Guillemot Corporation - simulaattoripelaamisen luotettu kumppani?

Avataanpas ketju Guillemot Corporationille (GUI.PA).

Laitan tähän lyhyttä yhteenvetoa ja havaintoja noin tunnin-parin penkomisen pohjilta.

  • Yhtiö on listattu Euronext Pariisiin, joten toimeksiannot NordNetissä pitää tehdä soittamalla meklarille.

image

Lyhyesti:

https://www.guillemot.com/en/

A designer and manufacturer of interactive entertainment hardware and accessories, listed on the stock market since 1998 and active in this field since 1984, Guillemot Corporation (€120.6 million turnover in 2020) bases its activities around its two flagship brands: Hercules for the digital hardware and peripherals segment, and Thrustmaster for PC and console gaming accessories.

The Group is currently present in ten countries (France, Germany, Great Britain, Spain, the United States, Canada, Italy, Belgium, Romania and China – Shanghaï, Shenzhen and Hong-Kong), and distributes its products in more than 140 countries worldwide. The Group’s mission is to offer high-performance, ergonomic products which maximize the enjoyment of digital interactive entertainment for end users.

Havaintoja:

  • Firma on UBISOFT-perustajaperheen näpeissä 70% omistuksella. Globaali markkinaosuus noin 35%.

  • Liiketoimintaa ajavat erityisesti simulaattoripelit (lento- sekä autoilu) ym. Keskeisiä tuotteita ovat joystickit, ratti-poljinsysteemit, gamepadit, kuulokkeet, DJ-setit ja varusteet jne.

  • Vuoden 2021 liikevaihdon kasvu oli 47%. Vuoden 2022 näkymät ovat hyvät mm. GT 7 julkaisu maaliskuussa, Forza Motorsports myöhemmin tänä vuonna, Flight Simulator jne. Firma on ilmeisesti ollut konservatiivinen ohjeistaja. Tästä lisää alla. 2021 kasvu tuli muutaman pelijulkaisun siivittämänä. Vuoden 2022 pitäisi olla edellisvuotta parempi pelijulkaisujen osalta.

Brändit:

Firma on panostanut globaaliin logistiikkaan. Ranskasta löytyy oma logistiikkakeskus ja hubeja eri puolelta maailmaa myös.

Yhteistyö- ja jakeluverkosto on kattava:

Vuosikertomus 2020:

Historiallisia lukuja:

Käsitykseni mukaan GUI järjesteli koko supplynsä uudelleen vuonna 2019, mikä näkyy firman luvuista.

Vuonna 2020 on ajateltu firman tuloksen jäävän kertaluontoiseksi koronapandemian vuoksi… mutta vuoden 2021 lukemat (lisää alempana) voisivat olla merkki pysyvämmästä eSportsin sekä pelaamisen suosion kasvusta…?

Twitteristä poimintana SIM & RACING -ketju, lukusuositus.

Ketjussa sivutaan myös F1 sim racingiä, joka käynnistettiin koronapandemian aikana ja joka saavutti nopeasti kymmeniä miljoonia katsojia.

Hieman tuoreampia materiaaleja:

Q2-2021 presikka. Tästä ihan hyvä tutustua keissiin.

2021 trading update (27. tammikuuta 2022)

2022 outlook:

The Group continues to develop its Hercules and Thrustmaster ranges and is forecasting turnover in excess of €200 million for fiscal 2022.

Poimintana kilpailija Endorin tuoreet näkymät:

“For 2022, the Management Board expects significantly higher growth rates again. Thus, Endor AG recorded a new record turnover in October. Likewise, incoming orders were generated at record levels over the Black Friday weekend. For this reason, the company is forecasting tripledigit sales again next year.”

Myynnin kehitys kvartaaleittain 2005 alkaen:


Liiketoiminta on kausiluonteista, liikevaihdosta yli 50% painottuu loppuvuoteen syys-joulukuulle.

Kilpailijat:

mm. Endor. Käsitys on, että Endor olisi enemmän haavoittuvainen supply chain -ongelmissa (en tunne hyvin).

Heikkoudet / vahvuudet:

Firma on panostanut jakeluketjuunsa ja logistiikkaan, mm. logistiikkahubeja eri mantereilla → auttanut torjumaan supply chain ongelmia.

Yhtiön esille nostamia riskejä. Ylimmäinen on mielestäni selvästi suurin.

Muita riskejä: Muita: pelijulkaisujen viivästykset, avainkumppaneiden yhteistyökuviot jne.

ARVOSTUS:

Arvostus, arvio:

  • 2021 EPS ~2,2 – 2,3€ → TTM P/E 7.5x

Analyytikon näkemys, helmikuun alku 2022, osakkeen hinnalla 16.26€:

image

Taseessa on reilu 440k Ubisoftin osaketta. Yhtiö on nettovelaton ja tekee mukavaa vapaata kassavirtaa.

Jälkipohdintaa, avainkysymyksiä:

  • Kuinka kannattavalla pohjalla liikevaihdon kasvu on? Onko 2020-2021 vain tilapäistä koronaboostia?

  • Kuinka hyviä tuotteet ovat kilpailijoihin nähden?

  • Riskeistä: Kuinka supply chain ongelmat heijastuvat vuonna 2022 tekemiseen? Ainakin 2021 näyttää menneen markkinan ongelmista huolimatta mukavasti…uudistetun logistiikan myötä.

  • Yhtiö vaikuttaa olevan konservatiivinen ohjeistaja. Paljonko yli ohjeistuksen (200milj€) on eväitä mennä, mm. Gran Turismo 7 tulee maaliskuussa usean vuoden tauon jälkeen.

  • Tämä on skaalautumatonta HW-bisnestä. Tuotteet ovat kestäviä ja parin satkun hinnalla niille on myös jälkimarkkinat. Ostaisinko mieluummin tätä PE kutosella vai käytettyjen autojen kauppiasta PE seitsemällätoista? En tiedä :slight_smile:

TOIVOISIN AKTIIVISTA KESKUSTELUA PUOLESTA JA VASTAAN. ONKO TÄMÄ ARVOANSA VAI OIKEASTI POTENTIAALINEN FIRMA? :slight_smile:

Disclaimer:
Omistan pienen määrän osakkeita seurantamielessä. En tunne keissiä niin syvällisesti, kuin monet muut firmat joista aktiivisesti kirjoitan. Tämä kirjoitus ei sisällä sijoitussuosituksia.

Nostetaan esille vielä erikoismaininta Nordnetin meklarilta :slight_smile:

35 tykkäystä

Kerrassaan hieno avaus!

Yrityksenä Guillemot on täysin vieras, mutta Thrustmaster on tuttu brändi. Muutamia ajatuksia, jotka heräsivät alustuksen pohjalta:

  • Uskon, että pelialalle viimeiset pari vuotta ovat olleet jopa ainutlaatuisen hyvää aikaa. Koronan väistyttyä väistämättäkin osa peliharrastuksen aloittaneista siirtyy muihin harrastuksiin tai ainakin vähentää pelaamiseen käytettyä aikaa ja rahaa. Vähän kuin muissakin harrastuksissa määrä aaltoilee. Nähdäkseni pelaaminen kuitenkin ottaa merkittävän tasokorjauksen vuoteen 2019 nähden.

  • Mielestäni myös kilpailu on tässä kategoriassa ihan äärettömän kovaa (esimerkkinä Gigantilla on myynnissä 250:t kuulokkeet 42 eri valmistajalta) Mikä on se kilpailuvaltti, jolla kuluttaja valitsee juuri Guillemotin tuotteet?

  • Toinen kilpailuun liittyvä aspekti on konsolipelaaminen. Nähdäkseni siellä Sony ja Microsoft kaapivat merkittävän osan markkinasta omilla virallisilla tuotteillaan. Ainakin omassa kaveripiirissä kaikilla on Sonyn viralliset ohjaimet. Kilpapelaamisessa tilanne voi olla toinen, mutta casual-gamingissa on aivan valtava volyymi verrattuna konsolien kilpapelaamiseen.

  • Brändin vahvuus on mielestäni myös ehkä hieman kysymysmerkki. Omassa nichessä toimialassaan se voi olla vahva, mutta riittääkö pelkkä hc-segmentti? Ainakin omalla kohdalla pitää tunnustaa, että oletin Thrustmasterin tekevän pelkästään ratti-poljin ja joystick tavaraa. Jos pyydettäisiin nimeämään accessory valmistajia, niin ensimmäisenä ainakin itse nimeäisin Logitech, Razer ja SteelSeries etc.

  • En sanoisi välttämättä yhtiötä arvoansaksi, mutta onhan sille selvästi kohonnut riski kysynnän ollessa poikkeuksellisen kova.

Jään mielenkiinnolla seuraamaan!

10 tykkäystä

Hahmotellaan pahimpia riskejä tämmöisellä bear-skenaariolla: koronamyynti jääkin piikiksi, ja 2022 palataan 5 vuoden historian tasolle nollakasvulla. Sieltä 2018 voisi edustaa jonkinlaista keskiarvoa, jolloin EPS oli 0,80 €. Osakekurssilla 16,26 € olisi tuossa tapauksessa P/E 20,3, mikä kuulostaa haastavalta nollakasvulla. Sanotaan että hyväksyttäisi P/E 15, jolloin bear-skenaarion käypä arvo olisi 12 € ja laskuvaraa nykykurssiin -26,2%. Jos P/E 12, niin 9,6 € ja -40,9%.

Historia toki näyttää aika sekavalta, kun on vuorotellut hyviä ja tappiollisia vuosia. Eli vaikea ainakaan suoraan nähdä, mikä olisi ns. normaali tuloksentekokyky.

Toisaalta jos analyytikon ennusteisiin päästään, niin pitäisi tämän olla enemmänkin P/E 20-firma, jolloin sitä nousuvaraakin olisi 2022-ennusteen perusteella yli 300%.

Ampukaa joku kokeneempi ajatteluni alas, etten pelkästään tämän perusteella soita meklarille :smiley:

2 tykkäystä

Tuossa ainakin lyhyt penkaisu siitä mitä firma on ohjeistanut vuoden alussa liikevaihdosta ja miten sitten on osuttu. Ainut varsinainen poikkeama ohjeistuksesta näinä vuosina on tuo logistiikkapäivitys 2019…

antaako tämä vahvat perusteet kyseenalaistaa vuoden 2022 ohjeistusta? ei täysin, mutta vähän ehkä?

image

7 tykkäystä

Joitakin ajatuksia

  • Liikevaihdon kasvun realistisuus?-> Pessimisti voisi kysyä että kuinka paljon liikevaihto laskee esim. 2021 verrattuna siinä vaiheessa kun pandemia on täysin väistynyt. 2021 Liikevaihtotaso ei vaikuta normaalilta peilaten viimeiseen pandemiaa edeltäneeseen normaaliin vuoteen 2018 (2019 sanoit että oli jotain logistiikan uudelleenjärjestelyä joka vaikutti liikevaihtoon joten en vertaa siihen).

  • Edelliseen liittyen, TTM EPSiä on hieman riskaabelia käyttää mikäli se ei edusta normaaliajan tulostasoa ilman koronabuustia (vrt. syklisen yhtiön P/E-luku on aina pienimmillään syklin huipulla kun markkina laskee sisään jo syklin käännettä). Arvostus tällä hetkellä näyttää siltä että markkina odottaa ”paluuta normaaliin”.

  • Miten paljon kasvun ylläpitäminen on kiinni peliharrastajien määrän kasvusta? Kun koronan myötä uudet ja vanhat harrastajat ovat päivittäneet varusteensa niin näitä ei varmaan ihan vuoden-kahden välein ole tarpeen uusia?

  • Kasvun tasoa normaalioloissa ilman koronaa on hankala arvioida. Liikevaihdon kasvu 2017 yli 30% ja 2018 0%. Jos tuosta ottaa CAGR 15% ja laskee 2018 EPSin kasvun 2021 asti niin 2021 EPS 1,21€ ja PE tuolla 14. On huokea jos tuollaista kasvua pystyy ylläpitämään (PEG alle 1 mutta niin on Kamuxillakin kerran siihen itse vertasit :sunglasses: ).

  • 2018 EPSilläkin PE on ”vain” 20 mikä ei ole mahdoton jos voidaan olettaa normaalioloissakin kaksinumeroinen kasvuprofiili. Arvostus sietää reiluakin tulostason pudotusta nykyisestä, mikä tuo turvamarginaalia.

Hyvin pikaisia mietintöjä joita mielellään saa ampua alas.

5 tykkäystä