Grab - Aasian Uber, kaikki palvelut kerralla

Eli kyseessä on monelle matkailijalle tuttu yritys Aasiasta. Pääkonttori on Malesiassa, mutta nyt yritys on listautunut jenkeissä.
Grabin tunnetuimmat palvelut ovat ruokalähetti ja taksikyyti-palvelut. Koska yritys toimii Aasiassa, samanlaista painetta nostaa lähettien palkkiota ei ole. Otetaan myös huomioon että pääsääntöinen kulkuväline on auton sijaan skootteri. Olen asunut Aasiassa muutamia kuukausia ja harvoin olisin törmännyt epätyytyväiseen lähettiin tai taksikuskiin. Ne eivät ehkä ole niitä halutuimpia ammatteja, mutta suuren populaation Aasiassa ne tarjoavat monille perusturvan.
Olen itse jopa sitä mieltä että ruokalähetti-palvelut alkavat muodostua yhdeksi elämisen perustarpeeksi siellä päin.
Yritys on myös laajentanut toimintaansa. Esim. paketteja voi lähettää Grabin kautta. Yksi sovellus hoitaa kaiken!
Yritys on tehnyt suuria tappioita, mutta on nyt matkalla voitolliseksi. Grab on mielestäni liian iso epäonnistumaan, joten jään seuraamaan miten matka voitolliseksi käy!

Grabin isoin kilpailija on Foodpanda, jonka myymistä Delivery hero suunnittelee. Tuolloin Grabilla olisi melkein monopoli.

Tässä on tietoa Grabin kilpailijoista: Grab Competitors: Its 9 Biggest Rivals In Southeast Asia Revealed

16 tykkäystä

Kuuntelin Grab Q3 conference callin.
Muutamia pointteja:

  • Tarvetta palveluille on paljon
  • Malesiassa lanseerataan digipankki Gxs bank.
  • Indonesiassa lanseerattiin Superbank
  • Grab teki hyvän tuloksen mainostuloilla

Olin tyytyväinen kuulemaani. Grab ei ole vain se klassinen ruokalähetti ja taksipalvelu, vaan laajentaa koko ajan toimintaansa koko SEA:n alueella. Pankkipalveluun siirtyminen tulee tuomaan hyviä katteita. Grab myös puhui lainojen antamisesta läheteilleen. Kestävä kehitys on myös yritykselle iso arvo.

https://www.techinasia.com/indonesias-bank-fama-rebranded-as-superbank-in-digital-push

7 tykkäystä

Grabin osake on herätellyt pientä virkoamista. Pari videota yhtiöstä. Historiaa: Lyhyesti, Uber ei osannut mukautua Aasian markkinoille. Grab osasi hankkia paikallisia kuskeja, ja lopulta osti Uberin liiketoiminnat.

Grabin perustajat. He eivät ole sukua. Anthony on erittäin varakkaasta perheestä ja sai sitä kautta pesämunaa Grabin perustamiseen ja laajentamiseen. He tapasivat Harvardissa.

Päivä Grab-kuskina. Omat mielipiteet tästä videosta: Grabin tier-systeemi palkitsee (liiankin) kovasta työnteosta. Se että saadaan täysi tuottavuus irti työntekijöistä on aina plussaa yritykselle. Eettisiä kysymyksiä herää myös, kuten videolla nähdyt liikenneonnettomuudet.

4 tykkäystä

Seeking Alpha:n artikkeli

mm. tämä poiminta “Grab finished the quarter with $5.9 billion in cash and posted full-year 2023 guidance of $2.31 to $2.33 billion in total revenue”

Q3-tuloksien mukaan yhtiöllä on 778m $ velkaa. Kassa on kunnossa :+1:

4 tykkäystä

Grab teki voittoa Q4 niin kuin odotettiinkin. Sijoittavat palkitsivat -10% dipillä. Johtuikohan siitä että 2023 Adjusted EBITDA oli -22milj ja ensi vuodelle odotetaan +180-200milj.
Nettokassaa yhtiöllä on vieläkin valtavasti 5.1mrd. Velkaa on vain 800m $ eli jännä nähdä miten yhtiö kehittyy. Omia osakkeita on nyt valtuutettu ostamaan 500 miljoonalla dollarilla.

Powerpoint:
https://investors.grab.com/static-files/79f7b128-dec5-4e94-81e4-653ed5fd052c
Pankkipalveluita on saatu viety eteenpäin. Se on tulevaisuuden kasvuajuri, joskin se tuottaa vielä tappiota.



Tästä taulukosta saa kuvaa yhtiön kehityksestä. Lähettipalvelujen kannattavuus on parantunut.
Huomioitavaa tässä on että nämä raportoidaan “Segment adjusted EBITDA”, jolloin niissä ei ole mukana yritystoimintaan liittyviä kuluja (corporate costs).

9 tykkäystä