Kiitos!
Keskimääräinen palkka nousi 2,2 % mutta vanhojen työntekijöiden keskimääräinen palkkakehitys oli selvästi tätä korkeampaa. Tämä selittyy henkilökunnan vaihtuvuudella. Meillä kehitytään ja meritoidutaan ja keskimäärin lähtijöillä on korkeampi palkka kuin tulijoilla. Näin siis siitä huolimatta, että emme ole erityisesti profiloituneet koulun penkiltä rekrytointeihin. Näin se on ollut Goforessa niin kauan kuin minä muistan. Jonain vuonna keskipalkka ei noussut ollenkaan, tosin eivät kyllä asiakashinnatkaan toisinaan. Mutta palkat on aina nousseet niiden osalta jotka yhtiössä sattuvat työskentelemään. En usko että tässä tämän asian suhteen olisi mitään negatiivista yllätystä tuloillaan, myöskään TES:n määrittämien dynaamisten korotusten aiheuttamana.
Vaihtuvuus lasketaan (lähtijät viimeisen 12 kk aikana / ajanjakson lopun henkilömäärä), ja tämä on 11 %. Orgaanisen kasvun lisäksi uusina tuli eMundosta luokkaa sata henkilöä. Tässä taas pitää muistaa, että eMundon mukana toki tuli myös hienoja asiakkuuksia, eli hyvässä kunnossa oleva yhtiö siinä ostettiin. Rekrytointeja tehdään meillä vasten odotusarvoista asiakaskysyntää, eikä minulla ole tällä hetkellä mitään sellaisia pelkotiloja, mitä ei katsaukseen olisi auki kirjoitettu. Uskon, että meillä väki on aika lähellä asiakkaita ja he hahmottavat asiakkaidemme suunnitelmia kohtalaisen hyvin. Jotkut kilpailijoistamme saattavat olla lähtökohtaisesti paljon reaktiivisemmassa tilanteessa tämän suhteen.
Vaihtuvuus, yritysostot ja rekrytoinnit toki uudistavat yhtiötämme ja osaamistamme jatkuvasti. On totta, että tällaisen jatkuvan muutoksen hallitseminen ei ole helppoa ja aina kasvu pitää sisällään myös riskejä. Omassa ajattelussani kasvamattomuuden riskit tosin ovat vielä selvästi isommat.
Vaihtuvuus itsessään ei ole pelkästään negatiivinen asia. Olen usein sanonut, että lähelle nollavaihtuvuutta pääsisi helposti siten, että rekrytoisi huonoja työntekijöitä ja maksaisi heille todella isoa palkkaa. Kun nyt kuitenkin pyritään palkkaamaan huippuosaajia ja odotus on, että he kehittyvät ja meritoituvat edelleen, vaihtuvuutta väkisinkin tulee. Ja jokin osa niistä sadoista vuosittaisista sisääntulleista henkilöistä ei aina sovi yhtiöön, ja he sitten hakeutuvat jonnekin muualle. Omassa ajattelussani 5 - 10 % voisi olla optimi vaihtuvuudelle. Kenties lähempänä kymmentä kuin viittä prosenttia.