Guillemot Corporation - simulaattoripelaamisen luotettu kumppani?

Avataanpas ketju Guillemot Corporationille (GUI.PA).

Laitan tähän lyhyttä yhteenvetoa ja havaintoja noin tunnin-parin penkomisen pohjilta.

  • Yhtiö on listattu Euronext Pariisiin, joten toimeksiannot NordNetissä pitää tehdä soittamalla meklarille.

image

Lyhyesti:

A designer and manufacturer of interactive entertainment hardware and accessories, listed on the stock market since 1998 and active in this field since 1984, Guillemot Corporation (€120.6 million turnover in 2020) bases its activities around its two flagship brands: Hercules for the digital hardware and peripherals segment, and Thrustmaster for PC and console gaming accessories.

The Group is currently present in ten countries (France, Germany, Great Britain, Spain, the United States, Canada, Italy, Belgium, Romania and China – Shanghaï, Shenzhen and Hong-Kong), and distributes its products in more than 140 countries worldwide. The Group’s mission is to offer high-performance, ergonomic products which maximize the enjoyment of digital interactive entertainment for end users.

Havaintoja:

  • Firma on UBISOFT-perustajaperheen näpeissä 70% omistuksella. Globaali markkinaosuus noin 35%.

  • Liiketoimintaa ajavat erityisesti simulaattoripelit (lento- sekä autoilu) ym. Keskeisiä tuotteita ovat joystickit, ratti-poljinsysteemit, gamepadit, kuulokkeet, DJ-setit ja varusteet jne.

  • Vuoden 2021 liikevaihdon kasvu oli 47%. Vuoden 2022 näkymät ovat hyvät mm. GT 7 julkaisu maaliskuussa, Forza Motorsports myöhemmin tänä vuonna, Flight Simulator jne. Firma on ilmeisesti ollut konservatiivinen ohjeistaja. Tästä lisää alla. 2021 kasvu tuli muutaman pelijulkaisun siivittämänä. Vuoden 2022 pitäisi olla edellisvuotta parempi pelijulkaisujen osalta.

Brändit:

Firma on panostanut globaaliin logistiikkaan. Ranskasta löytyy oma logistiikkakeskus ja hubeja eri puolelta maailmaa myös.

Yhteistyö- ja jakeluverkosto on kattava:

Vuosikertomus 2020:

Historiallisia lukuja:

Käsitykseni mukaan GUI järjesteli koko supplynsä uudelleen vuonna 2019, mikä näkyy firman luvuista.

Vuonna 2020 on ajateltu firman tuloksen jäävän kertaluontoiseksi koronapandemian vuoksi… mutta vuoden 2021 lukemat (lisää alempana) voisivat olla merkki pysyvämmästä eSportsin sekä pelaamisen suosion kasvusta…?

Twitteristä poimintana SIM & RACING -ketju, lukusuositus.

https://twitter.com/AlineaCapital/status/1486333708151963651?s=20&t=Vfo8oTAbpSY6KLUsC5n8pg

Ketjussa sivutaan myös F1 sim racingiä, joka käynnistettiin koronapandemian aikana ja joka saavutti nopeasti kymmeniä miljoonia katsojia.

Hieman tuoreampia materiaaleja:

Q2-2021 presikka. Tästä ihan hyvä tutustua keissiin.

2021 trading update (27. tammikuuta 2022)

2022 outlook:

The Group continues to develop its Hercules and Thrustmaster ranges and is forecasting turnover in excess of €200 million for fiscal 2022.

Poimintana kilpailija Endorin tuoreet näkymät:

“For 2022, the Management Board expects significantly higher growth rates again. Thus, Endor AG recorded a new record turnover in October. Likewise, incoming orders were generated at record levels over the Black Friday weekend. For this reason, the company is forecasting tripledigit sales again next year.”

Myynnin kehitys kvartaaleittain 2005 alkaen:


Liiketoiminta on kausiluonteista, liikevaihdosta yli 50% painottuu loppuvuoteen syys-joulukuulle.

Kilpailijat:

mm. Endor. Käsitys on, että Endor olisi enemmän haavoittuvainen supply chain -ongelmissa (en tunne hyvin).

Heikkoudet / vahvuudet:

Firma on panostanut jakeluketjuunsa ja logistiikkaan, mm. logistiikkahubeja eri mantereilla → auttanut torjumaan supply chain ongelmia.

Yhtiön esille nostamia riskejä. Ylimmäinen on mielestäni selvästi suurin.

Muita riskejä: Muita: pelijulkaisujen viivästykset, avainkumppaneiden yhteistyökuviot jne.

ARVOSTUS:

Arvostus, arvio:

  • 2021 EPS ~2,2 – 2,3€ → TTM P/E 7.5x

Analyytikon näkemys, helmikuun alku 2022, osakkeen hinnalla 16.26€:

image

Taseessa on reilu 440k Ubisoftin osaketta. Yhtiö on nettovelaton ja tekee mukavaa vapaata kassavirtaa.

Jälkipohdintaa, avainkysymyksiä:

  • Kuinka kannattavalla pohjalla liikevaihdon kasvu on? Onko 2020-2021 vain tilapäistä koronaboostia?

  • Kuinka hyviä tuotteet ovat kilpailijoihin nähden?

  • Riskeistä: Kuinka supply chain ongelmat heijastuvat vuonna 2022 tekemiseen? Ainakin 2021 näyttää menneen markkinan ongelmista huolimatta mukavasti…uudistetun logistiikan myötä.

  • Yhtiö vaikuttaa olevan konservatiivinen ohjeistaja. Paljonko yli ohjeistuksen (200milj€) on eväitä mennä, mm. Gran Turismo 7 tulee maaliskuussa usean vuoden tauon jälkeen.

  • Tämä on skaalautumatonta HW-bisnestä. Tuotteet ovat kestäviä ja parin satkun hinnalla niille on myös jälkimarkkinat. Ostaisinko mieluummin tätä PE kutosella vai käytettyjen autojen kauppiasta PE seitsemällätoista? En tiedä :slight_smile:

TOIVOISIN AKTIIVISTA KESKUSTELUA PUOLESTA JA VASTAAN. ONKO TÄMÄ ARVOANSA VAI OIKEASTI POTENTIAALINEN FIRMA? :slight_smile:

Disclaimer:
Omistan pienen määrän osakkeita seurantamielessä. En tunne keissiä niin syvällisesti, kuin monet muut firmat joista aktiivisesti kirjoitan. Tämä kirjoitus ei sisällä sijoitussuosituksia.

Nostetaan esille vielä erikoismaininta Nordnetin meklarilta :slight_smile:

37 tykkäystä

Kerrassaan hieno avaus!

Yrityksenä Guillemot on täysin vieras, mutta Thrustmaster on tuttu brändi. Muutamia ajatuksia, jotka heräsivät alustuksen pohjalta:

  • Uskon, että pelialalle viimeiset pari vuotta ovat olleet jopa ainutlaatuisen hyvää aikaa. Koronan väistyttyä väistämättäkin osa peliharrastuksen aloittaneista siirtyy muihin harrastuksiin tai ainakin vähentää pelaamiseen käytettyä aikaa ja rahaa. Vähän kuin muissakin harrastuksissa määrä aaltoilee. Nähdäkseni pelaaminen kuitenkin ottaa merkittävän tasokorjauksen vuoteen 2019 nähden.

  • Mielestäni myös kilpailu on tässä kategoriassa ihan äärettömän kovaa (esimerkkinä Gigantilla on myynnissä 250:t kuulokkeet 42 eri valmistajalta) Mikä on se kilpailuvaltti, jolla kuluttaja valitsee juuri Guillemotin tuotteet?

  • Toinen kilpailuun liittyvä aspekti on konsolipelaaminen. Nähdäkseni siellä Sony ja Microsoft kaapivat merkittävän osan markkinasta omilla virallisilla tuotteillaan. Ainakin omassa kaveripiirissä kaikilla on Sonyn viralliset ohjaimet. Kilpapelaamisessa tilanne voi olla toinen, mutta casual-gamingissa on aivan valtava volyymi verrattuna konsolien kilpapelaamiseen.

  • Brändin vahvuus on mielestäni myös ehkä hieman kysymysmerkki. Omassa nichessä toimialassaan se voi olla vahva, mutta riittääkö pelkkä hc-segmentti? Ainakin omalla kohdalla pitää tunnustaa, että oletin Thrustmasterin tekevän pelkästään ratti-poljin ja joystick tavaraa. Jos pyydettäisiin nimeämään accessory valmistajia, niin ensimmäisenä ainakin itse nimeäisin Logitech, Razer ja SteelSeries etc.

  • En sanoisi välttämättä yhtiötä arvoansaksi, mutta onhan sille selvästi kohonnut riski kysynnän ollessa poikkeuksellisen kova.

Jään mielenkiinnolla seuraamaan!

11 tykkäystä

Hahmotellaan pahimpia riskejä tämmöisellä bear-skenaariolla: koronamyynti jääkin piikiksi, ja 2022 palataan 5 vuoden historian tasolle nollakasvulla. Sieltä 2018 voisi edustaa jonkinlaista keskiarvoa, jolloin EPS oli 0,80 €. Osakekurssilla 16,26 € olisi tuossa tapauksessa P/E 20,3, mikä kuulostaa haastavalta nollakasvulla. Sanotaan että hyväksyttäisi P/E 15, jolloin bear-skenaarion käypä arvo olisi 12 € ja laskuvaraa nykykurssiin -26,2%. Jos P/E 12, niin 9,6 € ja -40,9%.

Historia toki näyttää aika sekavalta, kun on vuorotellut hyviä ja tappiollisia vuosia. Eli vaikea ainakaan suoraan nähdä, mikä olisi ns. normaali tuloksentekokyky.

Toisaalta jos analyytikon ennusteisiin päästään, niin pitäisi tämän olla enemmänkin P/E 20-firma, jolloin sitä nousuvaraakin olisi 2022-ennusteen perusteella yli 300%.

Ampukaa joku kokeneempi ajatteluni alas, etten pelkästään tämän perusteella soita meklarille :smiley:

2 tykkäystä

Tuossa ainakin lyhyt penkaisu siitä mitä firma on ohjeistanut vuoden alussa liikevaihdosta ja miten sitten on osuttu. Ainut varsinainen poikkeama ohjeistuksesta näinä vuosina on tuo logistiikkapäivitys 2019…

antaako tämä vahvat perusteet kyseenalaistaa vuoden 2022 ohjeistusta? ei täysin, mutta vähän ehkä?

image

10 tykkäystä

Joitakin ajatuksia

  • Liikevaihdon kasvun realistisuus?-> Pessimisti voisi kysyä että kuinka paljon liikevaihto laskee esim. 2021 verrattuna siinä vaiheessa kun pandemia on täysin väistynyt. 2021 Liikevaihtotaso ei vaikuta normaalilta peilaten viimeiseen pandemiaa edeltäneeseen normaaliin vuoteen 2018 (2019 sanoit että oli jotain logistiikan uudelleenjärjestelyä joka vaikutti liikevaihtoon joten en vertaa siihen).

  • Edelliseen liittyen, TTM EPSiä on hieman riskaabelia käyttää mikäli se ei edusta normaaliajan tulostasoa ilman koronabuustia (vrt. syklisen yhtiön P/E-luku on aina pienimmillään syklin huipulla kun markkina laskee sisään jo syklin käännettä). Arvostus tällä hetkellä näyttää siltä että markkina odottaa ”paluuta normaaliin”.

  • Miten paljon kasvun ylläpitäminen on kiinni peliharrastajien määrän kasvusta? Kun koronan myötä uudet ja vanhat harrastajat ovat päivittäneet varusteensa niin näitä ei varmaan ihan vuoden-kahden välein ole tarpeen uusia?

  • Kasvun tasoa normaalioloissa ilman koronaa on hankala arvioida. Liikevaihdon kasvu 2017 yli 30% ja 2018 0%. Jos tuosta ottaa CAGR 15% ja laskee 2018 EPSin kasvun 2021 asti niin 2021 EPS 1,21€ ja PE tuolla 14. On huokea jos tuollaista kasvua pystyy ylläpitämään (PEG alle 1 mutta niin on Kamuxillakin kerran siihen itse vertasit :sunglasses: ).

  • 2018 EPSilläkin PE on ”vain” 20 mikä ei ole mahdoton jos voidaan olettaa normaalioloissakin kaksinumeroinen kasvuprofiili. Arvostus sietää reiluakin tulostason pudotusta nykyisestä, mikä tuo turvamarginaalia.

Hyvin pikaisia mietintöjä joita mielellään saa ampua alas.

8 tykkäystä

Ketjussa tarinaa keissistä

3 tykkäystä

Hiljaista ollut keskustelu. Onko kiinnostuneita miksi kasvumarkkinassa, kilpailussa hyvin pärjäävää, nettovelatonta yritystä saa näin halvoilla kertoimilla? Innostuin ostamaan vähän turhankin lyhyellä tutustumisella Q3 rapsan lukemisen jälkeen.

Q3 2022 rapportissa ohjeistus kasvavasta liikevaihdosta ja EBITsta pidettiin: “The Group can confirm its end-of-year Hercules and Thrustmaster releases and is maintaining its forecast of growth in both turnover and net operating income for fiscal 2022. Looking forward, 2023 is set to be a dynamic year, with many new racing games due to be released in all categories (simulation, rally, Formula 1, etc.).”

Pärjännyt kilpailijoihin/alaan verrattuna hämmästyttävän hyvin. En itse osaa selittää. Löytyykö täältä parempia tietäjiä? Omat vertailukohdat Logitech, CorsairGaming ja Turtle beach (ei välttämättä paras vertailuryhmä). Niiden myynnit ja marginaalit kärsineet. Guilemot kasvanut vahvasti (Liikevaihdon kasvu 9kk. +27%) ja marginaalit pysyneet suht. samalla tasolla. Peli ja tuotejulkaisuilla varmaan paljon tekemistä tämän kanssa, ehkä myös maantieteellisillä laajentumisilla. En ole perehtynyt näihin vielä.

Halpa arvostus: P/E: 6,6, EV/EBIT: 3,1, P/LTM FCF: 7,8.

Kasvu ja Markkinat: Simulation games market on ennustettu kasvavan jopa +14-15% vuosittain. Miten paljon Guillemont tuotteiden markkina kasvaa, mikä on koronakrapulan sekä taantuman vaikutus onkin sitten toinen juttu. Paras oletus kuitenkin minusta, että ainakin pidemmällä ajalla, markkina ja guillemont liikevaihto kasvavat. Ks. Esim. Online Simulation Games Market Size, Share | 2022 - 27 | Industry Analysis

Kannattavuus: Oma arvaus on että kannattavuus pysyy samalla tasolla tai laskee vähän. Todella kilpailtu ala. Ei voi ainakaan odottaa kannattavuuden kasvua. Toisaalta logistiikka ja saatavuus haasteet verottaneet ainakin kilpailijoita. Olen odottanut, että tästä tulee pientä helpotusta alalle.

3 tykkäystä

Vähän Guillemottia sivusta seurailleena pisti silmään rumat -26% lukemat kirjoitushetkellä. Nähtävästi viimenen kvartaali oli varsinkin Thrustmasterin osalta melko heikko (-31 %), mutta reaktion perusteella on tapahtunut klassinen yllätys housut kintuissa?

Ei hirveästi ole hinkua perehtyä yhtiöön itse kovin syvällisesti, kun en ole edes ilotikun omistaja, mutta jos jollain on jotain kevyttä twiittilankaa tai mitä ikinä tänne heittää, niin ihan mielelläni päivittäisin kokonaiskuvaa tältä saralta.

1 tykkäys

Nyt ollaankin omalla tietämysalueellani kun puhutaan ajosimulaattoreiden ohjaimista.

Thrustmasterin liikevaihto vuonna 2022 -31% verrattuna 2021. Tämä on aika lailla linjassa siihen mitä simulaattoriajamisessa viime vuonna tapahtui verrattuna koronavuosiin. Kun korona iski moni oikeaa autourheilua harrastava siirtyi ajamaan simulaattoreita. Tämä näkyi kuskimäärien kasvamisessa 2020-2021 amatööritasolla kuten myös vakavampien harrastajien joukossa. Kisastriimien katsojamäärät kasvoivat hurjasti eri alustoilla. Nyt viime vuonna nuo kuskimäärät sekä katsojamäärät kääntyivät vuorostaan jyrkkään laskuun palaten tilanteeseen ennen koronaa, kun perinteiset autourheilijat palasivat oikeille radoille vieden myös katsojia mukanaan. Uskon, että tuo sama näkyy myös Thrustmasterin liikevaihdossa, koska firma on eniten tunnettu rattipolkimistaan.

Mitä Thrustmasterin rattipolkimiin tulee niin ne ovat suunnattu amatööreille eli tässä tapauksessa henkilöille, jotka eivät ota ajamista turhan vakavasti tai ovat aloittelemassa harrastusta. Thrustmasterin tuotteet ovat ihan hyvä valinta ensimmäiseksi rattipolkimeksi.

Nyt Thrustmasterilta on tullut myös esityksessäkin mainittu uusi tuote:

The Group has also jumped into the fray of Direct Drive eSports products, launching its T818 racing wheel base for PC, which has achieved early success in terms of its positioning and the intense racing experience it delivers. Available since December 20, it is now on sale in eight European countries via the Group’s online shop. This new base is compatible with the entire Thrustmaster add-on ecosystem (which includes a variety of F1 and rally wheels and other products).

Logitechilta on tullut myös ulos vastaava DirectDrive ratti. Täytyy alan harrastajana sanoa, että näitä Logitechin tai Thrustmasterin DirectDrive ratteja ei kannata hankkia. Niissä on vääntöä 10Nm asti, kun hieman kalliimmissa ja laadukkaammissa tuotteissa vääntöä riittää vähintään 17-25Nm. Tuo 10Nm DirectDrive ratti on siis pieni hyppäys eteenpäin normaalista marketista saatavasta rattipolkimesta mutta niitä eivät alan totisemmat harrastajat käytä kuin korkeintaan mainosmielessä. Tuommoinen DirectDrive ratti vaatii jämäkän kiinnityksen eli näitä ei kiinnitetä normaaliin pöytään vaan useimmiten erilliseen alumiiniseen kehikkoon, johon kiinnitetään myös penkki sekä polkimet. Kun ollaan niin pitkällä, että tuommoinen erillinen kehikko ostetaan simulaattoriharrastusta varten niin silloin ei kannata säästää muutamaa satasta ostamalla halpa rattibase, joka pakottaa käyttämään pelkästään yhden valmistajan ratteja.

Alan harrastajien keskuudessa kansainvälisenä keihään kärkenä on kotimainen Simucube DirectDrive rattibase. Simucube on laadukas ja helppokäyttöinen tuote, josta tosiaan lähtee huomattavasti enemmän vääntöä kuin tuo 10Nm. Ostamalla esim Simucuben rattibasen ei ole rajoitettu ostamaan basen lisäksi mitään tietyn merkkistä rattia. Vaihtoehtoja on lähes rajattomasti. Tuommoinen kunnon rattibase on huomattavan paljon parempi valinta hinta-laatusuhteeltaan. Sen takia Thrustmasterin puheet esportsista uuden T818 rattibasen yhteydessä ovat pelkkää puppua, koska totisemmat alan harrastajat kyllä tietävät paremmasta eivätkä halua antaa kilpailullista etua käyttämällä huonompia laitteita. Tuommoinen Thrustmasterin rattibase menee lähinnä kaupaksi semmoiselle, joka ei ole kauheasti perehtynyt asiaan ja saattaa omistaa jo ennestään Thrustmasterin tuotteita, jolloin jonkun vanhan ratin voi saada tuohon kiinni.

Mutta kuten sanoin Thrustmasterin ratit ovat ihan hyvä valinta aloittelijalle ja satunnaisemmalle ajelijalle. Niistä vain siirrytään aika nopeasti parempiin tuotteisiin totisempien harrastajien keskuudessa. Niinpä tuolle uudelle T818 rattibaselle en odota menestystä, koska se kilpailee laadukkaampien DirectDrive rattien kanssa, ehkä hivenen halvemmassa hintaluokassa mutta ollen kuitenkin samalla selkeästi heikoimmasta päästä. Juttelen mielelläni lisää jos simulaattoriajaminen kiinnostaa.

5 tykkäystä

Samassa käsityksessä olen myös, että SimuCube olisi rattipolkimien Mersu. Liiketoiminnallisesti voi olla kuitenki ihan fiksua valmistaa myös budjettikamaa.

Jos katsoo Steamin dataa, niin valtaosa pelaajista taitaa olla ainakin yleisesti PC-puolella olla budjettipelaajia. 12 suosituinta näytönohjainta muodostaa 43% markkinasta ja siellä on suurinosa mid tai budjettiluokan näyttiksiä. Aika moni kuluttaja joutuu säästämään sen pari sataa ja ostamaan halvemman rattibasen vaikka kuinka olisi hölmöä. Samalla tavalla kuin nuo näyttiksen ostaneet ovat säästäneet ja ostaneet niitä halvimpia näyttiksiä. Maailmalla aika moni joutuu kuitenkin tekemään kompromisseja.

Vaikka harrastaja ei näkisikään “järkeä” ostaa halvempaa tuotetta, niin monelle se voi olla hyvä, tai jopa ainoa, vaihtoehto. Tällaisen niche markkinan high end-segmentti voi olla myös liian pieni markkina. Simucuben taustalla olevan yhtiön liikevaihto näytti olevan n. 15 miljoonaa, joten alemmissa hintaluokissa voi hyvin olla helpompaa rahaa tarjolla.

Ei tuolla pihalätkässä tai kaljaliigassakaan painella uusimmat CCM:t ja Bauerit kourassa vaikkeivat Laineet, Barkovit ym suostuisi koskemaankaan niihin

1 tykkäys

Olet kyllä oikeassa siinä, että budjettikamakin menee kaupaksi. Oma ensimmäinen rattini joskus aikanaan oli Logitechin Driving Force Pro. Sen jälkeen hieman kalliimpi, parinsadan euron rattipoljin oli Logitechin G27 ja sen jälkeen vuorossa olikin jo Simucube. Nuo perinteiset pöytään kiinnitettävät rattipolkimet kyllä tekevät kauppansa ja niitä saakin ihan marketeista. Thrustmasterilla on hyviä pöytään kiinnitettäviä malleja ja nuo menevät aina kaupaksi tietylle kohderyhmälle.

Mitä tulee tuohon uuteen T818 10Nm directdrive rattibaseen niin näen sen kohdemarkkinan olevan aika pieni. Tuota rattia varten tosiaan tarvitsee erillisen alumiinikehikon, joka sekin jo yksinään maksaa yleensä sen muutaman satasen vähintään. Sitten tuo T818 rattibase, joka maksaa ainakin Thrustmasterin omassa nettikaupassa tällä hetkellä noin 650€ ja siihen lisäksi tarvitaan vielä Thrustmasterin oma ratti (+ polkimet) niin aletaan puhua jo aika isosta summasta huvikseen ajelijalle. Näkisin itse, että semmoisia ajelijoita kovin isoa osuutta, joka on valmis panostamaan sen reilu 1000€ tuohon mutta haluaisi samaan aikaan säästää sen verran ettei ole valmis käyttämään toista tai kolmatta tonnia parempiin laitteisiin, jotka olisivatkin jo lähes parasta mitä saa. Toki semmoisiakin ihmisiä löytyy mutta en näe, että noista Thrustmasterin ja Logitechin 10Nm directdrive rattibaseista tulisi mitään varsinaisia hittituotteita. Yksi peruste tuommoiseen ratkaisuun tosiaan olisi se, että on jo jokin muu Thrustmasterin rattipoljin systeemi hankittuna ja haluaa käyttää tuon 600€ päivittääkseen hieman parempaan taikka jos ei ole vain kuullut esimerkiksi SImucubesta.

Logitech ainakin on jo aloittanut oman directdrivensä markkinoinnin tekemällä yhteistyötä sisällöntuottajien kanssa. Varmasti joku katsoja innostuu tuotteesta nähdessään sen jonkun sisällöntuottajan käytössä. Thrustmasterilla on ainakin aiemmin ollut vastaavaa markkinointia.

Kun sanoin, että ajosimulaattori harrastajien ja katsojien määrät laskivat jyrkästi 2022 aikana niin koetin mietiskellä miltä tulevaisuuden näkymät näyttävät. Valitettavasti tällä hetkellä ei ole näkyvissä mitään koronan kaltaista isompaa boostia pelaajamääriin. Pelaajakuntaa ja sitä kautta myös Thrustmasterin liikevaihtoa voisi kasvattaa tietysti esimerkiksi F1:n virallisen esports sarjan suosion kasvu. Uskon, että tuon sarjan katsojakunta kasvaa tasaisesti ja myöskin ihan perinteinen F1 sarja on kasvattanut suosiotaan etenkin amerikassa, mikä tietysti tuo enemmän ihmisiä myös pelien ääreen.

Lyhyellä tähtäimellä simuilun suosiota voisi myös nostattaa uusi RENNSPORT simulaattori, joka olikin mainittuna tuossa Thrustmasterin pdfssä. RENNSPORT on vielä keskeneräinen ajosimulaattori, jossa on helmikuussa alkamassa 500 000€ palkintopotilla varustettu suljettu ammattilaissarja. Tuossa sarjassa ja pelissä on mukana hyvin vahvasti ESL, joka on tuttu turnausjärjestäjä esimerkiksi Counter-Strikestä. Uuteen sarjaan on jo lähtenyt mukaan muutama iso esports organisaatio omilla uusilla tiimeillään. Nuo organisaatiot voivat houkutella omien some tiliensä kautta uusia katsojia ja harrastajia lajille, seuraajia noilla organisaatioilla kun on aika paljon. Toisaalta tähän asti ajosimulaattorien esports lähetyksissä on ollut hyvin niukasti katsojia, usein puhutaan vain sadoista katsojista poislukien F1 esports sarja, joten olisi ehkä hieman yllättävää nähdä monia tuhansia katsojia seuraamassa esimerkiksi tuommoista uutta RENNSPORT sarjaa. Jää nähtäväksi millaisen suosion se kerää.

E: Täytyy korjata itseäni sen verran, että tuon T818 näyttäisi saavan myös pöytään kiinni erillisellä 60€ maksavalla kiinnittimellä eli se soveltuu myös pöytäautoilijalle kasvattaen siis hieman mahdollista ostajakuntaa. Hintaa siinä silti on ja myös oma vaivansa ottaa tuommoinen painava mötikkä joka kerta irti pöydästä mutta on se hieman järkevämpi tuote kuluttajalle tuolla pöytäkiinnitys mahdollisuudella eikä näin ollen välttämättä tarvitse alumiinikehikkoa, vaikka varmasti onkin sellaisen kanssa tukevampi.

1 tykkäys

Kokovuoden liikevaihto +6%. Q42022 -29%. 2023 Ohjeistus liikevaihdon osalta -20% . Taitaa tulla tosi ruma H1, kun mainitaan vielä että vasta h2 parempaa tiedossa.

Ruma q4 verrattuna viimevuoteen. Pitää huomioida että liikevaihtoa kuitenkin enemmän kuin Q42020. Koko vuosihan varmaan tästäkin huolimatta näyttää ihan hyvältä, kun h1 tulosta tuli jo 18,1M. Jännä nähdä minkä verran firma saa tulosta tehtyä tuolla h2 liikevaihdolla. H2 tulos kertoo kyllä kannattaako seurata yritystä ollenkaan. Vaikka tulos olisikin hyvä (mitä en usko), niin onhan tässä pitkä aika odotella liikevaihdon kasvua (ehkä) 2024.

Tykkään että thrustmaster on todella hyvin google haussa esillä. Huolestuttaa kommentit tuosta T818. Käyttökokemukset ilmeisesti hyviä, mutta on se outoa jos pitää kaikenmaailma lisäkilkkeitä ostaa ja kiinnikkeitä porata pöytään. Jos aimmin mietin että miksi näin halpa, niin kyllähän niitä syitä on alkanut löytymään :slight_smile: