Gamestop (GME) - Cant stop, Won't stop, Gamestop

Pelkään pahoin, ettei suuri osa WSB-poppoosta oikein ymmärrä käyttämiensä instrumenttien toimintaa kokonaisuudessaan eli tässä tapauksessa option laskennallisen hyödyn saaminen vaatii ison kasan rahaa ja sitten hyödyn realisoiminen vaatii optioilla hankittujen osakkeiden myymistä.

2 tykkäystä

Kyllä niille voitolla oleville optioille on yleensä markkinoilla ottaja vaikkei itse pystyisi lunastamaan osakkeita.

1 tykkäys

Ymmärsinkö oikein? Robin Hoodissa piensijoittajat ostivat GME:tä, jolloin sen kurssi nousi. Hedget saivat Robin Hoodilta datan näistä ostoista ja omistuksista ja shortasivat GME:tä, että saisivat piensijoittajilta rahat pois. Piensijoittajat (WSB) kuitenkin huomasivat tämän ja saattoivat hedget nesteisiin. Mitä tästä opimme? Paljastuuko Robin Hoodin todellinen luonne? Onko Robin Hood ”ilmaisena välittäjänä” ollut maailman suurin vedätyskuvio? Jos näin on, aika Ironinen nimi välittäjällä. Miten jatkossa välittäjien saama data voidaan myydä eteenpäin? Esim. Degiro, Nordnet yms.

8 tykkäystä

Ei ole välttämättä erityisen hyvä idea tehdä itsestään julkkista tässä kohtaa. Jos/kun syyllisiä aletaan etsimään, niin tämä kaveri on ensimmäisenä kohteena.

1 tykkäys

CNBC doxxasi tuon kaverin. Normisettiä. Ei tehnyt itsestään julkkista tarkoituksella.

4 tykkäystä

Tämä alkaa vähän rönsyilemään tämä optio keskustelu eikä mulla olisi aikaa jokaista yksityiskohtaa alkaa kommentoimaan ketjussa. Ilman muuta niitä voi kaupata ja kaupataankin ja niitä ostetaan. Kysehän on vain siitä “voittomarginaalista” ja riskistä, mitä noiden optioiden kaupankäyntiin liittyy. Se varsinainen voittohan kuitenkin realisoituu vasta, kun ne osakkeet myydään. Näin volatiivinen osake voi hetkessä muuttua 100$ verran ylös tai alas ja sen arvailu tuolla exercise hetkellä ei ole ihan suoraviivaista. Ja kuten yritin sanoa, että mitä lähemmäksi expiry hetkeä mennään, sitä enemmän tästä johtuvaa volaa alkaa syntyä. Tämän enempää en halua tätä jatkaa, koska eiköhän tästä nyt kuitenkin se pointti tullut esille, mitä yritin sanoa. Jos joku on saanut hyviä edes jollain screencopylla kommentoituja voittojen kotiutusesimerkkejä tänne, niin ilman muuta olisi kiinnostavaa. Oma aika ei riitä tuon WSB-ketjun skannaamiseen.

6 tykkäystä

Ketjun alkupuolella kommentoin tätä identiteettiasiaa ja mahdollista manipulointipenkomista. Jokaisen tuolla redditissä isolla äänellä ja itseluottamuksella kommentoijan olisi hyvä ollut huolehtia siitä, että keskustelut ei ole suoria ostoneuvoja tai siihen liittyvien tietojen jakamista, mikä ei pidä paikkansa. Fundamenttipohjalta kun ryhdytään käymään tämän tyyppistä tykitystä on selvä, että se helposti on ihan suoraa fomotusta. Jos nämä tiedot eivät ole totuudenmukaisia tai lähellä sitä mitä nyt yleensä voidaan arvioida yhtiön osakkeesta, niin aina on vaara, että sinut tullaan viemään syytettyjen penkille.

Itse halusin aikaisemmin vain kommentoida sitä, että olisi parempi, jos ammattitreidaajat eivät veisi keskustelua näiden syyllisten syyttämiseen tai muuhun sellaiseen, koska sitä varten on olemassa ihan omat viranomaiset joka maassa. Tottakai jokainen voi treidata mitä haluaa ja miten haluaa, mutta jos oma treidi ei onnistu, niin syyt on yleensä jossain muualla kuin näissä fomottajissa. Vielä kerran haluan painottaa itse sitä, että mikään osake ei saisi päästä 100% (tai puhumattakaan sen yli) floatista shortatuksi. Silloin menee nämä markkinamekanismit tavalla tai toisella rikki ja tunnetusti Wallstreet ei niitä tappioita halua kontolleen ottaa. Enkä toisaalta ole ainakaan tietoisesti halunnut ketään näiden pariin yllyttää enkä näe GME:n fundapohjaista arvoa 300$ arvoiseksi tällä hetkellä. Voihan se sellaiseksi joskus muuttua, sitä ei voi faktisesti kukaan kieltää. Mutta se WSB:n juttu pohjautuu ydinsanomaltaan tuohon järjettömän suureen shorttiallokaatioon - tai näin olen sen ymmärtänyt, voin toki olla väärässä.

11 tykkäystä

https://aijaa.com/yxnfge
Mielenkiintoinen tiivistelmä tilanteesta, linkki poimittu naapuripalstalta. Jos tämä pitää paikkaansa, tulkitsen ainakin itse niin, että pian voi rytistä pörssissä enemmänkin ellei hyvä veli kerho tule ja pelasta.

2 tykkäystä

Tyyppi on postaillut päivittäisiä kuvia salkusta viimeiset pari viikkoa ja tyyliin kerran kuukaudessa viime kesästä asti, onhan teoriassa mahdollista että on kakki ne kymmenet kuvat väärentänyt mutta itse en siihen jaksa uskoa.

1 tykkäys

Kokeillaampa kyselyä, tämä on hieman kiistanalainen asia niin foorumin mielipide kiinnostaa. Taustaa hieman: Melvin ilmoitti 27.1. sulkeneensa gamestop shorttinsa, mutta moni epäilee ettei näin oikeasti tapahtunut.

Sulkiko Melvin oikeasti shorttinsa?
  • Kyllä
  • Ei

0 voters

Järkevin ratkaisu olisi varmaan keskeyttää kaupankäynti osakkeella ja työstää uusi GME-lakipaketti, jolla pommi puretaan, eli shortit purettaisiin, pankit otettaisiin määräajaksi valtion hallintaan ja nykyisille GME-omistajille käteistä kouraan jne… Mutta koska politiikassa harvoin päästään järkevimpään ratkaisuun, tulee tapahtumaan jotain muuta ja pitkässä juoksussa pahempaa.

En ihan odottanut tuollaisia vastausmäärää kymmeneen minuuttiin, nähtävästi ei ihan niin kiistanalaisesta asiasta ollutkaan kyse, itse odotin jotain 75%-25% splittiä ei-kyllä akselilla. Vaikka äänestys on anonyymi olisi varmasti kiinnostavaa kuulla argumentteja molemmilta puolilta. Itse tosiaan äänestin Ei, vaikka en näistä paljoa ymmärrä, olen lukenut muutaman hyvän argumentin siitä että short% ei ole liikkunut alaspäin juurikaan.

Metkaa tässä Gamestop casessa on se, että käytössä olleiden manipulointikeinojen avulla kurssia on saatu painettua, kuitenkaan shorttimäärää ei ole saatu pienennettyä myyjien puutteen vuoksi.

2 tykkäystä

Veikkaan että suurin osa hedgefundeista edelleen puree hammasta ja pitää shortteja auki ja toivovat että kohta putoaa alle 100. Vapaasti käännetty wallstreetbets kommentti sopii tähän hyvin: Me voidaan olla idiootteja pidempään kuin niillä riittää rahat.

13 tykkäystä

Onhan se shorttaava taho voinut muuttua. Sitähän emme tiedä kuka siellä on shorttina.

1 tykkäys

Miksi talousmedia (CNBC etunenässä) vaahtoaa edelleen reddit-armeijaa vastaan jos kusessa olevat hedge fundit olisivat jo purkaneet shorttinsa?

Ei tämä ole tätä monimutkaisempaa.

Jos shortit olisi jo purettu, he voisivat vain naureskella ja katsoa kun tämä kupla pullistelee jokusen päivän ja sitten lässähtää. Eivät tätä tee, vaan edelleen ajavat PR-osastoaan (CNBC, Bloomberg jne) taivastelemaan tätä MASSIIVISTA MARKKINAMANIPULAATIOTA by Reddit ja huutelemaan regulaatiota tiskiin ja vetämään retail-välittäjiltä piuhoja irti joko suoraan tai välillisesti - itse uskon skenaarioon jossa DTCC eli clearinghouse vain mäsäytti pantin uusista ostoista 2% → 100% tietyille osakkeille, GME etunenässä, (“täysin pyytämättä ja yllättäen”, ei mitäääään tekemistä shorttipommin kanssa) jonka jälkeen heikosti pääomitetut ei-niin-oikeat osakevälittäjät kuten Robinhood joutuivat panikoimaan koska heillä yksinkertaisesti ei ollut pelimerkkejä tällä treidivolyymilla pistää rahaa kiinni T+2 päiväksi kunnes kauppa selvitetään. Robinhood toimi siis pakon edessä, osittain koska oli liian heppoinen korttitalo joka failasi tämän “stressitestin” raskaasti.

Jos uskot että kaikki tämä edelleen olisi tapahtunut vaikka shortit oli jo purettu ja hedge fundit turvassa, minulla on silta myytävänä.

Maanantaina show jatkuu ellei viranomaiset sitä ennen puhalla peliä poikki. Se on varmaa että Wall Streetit kaverit eivät halua tästä ottaa miljarditolkulla tauluun vapaaehtoisesti.

28 tykkäystä

Ja eikös shorttaajat maksa 5miljardia vuodessa osakelainakustamnuksia nykyisellä kurssitasolla :smile:

4 tykkäystä

Mitä enemmän tätä casea lukee niin sitä syvemmälle se menee.

Tälle naureskellaan vielä mutta muistaakseni Bearn Sternsille naureskeltiin kanssa, “tyhmät hedget otti liikaa riskejä, isot pojat osaa tämän paremmin” kunnes sitten Lehman kosahti ja JPM/GS kävivät ns. kinthaalla etteivät olisi kaatuneet.

Tämä Gamestopista alkanut lumipallo voi oikeasti muuttua jättimäiseksi mustaksi jioutseneksi, ihan samalla tavalla kuin korttitalo alkoi luhistua pala kerrallaan 2008.

28 tykkäystä

ZeroHedgen kommenteista lainattua; Potentiaalinen kuvio:

One Silver Dollar says RH goes Chapter 11 or 7 before the end of next week. They might even be typing the paperwork right now for a filing on Monday.

The WSB folks will have destroyed their broker on the way to taking out a hedge fund that nefariously has controlling interest in their broker. Some interesting **** right there.

Then all trading by RH is stopped until the feds get it sorted which might take a month so the WSB people are frozen in time and unable to do anything. Some unknown percentage will be able to trade with fresh money at another brokerage but me thinks that will be a fairly small group. The WSB people are too emotional to bounce back soon. They will need to hate for a while, maybe burn some buildings.

Eli jos Robinhood kohtaa seuraavaksi asiakkaiden joukkopaon kun leviää pelko että niillä on rahat loppu, koko kiska voi kaatua. Tässä vaiheessa voi mennä hirveä läjä osaketilejä jäihin kun soppaa selvitetään… Tämä yllättäen poistaa melkoisesti ostopainetta ainakin muutamaksi päiväksi kunnes porukat saavat auki tilejä toisaalla, ja lisäksi jättää hirveän läjän pääomia jumiin. Toisaalta se jättää myös hirveän määrän GameStopin osakkeita noille jumissa oleville tileille, eli free floatti kutistuu entisestään.

Pitää tilata Iso Perhepaketti popcornia jos näin käy… ja ei, en tiedä purkaisiko tämä shorttipommin vai ei, mutta toisaalta koko soppa voi sen jälkeen levitä ketjureaktiona koska nopeasti kukaan ei enää taas luota kehenkään koska ei tiedetä kellä ne uikkarit jäi kotiin ja taas on kriisi valmis.

13 tykkäystä

Kuten sanoin tuossa sanoin niin itse tosiaan äänestin että Melvin EI ole vielä sulkenut shorttejaan, mutta en itse ole minkään sortin asiantuntija. Tämä koko keissi on itseltä kyllä avannut silmät tuon finanssimarkkinoiden korruption ja likaisuuden suhteen. Olisi kiinnostavaa kuulla varsinkin joltain joka uskoo Melvinin sulkeneen shortit koska siihen ei tunnu olevan tosiaan muita todisteita kuin Melvinin oma tiedotus.

1 tykkäys