Glaston - lasinvalmistusteknologiaa maailmalle

Olet kaiketi ainakin vähemmistöosakas.
Suomalainen yritys ei voi menestyä keskikertaisilla tuotteilla. GLASTONilla oli mahtava menneisyys Tamglass Engineering Oy:nä sen jälkeen kun GLASSTECH Inc. patentti ”roller heart furnace” oli vanhentunut. Katso Harold McMaster.
Sen johto ja hallitus ja pääomistajat ovat tehneet huonoja päätöksiä sen 1990 luvun jälkeen!

1 tykkäys

Itse en saa kiinni, miksi Glastonin kohdalla puhutaan kymmenien vuosien takaisista asioista ?

Itse koen, uusi aika alkoi 2020 organisaatiouudistuksen myötä ja varsinkin 2021 kun Anders Dahlblomin tuli TJ:ksi ja strategia päivitettiin.
Itse sijoitin Glastoniin joskus 2021. Sen jälkeen ovat Suomi-osakkeet painuneet ja Glaston siinä mukana, mutta ainakin itse näen Glastonissa mahdollisuuksia.
Ajoneuvo-, näyttö- ja aurinkopaneelilasikoneissa pitäisi olla kasvumahdollisuuksia. Arkkitehtuurilasikoneet sekä -palvelut pitäisi olla melko vakaata hitaamman kasvun liiketoimintaa

Valitettavasti Dahlblom lähti, mutta väliaikaisena TJ:nä Antti Kaunonen oli Inderesin haastattelun perusteella asiallisen tuntuinen.

Tuotekehityksestä olen seurannut erityisesti digitaalisten ratkaisujen kehittämistä tukemaan Glastonin lasikoneita. Niissä Glastonin partnerina on Unikie. Unikie on mm. toteuttanut eurooppalaisille autovalmistajille autonomisia tekoälyratkaisuja.

Itsekin erään Startupin puitteissa olen Unikien kanssa palaveerannut. Tuntuisi olevan juuri oikea partneri Glastonille, nyt kun AI:ta tullaan käyttämään enemmän hyödyksi. Lisäksi Glaston palkkasi TK-osastolle myös omaa AI-osaamista

4 tykkäystä

Minulla oli haastava tehtävä Tamglass Engineering Oy:ssä 90 luvun alussa. Olin autojen, sivulasikonetten tuotepäällikkö. 90 luvulla ovien karkaisumuoto oli sylinterimäinen eli helppo. Kiinalaiset valmistajat tekevät ehkä satoja, vähintään kymmeniä, HTBS:iä vuodessa.
Kompleksi muoto on monin kerroin vaikeampi. Keksin sen v. 1990.
V. 2019 GLASTON teki saman, ehkä hiukan kehittyneemmän. Tekniikka on mennyt eteenpäin erityisesti tietokonealalla. Katso Releases – Glaston
Joskus GLASTON saa kaupan HTBS:sistä. Se on ainoa autonlasien taivutuskarkaisukone edelleen GLASTONissa.
Olisin halunnut tehdä töitä Suomessa. Keksiminen oli ainoa vaihtoehto elättää perheeni lähtien vuodesta 1992. Silloin oli karmea lama!

1 tykkäys

Tässä Ekin kommentit aamuntuloksesta. :slight_smile:

Glastonin Q1-numeroissa tilauskertymä oli pettymys, mutta muutoin numerot olivat odotuksia parempia. Tilauksien pehmeydestä huolimatta 2024 markkinoiden elpymiseen kuluvana vuonna uskotaan ja 2024-ohjeistus säilytettiin. Odotamme melko neutraalia kurssireaktiota.

EDIT: Laitoin aiemmin toimimattoman linkin. (oma mokani)


Eki haastatteli väliaikaista toimaria Antti Kaunosta. :slight_smile:

Aiheet:

00:00 Aloitus
00:25 Karkaisu- ja laminointilaitteet
02:32 Eristyslasilaitteet
03:24 MDS
04:50 Kiinan kiinteistötaantuma
07:28 Liikevaihto
08:29 Tianjinin tehtaan toimitusketjun lokalisointi
09:28 Palvelut
10:28 Kulut
11:26 Arkkitehtuurilasilaitteet
12:55 Myyntiputki
13:54 Ajoneuvolasilaitteet
14:40 Aurinkopaneelilasikone
15:26 Ohjeistus

1 tykkäys

Tässä olisi Ekiltä Glastonista yhtiäraportti. :slight_smile: :gem:

Glastonin Q1-numeroissa tilauskertymä oli pettymys, mutta muutoin numerot olivat odotuksia parempia. Yhtiö uskoo markkinoiden elpymiseen kuluvana vuonna ja 2024-ohjeistus säilytettiin.

image


EDIT:

Tässä on vielä kommentit:

1 tykkäys