Games Workshop: Onko Warhammer-universumilla vielä tilaa laajentua?

Rakensin yläasteella Warhammereita, mutta vasta nyt äkkäsin katsoa yhtiötä tarkemmin sillä siitä on pyydetty juttua myös seuraavaan pelipodiin. Games Workshop siis omistaa ja kehittää Warhammer IP:tä eli aineetonta omaisuutta ja valmistaa muovifiguureja tästä universumista. Tunnetuin on Warhammer 40 000, mutta Warhammeria on muutamia eri universumeita ja tarinoita. Tätä lorea on kehitetty yli kolme vuosikymmentä.

Avasin kesäkuussa päättyneen tilikauden 23/24 vuosikertomuksen ja leuka melkein romahti auki: yhtiö on röyhkeän kannattava, keskittynyt olennaiseen ja vuosikertomusta sävyttää brittiläinen kuiva huumori. Kaikki täydellisyyden elementit ovat siis vahvasti mukana.

Väistyvä hallituksen puheenjohtaja tiivistää asian näin:

“Maintaining a straightforward approach to our finances helps - we have no debt, we don’t hedge against currency movements and we distribute truly surplus cash to our shareholders as a dividend.”

Ja eläkkeelle mennään, koska “As we continue to build our board for the future, it is also time to look to my succession… This timetable allows for an orderly handover and
reflects my personal decision that it is time to retire and spend more time fixing dry stone walls in Cumbria.”

(Miksi suomalainen sijoittajaviestintä on aina niin jäykkää, virkamiesmäistä ja kuivaa?)

Operaatiot sijaitsevat pääasiassa Nottinghamissa, missä on päämaja, tehtaat, tuotekehitys ja varastoa.

Yhtiön strategia ja tavoitteet ovat selkeät, kuten toimari vuosikertomuksessa asian muotoilee:

“Games Workshop is committed to the continuous development of our intellectual property (‘IP’) and making the Warhammer hobby and our business ever better.
Our ambitions remain clear: to make the best fantasy miniatures in the world, to engage and inspire our customers, and to sell our products globally at a profit. We intend to do this forever. Our decisions are focused on long-term success, not short-term gains.”

Yhtiö kehittää omaa tarinauniversumiaan ja yrittää tehdä Warhammer-harrastuksesta (pienoismallien kokoaminen, maalaus, loren lukeminen sekä figuureilla pelaaminen) sekä bisneksestä vieläkin paremman.

Yhtiö fokusoituu tekemään parhaan loren ja figuurit sekä tuottamaan mahdollisimman tehokkaasti kassavirtaa, mitä voi sitten investoida bisnekseen ja ylimääräisen herkun jakaa omistajille ulos mitä yhtiö tekeekin suhteellisen avokätisesti. Yhtiö suunnittelee ja valmistaaa itse figuurit, mutta muovimuotteja, varastointia ja tehtaita lukuunottamatta investointitarpeet ovat maltillisia ja näissäkin kohtuullisia.

Yhtiöllä on selkeästi hinnoitteluvoimaa. En muista tarkalleen, mitä figuurit maksoivat 20 vuotta sitten mutta kävin sattumalta keväällä Kampin Warhammer kaupassa epämääräisin motiivein mutta juoksin paniikissa ulos nähdessäni figuurien hinnat. Joku yksittäinen komentaja, ehkäpä kolme senttiä korkea muovukko, maksoi muistaakseni 40 euroa!

Yhtiön kustannus on raaka-aine muoviin ja toki loreen käytetty aika sekä muotti tehdä tuo ukko ja siihen vielä logistiikan ja myymälän kulut päälle, mutta ilman alan taloudellisen logiikan suurempaakin tuntemusta on selvää että tuossa figuurissa on katteet kunnossa! Ostaja saa ilmeisen hyvän hahmon rakentaa, maalata ja laittaa vitriiniin sekä satunnaisesti taistelukentille kavereiden kanssa.

Yhtiö operoi maailmalla yli 500 myymälää itse, mutta tärkeitä jakelukanavia ovat myös itsenäiset myyjät (Suomessa tulee mieleen esim. Puolenkuun pelit) sekä tietysti verkkokauppa.

Yhtiön hinnoitteluvoimasta ja loren vetoavaisuudesta viestii sidotun pääoman tuotto. Vaikka periaatteessa tämä on pääomakevyttä aineetonta bisnestä, tekeehän firma ihan omissa tehtaissaan nuo figuurit joten sijoitetun pääoman tuotto on ihan relevantti mittari. Yhtiön papereissa pääoman tuotto on kohonnut vuoden 2015 40 % tasosta 118-185 % tasoille viimeisenä neljänä vuotena ollen 176 % tilikaudella 2024. Toisin sanoen, jos GW investoi yhden punnan liiketoimintaan, tulos kasvaa melkein kaksi puntaa. Tämä on laskettu “ydinbisnekselle” missä ei ole huomioitu suoraan viivan alle putoavia lisenssituloja, mitä saadaan esimerkiksi tietokonepeleistä, leffoista tai sarjoista.

Noh, käytännössä kilpaillussa maailmassa kasvulla on rajansa, eikä koko tulosta voida investoida noin kannattavasti liiketoimintaan.

Yhtiö onkin paisunut melkoisesti. Homma alkoi fanaattisen pelaajajoukon puuhasteluna 80-luvulla, mutta 90-luvulla yhtiön osti ammattimainen johtoryhmä toimarinaan Tom Kirby joka luotsasi laivaa vuoteen 2014 asti. Lontoon pörssiin yhtiö vietiin 1994. Warhammerin wikisivujen mukaan Kirbyn aika oli hieman ristiriitaista ja haastavaa, vaikka toisaalta yhtiö kehittyi valtavasti. Seuraajien aikana universumiin on pistetty käsittääkseni kunnolla paukkuja ja päätellen kannattavuudesta hinnoittelu on kiskottu ylös sen mukaisesti. Osake onkin 15-kertaistunut viimeisen kymmenen vuoden aikana.

En tunne Warhammereita överihyvin ja loresta löytyy loputtomasti tuntien mittaisia Youtube-videoita. Käsittääkseni yhtiön IP on kuitenkin hyvin arvokas (onhan yhtiön markkina-arvokin yli 3 miljardia puntaa) ja mieleeni ei tule ihan heti ainakaan yhtä juurevaa kilpailijaa. Varmasti tässä on myös tietynlaisia verkostovaikutuksiakin: jos Warhammerit on se yleisin peli, miksi rakentaa muita figuureja. Tai, pitäisi saada kriittinen massa alle jotta voisi rakentaa kilpailevan yhteisön. Toki laajemmin ajateltuna, kuten pitääkin ajatella, Warhammer kilpailee esim. lautapelien, kavereiden kanssa pubissa käymisen, tietokonepelien, perheen, Netflixin yms. kaiken muun vapaa-ajan aktiviteetin kanssa.

Näin lyhykäisellä perehtymisellä tässä yhdistyy todella herkullisen bisneksen piirteet: pääomakevyt, todella syvät vallihaudat, vuosikymmenien lore ja verkostovaikutukset. Harrastajia on varmasti miljoonia, mutta käsittääkseni esimerkiksi Kiinassa skene on vielä kohtuullisen pieni. Globaalisti tilaa kasvaa luulisi olevan vielä paljon, ja sen lisäksi hinnoitteluvoima takaa sen että yhtiö voi kasvaa ainakin nimellisen talouskasvun mukana ellei hinnankorotuksin vieläkin nopeammin jo kehittyneillä markkinoilla.

Yhtiön liikevaihto on tällä hetkellä noin 500 miljoonaa puntaa ja operatiivinen liikevoitto noin 200 miljoonaa puntaa.

P/E-kerroin toteutuneella tuloksella päälle 22x ja osinkotuotto 3,6 %.

Onko täällä yhtiön omistajia tai kiinnostuneita? Tai peräti harrastajia? Onko yhtiön universumi niin hehkeä enää? Odottelen mielenkiinnolla kommentteja.

Lisäys: tässä vielä yhtiön liikevaihdon (oranssit pylväät, oikea asteikko) ja liikevoittomarginaalin (vasen asteikko, %) kehitys koko listahistorian ajalta. Viimeisen 10 vuoden paisuminen on ollut melkoinen ja selittääkin, miksi tulos on moninkertaistunut myynnin viisinkertaistuessa ja liikevoittomarginaalin parantuessa kympistä 40 % maastoon.

Avainkysymys lienee, miten kasvua onnistutaan ylläpitämään jatkossa ja pysyykö kannattavuus tuolla.

Lisäys 2: @Uppo-Nalle allekirjoittama viesti sisältää loistavan historiakatsauksen, lainaan alkua tähän niin siihen on helppo hypätä. Lämmin lukusuositus!

46 tykkäystä

Katselin tätä jokin aika sitten ja lopulta jäin odottelemaan maltillisempia arvostuskertoimia.

Mutta pääasiassa samoja huomioita:

  • Äärimmäisen kannattava
  • Vahva IP
  • “Yksinkertaista” liiketoimintaa jonka hölmömpikin ymmärtää.

Tässä on myös mielestäni sellainen kiinnostava aspekti että Henry Cavill käsittääkseni puuhailee parhaillaan Warhammer 40k sarjan parissa. (Ja on muutenkin kova Warhammer -fani.)

En pitäisi mahdottomana skenaariona sitä, että jos sarja lyö läpi, kasvaisi markkina Yhdysvalloissa reippaastikin ja toteutuisi mahdollisia lisensointi ym. tuloja. En tiedä onko yhtiö itse tätä vielä kommentoinut kummemmin.

Lopulta en kuitenkaan Excelissä saanut kummoista tuotto-odotusta karvalakkikassavirtamallilla, tai vaatii aika kovia oletuksia kasvusta. Toki esim. tuo sarja on mielestäni optio, joka toteutuessaan voisi todella realisoida kasvua isomminkin.

Ehkä pitää taas tässä paneutua yhtiöön.

EDIT:

Näköjään sarjan osalta on edelleen vääntöä Games Workshopin ja Amazonin välillä, toivottavasti pääsevät yhteisymmärrykseen:

15 tykkäystä

Jonkinlainen verrokki Games Workshopille voisi olla Wizards of the coast, joka omistaa Dungeons and Dragons & Magic the gathering IP:t ja on osa Hasbroa. Varmaan tällaiseen kokoluokkaan voisi siis ainakin kasvaa ?

Vähän ot mutta WotC on selvästi arvokkain osa Hasbroa, tästä oli myös aktivistikampanja pari vuotta sitten Alta Fox - Capitalin toimesta, jossa koitettiin spinnata Wizards of the coast pois Hasbrosta - argumentti oli, että se olisi paljon arvokkaampi omana yhtiönään. Niinkuin varmaan olisikin. Harmi että tuo ei toteutunut. Hasbron osake oli jonkin aikaa omassa salkussa tämän spinnin toivossa.

6 tykkäystä

Tässä pari omaa ajatusta nopeasti aivojen pinnalta raavittuna. Vahva fanimutu varoitus, mutta ehkä jollekulle antaa jotakin. Firman arvostukseen en ota kantaa, koska tällä foorumilla on siihen paljon fiksumpia ihmisiä kuin minä.

Taustaa: Olin Vernerin tavoin GW:n figuurien harrastaja yläaste/lukio ikäisenä. Sen jälkeen harrastus siirtyi figuista Warhammer 40K loren kuluttamiseen (kirjat ja netti) sekä muuhun Warhammer pelaamiseen (lähinnä pöytäroolipelit ja tietokonepelit). En omista GW:n osakkeita, mutta aina välillä on käynyt mielessä, että tutustumispositio pitäisi ottaa.

Firman perustekeminen figuuripelirintamalla on erittäin lujaa ja luultavasti myös pysyy sellaisena, jos vaan hinnoittelutasot saadaan pidettyä. Hinnat ovat aina olleet naurettavan kovia ja sisäpiirivitsien aihe, mutta silti niistä vuosikymmen toisensa perään maksetaan pyydettyä hintaa, joten ehkä pitää vain luottaa että taso pysyy tästedeskin.

Varsinainen pihvi on mielestäni siinä voimakkaassa IP:ssä ja vahvassa fanikunnassa. Taivas on rajana jos näitä saadaan hyödynnettyä ja monipuolistettua jonkun Marvelin tavoin. Kaiken kaikkiaan pidän yhtiön viime vuosien kehitystä IP-omaisuutensa suhteen erittäin rohkaisevana. Männävuosina tuntui olevan tapana että GW myi maailmojensa oikeuksia ihan kenelle vaan, kunhan rahaa sai. Firma koki että ovat vain figuuri ja maali valmistaja ja kaikki sen ulkopuolinen bisnes/omaisuus koettiin ylimääräiseksi, eikä siihen fokusoitu tarpeeksi. Tämän seurauksena esim. tietokonepelien laatu oli usein sutta ja sekundaa. Nykyään GW valvoo paljon tarkemmin IP:nsä käyttöoikeuksia ja myös kaikkiin luvattomiin fanituotoksiin puututaan kovalla kädellä. Tämä ei tietysti faneja miellytä mutta omistajaa kylläkin. Vaarana toki on että faneja ja hyvää materiaalia menee pesuveden mukana, mutta toisaalta lahjakkaita fanitekijöitä, kuten Richard Boylan ja Syama Pedersen, on osattu myös rekrytä GW:n hommiin.

Joitain riskejä koen siinä että GW:n IP:t ovat mielestäni epätrendikkäitä mitä tulee populaariviihteen nykyhetkeen. Maailmat ovat äärimmäisen sotaisia/väkivaltaisia ja myös erittäin aseksuaalisia. Varsinkin WH40K:n uskonnollisen fanaattinen ja sotaisan fasistinen tulevaisuusvisio ei oikein iske helposti kimppaan tasa-arvon, woken, seksuaalisen moninaisuuden´, etc. kanssa. Jos taas lorea lähdetään muokkaamaan ”nykyarvoihin” sopivaksi, niin karkoitetaanko samalla fanit, joista osa on varsin konservatiivisia ja taipumattomia mitä tulee loreen (esim. Henry Cavill)? Riskinä on myös, että lorea muokkaamalla mahdollisista elokuvista ja sarjoista tulee samanlaista sielutonta ja kädenlämpöistä hömppää, kuin vaikkapa Rings of Power sarja.

15 tykkäystä

Hyvä osinkolappu ja kyky maksaa sitä nousevasti. +4% osinkotuotolla päätyy salkkuun, vaatii hieman arvostuskertoimien laskua.

1 tykkäys

Minun on pitäynt kirjoittaa yhtiöstä useammankin kerran tänne sijoitusfoorumille, sekä Globaalit laatuyhtiöt ketjuun, että ajatuksenani oli myös osallistua tuohon sijoitustusidean pitchaamiseen GW:llä.
Yhtiöllä valitettavasti ei ole minkäälaisia sijoittaja markkinointimateriaaleja joita olisi voinut käyttää kuvitus kuvina (ja viestin täyttäminen fantasia figuureilla ei oikein tuntunut oikealta) ja loppui oma aika/kiinnostus kesken kun hieman aikaa kasasin pitch-deckiä. Noh Verneri ehti siis ensin heiluttamaan sotavasaraa.

Kyseessä on siis todellakin englantilaisten kaverusten autotallista lähtenyt yritys, joka alunperin suunnitteli kaikenlaisia lauta- ja korttipelejä, sekä oli Dungeons & Dragons:n virallinen maahantuoja Englantiin. Samoihin aikoihin pojat sitten kehittivät sääntöjärjestelmän, jolla innokkaat nuoret miehet voisivat käydä sotaa toisiaan vastaan pikku-ukoillaan ja tuo sai nimekseen Warhammer. Games Workshop lähti samalla sijoittajaksi Citadel Miniatures nimiseen yhtiöön, joka teki figuureja myös heidän peleihinsä. Warhammer figuurit kasvoivat kuitenkin ylivoimaisesti suurimmaksi tuoteryhmäksi ja koko figuuri liiketoiminta fuusioitiin osaksi Games Workshoppia, joka edelleen käyttää Citadel Miniatures:a figuuriensa ja maaliensa tuotemerkkinä.

Vuonna 1987 sai keskiaikavaikutteinen Warhammer rinnalleen toisen tuoteperheen pelejä, joissa tutut haltiat ja örkit ja örkit siirretään kaukaiseen tulevaisuuteen avaruudessa taistelemaan kaukaisten planeettojen herruudesta. Koska yhtiön juuret olivat postimyynnissä oli sillä jo alusta saakka ollut oma tilaajalehti, jossa se oli esitellyt uusia tuotteitaan, mainostanut ja järjestänyt roolipelitapahtumia, mutta samalla lehdessä oli myös julkaistu erilaisia lyhyitä kaunokirjallisia tekstejä, jotka olivat jotenkin fantasiapeleihin liittyneet. Warhammer 40k:n julkaisun yhteydessä Games Workshop kuitenkin siirtyi ottamaan oman kirjallisen tuotantonsa vakavammin, ja myös alunperin kevytmielisenä parodiana markkinoidut Warhammer figuurit rupesivat samaan ympärilleen vakavammin otettavan fantasiamaailman. Vuosikymmenten aikoina Games Workshop on sekä omien sääntökirjojensa ja lehtiensä ohessa julkaissutta näitä tarinoita tuhansia ja tuhansia sivuja, sekä kustantanut satoja heidän fantasia universumeihinsa sijoittuvia kirjoja. Työ kantoi hedelmää ja Warhammer etabloitui niin vahvasti miniatyyrisotapeli markkinaan, että sillä ei ole edes vakavasti otettavia kilpailijoita, ja ne harvat jotka onnistuneesti samalla markkinalle ovat päässeet, usein tekevät rahansa valmistamalla “warhammer yhteensopivia” figuureja - ja ovat usein Games Workshopin vanhojen työntekijöiden perustamia.

Noin kymmenen vuotta sitten yhtiö kuitenkin ajautui kriisiin. Heidän kriisinsä oli paljon lievempi kuin liiketoiminnan kriisit yleensä ovat - yhtiö oli edelleen voitollinen ja varsin kannattava, se vain lakkasi kasvamasta. Minulle on edelleen epäselvää, että mistä ahneuden siemen alunperin pesiytyi tähän nörttien lyijymaalin tuoksuiseen maailmaan, mutta yhtiön johto tajusi, että heillä on käsissää kenties maailman kaikkein huonoiten (taloudellisesti) hyödynnetty IP. Talossa laitettiin tuulemaan oikein kunnolla, päätettiin keskittyä parhaiten myyviin tuotekategoriohin ja karsia rönsyt ja työntekijöiden puuhasteluprojektit, sekä nostaa hintoja. Tämän lisäksi myös videopelilisenssejä päätettiin ruveta myöntämään varsin heppoisin perustein (Warhammer on lisenssöinyt videopelejä kolme vuosikymmentä, mutta alunperin vain harvoin). Samalla yhtiö palkkasi ison nipun ikäviä lakimiehiä esittämään vaatimuksia kaikille niille tuhansille ja tuhansille tahoille, jotka olivat yhteisen harrastuksen nimissä tehneet jotain Warhammer universumiin liittyvää (kehittäneet omia pelejä, kirjoittaneet omia tarinoitaan tai jopa tehneet animaatiolyhytelokuvia) - kampanja herättä loputtomasti pahaa verta, mutta taloudellisesti uusi fokus oli menestys - yhtiöstä tuli satumaisen kannattava. Sitten tuli maailmanlaajuinen pandemia, ja maksukykyiset ihmiset ympärimaailmaa istuivat kaikki päivät kotonaan. Ja kaivoivat lapsuutensa Warhammer figuurit pölyisistä laatikoistaan…


(N.B. seuraavat luvut ovat edellisen viiden vuoden keskiarvoja)
Yhtiön viimeisen viiden vuoden kasvu on ollut päätä huimaavaa ja se on tehty useina vuosina lähes 40% nettomarginaaleilla. Yhtiö jakaa myyntikanavansa kolmeen osaan joista suurin on n. 7500 ulkopuolisen jälleenmyyjän verkosto (kulkee nimellä Trade). Trade-liikevaihto on enemmän kuin kaksinkertaistunut viimeisen viiden vuoden aikana. Samassa ajassa myös jälleenmyyjä verkosto on kasvanut noin kolmanneksen. Yksittäisen edustajan keskimääräinen myynti on myös noussut jaksolla n. 9,9% CAGR, 25 tuhannesta punnasta yli 40 tuhanteen puntaan.

Retail kanavassa yhtiö (hieman kummallisesti) siis myy itse omia tuotteitaan omissa kaupoissaan (ei ihan istu minun käsitykseeni jälleenmyynnin määritelmästä, mutta sanojahan nämä vain ovat). Yhtiöllä on n. 550 omaa kaupaa - joissa myydään vain konsernin tuotteita, joista melkein 500 on yhden miehen liikkeitä. Games Workshop siis palkkaa yhden työntekijän hoitamaan kauppaa varsin itsenäisenä kauppiaana. Loput ovat suurempia esittely liikkeitä. Tarkastelujaksolla näiden liikkeiden määrä on pysynyt varsin vakaana, mutta keskimääräinen myynti noussut 150 tuhannesta punnasta yli 210 tuhanteen puntaan (7,2% CAGR).

Viimeinen “Core-business”:ksen myyntikana on Online, joka kattaa yhtiön verkkokaupan lisäksi kaikki digitaaliset julkaisut, sekä Warhammer World:n yhtiön valtavan lippulaivamyymälän, joka sisältää myös suuren tapahtumakeskuksen ja Warhammer teemaisen ravintolan ja pubin. Verkkokaupan myynti on paljon muita kanavia syklisempää ja nousee hetkellisesti uusien tuotejulkaisujen yhteydessä.
GW Sales
(Pahoittelen kuvan suuntaa)

Sitten jotain ajatuksia tulevaisuudesta:

Ydinliiketoiminnassaan yhtiö panostaa tällä hetkellä kahteen markkinaan Australiaan ja Japaniin. Warhammer on ollut historiallisesti suosittua Australiassa, mutta yhtiön omille liikkeillä on ollut siellä paljon hankaluuksia, sekä henkilöstön että logistiikan suhteen. Sydney:iin on kuitenkin rakennettu uusi logistiikka keskus ja jakelusopimuksia on solmittu uusien tahojen kanssa (myynti on 5 vuodessa kolminkertaistunut ja yhtiö odottaa kasvun jatkuvan kovana).
Japani taas on maailman suurin figuurimarkkina, jossa Games Workshopilla ei toistaiseksi ole ollut mitään myyntiä. Voi toki, olla etttä alkuunpääseminen on vaikeaa, mutta potentiaalia kasvaa ainakin on.

Videopelien lisenssointi ja oman digitaalisen lehden myyminen (n. 50 € kuukausi, levikki n. 180.000 tilaajaa) ovat kuitenkin yhtiön kaikkein vahviten kasvavat liiketoiminnot. Suuri osa viime vuosien lisenssituloista ovat yhdestä erittäin hyvin myyneestä pelijulkaisusta (Total War: Warhammer - julkaistu 2016 ja kehitystyö jatkuu yhä). Kehittäjänä toimii englantilainen Creative Assembly ja heillä on lisenssi tehdä myös muita Warhammer pelejä. Huomion arvoisesti myös aikanaan erittäin hyvin myynyt Warhammer: Space Marine on saamassa tänä vuonna jatko-osan. Lisenssejä on myös myönnetty suurelle määrällä kehityksessä olevia pelejä, joista ei vielä ole mitään julkisia tietoja, mutta on turvallista olettaa, että Warhammer videopelejä nähdään myös tulevaisuudessa.

Kuten @Con4n ehtikin jo mainostaa, myös Warhammer on myös lisenssoitu pelien lisäksi Amazonille televisiosarjojen ja elokuvien tuottamiseksi. Oikein toteutettuna nämä voivat olla oikea kultakaivos, ja voivat figuurien myynnin lisäksi tuoda myös sellaisia asiakkaita, joita itse lautapeli ei voi koskaan tavoittaa. Ja aivan kuten @Verneri_Pulkkinen avauksessa mainitsi niin audiovisuaaliselle Warhammer sisällölle tuntuu olevan valtava nälkä, fanien itse tuottamat puuduttavan pitkät Youtube videot fantasiamaailman kiemuroilla spekuloinnista keräävät kymmeniä miljoonia näyttöjä. Kaiken tämän potentiaalin hyödyntäminen ei ole mitenkään yksinkertainen tehtävä, mutta oikeissa käsissä voisi Warhammerilla tehdä rahaa valkokankaalla tie kuinka paljon.

Pari sanaa osakkeesta:
En näe kovin montaa syytä miksi Games Workshop:n kannattavuus merkittävästi lähitulevaisuudessa laskisi. Volyymit näyttävät pysyneen korkeina koronan kasvuhypyn jälkeenkin, ja jos yhtiö jatkaa nykyisellä linjallaan, niin marginaalitkin pitävät. Kannattaa myös huomioida, että tuo kovin kasvu tehtiin kovien energian, materiaalin ja logistiikan hintojen ympäristössä ja yhtiö samanaikaisesti teki poikkeuksellisen paljon aineellisia investointeja. Kaikkien nämä rasittivat marginaaleja jotka ovat sittemmin nousseet. Mikäli markkina vaan vetää eikä yhtiö joudu alentamaan hintojaan niin en näe syytä mikseivät marginaalit lähitulevaisuudessa pysyisi nykyisellä tasolla. Toki pidemmällä aikavälillä epäilen minkään liiketoiminnan kykyä yli 50% prosentin tuottoja pääomalle vuodesta toiseen.
Myös jotkut niistä kuuluisuisista MegaTrendeistä ovat pikemminkin Warhammerin puolella kuin sitä vastaan. Näistä lähtökohdista tehty DCF laskelma (+6% kasvua 10v ja sitten 4% p.a. in perpetuum ) ja nykyiset marginaalit palauttavat n. 100 puntaa per osake (Diskontto 10% = 4% riskitön + 6 % (Britannian suht. korkea ERP) ja ykkösen beetta). Jos terminaalin EBIT:n laitta 5% yksikön laskun turvamarginaaliksi päästään n. 80 puntaan.
Ja sitten päälle optio siitä, että Warhammer elokuvat tai Videopelit lyövät läpi.
Jos taas lähestyy asiaa jonkin sortin osien summa laskelmalla ja erottelisi tuon miniatyyribisneksin Warhammerin IP:stä, niin vaikea minun on kuvitella, että edes pelkästään tekijänoikeuksia Warhammer 40k-universumiin myytäisiin alle parin miljardin ja jonkin arvoisia ovat GW:n muutkin pelit. Ei tämä nyt mikään Star Wars ole, mutta jos Rovion Angry Birds tekee rahaa elokuvilla niin kyllä sitten Warhammerkin.

Ja onhan tässä vielä niitä kuuluisia osinkojakin. Yhtiö tuuppaa koko kassansa useamman kerran sijoittajien syliin vuodessa. Vaikka osake olisikin täyteen hinnoiteltu niin tässä maksetaan odottamisestakin. Tietysti osinkolinkojen ostaminen tällaisilla kertoimilla saa hiukset harmaantumaan ennen kuin saa omansa takaisin.

32 tykkäystä

GW:hän tavallaan tappoi Fantasy-puolen figupelin joskus 2015 aikoihin, kun ilmoitettiin että 8 edition jää viimeisiksi säännöiksi siihen ja tilalle tuli Age of Sigmar, joka oli täysin erilainen peli.
Silloin iso osa pelaajista siirtyi fanien omatekemiin sääntösetteihin (esim. 9th age projekti suurimpana näistä).
Tottakai niissäkin pystyi pelata GW:n valmistamilla figuilla ja monet varmasti niitä suosivatkin GW:n laadun takia, vaikka hintakin on kova.
Tänä vuonna GW kuitenkin toi takaisin Fantasy-puolen kun julkaisivat The Old Worldin ja kuulemma esim. jenkeissä kaikki suuret turnausjärjestäjät siirtyivät samantien takaisin GW:n sääntöihin, vaikka olivat tässä välissä käyttäneet 9th Age-sääntöjä.
Suomessa ja monessa Euroopan maassa pelaillaan käsittääkseni molemmilla säännöillä ja aika näyttää jääkö molemmat elämään vai kuoleeko toinen pois.

GW nyt myy joka tapauksessa omia figujaan varmasti ihan hyvään tahtiin. Ne ovat edelleen laadultaan ylivertaisia verrattuna pienempien valmistajien ukkoihin.
Jos kuitenkin tuo Old World saa tuulta alleen niin siinä on jonkun verran kasvupotentiaalia, kun julkaisevat uudelleen eri armeijoita siihen jne.
Tällä hetkellä näyttäisi, että siihen on tuotu vasta 4 armeijaa, kun 8 edikassa oli 16 eri armeijaa.

10 tykkäystä

Muuten loistavan postauksen tähän kohtaan pieni korjaus, että näitä hyvin suosittuja (ja aivan loistavia [toim. huom.]) Total War: Warhammer -pelejä on nykyään 3 kappaletta pääpelejä ja päälle nykytyyliin kymmeniä DLC:itä. Suosion vuoksi on ollut jo spekulaatiota saisiko Creative Assembly väännettyä Total Warit seuraavaksi Warhammer 40k -maailmaan, minkä myötä en ihmettelisi vaikka lisenssitulot täältä pc-puolelta pysyisivät jatkossakin mehevinä.

3 tykkäystä

Olen kyllä tietoinen, että Total War: Warhammer on saanut jo kaksi kokonaispäivitystä, jotka mielikuvituksellisesti on nimetty Warhammer II ja Warhammer III, ja näihin kolmeen yhteensä 23 maksullista lisäosaa, sekä suuren nipun maksuttomia. Ne kuitenkin muodostavat yhden kokonaisuuden, niillä on sama kehittäjä ja kaikki ensimmäisen ja toisen osan sisältö ovat yhteensopivia (ja pelattavissa) uusimmassa Warhammer III:ssa, joka siis on julkaistu 2022. Games Workshopin näkökulmasta näitä kaikki voi hyvin pitää yhtenä pelinä ja sama lisenssointisopimus kattaa ne kaikki. Koska viestistäni oli muutenkin tulossa pitkä ja kirjoitin sen kiireessä työajalla päätin kuitata tämän kaiken sanoilla; “kehitystyö jatkuu yhä”.

3 tykkäystä

Kiva nähdä, että yhtiö on saanut foorumille oman ketjun. Olen useamman kerran pohtinut ketjun avaamista, mutta ruuhkavuodet painaa niin pirusti päälle, ettei omat laatustandardit täyttävää avausta ole ollut energiaa kirjoitella. Kiitos siis ketjun avanneille laadukkaille viesteille.

Itse olen tällä hetkellä kaksi ostoerää “deep” tässä casessa ja tavoittelen ehkä vielä noin kolmen vastaavankokoisen ostoerän lisäystä lähitulevaisuudessa. ensimmäinen ostoerä tuli lopulta hankittua 6/2022 @ £74,21 ja toinen juuri hiljattain 6/2024 @ £103,14. Pidän tämän hetkistä arvostusta neutraalina, mutta olen tälläkin hintaa valmis lisäämään vähintään vuoden välein, mutta pyrkien hyödyntämään matkalla mahdollisia dippejä osto-ohjelman vauhdittamiseen.

Alun perin tutustuin yhtiöön SeekingAlphan kirjoituksen myötä joskus korona-keväällä. En ollut aikaisemmin tiennyt, että jo nuoruudesta tuttuja (hinnan perusteella kullasta valmistettuja) muovifiguureita ja vahvan “loren” omaava yhtiö on julkisesti listattu. Itseasiassa valtaosa nuoruuden kavereistani on yhtiön asiakkaita, mutta itselläni varmaan sen verran ADHD piirteitä, ettei muoviukkojen kasailu ja “pay2win” tyyppinen pelaaminen oikein koskaan kolahtanut. Luvut olivat häikäiseviä, mutta samaan aikaan 3D tulostimet olivat kovaa huutoa ja epäilin a) vahvan kasvun olevan vain koronahuumaa ja b) pitkässä juoksussa muoviukkojen myynnin kärsivän netissä ilmaiseksi löytyvistä 3D malleista, jotka voi printata omalla 3D printterillä. Varmaan oli muitakin syitä, mutta sijoituscasen tutkiminen jäi sikseen.

Kului pari vuotta, ja tuli kerran jälleen kaverien kanssa puheeksi muoviukkoharrastus, oisko silloin tullut joku uusi peli tms. josta ystäväni innoissaan kohisivat. Juttelin 3D printtaamisesta ja siitä miten “skene” sitä katsoo ja yllätyin, että “piraattiukkoja” vastustetaan erittäin voimakkaasti piireissä. Kilpailuihin ei ole mitään asiaa muilla kuin virallisilla ukoilla (ja ilmeisesti ne on maalattava vieläpä yhtiön maaleilla?). Kaipa siinä on jokin ilmiö luokkaa “koska minä olen maksanut itseäni kipeäksi, täytyy sinunkin”. Näin, että ehkä 3D printtailu ei olekaan niin suuri uhka GW:n peleille kuin olin kuvitellut.

Samoihin aikoihin alkoi olla hyviä viitteitä siitä, että IP:n leverointi tuottaa hyviä tuloksia, joten päätin ostaa itseni sisään yhtiöön, kun kerran arvostustasotkin olivat hyvinkin kohtalaisella tasolla. Myöhemmin olen harmitellut miten pieni positio tuli silloin otettua, mutta toki taisin ostaa kaikella likviditeetillä mitä siinä kohtaa oli ampumatta osakemarkkinalle :smiling_face_with_tear:

Olettekos muuten huomanneet, että Briteistä tulevista osingoista näytetään pidättävän 0% osinkoveroa siellä päässä? Ja ainakin Nordnet mielestäni jättää perimättä myöskään “Suomen pään” ennakonpidätystä :thinking:

12 tykkäystä

Hyvään aikaan tuli tämä ketju. Ainoa kosketus Warhammeriin oli aikoinaan kun pelasin Space Marine pelin läpi (oli muuten hyvä peli). Aina välillä odottelin että julkaistaanko tuolle jatko-osaa, ja pitkä odotus palkittiin parisen vuotta sitten kun Space Marine 2 reveal traileri julkaistiin. Tästä intoutuneena olen viimeisen parin vuoden aikana sukeltanut enemmän tuohon Warhammerin maailmaan, lähinnä loreen ensin youtube-videoiden kautta, ja nyt olen Audiblen kautta kuunnellut kymmenisen äänikirjaa. Erinomaista sisältöä muuten pitkille ajomatkoille (tms.) nuo äänikirjat, ja ei ihan heti lopu sisältö kesken, Horus Heresy - sarjassa taitaa olla noin 150 kirjaa :sweat_smile: Toki kaikki noista ei varmaan ole lukemisen / kuuntelemisen arvoisia mutta kuitenkin.

Heräsin asiaan että tähänkin firmaan voi sijoittaa joskus kuukausi sitten. Sittemmin tutustunut firmaan vähän paremmin tilinpäätöksien jne. kautta, mutta hienoa että tälle on Inderesin foorumillakin avattu ketju. Luin tämän ketjun läpi ja täällä oli jälleen paljon itselle uutta, hyödyllistä tietoa. Mukavaa lukea laadukasta keskustelua ja oppia samalla uutta, kiitos siitä kaikille keskusteluun osallistuneille.

6 tykkäystä

Ah GW <3 Tuo muovisen, lähes riippuvuutta aiheuttavan, tavaran tuottaja.

GW on tuttu yhtiö jo nuoruudesta ja suosio ei ole ainakaan laskenut vuosien varrella, vaikka figupeliä ei oma lompakko enää siedäkään. Kaikesta huolimatta jaksan itse edelleen sääntöjä seurata ja pelejä katsella youtuben puolella. Nämä figuurithan ovat se pääjuttu ja onhan ne nyt hienoja!

Minulla on omat epäilykseni siitä kuinka paljon pieniä muoviukkoja maailmaan mahtuu, mutta ne epäilykset ovat kuitenkin olleet poskettoman vääriä jo monta kertaa.

GW on peliyhtiöksi (tai miksi sen nyt haluaa mieltääkään) todella hyvin hoidettu ja ovat nykyään todella tarkkoja siitä, miten heidän omistamiaan IP:itä käytetään ja onhan heillä Warhammereiden ja Age of Sigmarin lisäksi myös Taru Sormusten Herrasta. Tämä tarkkuus on tullut vasta melko hiljattain suuressa kuvassa, koska jotkin vanhat pelit olivat melkoisia höyryäviä kasoja ja vanhat figuurit vähintäänkin mielenkiintoisia.

Etenkin Warhammer 40 000 on maailman rakentamisen kautta jo niin laaja, että mahdollisuudet ovat lähes rajattomat kirjallisuuden, pelien ja muun median muodossa. Tämä on äärimmäisen mielenkiintoinen valttikortti, kun puhutaan fantasia tai scifi maailman sijoittuvasta IP:sta. Vai olisiko joku yllättynyt WH40K maailmaan sijoittuvasta kauhupelistä tai jostain humoristisemmasta? Imperium of man on valtava ja galaksi vielä isompi, joten maailmaan mahtuu lähes mitä tahansa uskottavastiTästä syystä mahdollisuus laajentua on melkein loputun ja IP:n tarkka hoito TODELLA tärkeää. Hintojen melko raju nousu osoittaa, että pelkästään table top puolella GW:llä on se legendaarinen vallihauta, joten kireämpi arvostus on mielestäni ihan perusteltua.

Iso miinus GW:lle on heidän tiukka politiikkansa myös fanien tekemään materiaali kohtaan. Viime vuosina muutamaa isoa fanioperaatiota kohtaan on käyty ja heidät on pakotettu lopettamaan, koska IP:tä on haluttu suojella. Esimerkiksi Youtubesta löytyvä If Emperor had text to speech joutu lopettamaan, koska pelkäsi Games Workshopin tulevan ovesta sisään karmit kaulassa ja tämä aiheutti liikaa stressiä tekijälle. Tällainen voi karkottaa osan loppukäyttäjistä, toivottavasti vähän höllentävät tämän puolesta otettaan. Saa senkin osan näkyvyydestä hyödynnettyä!

Loppu kevennyksenä todettakoon, olin lähellä lentää tuolilta, kun kävin katsomassa osakkeen hintaan Nordnetin puolelta. GBX ei taida olla punta :smiley:
image

@Vara-Paavi Ei ne siellä turnauksissa tiedä, millä maaleilla ukot on maalattu :wink:
Pitää kyllä paikkaansa, että pitkälti virallisilla ukoilla pelataan turnauksia ja 3D on ollut ja tulee varmasti myös olemaan jonkin sortin uhka. 3D printtaus on kuitenkin verrattain vaivalloista ja käytetään tavallisissa peli porukoissakin yleensä vain kaikkein vanhimpien ukkoja saamiseksi siedettävämmän näköisiksi. Printtaus voi lisääntyä tulevaisuudessa, mutta jää GW:lle silti iso kasa ansainta mahdollisuuksia.

5 tykkäystä

Kiitos ketjusta. Paljon hyviä viestejä edellä. Itselle Warhammerit olivat tärkeitä nuoruudessa, jonka jälkeen jäivät muun touhuamisen jalkoihin. Aina välillä tekisi mieli kaivaa kamppeet esiin ja kasailla/maalailla ukkoja. Yrityskeissinä firma on mielenkiintoinen, vaikkakin vaikuttaa melko arvokkaalta. Tämä näkemys kuitenkin näyttää hölmöltä muutaman vuoden päästä, mikäli kasvu pysyy edellisvuosien tasolla.

Sähköistyvässä maailmassa uskon että warhammerien asema voi jopa parantua. Uskon että tulee aika, kun palataan arvostamaan perinteistä harrastelua mm. pienoismallien rakentelua elektronisen, nopeutuvan maailman keskellä.

Ehkä suurimmat kysymyksen itselleni ovat:

  1. Kuinka ala kestää suhdanteiden läpi? Onko warhammerien kaltainen toiminta leikkauslistan kärjessä, kun taloudessa tekee tiukkaa? Aiemmin mainituissa graafeissa firma on painanut yllättävän hienosti läpi tyrskyjen, mutta voiko tätä odottaa myös jatkossa?

  2. Mikä on asiakasryhmän ikäjakauma? Tuleeko skeneen uusia nuoria nousevalla prosentilla, vai makaako yrityksen tulos keski-ikää lähestyvien harrastelijoiden harteilla? Onko olemassa jotakin dataa siitä, kiinnostuvatko nykynuoret Warhammer figuureista?

  3. Onko nykyinen kasvutahti pidettävissä yllä?

Mitä ovat yhtiöön sijoittajien näkemys yhtiön suurimmista riskeistä ja mahdollisuuksista? Onko jollakin laskelmaa osakkeen bear/base/bull caselle?

6 tykkäystä

Joo, maksat koko summan vasta seuraavana vuonna muiden verojen mukana.

2 tykkäystä

Brittiosakkeet noteerataan punnan sadasosissa, eli onko ne nyt pencejä? :grin:

4 tykkäystä

Tuli pelattua Space Marine 2 läpi viimein tänään ja täytyy sanoa että oli odotuksen arvoinen peli. Peli kulki samoja jalanjälkiä kuin edeltäjänsä siinä että gameplay oli todella hauskaa ja temaattisesti peli onnistui mielestäni erinomaisesti, jopa edeltäjäänsä paremmin, 40k:n maailman kuvauksessa.

Vilkaisin samalla steam chartteja ja aika hyvältä näyttää omaan silmään pelaajamäärät:

Myöskin Steam arviot puhuvat puolestaan ollessaan Very Positive. Tuskin tämän yksittäisen pelin menestys isossa kuvassa paljoa liikuttaa Games Workshopin tarinaa mutta positiivista näkyvyyttä 40k:lle ja mahdollisesti saatu taas lisää uusia faneja houkuteltua 40k-verseen. Ja avaa toivottavasti samalla portit tämän pelisarjan tuleville jatko-osille ja mahdollisesti myös muille laadukkaammille 40k peleille. Ainakin omaan makuun liian iso osa tarjolla olevista 40k peleistä on keskinkertaisia vuoropohjaisia strategiapelejä. Toki tuollaiset vuoropohjaiset strategiapelit iskee varmaan hyvin ydinfanikunnalle, eli tabletopin pelaajille.

4 tykkäystä