Ford Motor Company

Ford: Yksi Maailman Suurimmista Autovalmistajista

Ford Motor Company on yksi maailman suurimmista ja tunnetuimmista autovalmistajista. Yhtiö perustettiin vuonna 1903 Yhdysvalloissa Detroitissa Henry Fordin toimesta. Fordin suurin innovaatio oli liukuhihnatuotanto, joka mahdollisti autojen massatuotannon ja teki niistä edullisempia suurelle yleisölle. Tämä mullisti autoteollisuuden ja teki Fordista merkittävän tekijän alalla.

Fordin ensimmäinen suosittu automalli oli legendaarinen Model T, joka tuli markkinoille vuonna 1908. Model T oli yksinkertainen, kestävä ja edullinen, mikä teki siitä valtavan suositun. Autojen tuotantonopeus ja tehokkuus kasvoivat huomattavasti Fordin liukuhihnatuotannon myötä, mikä laski autojen hintoja ja teki ne saataville laajemmalle asiakaskunnalle.

Nykyään Ford valmistaa monenlaisia autoja henkilöautoista ja maastoautoista hyötyajoneuvoihin. Yhtiö on myös merkittävä tekijä sähköautojen kehityksessä, tai taitaa kai kaikki isot valmistajat olla?


Sitten vähän muita perustietoja yhtiöstä:

Valmistetut ajoneuvot:

4,4 miljoonaa (2023)

Brändit:

  • Ford
  • Lincoln
  • Motorcraft

Liikevaihto:

176,2 miljardia dollaria (2023)

Liiketulos:

5,46 miljardia dollaria (2023)

Nettotulos:

4,33 miljardia dollaria (2023)

Omistaja:

Fordin suku omistaa 2 prosenttia, mutta äänivallasta 40 prosenttia!

Työntekijöiden määrä:

177 000 (2023)

Lisää lukuja vuodelta 2023
(lähde: tämä )

Vähän löpinää sijoittajan näkökulmasta:

Fordilla on pitkä historia ja vahva brändi, ja yhtiö on onnistunut kohtalaisesti sopeutumaan muuttuvaan autoteollisuuteen sekä on panostanut vahvasti sähköautoihin että myös itseohjautuviin autoihin. Fordilla on laaja jälleenmyyjäverkosto ja vahva jalansija monilla markkinoilla, mutta nuo vanhat jo tiedossa olevat vahvuudet ovatkin kaikille tuttuja enkä varsinaisesti osaa sanoa sitten itse, miten innovatiivinen yhtiö on… on sitä sellaiseksi sanottu ainakin.

Autoteollisuus on erittäin kilpailtu + kilpailukykyinen ala, ja Fordilla on monia vahvoja kilpailijoita. Sähköautojen markkinat kehittyvät nopeasti, ja yhtiön on pysyttävä kehityksen mukana pysyäkseen kilpailukykyisenä. Yhtiön innovatiivisuudesta huolimatta on sanottu, että Ford ei ihan ole sähköautohommien kehityksessä kärjessä, missä esimerkiksi Tesla ja monet muut valmistajat ovat asettaneet uusia “standardeja”. Korkeista tuotantokustannuksista on puhuttu ja tietynlaisesta hitaudesta.

Sitten vielä Q2:sta

https://x.com/AlphaSenseInc/status/1816204076893495692

Tämä olisi suurin syy, miksi hankkisin Fordin osakkeita:

13 tykkäystä

Ford on ollut itsellä jonkin aikaa satunnaisessa seurannassa, jossain vaiheessa omistinkin pienen seurantaerän.

Tuo Fordin sähköautojen markkina ei vain juurikaan vakuuta. Pitää varmaan nyt ottaa tarkempaan seurantaan hinnan tultua reippaammin alas.

Itselläkin löytyy pihasta Fordi, mutta jos sen perusteella lähtisin tekemään sijoituspäätöstä niin kiertäisin tämän todella kaukaa.

Alla musiikkia perjantaihin kaikille kohtalotovereille.

4 tykkäystä

Magma-yhtiöistä ja monista tulee paljon juttu vastaan, mutta Fordista ei; onneksi Olli Koponen kävi Tulosviikkosummauksessa läpi. :slight_smile:

Videon pitäisi lähteä pyörimään siitä kohtaa, kun Olli puhuu Fordista. Kannattaa kuunnella kokonaan koko jakso kuitenkin, koska siinä tulee paljon hyvää asiaa eri yhtiöistä. :slight_smile:


Mulla on jäänyt pieni asia “huomaamatta”. :smiley:

https://x.com/KobeissiLetter/status/1816564015017132195

image


EDIT:

https://x.com/WorldWideCarsTM/status/1784574924889247977




Ford ylitti aavistuksen odotukset Q3-tuloksen osalta, mutta ohjaa nyt vuoden 2024 tuloksensa ennusteen alarajoille.

Yhtiö arvioi vuoden oikaistuksi EBIT-tulokseksi noin 10 miljardia dollaria, aiemman 10–12 miljardin haarukan sijaan.

https://x.com/ReynaKeanu/status/1851033064429769200

image

1 tykkäys

Tuntuu siltä, että Fordista tulee väkisinkin väsähtänyt ja vanhentunut mielikuva.

Tässä on esimerkki Fordin raskaista kulkuneuvoista. :cowboy_hat_face:

https://x.com/GuyDealership/status/1858872896476590216
image

Ford rapsas ennätyksellisen vuosiliikevaihdon ja vahvan neljännen neljänneksen tuloksen, jossa liikevaihto ja nettotulos kasvoivat.

Yhtiö paransivat operatiivisia marginaalejaan ja vahvisti kassavirtaansa. Ford Pro -segmentti tuotti merkittävää voittoa, kun taas Model e -segmentti kärsi tappioita sähköautoinvestoinneista, lisäksi yhtiö julkisti arvioi maltillista tulosta alkuvuodelle 2025.

Fordin strateginen Ford+ -ohjelma keskittyy kasvun ja tehokkuuden parantamiseen, mutta suuret investoinnit sähköautoihin ja akkuteknologiaan heikentävät yhtiön kannattavuutta ainakin lyhyellä aikavälillä.

https://x.com/GermanFinGuy/status/1887246223482232927



EDIT:

image

2 tykkäystä

Fordin johtaja ei ole tyytyväinen viimeaikaiseen menoon.

Toimari varoitti mm, että 25 prosentin tullit Meksikon ja Kanadan rajoilla aiheuttaisivat ennennäkemättömiä ongelmia Yhdysvaltojen autoteollisuudelle.

Hän totesi myös, että tullit hyödyttäisivät merkittävästi Etelä-Korean, Japanin ja Euroopan :partying_face: autovalmistajia.

https://x.com/TheTranscript_/status/1896957569178165722

image

4 tykkäystä

Variksen Juhan tviitti liittyen Fordiin :slight_smile:

https://x.com/JuhaVaris/status/1907784069137469883


image

1 tykkäys

Yhdysvaltalaisten GM:n ja Fordin osakkeiden suositukset laskettiin pankkien varoittaessa Trumpin tullien vaikutuksista. UBS ja Goldman Sachs viittasivat mm. korkeampiin tuotantokustannuksiin ja heikentyneeseen kysyntään.

GM:n osake on laskenut tänä vuonna 18 prosenttia ja Fordin 8,1 prosenttia. Alan näkymät ovat epävarmat ja analyytikot arvioivat tullien jäävän voimaan pitkäksi aikaa.

Ei maksumuuria.

Beyond the direct effect of sector tariffs, trade and economic policy could impact consumers and hit demand, Spak said. Goldman analyst Mark Delaney also noted “a more difficult macroeconomic environment” ahead. Both analysts made their rating changes despite Trump’s decision to delay some country-level duties.

1 tykkäys

Ford on keskeyttänyt F-150:n, Mustangin, Broncon ja Navigatorin viennin Kiinaan vastatullien vuoksi.

Vaikutus kohdistuu pieneen, mutta nimenomaan kannattavaan vientiin. Moottori- ja vaihteistotoimitukset jatkuvat kuitenkin ainakin toistaiseksi normaalisti.

https://x.com/wallstengine/status/1913299742458527812

2 tykkäystä

Ei ole mitään merkitystä Fordille. Lähinnä kait kiinalaista hatuttaa ettei pääse cruisaileen Escaladella. Ja voihan sen aina ostaa AEU:sta ja tuoda Kiinaan.

1 tykkäys

For its crosstown competitor Ford Motor (F.N), opens new tab, Barclays expects a 60% reduction with a gross tariff impact of about $7 billion. Ford ships its Lincoln Nautilus from China.

https://www.reuters.com/business/autos-transportation/buick-finally-had-cars-americans-wanted-buy-then-came-tariffs-2025-04-19/

2 tykkäystä

Alla on juttua Fordin toimitusjohtajan ajatuksia mm. tullihommiin liittyvistä asioista.

CEO Jim Farleyn mukaan Trumpin päätös lieventää autotariffeja on askel oikeaan suuntaan, mutta autoala tarvitsee paljon muutakin.

Farley korostaa, että Yhdysvaltojen tulisi tukea vientiä ja palkita kotimaisesta tuotannosta, jotta autoteollisuus voisi kasvaa ja tarjota edullisempia ajoneuvoja.

"Key Points

  • Ford CEO Jim Farley said President Donald Trump’s executive order softening some of the automotive tariffs was helpful, but there still need to be more changes.
  • Farley said the auto industry still needs “a comprehensive set of policies.”
  • It’s “essential” for U.S. policies to encourage exports as well as reward companies for their American production, the CEO said."

Fordin eka kvartaali sujui tuloksellisesti vahvasti ja yhtiö onnistui parantamaan liiketoiminnan kannattavuutta laadun ja kustannustehokkuuden ansiosta.

Taloudelliset tunnusluvut näyttivät pääosin hyvältä, vaikka vapaan rahavirran osalta näytti vielä vaikealta, tai näin ainakin jossain tviitissä ilmaistiin.

Yhtiö kertoo, että tullit vaikuttavat merkittävästi vuoden 2025 näkymiin. Tullipolitiikkaan liittyvän epävarmuuden vuoksi Ford on päättänyt keskeyttää aiemmin antamansa taloudelliset ennusteensa.

Toimitusjohtaja Jim Farleyn mukaan yhtiön perusliiketoiminta vahvistuu ja erityisesti Ford Pro -liiketoiminta on aloittanut vuoden vahvasti. Talousjohtaja Sherry House korosti, että yhtiö on entistä kestävämpi ja varautunut hyvin tulevaisuuden investointeihin.

https://x.com/g00dtoGreat/status/1919489606380081405
image



EDIT

Viralliset matskut

1 tykkäys

Alla on juttu, jossa vertaillaan Fordia ja UPSia.

Jutussa mainitaan, miten Fordin korkea osinkotuotto (7,1 prosenttia) voi houkutella sijoittajia, mutta yhtiön sähköautoliiketoiminta on edelleen syvästi tappiollista.

Vuonna 2024 Ford käytti lähes koko kassavirtansa osinkoon ja on nyt vetänyt ohjeistuksensa pois epävarman talous- ja kauppatilanteen vuoksi. UPS:n strateginen asema on vakaampi, mutta molempien osingonleikkaukset ovat mahdollisia vuonna 2025.

1 tykkäys

Muistuttakaas nyt vielä, mitä henkilöautomalleja Ford valmistaa ja myy Yhdysvalloissa? Onko Mustang ainoa F-150 pienempi mäntämoottorinen?

Sähköauto olisi ollut alan disruptio, jossa oikein ajoitetulla siirtymällä olisi voinut ottaa markkinaa, mutta sekin jäi tussariksi. Mach-e oli markkinoilla ajoissa, mutta uusiutuminen on jo myöhässä ja Explorer ja Capri ovat VW MEB-pohjaisia.

Onko Fordilla tuotekehitys irtisanottu, vai mitä tässä on tekeillä?

“Sierra 3/4 puhaltimella” on kyllä legenda. Cossu-Sierra oli kova peli silloin kun uusi 740 GLE painui Lontoon lähiympäristön moottoritietä periaatteella että nopeustutkia ei ole käytössä, mutta sataa mailia tunnissa ei kannata ylittää, koska se erottuu helikopterista katsottuna jo liian selvästi muusta liikenteestä. Cossu-Sierran kuski kertoi Cosan strutsi-luokan lintulaudan mitoitusperusteeksi että takalasista ei näe mitään muuta kuin siniset vilkut Roverin katolla. Oi niitä aikoja. Sekä Seittenneliskanttinen että kuski olivat nuoria ja nättejä. Nyt kumpikin eläkkeellä.

2 tykkäystä

Fordin toimitusjohtaja Jim Farley kertoi, että yhtiö kärsii edelleen harvinaisten maametallien toimitusvaikeuksista, vaikka Kiina myönsi hiljattain tilapäisiä vientilupia yhdysvaltalaisille autonvalmistajille. Farleyn mukaan tilanne on niin haastava, että tehtaita on jouduttu sulkemaan, lisäksi toimitukset tapahtuvat “päivä kerrallaan”.

Kiinan vientirajoitukset ovat kiristäneet tarjontaa erityisesti sähköautoihin keskittyvien valmistajien osalta, jotka tarvitsevat näitä materiaaleja kriittisiin komponentteihin.

Jutun mukaan länsimaat yrittävät vähentää riippuvuuttaan Kiinasta kehittämällä vaihtoehtoisia tuotantoketjuja esimerkiksi Australiassa ja Yhdysvalloissa.

Ford karsi muutama vuosi sitten rankalla kädellä mallistoaan ja kaikki tappiollinen sai mennä. Viimeinen mohikaani oli Focuksen farkku. Viikate heilui myös USA:n mallistossa. Euroopan johtokunta ja tuotekehitys lopetettiin. USA:ssa tehdään myös Eurooppaa koskevat päätökset ja tuotekehitys. Silloisen CEO:n linjaus oli, että Ford ei pyri maailman suurimmaksi auton valmistajaksi vaan voitollisimmaksi. Ford USA myy 7 eri mallia henkilöauto/SUV/4x4 -luokassa. Lava-autoja on kolme eri mallia, jos F-sarja lasketaan yhdeksi, pakettiautoja kahta eri mallia. Euroopassa kaikki neljä henkilö/SUV -mallia ovat sähköisiä (täyssähköisiä tai hybridejä). Lisäksi on kaksi pakettiautomallia ja yksi lava-auto.

Sähköautojen myynti sujuu surkeasti USA:ssa ja vielä surkeammin Euroopassa. Colognen tehdas Saksassa missä sähkö-Fordit tehdään toimii puoliteholla ja puolet työntekijöistä on saanut potkut. Ford on toistaiseksi hyllyttänyt sähköauto kehityksen, aikajänteellä “toistaiseksi”. Sähköauto puoli tehnee tänäkin vuonna järjettömät tappiot. Viime vuonna sähköautot tekivät 5,1 miljardin dollarin tappiot. Tappio kasvoi 400 milj. dollaria vuodesta 2023.

Mutta ei hätää, kunhan ihmiset ostavat pick-up autoja. Ne tahkoavat rahaa urakalla eikä mitään kehityskustannuksia ole ollut kymmeniin vuosiin. Samoin pienimmistä pick-upeista Ranger on maailman eniten myyty pickup ja USA:ssa alapuolelle tullut Maverick viedään käsistä. USA:ssa suosituissa 4x4 maastureissa (puhutaan oikeista maastureista alennusvaihteineen) Ford Bronco on selkeä markkinajohtaja.SUVeista myös USA Explorer myy erittäin hyvin USA:ssa (sillä ei ole muuta yhteistä Euroopan serkkuun kuin nimi),

MEB yhteistyö VW:n kanssa oli vähän pakon sanelemaa, kun Fordilla ei ollut mitään pohjaa mille rakentaa. Euroopassa Fordin piti myydä muutakin, kun USA:ssa tehtävää sähkö-Mussea. Vastavuoroisesti VW kopioi Fordilta pickupin ja pakettiauton. Ford myös valmistaa VW:n badgella myytävät mallit.

Ford on ollut mielestäni ollut hyvä osingonmaksaja, onhan se edelleenkin perheyritys eli Ford -suvun tiukassa omistuksessa. CEO on Jim Farley Jr, jonka suku on ollut Fordilla töissä aina vuodesta 1918 lähtien.

2 tykkäystä

Laitetaan tännekin juttua siitä, miten Fordin toimitusjohtaja Jim Farley sanoi, että Waymon “itseajoratkaisu” on järkevämpi kuin Teslan, lisäksi hän korosti LiDAR-teknologian tärkeyttä turvallisuuden kannalta. Hän on kuitenkin keskustellut asiasta myös Elon Muskinkin kanssa.

https://x.com/SawyerMerritt/status/1938843423982620896