FuelCell Energy

Mukana edelleen ollaan. :smile:

1 tykkäys

Kyllä mä haluan ainakin nähdä mihin tämä lähtee tuolla 13.1.2020 jälkeen.
Jos tulee turskaa niin sitten istutaan ja ihmetellään😂
Oma ajatus olis luopua jossain 5$ paikkeilla jossei lähde ihan laukalle vielä siitä.

1 tykkäys

Pitihän sitä ostaa eilen 2.19 hintaan ja tänään liudentaa 1,73 eli plussalla mennään tällähetkellä. Salkussa n.3000$

1 tykkäys

Tämähän suorastaan polkee paikallaan :thinking:

Mihinkähän suuntaan syöksytään seuraavaksi.

1 tykkäys


2.10 hyvä shorttitaso, sen murtuminen vastaavasti ylöspäin voisi viedä isompaan nousuun.

5 tykkäystä

2.10 tasolta shortti, cover 2.05, josta vastaava summa longina, 2.10 myynti ja takaisin shortiksi, jotka lopulta cover 2.05. Niin selkeä vastustaso, että tällaistakin voi joskus harjoittaa :slight_smile:

5 tykkäystä

Vaikkei nyt ihan kuulukkaan tähän ketjuun, niin saako kysyä, miten Trading viewstä saa nuo oranssilla värjäytyneet kynttilät ja mikä indikaattori on kyseessä. Iso kiitos.

1 tykkäys

Piti laittaa nuo peliliikkeet TA-ketjuun, tuli tänne vahingossa. Sry.
Mutta nuo oranssit kynttilät saa aikaan “Inside Bar” :illa. Eli se kertoo, kun ao. kynttilä on hinnaltaan edellisen kynttilän arvojen sisällä. Sillä on usein merkitystä, voi esim. EQ:n rikkoontumisen nähdä 1H tai 1D kynttilästä.

2 tykkäystä

Sinun shorttausviesti on ihan hyvä ja ajankohtainen tähän ketjuun. Tarkoitin lähinnä omaa kysymystäni ettei se oikein kuulunut tänne mutta… Kiitos vastauksesta :smiley:

1 tykkäys

Ilmaisia lounaita ei ole kannattaa pitää mielessä, lähtenyt pikkusen ehken keulimaan ajatus pikavoitoista tai äkkirikastumisesta, olkaa hyvät ihmiset varovaisia.

Pienellä sivukassalla voi ja kannattaa lähteä riskisempiin sijoituksiin jos pää kestää sillä sitä tuottoa saa tai sitten tappiota mutta kannattaa edelleen pitää kiinni todellisuudesta jos joku ei yritys tuota rahaa viivan alle niin kannattaa miettiä sijoitusta toisenkin kerran.
On kuitenkin olemassa yhtiöitä mitkä luo omistaja arvoa laskusuhdaanteessakin ja joidenka arvo kasvaa myös laskumarkkinassa.

Pointtina vaan että olkaa varovaisia vasta sijoitusuraa aloittavat sijoittajat että uuden energian yhtiöissä saattaa myös tulla nopeasti turskaa jos ei tiedä mitä tekee!

15 tykkäystä

Tämä on ollut varsin opettavainen ketju aloittelevalle sijoittajalle. Yhtiö ei täytä omia pitkäaikaisia sijoituskriteereitä enkä osaa treidata päiväkauppaa joten oli helppo olla laittamatta omaa rahaa tähän kiinni. Oppia on tullut senkin edestä. Näyttää siltä että tämän tyyppiset firmat, joilla on SEC filings (en osaa tätä kääntää suomeksi) ovat ihan oma sijoituskohde ja pelipaperi. Twitteriä kun on tullut seurattua ahkerasti tämän osakkeen osalta niin ‘pump and dump’ ilmiö tulee mieleen.

Inpixion on ehkä parempi esimerkki lotto lapusta tällä hetkellä, sen satojen prosenttien nousulle kun ei taida olla muita perusteita kuin toimarin arvio tulevaisuudesta.
Fcell on kuitenkin tehnyt sopimuksen Exxonin kanssa, toimittaa yhdysvaltain armeijalle, neuvottelee koreassa POSCON ja saksassa E.ONin kanssa ja japanissa taitaa toyotankin kanssa olla jotain kehitteillä. Uutta patenttia saatu loppuvuodesta ja ilmeisesti päästökaupassa tulee olemaan iso tekijä jos kaikki menee hyvin. Paino sanalla jos. Kaikki on mahdollista mutta itse uskon nousuvaraa vielä olevan.
Liikkeet on isoja mut tällä hetkellä vasta yksi laskupäivä takana vähään aikaan ja heti ollaan paniikissa myymässä. Eilinenkin päätyi plussalle kaikesta huolimatta.
Se tietysti tällä hetkellä harmittaa jos lähti mukaan kun oltiin tuolla vajaassa kolmessa usd:ssä mut itsekin ostin 0,9 tasolta ja melkein heti tippu puoleen siitä. Mulle se oli toisen tankkauksen paikka. Samoin tankkasin 2,63 kohdalla. Myyntihetkeä en osaa sanoa, ehkä myyn kolmosessa tai jos positiivisia uutisia tulee niin katson kortit vielä pidemmälle.

6 tykkäystä

Itsellä samat ajatukset tämän suhteen. Yrityksellä mielenkiintoiset ajat edessä. Lähdin mukaan 1,4 hinnalla ja kyllä tuohon 3 asti ainakin uskon tämän nousevan. Tarkastellaan sitten siinä vaiheessa mikä tämän firman “oikea” potentiaali on.

1 tykkäys

Komppaan ehdottomasti tähän, että kannattaa tarkkaan miettiä mitä on tekemässä ja jos on vakuuttunut ja valmis ottamaan riskiä, niin siitä vaan.

Minulla on oma ajatus, että vielä ei ole voittajaa valittu ja paljon voi tapahtua, mutta kyllä jonkinlaista energiamurrosta näytetään puuhattavan.

Itse laitan hajautetusti ihan merkityksellisen summan, joskin pienen salkkuun verrattuna. Lisäksi minulla salkku vihertää sen verran voimakkaasti, että 2019 oli mahdoton keksiä tappioita salkusta voittoja korvaamaan ja verottajanhan tästä kiittää.

Melkein minkä tahansa osakkeen tasapainottaminen tai keventäminen johtaa minulla myyntivoittoihin, se mielessä pitäen ei pienen osuuden potentiaalisilla tappioilla olisi edes juurikaan merkitystä. En toki lähtisi sijoittamaan näihin, jos en näkisi hyvää mahdollisuutta tuottoon.

Sanonpa vaan, että emme voi tietää ovatko nämä yhtiä joista juuri puhumme pitkällä välillä voittajia.

Sinällään tulospohjaisesti ei kyllä saada pahemmin tukea, kun lähinnä tappiota tehdään, mutta kovasti myös investoidaan. Jos markkinan odotetaan 10x n. 5 vuodessa (vety talous, hatusta vaan muistelen), niin investoitava onkin ja voitot odottavat myöhemmin.

Minusta tässä on monessa positiivista, että vaikkapa Exxon, Siemens jne. isot vakaat rikkaat toimijat ovat mukana rahoittamassa/omistamassa tai asiakkaina.

FuelCell Energyllä minun tulkinnan mukaan on omat haasteensa rahoituksen osalta, mutta joulukuussa taisi tulla siihen parannusta. Isompia hankkeita oli voitettu ja lähdössä liikkeelle (usa Navy, Korea ja joku USAn osavaltion isompi hanke), näissä varmasti rahoittaja vie hyvän osan voitosta, jota toivottavasti tehdään.

Kiinnostavaa minusta tuossa oli se, että ilmeisesti projekti toimittaja jäisi huoltamaan näitä kohteita (joka luultavasti on kannattavaa puuhaa).

Itse koitan katsoa näitä (kalliita tai tappiollisia kohteita n. 2025 horisonttiin toiveikkaana).

Ystäväni on innostunut mm. Grafeenista, joka ilmeisesti on ihan ylivoimainen aine, mutta kaiketi aika hankalaa ja kallista valmistaa. Pitkällä aikavälillä Grafeeni on varmasti loistava materiaali ja sijoitus, jos osaa arvata kuka sitä tulee loppujen lopuksi valmistamaan voitollisesti ja välttää konkurssiin menevät firmat… eli ei helppoa.

Polttokennoja ilmeisemmin on osattu tehdä jo pidemään, joten minulle tämä oli hyvä muistutus vuosien takaa kun nämä silloin jo kuulostivat tulevaisuudelta (senhän näkee tämänkin ketjun otsikon kurssista historiassa), jospa näitä nyt seuraavan 5 vuoden aikana aletaan ihan oikeasti tehdä!

13 tykkäystä

Paljon ollut keskustelua FuelCellistä hienoa. Saisinko vielä pienen koosteen vaikka meriltä, kiitos.

Fuelcelin liiketoimintaplan? Tuleva tilinpäätös? Alan kasvupotentiaali? Fuellcelin riskit/mahd. tulevaisuudessa. Saisinko vaikka linkkejä tms.

Itse pohdin, että tilinpäätös tulee olemaan huono. Nyt instikat ostaa, et pysyy päälistalla. Itse aloitan ostot vasta 1,20 dollarissa. Nyt siis ei ostoja. Tarjoaako meri bloom energy vakaamman kasvun ilman heiluntaa vrt fuelcell?

1 tykkäys

Sitä on paljon erilaisia asioita, mitä on osattu ainakin jollain tapaa tehdä mutta sitä ei ole osattu tehdä taloudellisesti kannattavaksi mikä on voinut johtua kalliista valmistuskustannuksesta ja/tai jollain toisella tavalla sama asia on voitu hoitaa kustannustehokkaammin.

Energiapuolella tällaisia on ollut esimerkiksi tuulimyllyt, joiden valmistusmäärät notkahtivat “sadaksi vuodeksi”. Nyt kun hiilen poltto ei ole enää niin ok ja materiaalit kehittyneet, niin niistä on tullut erittäin kustannustehokkaita. Aurinkosähköpaneeleiden kanssa tapahtuu aivan samaa, joskaan eivät ole satoja vuosia vanha keksintö. Taskulaskimien aurinkokennoista on kuitenkin kuljettu pitkä matka.

Polttokennojen osalta voi tapahtua samanlaista kehitystä. Tekniikka on olemassa ja sen läpimurtoon liittyy se miten kustannustehokkaita ja energiatehokkaita järjestelmistä saadaan, kuten myös se miten kalliiksi verotuksella yms vaihtoehdot tehdään. Toki riskinä vielä sekin, että joku toinen tekniikka osoittautuu tulevassa maailmassa kustannustehokkaammaksi.

5 tykkäystä

Tuosta katsausta alaan ja sen kasvupotentiaaliin The role of hydrogen and fuel cells in the global energy system - Energy & Environmental Science (RSC Publishing)

4 tykkäystä

Eikös tässä ole aika hyvinkin merkittävä diluutioriski jos kaavailee jotain 5 vuoden holdiaikaa?

Cash flow kuitenkin suunnilleen samaa luokkaa kuin liikevaihto, mutta eri merkkinen. :thinking:

2 tykkäystä

Tosiaan itse olen edelleen mukana ja otin pienen lisäyksenkin tuosta 2,40 tasosta, mikä nyttemmin ajateltuna oli hätiköityä ja pitäisi tosissaan opetella pilkkimään eikä ostamaan sillä hinnalla, kun ostaminen tuntuu hyvältä :smile:

Omaa sijoittamistani tähän kohteeseen ohjaa tällä hetkellä se, että joulukuussa saatiin luvatusti Tulare-projekti maaliin ja yritys tulee 9.1. täyttämään päälistalla pysymiseksi asetetun 1 taalan kurssiedellytyksen. 14.1. yritys pitää puolestaan tiedotustilaisuuden koskien taloudellista tilannettaan, minkä lisäksi minä päivänä tahansa voidaan odottaa uusia sopimusuutisia ja uutisia jo käynnissä olevista projekteista (mm. koskien Grotonissa sijaitsevaa sukellusvenetukikohtaa, josta viimeksi uutisoitiin 20.12. ja jossa polttokennojen toimitus tämän kuun alussa). Jos kurssitaso pysyy suunnilleen samoissa ensi viikolla, teen tod. näk. vielä yhden lisäyksen, minkä jälkeen jään odottamaan uusia uutisia ja viitteitä sijoitustarinan jatkumisesta.

Ohessa vielä jo moneen kertaan jaettu Grotonia koskeva uutinen:

https://finance.yahoo.com/news/significant-progress-cmeec-u-naval-130010561.html

2 tykkäystä

Onko kenellekään selvinnyt, miksi FCELB on olemassa? Sille maksetaan 5% vuotuista korkoa, lisäksi sille löytyy “takuuhinta” ja dilutointisuojaus - osakkeita on vain 64K ulkona. Erikoinen kuvio, onko tämä ollut johtajien bonuspalkkiointia vai mitä?
Edelliset osingot jaettiin 1.11. (osakkeen hinta oli 115usd luokka, osinkoa sai 35usd, kun jaettiin aikaisemmin jakamattomat osingot).

" Long-term investors considering a bet on the recapitalized company should take a closer look at FuelCell Energy’s 5% Series B Preferred Stock (OTCPK:FCELB), currently trading at approximately 30% of its $1,000 liquidation preference. Remember the company stopped paying dividends in May but caught up on the missed payments in November and fully intends to honor its obligations going forward. Annual dividend yield calculates to a juicy 16% but the real opportunity lies in the preferred stock’s theoretical 200%+ price appreciation potential.

In addition, the preferred equity is shielded from potential additional dilution going forward.

While also up by approximately 50% over the past month, the preferred stock - which is actually ranking higher in the company’s capital structure - has vastly underperformed the common shares and remains valued at a tiny fraction of face value.