taas paljon uutta ja sain ymmärrystä markkinasta. Mikko Jylhän vieraana Kai Gyllström :point_down:

12 tykkäystä

Pauli Lohi käy haastiksessa läpi pörssin elintarvikealaa, Fodelia alkaa kohdasta 40:52.

Näistä “osta” suosituksen saa Raisio ja Fodelia.


Toivon itse että mennään mielummin laadukkaalla kasvulla eteenpäin, eikä lähdetä jokaiseen hintakilpailuun mukaan liian halvoilla diileillä, ellei ole strategisesti järkevää.

Jonkun verran on itselle tutut tuotteet, nähnyt läheltä miten keittiössä tuo Feelian konsepti toimii ja mitkä on hyödyt henkilökunnalle, niin saanut vakuuttuneeksi että tässä on hyviä aihio tuleville vuosille voittaa lisää markkinaa.

Omaan makuun Fodelian fwd numerot on vieläkin houkuttelevat laatuun nähden, jos ja kun ennusteet osuvat sinnepäin.

EV/EBIT 9,8
Omanpääoman tuotto 19%~
Sijoitetun pääoman tuotto 18%~

21 tykkäystä

Näin on myös Tahkola viestinyt osavuosikatsauksissa

10 tykkäystä

Maanantaina olin jälleen jutuilla Pilkeläisen kanssa eikä Feelian ruoat olleet vieläkään tähän päiväkotiin saapuneet. Ilmeisesti ei ihan suunnitellusti ole koko ketjun adaptointi Feelian ruokiin siis mennyt.

5 tykkäystä

Tarkistin jälleen tilanteen. Pilkkeen kohteista 5-10 kohdetta ei ole siirtynyt eikä kaikki ole siirtymässäkään johtuen erinäisistä syistä joita emme sen tarkemmin avaa. Edelleen palaute on ollut myönteistä ja kaikki lasten vanhemmat eivät edes tiedä että ruokahuollon kumppani on vaihtunut.

17 tykkäystä

Olikohan Gastro-messuilla Helsingissä millainen tunnelma/trendi yleisellä tasolla ja/tai kiinnostusta Feelian tarjoamaa kohtaan? Olikohan foorumilaisia paikalla? Saa Mikkokin kommentoida jos on tietoa messupisteen pöhinästä😅

2 tykkäystä

Nimen perään on ilmestynyt (LP) Eli ilmeisesti joku markkinatakausjuttu?

Onko tuo LP ollut pitkäänkin, enkä vain ole tätä huomannut, vai tullut lähiaikoina?

Salkussa firman perässä tuota ei ole, mutta päivittäisessä kurssiseurannassa on. Näin ainakin Osuuspankissa.

Googlella selviää jotain mitä tuo LP tarkoitaa, mutta jos joku viitsii referoida kansantajuisesti tätä, niin kiitän ja kumarran.

Maksumuuri

Markkinatakauksessa takaaja antaa osakkeelle jatkuvan myynti- ja ostonoteerauksen. Niiden ero eli spredi saa olla enintään neljä prosenttia, mikä lasketaan ostotarjouksesta. Jos osakkeet eivät käy sillä kaupaksi, välittäjä on velvollinen ostamaan ja myymään osakkeet omiin nimiinsä.
Takaaja sitoutuu tyypillisesti ostamaan osaketta tarvittaessa vähintään 3 000–4 000 eurolla päivässä.

Tässä olisi Fodelialle taas iskun paikka. Ja varmasti yrittävätkin iskeä, mutta kunnat ja hyvinvointialueet vänkyröivät sitkeästi vastaan ja kuskaavat mummoille muovikipoissa kuraa. Nämä jääräpäät kun saisi käännytettyä, niin ainakin kaksi osapuolta voittaisi: Mummot ja osakkeenomistajat. Ja ehkäpä vielä kolmaskin: Kunnat, jos/kun säästöä syntyisi.

Itse työskentelen hoiva-alalla, eräässä hoivakodissa. Käytössä on Feelian tuotteita. Ei ymmärtääkseni jokapäiväisessä, mutta kuitenkin. Muarit kehuvat ruokia. Pitävät niitä todella maukkaina. Saattaa olla, että keittiöllä lisäävät suolaa, kermaa ym. Eikä se ole väärin, vaan jopa suotavaa, kuten Feelia sivuillaan kertookin.

(Ja kun nyt puhuin näin kauniisti ja asiaa, niin herra toimitusjohtaja varmaan tästä hyvästä lähettää meidän perheelle Feelian tutustumisboksin, niin päästään itekin maistelemaan :smile: )

15 tykkäystä

Olemme keskeisen kysymyksen äärellä - käytetäänkö vähäiset eurot käsityöhön, logistiikkaan vai laadukkaaseen ruokaan. Tiedämme kyllä miten tämä pitäisi hoitaa ja onneksi pikkuhiljaa ymmärrys kasvaa maksajillakin.

Tämä senioreiden kotiruokailu on mielenkiintoinen liiketoiminta-alue. Tämä on osittain myös teknologiakysymys - miten saadaan ateriat säilymään niin hyvin että rahat ei mene logistiikkaan vaan hyviin raaka-aineisiin ja reseptiikkaan. Tässä vaiheessa tyydyn toteamaan että olemme olleet tämän aiheen äärellä paljon ja palaamme myöhemmin tänävuonna kun konsepti on valmis.

33 tykkäystä

Tämä lause on erittäin kaunista kuunneltavaa piensijoittajan korville :heart:

Jo nykyinen, laitosruoka ja sen helppokäyttöisyys, kiertävät listat ja pitkä säilöntäaika, ovat uniikki konsepti tässä maassa. Hyvä ettette jääneet vain tähän, vaan kehitystyö jatkuu. Mielenkiinnolla odotellaan. Toivottavasti kuntien ruokakuljetukset ja Menumat saavat varteenotettavan kilpailijan.

7 tykkäystä

OP nostaa Fodelian suositusta osta-tasolle lisää-tasolta, toistaa 6,00 euron tavoitehinnan.

14 tykkäystä

Itse amatöörinä ja puusilmänä näen tässä kyllä paljon potentiaalia. Tokkopa nyt tenbäkkeriksi sentään, mutta mahdollisuus huikeaan arvonnousuun. Samoilla linjoilla ovat myös jotkut ammattilaiset. Mielenkiinnolla odotan 24.4 osavuosikatsausta.

12 tykkäystä

Perniön Liha ja Helsingin Makkaratehdas laitettiin lihoiksi :cut_of_meat::meat_on_bone:

Perniön Lihan sekä Helsingin Makkaratehtaan yhteenlaskettu myyntihinta on noin 2,4 miljoonaa euroa. Myyntihinta maksetaan kokonaisuutena rahana. Myynnistä arvioidaan syntyvän noin miljoonan euron myyntivoitto Fodelia Retail Oy:lle. Fodelia-konserni tekee samassa yhteydessä noin kahden miljoonan euron alaskirjauksen konsernin liikearvoon. Transaktio aiheuttaa siten konsernin liikevoittoon yhteensä noin miljoonan euron tappion. Lopulliseen kirjaukseen vaikuttavat siirtyvien tase-erien arvo liiketoiminnan luovutushetkellä sekä kaupan järjestelyyn liittyvät toteutuneet kustannukset.

31 tykkäystä

Mielestäni hyvä päätös. Fokus sinne mikä toimii eli foodserviceen eri toten Feeliaan. Toisaalta fokus taisi olla aikaisemmin kadoksissa kun nämä mentiin ostamaan… Toivottavasti tänä vuonna saadaan lukea isoista kaupoista myös julkari puolella ja saataisiin se lumipallo kunnolla pyörimään.

11 tykkäystä

MInä kun luulin, että kurssinousu johtui siitä, että porukat odottavat 24.4 aamun tulosjulkistusta. Toki voi silläkin olla osansa. Vaihto oli huomattavasti normaalia suurempi, vaikka pientä se on silti.

Olen myös samalla linjalla, että hyvä että näistä pikkukioskesta luovuttiin. Kyllä kai ne olisivat siinä mukana voineet roikkua, mutta tuskin niillä isoa bisnestä tehtäisiin. Ja bisnesmaailma on raakaa peliä.

Mielenkiinnolla odottelen aamun lukuja. Komiaa käydä yövuoron päälle pötkölleen ja toivon mukaan saada mukavasti unen päästä kiinni jonkun kympin tai satasen rikkaampana :smiley:

4 tykkäystä

Tammi-maaliskuun 2024 yhteenveto

  • Katsauskauden liikevaihto kasvoi 16,6 % ja oli 13 674 tuhatta euroa (11 732)
  • Katsauskauden käyttökate oli 1 358 tuhatta euroa (922) ja 9,9 % liikevaihdosta (7,9)
  • Katsauskauden tulos ennen liikearvopoistoja oli 918 tuhatta euroa (573) ja 6,7 % liikevaihdosta (4,9)
  • Katsauskauden liikevoitto oli 807 tuhatta euroa (463) ja 5,9 % liikevaihdosta (3,9)

Ohjeistus vuodelle 2024 (julkaistu 7.2.2024)

Yhtiön johto arvioi konsernin vuoden 2024 liikevaihdon olevan noin 54-58 miljoonaa euroa. Liikevoittomarginaalin arvioidaan kasvavan edellisvuoteen verrattuna.

Yhtiön johto kuitenkin toteaa, että 23.4.2024 tiedotettu Perniön Lihan ja Helsingin Makkaratehtaan liiketoimintojen myynti voi toteutuessaan aiheuttaa tarpeen vuoden 2024 ohjeistuksen päivittämiselle.


Heittämällä yli Paulin odotuksista.

image

Useita uusia asiakkaita

Ensimmäisellä kvartaalilla yhteistyö käynnistyi muun muassa Norlandia Caren, A-klinikan, Hoivatien, Aspa kotien ja Autismisäätiön kanssa. Jo 1,5 miljoonaa ateriaa on tilattu Feelian oman tilausjärjestelmän kautta ja käyttäjien määrä kasvaa tasaisesti.

Retail odotetusti vielä heikompaa. Kokemuspohjaisesti aiempi jatkuva alennuspohjainen mainonta Feelian verkkokaupassa on lopetettu ja markkinointi keskittynyt tuotevalikoimaan, tuunaukseen ja teemoihin. Kannattavuutta lisää, mutta pienentää toki myyntiä.

Fodelia Retailiin sisältyvät liiketoiminnot ovat eri kehitysvaiheissa. Snacks-liiketoiminta jatkoi tammi-maaliskuussa positiivista kehitystään. Tuotteille on selkeä kysyntä ja toiminta on saatu kustannustehokkaaksi. Sitä vastoin verkkokauppa on vielä murrosvaiheessa. Verkkokaupan liikevaihto on laskenut selkeästi edellisvuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna, ja tämän laskun myötä koko Fodelia Retailin liikevaihto laski tammi-maaliskuussa 12 prosenttia.

21 tykkäystä

Tiedän, että joidenkin mielestä on sangen omahyväistä vastata omaan viestiin. Mutta itse 2,5 vuotta sitten olin kovin huolissani Fodelian omistaja-arvon luonnista perustuen mm. kotimaiseen sijoituskirjallisuuteen. Tälloin hahmottelin yritykselle strategiaa, josta nyt ollaan ottamassa koppia. Vaikka Fodelian tuoreimpien liikkeiden yhteydessä ei ole Putin-korttia heiluteltu, niin 2,5 vuotta sitten ei ainakaan tavallisella tallaajalla ollut Putinin aikeista tietoa.

1 tykkäys

Tässä linkki meidän ensikommenttiin.

Vahva Q1-raportti. Myös tämä rakennemuutos näyttäytyy omiin silmiini positiivisena ja arvoa vapauttavana. Toki divestointi voi vaikuttaa alentavasti liikevaihto-ohjeistukseen ja jopa taloudellisiin tavoitteisiin, mutta nettovaikutukset ovat silti mielestäni positiiviset.

15 tykkäystä