Fortum - Puhtaan energiasiirtymän vauhdittaja

Ei tartte muuta :slight_smile: toi mun linkki vaan, mut tuol Fortumin sivulla on paljon hyviä ohjeita :slight_smile:
Huomio vaan 9.4.2020 päivä, joka on se täsmäytyspäivä ja jos oot OST ja normaali arvo-osuustilin kautta suoraomistaja, niin anna palaa :slight_smile:

@Tiksu

1 tykkäys

Olen näköjään tilannut ja saanutkin videolinkin (fortum.videosync.fi/...) salasanoineen siihen Fortumin alkuperäiseen yhtiökokoukseen — onkohan se edelleen voimassa vai pitääkö ottaa uusiksi tuon @Yu_Gong’in mainitseman linkin kautta?

1 tykkäys

Ota uusi :slight_smile:

2 tykkäystä

Suurimmat omistajat luottavat yhtiöön, tankkaus käynnissä. Kuka tätä myy??

11 tykkäystä

Ulkomaiset rahastot myyvät.

1 tykkäys

https://www.inderes.fi/fi/siivoamme-salkkua-ja-ostamme-fortumia

(Omista pitkän aikavälin ostoista mallisalkku on nyt peesannut perässä ainakin remedy, qt, kamux, fortum :+1:) Analyytikot tekevät siis hyvää työtä mutta nopeamminkin voisivat mallisalkulla välillä hypätä mukaan. Kaikki kunnia analyytikoille näistä keisseistä :+1:

18 tykkäystä

Kiva taulukko! Pisti silmään, että mm. Kurikan kaupungilla (mikä nk. kaupunki?, toim.huom. kehä III sisäpuolelta) on Fortumia yli 80 miljoonalla eurolla. Jos siellä on nykymenolla parin vuoden päästä about 100 vanhainkodissa olevaa asukasta, niin se on poijjaat ja tytöt 800 000 euroa per asukas :rofl:

Masse-setä, FA, nyt äkkiä hankkimaan kesämökkitontti Kurikasta, jostain sieltä susialueelta suuresta tuntemattomasta :two_hearts: :two_hearts: :two_hearts:

23 tykkäystä

Omistaa Kurikka Nestettäkin yli neljä ja puoli miljoonaa lappua.

“-Tänä päivänä kaupunki omistaa Fortumin osakkeita hiukan yli 6,2 miljoonaa kappaletta ja Nesteen osakkeita 4,6 miljoonaa kappaletta, ylpeä Pienimäki sanoo ulkomuistista.”

5 tykkäystä

On se Kurikka kova! Mietaan Jussikin se tuossa soitteli, “notta täyhän ne hiihtoomiljoonat johonkin laittaa, joten aattelin laittaa kurikkalaasille vähän vanhuudenturvaa”, " … notta kun itekin tuossa alkaa vanhenoo" :slight_smile:

“Ja tuu sää Masse-setä vaan tänne Kurikan Mietaan kylälle, niin kahtotahan sullekin sellaane muutaman hehtaarin mökkitontti tosta luoman rannasta”, “On meinaan noita tossa jonkin verran isävainaalta tullu perittyä”

“Sanovat notta oomme ylipiää väekeä. Ei pirä paikkaansa. Kyllä meirän kurikkalaasten kanssa hyvin pärjää … on vaan koka ajan samaa mieltä ku me ooomma” :slight_smile:

Masse-setä, FA, päiväkaffet tänään luomanrannassa :two_hearts: :two_hearts: :two_hearts:

6 tykkäystä

Tulipa se tääkin päivä nähtyä: setä tankkasi eilen lisää vähän tukevamman siivun Fortumia ja heti juoksee Inden mallisalkku perässä, WOW!

Masse-setä, FA, vaikea olla vaatimaton kun on vaan niin hyvä

4 tykkäystä

<offtopic>
Olin kauan sitten hetken aikaa töissä Kurikassa. Oli hieman vaikeuksia päästä samalle kielitaajuudelle paikallisten isäntien ja emäntien kanssa. Ruoka oli kyllä erittäin hyvää.
</offtopic>

1 tykkäys

Onks kellään heittää hihasta suoraan näkemystä, paljonko fortumia on halvimmillaan hinnoiteltu viimeisen 10v aikana suhteessa tasearvoon? Paljonko tuossa 2016 notkossa oli hinnoittelu…?

Vaikea tässä on nähdä isompaa downsidea nykyhinnalla…

edit: 15,15e ollut oma pääoma 2016 eli 0,7x kertoimella ollut dipissä

1 tykkäys

5€ pinnasta on osteltu, joten mikään ihme tosiaan ole, jos tuonne alle 10€ Fortum nuukahtaa - ihan kaikki on mahdollista.

5 tykkäystä

Luulen myös, että alle kymppiin mennään vielä tänä vuonna. Sähkönkulutus on romahtanut kaikilla Fortumin markkinoilla pitempiaikaisesti.

4 tykkäystä

Toimin itse energia-alalla ja en näe sähköntarpeen vähentymistä, päinvastoin. Nyt toki on aavistuksen tippunut koska teollisuus, mutta ei merkittävästi. Tulevaisuudessa jo pelkästään Espoon sähköntarve kasvaa 5 vuoden sisällä 30-50%. Näin ainakin erilaisissa pitkäntähtäimen suunnitelmissa lasketaan. Lämpöpumppuja tulee kuin sieniä sateella ja ne käy sähköllä. Datacentereitä myös yhtä lailla ja nekin vie sähköä kuin pieni kylä.

13 tykkäystä

8 tykkäystä

Olen melko tuore sijoittaja, aloitin osakepoiminnan 2019 ja tämä foorumi muutamien kirjojen ohjella on tarjonnut todella arvokasta tietoa. Kiitos tästäkin ketjusta löytyvästä informaatiosta :pray:

Olen veivannut vähän turhankin paljon OST:lla tehtyjä ostoja edes takaisin, joka ehkä kertoo siitä etten ole riittävästi tutustunut yhtiöihin. Nyt olen liian kurssien seuraamisen sijaan käyttänyt aikaa analyysien, suositusten ja strategian ymmärtämiseen. Nukun yöni hyvin, vaikka tästä vielä laskettaisiinkin alle kympin.

5 tykkäystä

Nyt täytyy taas muistaa, että maailma on muuttunut huomattavasti viimesen 10vuoden aikana , myös Fortum. Toki se ei estä hinnoitteluvirheitä. Ihan vaan heads up.

2 tykkäystä

Niin… Enää ei liene foorumille salaisuus, että setä on kaksin käsin kiinni Fortumissa (ja Sammossa, toim.huom). Mutta miksi?

  1. Sähköä ei voi varastoida juurikaan, päinvastoin kuin öljyä (Nesteen omistajat, huom)

  2. Fortum on nyt aika halpaa ja alle 10 eetulla voi tankkailla lishää.

  3. Muutama yhtiö Suomessa on, jota ei päästetä konkkaan pahimmassakaan korona-kurimuksessa. 10 pisteen kysymys nuoremmille: tietääkö setä ainakin yhden? :slight_smile:

Masse-setä, FA, paljon jorinaa, aina piilotettuna inhottava totuuden siemen :blush:

5 tykkäystä

Fortum kyllä vaikuttaisi tällä hetkellä tuottopotentiaaliltaan hyvältä sijoitukselta. Henkilökohtaisesti minua kuitenkin hiertää yhtiön vuosikymmeniä jatkunut vitkuttelu ja vastustus voimalaitosten kalateiden rakentamista kohtaan. Eettisyyttä tuodaan esiin mainoslauseissa, muttei se valitettavasti näy käytännön teoissa ainakaan vesivoiman osalta.

25 tykkäystä