Mukava huomata, että postaus herätti ajatuksia yhtiön sisällä. Näin tuoreena osakkeenomistajana on myös miellyttävää huomata, että uimahousuja kannattelee useampi solkiset henkselit.
Tartun muutamaan niistä ehkä kysymysten omaisesti kommentoiden.
Alihankinta
Aluksi pureudun vähän syvällisemmin alihankintaan. Kuten tuolla aikaisemmin olen maininnut, IT-palveluala ei ole minulle kovin tuttu, joten päättelyni ovat hyvin maalaisjärkipohjaisia. Omissa pohdinnoissani ja Goforen blogautuksessa on käynyt ilmi, että alihankkijat toimiva säätelyvoimana suhdannevaihtelujen keskellä. Goforen blogissa se mainittiin keinona “säädellä osaamiskoria”. Se on hienosti sanottu! Itse pohdiskelin, että alihankinta voisi toimia myös säätövoimana, jottei omia työntekijöitä tarvitsisi itsuttaa penkillä kiinteine kuluineen. Aloin kuitenkin pohtimaan kuinka täysimääräisesti alihankkijoiden vähentäminen suojelee yrityksen katetta. Oletan, että alihankkijoita palkataan pääsääntöisesti laskutettaviin tehtäviin. Eli he tekevät tuottoa firmalle. Mahdollisesti vähän heikommalla katteella kuin omat työntekijät, mutta tuottoa kuitenkin. Joustavuuden nimissä tämä sallittakoon. Omiin työntekijöihiin kuitenkin kuuluu myös sellaiset työntekijät, joiden panoksesta ei suoraan voi laskuttaa asiakasta. Eli varmaankin monenlaiset hallinnolliset hommat. Voitaneen siis tehdä johtopäätös, että jos alihankkijoiden määrä vähenee, vähenee myös laskutettavien tuntien suhde maksettaviin tunteihin. Tämän luulisi syövän katetta.
Tästä ajatuksesta innostuneena päätin vilkaista Goforen sijoittajille hyvin avuliaasti jakamaa kuukausidataa sekä luonnollisesti yhtiön raportteja. Laskeskelin kuukausittaisten keskiarvojen mukaan alihankinnan suhteen kokonaiskapasiteettiin ja vertasin sitä käyttökatemarginaaliin (EBITDA%). Tältä se sitten näyttää keräilemäni datan pohjalta.
Itse ainakin olen sieltä jonkinlaista korrelaatiota löytävinäni, joten olen valmis tekemään johtopäätöksen: Alihankinta suojelee marginaaleja, muttei täysimääräisesti. Olenkohan oikeassa?
Pääasiakasryhmien päivitys
Tämä on myös ollut yksi tärkeimmistä pointeista omassa sijoitusteesissäni. Yhtiön esitysten pohjalta vaikuttaa siltä, että he pyrkivät löytämään toimialan arvoketjusta ne parhaiten kasvavimmat ja tuottavimmat kohdat. Tällä hetkellä ne ovat Digital Society ja Intelligent Industry.
Vuosi sitten sijoittajamessuilla asia esitettiin näin.
Mieleen kuitenkin herää kysymys, että kuinkahan nopeasti tällainen strategia on päivitettävissä, jos suhdanteet toimialalla muuttuvat? Tägätään tähän rohkeasti @Timur_Karki ja @Emmi_Berlin1
Yhtiön digitiaalinen alusta
Digitaalisten alusta tuoma hyöty avoimuudessa näyttelee myös suurta roolia siinä, miksi Gofore on päätynyt salkkuuni ja muut eivät huolimatta leppoisasti jutustelevista toimareista sekä hulvattoman hauskoista osarivideoista. Kun ostan osakkeita, etsin dataa. Kun kaipaan viihdettä, teen jotain muuta. Eipä siinä, virkistäviä juttuja, muttei välttämättä tae laadusta.
Onkohan muilla IT-firmoilla vastaavia alustoja käytössä? Kokeillaan uudestaan, josko analyytikot ehtisivät kommentoida tuloskausikiireiltään, joten tägätään @Frans-Mikael_Rostedt ja @Joni_Gronqvist
Toki muutkin saa vastata ja kommentoida. Se olisi jopa toivottavaa.