No niin. Tarkoitus oli kirjoittaa kommentit jo heti aamusta mutta kotona kävi pieni tapaturma. Vaimon isä tuli kyläilemään Etelä-Ruotsista ja yritti lähteä yöllä pimeässä vessaan. Kaatui ja törmäsi terävään esineeseen, osuma silmäluomeen ja keskellä yötä päivystykseen ja silmäleikkausta odottamaan (kyynelkanavan korjaus ja tikit). Tässä ehtii kirjoitella lyhyet kommentit ennen kuin pitää lähteä hakemaan potilasta silmäklinikalta.
Off-topic sikseen ja itse asiaan. Puhelu ei ollut paras mahdollinen kun tuntui siltä että kaverin vastaukset lähes jokaiseen kysymykseen jäivät hyvin lyhyiksi. Mutta kyllä siitä jotain sai irti. Kohokohdat alla:
-
Kaveri oli siis työskennellyt TylöHelossa yli 10 vuotta. Tuotekehityskaveri, sitä ennen jacuzzi ja spa bisneksessä. Tuntee kaikki sauna-alan toimijat hyvin.
-
TylöHelo on globaali peluri. Mutta kertoi pääasiassa eroista Suomen ja Ruotsin markkinassa. Suomessa kuluttajat olettavat kiukaan kestävän selvästi alle 10 vuotta. Ruotsissa paljon pidempään. Tämän takia Ruotsissa käytetään paksumpaa metallia kiukaissa jotta käyttöikä kasvaa. Kuulemma kiukaat myös tyypillisesti kuumentuvat paljon nopeammin Ruotsin markkinoilla. Ruotsissa saavutetaan 70-75 asteen lämpötila 20 minuutissa kun taas Suomessa kestää kauemmin. Näin hänen näkymyksen mukaan.
-
Kertoi että Harvia on ottanut selvästi TylöHelolta markkinaosuuksia Ruotsin markkinoilla. Harvian tuotteita myydään kaikkialla, mukaan lukien K-Rauta, Bauhaus jne kun taas TylöHelo on tehnyt strategisen valinnan keskittyä liikkeisiin jotka ovat saunoihin erikoistuneita. Mainitsi Bastuspecialisten. Lisäksi TylöHelolla paljon omaa porukkaa jotka kulkevat kylpylästä kylpylään esittelemään tuotteita.
-
Kannattavuudesta. Yritin kysellä että miksi Harviasta on tullut markkinajohtaja ja minkä takia Harvia pääsee selvästi toimialan keskivertopeluria parempiin marginaaleihin. Suurin syy on se että Harvialla on paljon erilaisia tuotteita jotka sopivat kaikille asiakkaille. Todella laaja tuotevalikoima. Tämän takia monet varmasti suosittelevat Harviaa kun pystyvät suosittelemaan Harvian tuotteita käytännössä asiakkaalle kuin asiakkaalle. Harvian low end tuotteet ovat hyvin halpoja. Yllättävää että pääsevät näin koviin marginaaleihin. Premium tuotteet eivät tosin ole halpoja, ehkä näissä on paljon korkeammat katteet. TylöHelolla on ollut kannattavuusvaikeuksia mutta toiminta on ollut kannattavaa jo jonkin aikaa. Ovat kuitenkin kaukana Harvian lukemista.
-
Juteltiin myös muista toimialan pelureista. Klafs on enemmän high-end sauna manufacturer. Yleensä kilpailee niitä vastaan professional segmentissä eli isoissa kylpylöissä jne. Ei samalla tavalla peruskuluttajissa kuin vaikka Harvia tai Narvi. Mutta lähes kaikki toimijat ovat kilpailijoita ja tekevät pitkälti samoja tuotteita. Mainitsi myös Huumin. Enemmän keskittynyt premium luokan tuotteisiin. Ei kuitenkaan tuntenut Huumia sen paremmin.
-
Kuinka helppoa alalle olisi tulla uutena pelurina. Ei kuulemma mitään järkeä tulla mukaan uutena pelurina. Kilpailukenttä pitkälti sama kuin viisi vuotta sitten. Kiinalaiset yrittivät ehkä tulla markkinoille mutta ei sieltä ole näkynyt juuri mitään.
-
Viimeaikainen markkinan kasvu ja tulevaisuuden näkymät. Covidilla varmasti ollut vaikutus. Mutta uskoo että markkina tulee kasvamaan selvästi tulevina vuosina. Post Covid upgreidataan kalliimpiin tuotteisiin. Etenkin professional market tulee kasvamaan kovaa. Jos pitäisi heittää joku luku, varmasti vähintään 10% kasvua seuraavat vuodet. Ehkä 15%. Tällä hetkellä suurempi ongelma on korkea kysyntä kuin supply chain ongelmat. Tottakai materiaalin saaminen ei ole helppoa nykyisessä markkinaympäristössä mutta ennemminkin ongelma on suuri kysyntä ja tämän kysyntätarpeen tyydyttäminen. Ei myöskään näe suurena ongelmana sähkön hinnan nousua. Toki jos nousee vielä paljon, voisi vaikuttaa marginaaleihin tai siihen kuinka halukkaita asiakkaat ovat ostamaan sähkökiukaita. Mutta kuluttaja sopeutuu nopeasti uuteen hintatasoon. Jos sähkön hinta nousee esim 10 → 18 ja putoaa 18 → 14, kuluttajat mieltävät tason 14 edulliseksi kun edellinen taso oli 18. Kustannustason nousu siirretään hintoihin mutta tämä tapahtuu varmasti jollakin viiveellä.
-
Kyselin vielä että mihin firmaan itse sijoittaisi toimialalla. Ei valitse TylöHeloa koska siellä töissä. Tykkää paljon Harvian tekemisestä. Vahva orgaaninen kasvu ja paljon yritysostoja, etenkin tuntee EOSin hyvin ja pitää heidän tuotteista. Todella laaja tuotevalikoima. Huum tai Tulikivi voisi myös olla mielenkiintoinen mutta enemmän niche pelureita. Klafs, ei ottaisi tätä.
-
Kysyin myös että miksi ei vaihda työpaikkaa TylöHelolta Harvialle. Kaveri naureskeli. Muuten ehkä mutta ei halua muuttaa Suomeen
-
Lisäsi vielä loppuun että mitä toimialalla tulee tapahtumaan seuraavien vuosien aikana. Varmasti tullaan näkemään lisää lisävarusteita. Ja etenkin hyvin suunniteltuja lisävarusteita. Monet ehkä ostaisivat uuden kiukaan tai upgreidaisi saunaa jotta saisi tyylikkäitä lisähärpäkkeitä. Eli tämä tulee kasvattamaan keskihintaa jatkossa.
-
(Infrasta puhuttiin myös mutta ei mitään ihmeellistä tällä rintamalla. Etenkin Jenkeissä inframarkkina on kuuma.)
Toivottavasti ei tullut montaa kirjoitusvirhettä. Luen tekstin läpi vielä illemmalla ja korjaan tarvittaessa Viikonloppuja!