Gofore - Go for vai No go?

Top.4 osakkeenomistajien omistus tippunut sisi 49 % → 38 %. Ei tuo muutos ole mielestäni niin dramaattinen, että tuosta pitäisi vetää jotain johtopäätöksiä yhtiön iskukyvyn / tulevaisuuden näkymien heikentymisestä. Eiköhän kyse ole ihan niinkin inhimillisestä asiasta kuin että he halusivat jo hyötyä tekemästään erinomaiseta duunista.

Silti tämä keissi tulee vähän yllätyksen ja mietinnäksi jää, oliko tässä todellisuudessa tosiaan motiivina enemmänkin saada suuromistajille myynti-ikkuna vai onko siellä akuuttitarve isolle kasalle käteistä? Hyvä hetkihän nyt on osakeanti tehdä kun arvostus on kireähkö.

Tapahtuma herättää kysymysmerkkejä ja annin järkevyyden argumentointi puolesta tai vastaan on vielä kysymysmerkki, uskon asia tässä vaiheessa :smiley:

7 tykkäystä

Kyllä tätä on itse tullut pohdittua niin eilen kuin tänään.

Ehkä itse antia ongelmallisemmalta tuntuu tämä viestintä siihen liittyen? Jos rahaa konkreettisesti tarvittiin yrityskauppaan jonka nähdään tuottavan omistaja-arvoa on annilla mahdollisuus olla hyvä asia?
Yrityksen johto ei kuitenkaan ole viestinyt asiasta, saati annista.
Jos tästä olisi varoiteltu etukäteen tapahtuma olisi eri. Mutta nähtäväksi jää. Ei tälläiset luottamusta ainakaan kasvata.

Omistajien myynti ei sinäänsä se ongelma, vaan se että tästä jäi kuva että anti on luotu jotta myynnit on voitu perustella

Mutta anyways,
Arvostus ei dilutoituteena lopulta eronnut paljoa lopetuskurssista. Ja osakkeesta saatiin kyllä varmaan ihan käypä hinta. Ja kassaan rahaa. Toivottavasti sille tosiaan on fiksua käyttöä.

3 tykkäystä

Niin, tässä vaan ei päässyt tuulipuku lisäämään omistustaan pre-anti vastaavalle tasolle. Eikä nyt kannata kenenkään sanoa, että osta nyt kun dippaa. Jotain periaatteita omistajien tasavertaisessa kohtelussa pitää olla.

3 tykkäystä

Juu tulihan tässä silmään pissattu fiilis kun tällainen yöllinen puuha tuli ilmi!
Se tietysti on harmillista ja herättää toki negatiivisia tunteita, että omistajia ei kohdeltu yhdenvertaisena.

Mietin kuitenkin asiaa näin, että jos mielestäni osaketta oli lisättävä ostostrategian mukaisesti mm. hintoihin 21,70/21,50/20,80e niin miksi ei kelpaa tämän päivän ale? Päädyin lisäämään omistuksen päälle 11% ja nyt sitten tämä jästipää istuu osakkeidensa päällä ja kokee nahoissaan tekemisensä seuraukset tulevina vuosina.

4 tykkäystä

Itse näen asian hyvin positiivisesti pitkällä välillä päästään toteuttamaan kasvua paremmalla raha kassalla, ja tietysti hyvä asia että ulkomaisia sijoittajia on kiinnostunut goforesta. Arvon luonnin gofore kyllä osaa itse olen tosi positiivinen tästä annista. Annin hinta lappu oli todella hyvä…

1 tykkäys

Paljonkohan goforella mahtaa olla annin jälkeen rahaa kassassa löytyyköhän tieto jostain.?

Vaikka tuulipukuna tulee vähän sivuutettu olo annissa, pakko myöntää että firman omistus on ollut todella keskittynyttä, ei välttämättä ole huono asia että omistajapohja laajenee, ja likviditeetti paranee. Tiedä vaikka tulisi joku siisti yrityskauppakin :handshake:

Lisäksi osakkeen arvostus on aika astronominen, itse 7,xx keskikurssilla hankkineena olen vähän jopa harmitellut kun tästä ei ole auennut tankkauspaikkoja vähään aikaan. Vaikka annin toteutus vaikuttaa keljulta, on ajoitus täydellinen jos mietitään millaisilla multippeleilla Gofore treidaa, vaikka nyt ollaan tultu muutama naksu alas ath–lukemista. :chart_with_downwards_trend:

4 tykkäystä

Kyllähän tuossa on pakko olla joku tavallisesta poikkeava yrityskauppa tekeillä. Ehkä on kilpalaulanta käynnissä parhaillaan ja tämä oli sitä tukeva liike. Fyrkat piti ilmeisesti saada enemmin kuin myöhemmin kun ei vanhoille osakkaille tarjottu mahdollisuutta. Odotan mielenkiinnolla mitä tapahtuu. Eihän siinä ole mitään järkeä kasvuyhtiön kassaa ylikapitalisoida tällä tavoin muka omistuspohjaa kansainvälistämällä. Muuten tässä on johdon uskottavuus pahasti koetuksella.

5 tykkäystä
10 tykkäystä

Erikoista, että näin toimittiin ilman, että jotain isompaa ostokohdetta olisi työn alla. Jäin miettimään, että oliko ajoituksessa kyse suotuisasta arvostuksesta ja siitä, että perustajaosakkaat halusivat myydä osan. Se olisi joka tapauksessa tapahtunut pörssin ulkopuolella, ja kuten olemme nähneet, kurssilla on tapana kyykätä sen jäljiltä, koska sijoittajat säikähtävät. Jos sitten sen jälkeen olisi tullut rahankeräystarvetta/haluttu käyttää omaa osaketta kauppavälineenä, osakkeen arvostus olisi ollut alempi ja saatu raha siten pienempi. Eli olikohan ajoituksen etupainotteisuus perustajaosakkaoden myyntiaikeiden paineesta johtuva?

Noin muuten minun on vaikea perustella yhtälöä, jossa käyttökohdetta ei juuri nyt ole JA anti toteutetaan mieluummin ennen kurssiin vaikuttavia kasvupanostusuutisia (=yrityskauppoja).

Ikävimpänä mahdollisuutena pidän sitä, että kannattavuudessa ja rekryissä olisi paineita ja siksi rahaa haluttiin nostaa etupeltoon, kun vielä hyvällä arvostuksella saa (kehituksestä johtuva kurssilasku+perustajaosakkaiden myynnistä aiheitunut kurssilasku)

Hienoa, että saatiin livekommentit ja hyviä kysymyksiä Jonilta!

7 tykkäystä

Meinasin haastattelun katselun jälkeen että en kirjoita mitään, mutta juuri tuolta minustakin vaikuttaa. Annin muotoon puettu pääomistajien osakekauppa.

Niin, eli jos perustajaosakkaat aikovat joka tapauksessa myydä (mihin heillä täysi oikeus, ja kiitollinen olen heille panoksestaan tähän helmeen :sunny:) ja yhtiöllä on todennäköinen tarve lähitulevaisuudessa myös vaihtaa osakkeita rahaksi/uudeksi omistukseksi, se vaan kannattaa tehdä samaan hengenvetoon, jotta saa paremman rahan niistä.

1 tykkäys

Kieltämättä tästä muistuu tapaus Jot-Automation -90 luvun lopulla, kun pääomistaja JT myi suuren erän osakkeitaan että yhtiön free flowatti kasvaisi
:open_mouth:

2 tykkäystä

Toki itsekin olen erittäin tyytyväinen tähän astiseen suoriutumiseen. Katsellaan nyt mitä tuleman pitää. Toivotaan että noille rahoille saadaan vastinetta hyvillä kertoimilla.

6 tykkäystä

Ei voi sanoa olevani tyytyväinen, kun tuotot lorisi viemäristä, kun päättivät myydä 19€ joka romahdutti kurssin ties kunka pikäksi ajaksi.

Samoin kävi peliyhtiö Nexst games osakkeella vähän aikaa sitten.

Kyllähän tässä tämän päivän laskussa näkyy piensijoittajien närkästys. Jos tarkastellaan Goforen osakkeella helmikuun alusta eiliseen asti tehtyjä kauppoja niin:

päivittäisen kaupankäynnin mediaani 11 565 osaketta
päivittäisen kaupankäynnin keskiarvo 16 807 osaketta
korkein päivävolyymi
22.02.2021 63514 osakketta
Matalin päivävolyymi
1.4.2021 2613 osaketta

Tänään speksit klo 15.59 mennessä:

vaihtovolyymi 85 545 kaikki klo 10.00 - 15.59 tehdyt kaupat tänään
mediaani 65 osaketta kaupassa
keskiarvo 95 osaketta kaupassa

Ja kurssi laskee niin kauan kuin jengi osoittaa mieltään, tai keventää koska “oho, sehän laskee”.

Tähän kommenttiin voi yhtyä kyllä täysin. Kun katselee taaksepäin, niin tämä case on ihan silkkaa huutomerkkiä. Ei ole tullut mieleenkään myydä edes korkeisiin arvostustasoihin, kun kasvu puhuu puolestaan, kannattavuus on kohdillaan, näkymät ovat hienot ja riskisyys matalalla. Siksi nyt tuntuukin oudolta, kun yhtäkkiä saatiinkin aika puskista tullut kysymysmerkki pohdittavaksi.

Sinäänsä ei haittaa johdon myynnit tai varojen keruu itsenäisinä asioina tarkasteltuna. Mutta jos tuolle kassalle ei keksitä oikeaa käyttöä, niin sitten tahriintuu kyllä tämä case aika huolella.

2 tykkäystä

Kyllä tästä nyt paha maku jäi suuhun. Mitään järkisyytä tällaiselle toiminnalle en keksi. Toivottavasti liike on kaikkien osakkeenomistajien eduksi, mutta miksi tällainen salailu ja kiire.

3 tykkäystä

Paljonkohan noista miljoonista menee miinuskorkoa kun ne makaavat tilillä? Nyt pitäisi kaiketi ostaa lisää yhtiötä jos tämä kerran on vanhojenkin osakkeenomistajien hyväksi.

2 tykkäystä
2 tykkäystä