Fortum - Puhtaan energiasiirtymän vauhdittaja

Tässä oli niin iso konsensushaarukka että vaikea oli arvioida muutenkaan.

Ennustan silti että avauksesta mennään alamäkeä :cold_sweat:

3 tykkäystä

Konsensusennuste sama kuin Indereksellä ja vaikea kuvitella, että osake nousisi jos EBIT jää 15% ennusteista. :slight_smile: Generation tuli hiukan ennusteita parempana, mikä tietysti hyvä asia kun suurin tuloskontribuuttori.

2 tykkäystä

Osaako tuon puolivuotiskauden perusteella jo ennakoida,onko osinkotasolla mahdollisuuksia pysyä samassa 1,10 eurossa 2021 ?

OP:

image

30 tykkäystä

Nopeasti tarkasteltuna tulos näyttää aika neutraalilta, osin ylittää, osin alittaa, mutta ehkä kokonaisuutena pitäisin pettymyksenä, pitää alkaa pureksimaan tuota hieman pintaa syvemmältä ja miettiä ymmärsinkö luvut ensimmäisellä kerralla oikein🤔 Jos osakkeen hinta putoaa avauksessa rajusti on se itselleni kyllä selvä lisäyksen paikka koska itse liiketoiminta ei kyllä ole muuttunut vaikka koronakvartaali olisikin aiheuttanut pienen kuopan liiketoimintaan👍🏼 Jälleen muistutuksena itselleni ja miksei muillekin, että sijoitus ei ole kvartaalipeliä😎

21 tykkäystä

Nopeasti ollaan totuttu siihen, että odotuksia ylitetään ja torjunta voittoja tehdään. Itse pidän tulosta melko neutraalina, joka on jo puolivoittoa kun katsotaan nykyistä markkinatilannetta. Tänään voi syntyä treidin paikkoja :slight_smile:

1 tykkäys

En odota järkyttävää dippiä päivätasolla (ts. mihin suljetaan vs. eilinen heilunee muutaman prossan) mutta matkalla voi olla kuoppaisaa. Itse tässä juuri mietin että mitä teen eilisen pienen “pelilappuposition” kanssa. Avauksesta laitaan vai dipistä tuplaten pidempään (kuukausia) holdiin… :thinking:

4 tykkäystä

Tästä otteita tuosta Venäjän liiketoiminnasta:

“COVID-19-pandemialla oli haittavaikutuksia vain konsernin Venäjän toiminnoissa toisella neljänneksellä.”

“Venäjällä sähkönkulutus laski huomattavasti pandemian ja öljy- ja kaasuteollisuuden sähkön kysynnän laskun seurauksena, mikä alensi sähkön markkinahintaa. Lisäksi Venäjän rupla heikkeni, ja näiden tekijöiden yhteisvaikutuksesta Russia-segmentin tulos laski selvästi viime vuodesta.”

Uniper:
"Pandemian aiheuttama sähkönkysynnän lasku Venäjällä vaikuttivat Uniper-segmenttiin samalla tavalla kuin Generation- ja Russia-segmentteihin. "

2 tykkäystä

Ei tuo raportti nyt millään tavalla tule vaikuttamaan osinkoennusteisiin…

(Uuden) toimarin kommenteista on mun mielestä nähtävissä, että strategia etenee ja olenko sitten optimistinen, mutta mun mielesetä näyttää hyvältä tältä osin. Tulos ei ollut erityisen huono, mutta jäi ilman muuta ennusteista ja selkeästi pettymys. Ikävä juttu, mutta en näkisi tällä lopulta kovin suurta merkitystä yhtään pidemmällä aikavälillä. Ainakin itse olen Fortumin kyydissä pidemmällä aikajänteellä, joten yksi koronakvartaali veden ollessa korkealle hukkuu kohinaan. Fortumin tulokseen vaikuttaa muutenkin niin paljon säät, että tässä nyt tulee olemaan jatkossakin vaihtelua.

Suojaukset kiinnostavat, mutta pakko nostaa kädet pystyyn ja todeta, että minulla ei riitä ammattitaito analysoida noiden vaikutuksia sillä tasolla, että siitä saisi jotain hyötyä sijoituspäätösten tueksi. En usko isoon dippiin, mutta markkinareaktioita on vaikea ennustaa. Jos dippaa isosti, niin varmaan kasvatan positiotani.

Edit. Niin ja siis vielä tarkennettuna, että mitä todella nopeasti vilkaisin raporttia, niin tuloksen heikkous näyttäisi johtuvan tilapäisistä asioista, eli matala sähkön hinta johtuen koronasta ja säistä (= veden korkeus). Sekä heikosta ruplasta, joka taas johtuu merkittäviltä osin sekin koronasta. Näitä tulee ja menee, en bongannut rakenteellisia ongelmia.

8 tykkäystä

Ei tuosta osarista löydy oikein vetoja reippaaseen nousuun. Loiva lasku näyttää todenäköiseltä. Laskua voi vahvistaa, jos tänään SP 500 lähtee korjaamaan ATH:ta alaspain ja vetää muutkin pörssit punaiselle. Siinä vaiheessa alan ostella lisää pitempään salkkuun …

1 tykkäys
21 tykkäystä

Eipä täällä markkina katso mitään pettymystä hetkeäkään. Rapeat -4% jo taulussa. En sitten dumpannut heti joten nyt ostopökät on jalassa ja kyttäillään että mistä kohtaa lisätään.

5 tykkäystä

Tekninen tukitaso graafien perusteella näyttää olevan 17,15€ pinnassa.

Itse olen piirrellyt tällaista ja tankkasin tänään lisää näkemyksellä, että tuo alareuna pitää. Kunhan pysytään sen ja ema50sen päällä niin nousutrendi pitää enkä näe lyhyen aikavälin tilanteen muuttuneen ja iso kuvahan ei tästä yhdestä kvartaalista miksikään mennyt. Mutta päivä on tosiaan nuori ja jos tämä ei pidä niin sitten voidaan käydä hakemassa isomminkin vauhtia.

13 tykkäystä

8 tykkäystä

Fortumia saa tänään 8.5 eurolla osakkeelta. Mielestäni aika bargain. Jaa miksi? Koska Fortum omistaa 75% Uniperista, jonka markkina-arvo on 10mrd (eli 7.5mrd edestä Uniperia). Tämä tekee 15mrd arvoiselle Fortumille puolet sen markkina-arvosta.


22 tykkäystä

Huomioitko arviossa Uniperin ostamiseen otetun velan?

2 tykkäystä

En huomioinut velkoja. Olettaisin Fortumin käyttäneen ostokseen suurta sotakassaansa myös (mikä odotti vuosia käyttöä). Kyseessä on vain puhtaasti nopea vertailu markkina-arvoilla. Offtopic: Vastaava juttuhan on Berkshiressä, joka omistaa jo Applea 50usd/osake jos oikein ymmärsin.

1 tykkäys

Tämän laskelman tuella en suosittelisi kyllä ostohousujen sovittelua.

e: On siis erittäin harhaanjohtava ja erikoinen lähestymistapa tälle arvostukselle.

7 tykkäystä