Harvia-foorumi eli Haarumi - Kansainvälistä kasvua ja hyvinvoinnin megatrendejä

Katselin juuri tän katalogin läpi ja yllätyin miten innoissaan sitä ihminen voikin yhtäkkiä olla kivistä :raising_hand_man:t2::joy: Tuli vaan tää yks memepohja mieleen samalla ku katoin peiliin. Oli pakko muokata se Harvialle sopivaksi:

341 tykkäystä

Tästä voin kertoa sen verran että suomen suurimmilla keittiövalmistajilla on tällä hetkellä keskimäärin noin 20% suurempi tilauskanta kuin vuosi sitten. Jos viime vuosi oli vahva niin tulevan vuoden alkupuoli tulee olemaan erittäin vahva. Remontointi siis jatkuu edelleen vahvana.

44 tykkäystä

Näyttää Harvian Muuramen yksikkö olevan lakkolistalla. Vetääköhän tuotannon alas vai vaikuttaako vain toimistopuolen toimintoihin?

15 tykkäystä

Kyllähän sen pitäisi jo liiton nimestä olla selvää jos vanha metalliliitto aka nykyinen teollisuusliitto lakkoilee että mitä osaa yhtiön työntekijöistä tämä koskee.
Vaikea uskoa että Harvia olisi tässä se suuri terroristi yhtiön historia huomioiden joka ei olisi ollut valmis uusiin sopimuksiin ja siksi työntekijät lakkoilevat.
Lähinnä tässä tulee mieleen että yhtiön työntekijät osoittavat solidaarisuutta muiden alan työntekijöiden puolesta ja siksi uhkaavat lakkoilla.

Toivottavasti sielläkin päästään heti vuoden alusta taas neuvottelupöytään ja saadaan uusi sopimus ja työrauha taloon ennenkuin lakko kerkeeä edes alkaa, Harvialla käsittääkseni muutenkaan ole tuotannossa mitään raskasta prosessiteollisuutta mukana vaan tuotanto saadaan ajettua ylös käytännössä nappia painamalla siinä kohtaa kun tehdas saadaan taas pyörimään. :slightly_smiling_face: :hammer_and_wrench:

17 tykkäystä

Harvian Muuramen tehtaan tuotannon pääluottamusmies muuten istuu teollisuusliiton hallituksessa.

42 tykkäystä

Aivan Admicomin tiedotusnopeuteen ei näin pyhäpäivänä pääse, mutta tässä uunituore Q4 ennuste. Laskin luvut katsomatta Inderesin ennustetta ja yllättävän lähellähän ne oli. Toki ylittää tuo nyt sen 10% liikevaihdon ja 20% liikevoiton osalta. Koitin pitää luvut maltillisina ja uskon vakaasti 50 miljoonaa ensimmäistä kertaa ylittyvän kvarttaaliliikevaihtona.

Haasteena on arvioida Kiramin luvut mukaan tyhjästä sekä AHS:n muuton vaikutukset. Itse arvioin näköjään AHS:n myynnin hiukan Inderesiä matalammaksi. Uskon edelleen Keski-Euroopan ja erityisesti Saksan vahvan kasvun jatkuvan ja jopa yllättävän markkinat.

Oikaistu liikevoitto palaa aiempien kvarttaalien kovalle tasolle, sillä Pajuharjun mukaan liikevoittoprosenttia pystytään edelleen petraamaan. Tämähän hiukan niiasi Q3 kvartaalilla. Hinnan korotukset ovat ainakin verkkokauppojen hintojen mukaan tullut voimaan elo-syyskuussa, joten tämä nostanee liikevoittoprosenttia paremmaksi ja toisaalta kasvattaa myös liikevaihtoa.

Nyt mennään sitten uuteen aikaan, kun Harvia analyytikko vaihtuu Inderesillä. Isot saappaat tulee täytettäväksi, onhan Harvia ollut vähintäänkin saunakansanosake ja suosituimpia ketjuja foorumilla.

kuva

Jos hiukan katsoo vielä tulevaan, niin Q1 lienee kasvultaan todella vahva. Kaikki koneet ja laitteet pitäisi olla asennettu ja laajennukset valmiina. Tämä yhdistettynä yhteen kovan kysynnän ja erityisen vahvan kvarttaalin historian myötä, lienee selvää, että 2022 alkaa todella suotuisissa merkeissä Harvian osalta.

368 tykkäystä

Saunan tarina maailmalla sen kuin jatkaa vahvistumistaan. Guardianin jutussa linkitetään sauna vahvasti suomalaisten elämäntyyliin, jota pidetään onnellisuutta mittaavien ranking-menestysten taustatekijänä:

In 2019, the UN named Finland the happiest place in the world, and Manuel Vazquez and journalist Ana Alfageme were sent by a Spanish magazine to find out why.

‘Sauna patrons just sit on the icy street’: Manuel Vazquez’s best phone picture

59 tykkäystä

Jepulis. Kohta on brändi-kivetkin omasta takaa. Ja kaikkea muuta. Harvialla on sama tavoite kuin Reveniolla omassa kategoriassaan: ONE-STOP-SHOP. Tarkoittaa, että kaikki oman alan tuotteet ja tarvikkeet saa ns. “samalta luukulta”. Pajuharju puhuu sanakäänteellä, että Harviaa kiinnostaa eniten “mitä kiukaan ympärillä on”. Toisin sanoen fokuksessa on asiakkaan keskiostosten kasvattaminen. Mallikkaasti Harvia-tarina etenee :fire:

26 tykkäystä

Tähän soisi vielä mukaan kaikkien mahdollisten oheishärpäkkeiden myymisen mm. vähittäiskaupoissa. Pieniä puroja toki, mutta kuitenkin.

Mieluummin sitä ostaisi kauppareissun yhteydessä Harvian logolla varustetun löylytuoksun, peflettiliinan, saunatyynyn, kiulun tai kauhan kuin esimerkiksi Rento-brändin vastaavan. Samalla tämä toimisi myös ns. ilmaisena mainontana, kun “kaikessa” saunomiseen liittyvässä olisi nähtävissä Harvian logo.

Toki Harviakin tällaisia taitaa ainakin omilla nettisivuillaan kaupata, mutta miksi lie ei ole vielä tavallisiin marketteihin päätynyt? Tällä hetkellä muun muassa Rento ja Emendo dominoivat tuota kenttää. Jos ei muuta niin siitä vain seuraavaa yritysostoa ja peli haltuun tuollakin saralla. Harvian kokonaisliikevaihtoon ja -voittoon nähden tuossa taidettaisiin puhua aika nappikaupasta?

15 tykkäystä

Emendo olisi kyllä oiva lisä harvialle! Saunaan ja hyvinvointiin liittyviä tuotteita näkee kaikkialla pienestä kioskista suuriin markketteihin. Aloituspakkaus kiukaan kylkeen—>50-100€ lisämyyntiä!

7 tykkäystä

Tätä on täällä ennenkin todella monesti ihmetelty, miksi tällainen pienemmän oheistavaran/tarvikkeiden myynti on jätetty käytännössä hyödyntämättä. Taitaa olla, että tuotot ovat aika pieniä verraten kiukaisiin ja saunoihin.

Mutta tässä pitäisi suoraan lähteä laatu ja brändi edellä, ettei lähdekkään kilpailemaan näiden markettibrändien kanssa, vaan myydä mm. ainoastaan erittäin laadukkaita tekstiileitä. Kylpytakit luokkaa Marimekko/Ratia ja laudeliinat Jokipiin Pellavaa tms, vaikka yhteistyönäkin edellämainittujen kanssa oma mallisto Harvialle.

Tämä korostaisi koko muunkin tuotevalikoiman laatuvaikutelmaa ja brändiä, vaikka näiden myynti ei rahallisesti kultakaivos olisikaan.

17 tykkäystä

Osaa näistä tehdään jo yhteistyössä ison brändin kanssa, eli Luhdan. Tämä on kohtuullisen uusi aluevaltaus ja ehkä näemme jatkossa lisää laajentumista tähän tuotekategoriaan. Tapio on useassa haastattelussa maininnut, että oheistuotteissa ei olla vielä sillä tasolla, missä halutaan. On hienoa, että tätä luonnollista laajentumissuuntaa on olemassa.

https://harvia.fi/mallisto/harvia-by-luhta/

69 tykkäystä

Jenkkimarkkinalla on hajusteita AHS-brändin alla suomalaisittain erittäin kirpeään hintaan: 95$ maksaa 8 kpl 10ml pulloja (on muuten SOLD OUT tämäkin). Jos verrataan suomalaiseen tuotteeseen Emendolla suomen markkinalla, 4 kpl saman kokoisia 10 ml pulloja saa hintaan 9,99€.

Kateprosentit näissä varmasti on kohdillaan mutta euroja näistä ei kauheasti valu Harvian päätuotteisiin (saunat, kiukaat jne.) verrattuna. Varmasti on vielä laajentumisen varaa ja etenkin maailmalla, jossa saunominen on jokseenkin uutta ja markkinalla enemmän otettavaa myös tällä saralla. Toki Harvian vahvalla brändillä varmasti ottaa markkinaosuuksia myös jo valmiilla markkinoilla pohjoismaissa ja euroopassa.

32 tykkäystä

Mutta katsokaapas millä nimellä AHS myy saunatuoksua säästöpakkauksissa. On muuten litrahinta kohdallaan tuossa 8 x 10ml pakkauksessa :smiley:

image

E: Löytyyhän näitä näköjään täältä Suomestakin ennestään, ei siis uusia uutisia kuin meikäläiselle :joy:

22 tykkäystä

LAKKO PERUTTU!!!

96 tykkäystä

Tutkin Bauhauksen sivuilta mikä on tarjontatilanne tällä hetkellä. Kaikkia malleja mitä katsoin oli hyvin varastossa ja esim tuota kyseistä 40kpl. Hyvä että saatu tavaraa kauppoihin reilusti varsinkin jos joulun alla ollut jopa kokonaan loppu. Lisähuomiona Jenkeistä AHS taisi eilen mainostaa: “Barrels are back”, viitannee siihen, että myytävää taas on.

20 tykkäystä

Uusi tehdaskapasiteetti käyttöön ja tynnyriä ulos kauppoihin ja näin edespäin :harviaraketti:

Jokohan pian AHS saa varastotilanteen tasapainotettua niin, että uskaltaa alkaa oikeasti mainostamaan jenkeissä. Kyllähän tuo että kaikki menee ilman markkinointia kelpaa, mutta kertoo myös samalla siitä, kuinka paljon enemmän olisi saavutettavissa kun lyödään isoa vaihdetta silmään. Mitä nopeammin markkinaosuutta saadaan vallattua sen tunnetummaksi brändi kasvaa muihin verrattuna ja tällä on merkitystä. Toisaalta markkinointi vain sen takia että voidaan myydä eioota on todella huonoa PR:ää. Sauna markkina kasvaa trendien mukana oli myyjä kuka tahansa. Harvia mielestäni tässä brändäyskilvassa hyvässä asemassa muihin nähden, mutta enemmänkin voisii tehdä kunhan varasto vain antaisi myöden.

24 tykkäystä

Onko EOS:n tuotteiden myyntiluvista Pohjois-Amerikkaan kuulunut mitään?

Mielestäni ensin puhuttiin ajankohdaksi loppuvuosi '21, jota Tapsa tarkensi syyskuun Pörssisijoittajan viikko -tapahtumassa joulukuuksi.

Haarumin hausta en löytänyt mitään viestiä lainattavaksi, vaikka täällä on siitä keskusteltu.

9 tykkäystä

Semmoinen huomio noista varastosaldoista, että Q1 on historiallisesti ollut se kovin kvarttaali. Tämä ei kuitenkaan välttämättä näy “kuumana” kiuaskauppana saldoissa, sillä perinteisesti rautakaupat täydentävät varastojaan ja valmistautuvat kovaan myyntiaikaan, eli alkukesään. Tämä siis näkyy Harvian luvuissa jo Q1 aikana, vaikka itse kiukaat menevät kaupaksi vasta osin Q2 puolella. Usein keväällä näkyy myös kampanjoita ja uutuuksien lanseerauksia, jotka on usein toimitettu jo Q1 aikana.

Tänä vuonna myös pääsiäinen osuu Q2 kvarttaalille, joten teko/toimitusaikaa tavaralle jää enemmän Q1 puolelle.

Tähän kun lisää hurjan kysynnän AHS tuotteissa yhdessä merkittävästi kasvaneen tuotantokapasiteetin kanssa, on vai taivas rajana, kun Q1 graafia piirrellään.

150 tykkäystä

Näin tänään kuvan Harvian kevyttakasta. Tuota takkaa ei kuulemma enää valmisteta. Onko harvia luopunut kokonaan näiden valmistamisesta?

Takkoja ja etenin pieniä kevyttakkoja, lähes kamiinan kokoisia, näyttää sisustuslehdissä olevan monessa asunnossa.

Voisiko Harvian liiketoimintaa laajentaa tähän suuntaan vai onko tämä suljettu pois kannattamattomana tai muuten vaikeana alueena kilpailun takana. Itse näen potentiaalia, että tulisijojen valmistamisen laajentaisi myös tähän segmenttiin.

3 tykkäystä