Rakensin yläasteella Warhammereita, mutta vasta nyt äkkäsin katsoa yhtiötä tarkemmin sillä siitä on pyydetty juttua myös seuraavaan pelipodiin. Games Workshop siis omistaa ja kehittää Warhammer IP:tä eli aineetonta omaisuutta ja valmistaa muovifiguureja tästä universumista. Tunnetuin on Warhammer 40 000, mutta Warhammeria on muutamia eri universumeita ja tarinoita. Tätä lorea on kehitetty yli kolme vuosikymmentä.
Avasin kesäkuussa päättyneen tilikauden 23/24 vuosikertomuksen ja leuka melkein romahti auki: yhtiö on röyhkeän kannattava, keskittynyt olennaiseen ja vuosikertomusta sävyttää brittiläinen kuiva huumori. Kaikki täydellisyyden elementit ovat siis vahvasti mukana.
Väistyvä hallituksen puheenjohtaja tiivistää asian näin:
“Maintaining a straightforward approach to our finances helps - we have no debt, we don’t hedge against currency movements and we distribute truly surplus cash to our shareholders as a dividend.”
Ja eläkkeelle mennään, koska “As we continue to build our board for the future, it is also time to look to my succession… This timetable allows for an orderly handover and
reflects my personal decision that it is time to retire and spend more time fixing dry stone walls in Cumbria.”
(Miksi suomalainen sijoittajaviestintä on aina niin jäykkää, virkamiesmäistä ja kuivaa?)
Operaatiot sijaitsevat pääasiassa Nottinghamissa, missä on päämaja, tehtaat, tuotekehitys ja varastoa.
Yhtiön strategia ja tavoitteet ovat selkeät, kuten toimari vuosikertomuksessa asian muotoilee:
“Games Workshop is committed to the continuous development of our intellectual property (‘IP’) and making the Warhammer hobby and our business ever better.
Our ambitions remain clear: to make the best fantasy miniatures in the world, to engage and inspire our customers, and to sell our products globally at a profit. We intend to do this forever. Our decisions are focused on long-term success, not short-term gains.”
Yhtiö kehittää omaa tarinauniversumiaan ja yrittää tehdä Warhammer-harrastuksesta (pienoismallien kokoaminen, maalaus, loren lukeminen sekä figuureilla pelaaminen) sekä bisneksestä vieläkin paremman.
Yhtiö fokusoituu tekemään parhaan loren ja figuurit sekä tuottamaan mahdollisimman tehokkaasti kassavirtaa, mitä voi sitten investoida bisnekseen ja ylimääräisen herkun jakaa omistajille ulos mitä yhtiö tekeekin suhteellisen avokätisesti. Yhtiö suunnittelee ja valmistaaa itse figuurit, mutta muovimuotteja, varastointia ja tehtaita lukuunottamatta investointitarpeet ovat maltillisia ja näissäkin kohtuullisia.
Yhtiöllä on selkeästi hinnoitteluvoimaa. En muista tarkalleen, mitä figuurit maksoivat 20 vuotta sitten mutta kävin sattumalta keväällä Kampin Warhammer kaupassa epämääräisin motiivein mutta juoksin paniikissa ulos nähdessäni figuurien hinnat. Joku yksittäinen komentaja, ehkäpä kolme senttiä korkea muovukko, maksoi muistaakseni 40 euroa!
Yhtiön kustannus on raaka-aine muoviin ja toki loreen käytetty aika sekä muotti tehdä tuo ukko ja siihen vielä logistiikan ja myymälän kulut päälle, mutta ilman alan taloudellisen logiikan suurempaakin tuntemusta on selvää että tuossa figuurissa on katteet kunnossa! Ostaja saa ilmeisen hyvän hahmon rakentaa, maalata ja laittaa vitriiniin sekä satunnaisesti taistelukentille kavereiden kanssa.
Yhtiö operoi maailmalla yli 500 myymälää itse, mutta tärkeitä jakelukanavia ovat myös itsenäiset myyjät (Suomessa tulee mieleen esim. Puolenkuun pelit) sekä tietysti verkkokauppa.
Yhtiön hinnoitteluvoimasta ja loren vetoavaisuudesta viestii sidotun pääoman tuotto. Vaikka periaatteessa tämä on pääomakevyttä aineetonta bisnestä, tekeehän firma ihan omissa tehtaissaan nuo figuurit joten sijoitetun pääoman tuotto on ihan relevantti mittari. Yhtiön papereissa pääoman tuotto on kohonnut vuoden 2015 40 % tasosta 118-185 % tasoille viimeisenä neljänä vuotena ollen 176 % tilikaudella 2024. Toisin sanoen, jos GW investoi yhden punnan liiketoimintaan, tulos kasvaa melkein kaksi puntaa. Tämä on laskettu “ydinbisnekselle” missä ei ole huomioitu suoraan viivan alle putoavia lisenssituloja, mitä saadaan esimerkiksi tietokonepeleistä, leffoista tai sarjoista.
Noh, käytännössä kilpaillussa maailmassa kasvulla on rajansa, eikä koko tulosta voida investoida noin kannattavasti liiketoimintaan.
Yhtiö onkin paisunut melkoisesti. Homma alkoi fanaattisen pelaajajoukon puuhasteluna 80-luvulla, mutta 90-luvulla yhtiön osti ammattimainen johtoryhmä toimarinaan Tom Kirby joka luotsasi laivaa vuoteen 2014 asti. Lontoon pörssiin yhtiö vietiin 1994. Warhammerin wikisivujen mukaan Kirbyn aika oli hieman ristiriitaista ja haastavaa, vaikka toisaalta yhtiö kehittyi valtavasti. Seuraajien aikana universumiin on pistetty käsittääkseni kunnolla paukkuja ja päätellen kannattavuudesta hinnoittelu on kiskottu ylös sen mukaisesti. Osake onkin 15-kertaistunut viimeisen kymmenen vuoden aikana.
En tunne Warhammereita överihyvin ja loresta löytyy loputtomasti tuntien mittaisia Youtube-videoita. Käsittääkseni yhtiön IP on kuitenkin hyvin arvokas (onhan yhtiön markkina-arvokin yli 3 miljardia puntaa) ja mieleeni ei tule ihan heti ainakaan yhtä juurevaa kilpailijaa. Varmasti tässä on myös tietynlaisia verkostovaikutuksiakin: jos Warhammerit on se yleisin peli, miksi rakentaa muita figuureja. Tai, pitäisi saada kriittinen massa alle jotta voisi rakentaa kilpailevan yhteisön. Toki laajemmin ajateltuna, kuten pitääkin ajatella, Warhammer kilpailee esim. lautapelien, kavereiden kanssa pubissa käymisen, tietokonepelien, perheen, Netflixin yms. kaiken muun vapaa-ajan aktiviteetin kanssa.
Näin lyhykäisellä perehtymisellä tässä yhdistyy todella herkullisen bisneksen piirteet: pääomakevyt, todella syvät vallihaudat, vuosikymmenien lore ja verkostovaikutukset. Harrastajia on varmasti miljoonia, mutta käsittääkseni esimerkiksi Kiinassa skene on vielä kohtuullisen pieni. Globaalisti tilaa kasvaa luulisi olevan vielä paljon, ja sen lisäksi hinnoitteluvoima takaa sen että yhtiö voi kasvaa ainakin nimellisen talouskasvun mukana ellei hinnankorotuksin vieläkin nopeammin jo kehittyneillä markkinoilla.
Yhtiön liikevaihto on tällä hetkellä noin 500 miljoonaa puntaa ja operatiivinen liikevoitto noin 200 miljoonaa puntaa.
P/E-kerroin toteutuneella tuloksella päälle 22x ja osinkotuotto 3,6 %.
Onko täällä yhtiön omistajia tai kiinnostuneita? Tai peräti harrastajia? Onko yhtiön universumi niin hehkeä enää? Odottelen mielenkiinnolla kommentteja.
Lisäys: tässä vielä yhtiön liikevaihdon (oranssit pylväät, oikea asteikko) ja liikevoittomarginaalin (vasen asteikko, %) kehitys koko listahistorian ajalta. Viimeisen 10 vuoden paisuminen on ollut melkoinen ja selittääkin, miksi tulos on moninkertaistunut myynnin viisinkertaistuessa ja liikevoittomarginaalin parantuessa kympistä 40 % maastoon.
Avainkysymys lienee, miten kasvua onnistutaan ylläpitämään jatkossa ja pysyykö kannattavuus tuolla.
Lisäys 2: @Uppo-Nalle allekirjoittama viesti sisältää loistavan historiakatsauksen, lainaan alkua tähän niin siihen on helppo hypätä. Lämmin lukusuositus!