Harvia-foorumi eli Haarumi - Kansainvälistä kasvua ja hyvinvoinnin megatrendejä

@Arimatti_Alhanko

Missä maassa haastateltava asuu? Jos muu kuin Suomi, niin minkälainen on omin silmin tyypillinen saunakokemus varustelultaan.

  • Mikä on TylöHelon sisältä näkemys “saunabuumiin”?
  • Mikä on TylöHelon sisältä kasvunäkymä älykkäämpien kiukaiden suuntaan? “Bulkkikiuas” on päätuote vielä pitkään?
  • Minkälainen on premium luokan saunakokemus 5 vuoden säteellä?
18 tykkäystä

Harvia Kiina:

35 tykkäystä

Katsoin , että Twitterissä on @harviafinland seuraajia vain 1.525kpl ja Inderes yhteisössä
Harviaa seuraa 13337 sijoittajaa. Jos olet Twitter, ota Harvian tili haltuun, tässä meillä on parannettavaa.

Instagramissa Harviaglobal on n. 16.800 seuraajaa, tämänkin osalta Haarumin väki varmaan voisi parantaa…

Näin saatte Harvia-tietoutta ja voitte antaa Harvia-vinkkejä omille seuraajille…
Tai sitten vinkkaatte omia seuraajia Haarumille, sekin käy ja on eteenpäin…

28 tykkäystä

Kiinnostavaa kuulla TylöHelolla työskentelevän näkemyksiä @Arimatti_Alhanko haastattelussa.
Kiitos jo etukäteen molemmille.

Ennen kuin saadaan ketjuun tietoa haastattelusta, niin ajattelin nostaa muutamia tietoja esille.

Ehkä nämä pienet tiedonmuruset tarjoavat myös näkökulmaa yhtiön tuotekehitykseen.
En tunne TylöHeloa yhtiönä, kaikki tiedot ovat pelkästään julkisista lähteistä poimittuja.
Foorumin haun perusteella näitä lähteitä ei ole aiemmin mainittu Haarumilla.


Kuten Inderesin laajoista raporteista on voitu lukea, TylöHelon kannattavuus on ollut Harviaa alhaisempi.

Inderes: Harvia, Seurannan aloitus 6/2018, s. 20:
“TylöHelon kannattavuus on selvästi Harvian alapuolella ja yhtiön liikevoittomarginaali on pysynyt hieman nollan yläpuolella viimeisen parin vuoden ajan.”

Inderes Harvia, Laaja raportti 11/2020, s. 17:
“TylöHelon kannattavuus on selvästi Harviaa alhaisempi ja yhtiön liikevoitto on viime vuosina ollut nollassa tai hieman negatiivinen.”

1 ) Myös liikevaihto on ollut laskussa

2 ) TylöHelon tuotannon kehitys
Tähän tarjoaa katsauksen Hangötidningen-lehdessä 10. lokakuuta 2019 ilmestynyt juttu TylöHelon 100-vuotisjuhlasta. Jutussa haastateltiin yhtiön johtoa.

https://www.hangotidningen.fi/article/makrotrendit-siivittavat-tylo-helon-kasvua/

  • Uusi konserni, TylöHelo Group on uudistanut tuotantonsa ja muuttanut strategista fokustaan.
  • Yhtiön Suomen tuotanto on keskitetty Hankoon. Aiemmin oli toimintoja myös Riihimäellä ja Oulussa.
  • Hangon tehtaalla valmistus on kappalevalmistusta. Hangon tehdas valmistaa vain tilausta vastaan.
  • Hangon tehtaanjohtajan mukaan kaikille tuotteille luvataan viikon toimitusaika.
  • kolme tuotekokonaisuutta: ammattiasiakasratkaisut, kiinteät seinäkiukaat, premiumkiukaat
  • Hangon tehtaan layout on uudistettu. “Mitään oikein suuria investointeja ei oikeastaan tarvittu. Uuden sijaan muutimme sitä mitä meillä jo oli”

3 ) TylöHelon malliston uusiutuminen viime vuosina vähäistä?

“Hanko-kiukaan suunnittelu lähti alkuunsa noin vuosi sitten. Meillä oli tarvetta saada aikaiseksi uusi tuote. Siitä on pitkä aika, kun ollaan uutta tuotetta tehty. Koitettiin löytää joku uusi ratkaisu joka ei olis ihan tavanomainen. Poikkeaisi vähän muista tuotteista, mitä meillä on. Kuitenkin säilyttäen tätä meidän DNA:ta. Tuote pitää muistuttaa meidän tuoteperhettä.”

4 ) Inderesin laajan raportin mukaan TylöHelon on vahva toimija Pohjois-Amerikassa ja etenkin
höyrypuolella Amerec-tuotemerkin kautta.

  • Amerec höyrykehittimet on valmistettu Woodinvillen tehtaalla Washingtonissa.
  • TylöHelo Incin toimitusjohtaja Keith Raisanen kertoo tällä mainosvideolla lyhyesti yhtiöistä.
    (Julkaistu 20.8.2021 → https://www.youtube.com/watch?v=hs0nbZqaQM8
  • Raisanen mainitsee vain Cokaton tehtaan Minnesotassa, mutta ei Woodinvillen tehtaasta mitään
  • Jakeluverkostosta sanottua: “We have about 1000 dealers”
  • Raisanen mainitsee myös Itä-Suomen yliopiston (UEF) sauna ja sydänterveys-tutkimuksen osaltaneen siivittäneen sauna-alan vahvaan kasvuun “from good growth to strong growth”

5 ) Keith Raisasen ja kahden TylöHelon USA-jakelijan ajatuksia yhtiöstä löytyy täältä (julkaistu 6.4.2021): Saunas: A Closer Look at TyloHelo - SpaRetailer

  • Raisasen mukaan infrapunasaunojen teknologia on ollut painopistealue, johon on viime aikoina on tehty parannuksia.
  • Hänen mukaansa yhtiö jatkaa patentoidun matalan EMR-infrapunasaunateknologian kehittämistä. Kuudes patentti myönnettiin alkuvuonna 2021.
  • Raisasen mukaan jälleenmyyjällä tulee olla fyysinen kivijalkamyymälä, jossa on esittelytila. Lisäksi sitouduttava myymälä- ja verkkokoulutusohjelmaan.

Sivuhuomiona TylöHelon tuotekehityksestä. AM-teknologian käyttöä myös tutkitaan.

  • TylöHelon tilaamassa opinnäytteessä vuodelta 2021 tutkittiin Additive Manufacturing-teknologian käyttöä yhtiön tuotannossa.
    http://hh.diva-portal.org/smash/get/diva2:1589259/FULLTEXT02.pdf
  • Opinnäytteessä tehtiin kustannusanalyysiä TylöHelon koottavan saunahuoneen kiinnitysosalle (“Cornet knot”). Vertailussa oli materiaalia pursottava tulostusmenetelmä (FDM, Fused Deposition Modeling) ja valopolymeerejä käyttävä menetelmä (SLA, Stereolitografia)

Tällaisia sekalaisia tiedonmuruja. Jos yritän tiivistää näitä jotenkin, niin voidaan verrata haastattelusta saatavaan tietoon. :hugs:

  • Hangon tehtaan tuotanto on tilausohjautuvaa tuotantoa (make-to-order). Tehtaan layout on uusittu.
  • Operatiivisen johtajan mukaan uusia tuotteita ei ole viime vuosina julkaistu. Malliston uusiutuminen näyttäisi siten olevan melko hidasta.
  • Pohjois-Amerikassa on noin 1000 jakelijan verkosto. Infrapunasaunat painopistealueena ja yhtiö jatkaa patentoidun infrapunateknologian kehittämistä
55 tykkäystä

Mistä löydätte Euroopan metalli, ja puu hinnat jotka koskevat harviaa?

3 tykkäystä

No niin. Tarkoitus oli kirjoittaa kommentit jo heti aamusta mutta kotona kävi pieni tapaturma. Vaimon isä tuli kyläilemään Etelä-Ruotsista ja yritti lähteä yöllä pimeässä vessaan. Kaatui ja törmäsi terävään esineeseen, osuma silmäluomeen ja keskellä yötä päivystykseen ja silmäleikkausta odottamaan (kyynelkanavan korjaus ja tikit). Tässä ehtii kirjoitella lyhyet kommentit ennen kuin pitää lähteä hakemaan potilasta silmäklinikalta.

Off-topic sikseen ja itse asiaan. Puhelu ei ollut paras mahdollinen kun tuntui siltä että kaverin vastaukset lähes jokaiseen kysymykseen jäivät hyvin lyhyiksi. Mutta kyllä siitä jotain sai irti. Kohokohdat alla:

  • Kaveri oli siis työskennellyt TylöHelossa yli 10 vuotta. Tuotekehityskaveri, sitä ennen jacuzzi ja spa bisneksessä. Tuntee kaikki sauna-alan toimijat hyvin.

  • TylöHelo on globaali peluri. Mutta kertoi pääasiassa eroista Suomen ja Ruotsin markkinassa. Suomessa kuluttajat olettavat kiukaan kestävän selvästi alle 10 vuotta. Ruotsissa paljon pidempään. Tämän takia Ruotsissa käytetään paksumpaa metallia kiukaissa jotta käyttöikä kasvaa. Kuulemma kiukaat myös tyypillisesti kuumentuvat paljon nopeammin Ruotsin markkinoilla. Ruotsissa saavutetaan 70-75 asteen lämpötila 20 minuutissa kun taas Suomessa kestää kauemmin. Näin hänen näkymyksen mukaan.

  • Kertoi että Harvia on ottanut selvästi TylöHelolta markkinaosuuksia Ruotsin markkinoilla. Harvian tuotteita myydään kaikkialla, mukaan lukien K-Rauta, Bauhaus jne kun taas TylöHelo on tehnyt strategisen valinnan keskittyä liikkeisiin jotka ovat saunoihin erikoistuneita. Mainitsi Bastuspecialisten. Lisäksi TylöHelolla paljon omaa porukkaa jotka kulkevat kylpylästä kylpylään esittelemään tuotteita.

  • Kannattavuudesta. Yritin kysellä että miksi Harviasta on tullut markkinajohtaja ja minkä takia Harvia pääsee selvästi toimialan keskivertopeluria parempiin marginaaleihin. Suurin syy on se että Harvialla on paljon erilaisia tuotteita jotka sopivat kaikille asiakkaille. Todella laaja tuotevalikoima. Tämän takia monet varmasti suosittelevat Harviaa kun pystyvät suosittelemaan Harvian tuotteita käytännössä asiakkaalle kuin asiakkaalle. Harvian low end tuotteet ovat hyvin halpoja. Yllättävää että pääsevät näin koviin marginaaleihin. Premium tuotteet eivät tosin ole halpoja, ehkä näissä on paljon korkeammat katteet. TylöHelolla on ollut kannattavuusvaikeuksia mutta toiminta on ollut kannattavaa jo jonkin aikaa. Ovat kuitenkin kaukana Harvian lukemista.

  • Juteltiin myös muista toimialan pelureista. Klafs on enemmän high-end sauna manufacturer. Yleensä kilpailee niitä vastaan professional segmentissä eli isoissa kylpylöissä jne. Ei samalla tavalla peruskuluttajissa kuin vaikka Harvia tai Narvi. Mutta lähes kaikki toimijat ovat kilpailijoita ja tekevät pitkälti samoja tuotteita. Mainitsi myös Huumin. Enemmän keskittynyt premium luokan tuotteisiin. Ei kuitenkaan tuntenut Huumia sen paremmin.

  • Kuinka helppoa alalle olisi tulla uutena pelurina. Ei kuulemma mitään järkeä tulla mukaan uutena pelurina. Kilpailukenttä pitkälti sama kuin viisi vuotta sitten. Kiinalaiset yrittivät ehkä tulla markkinoille mutta ei sieltä ole näkynyt juuri mitään.

  • Viimeaikainen markkinan kasvu ja tulevaisuuden näkymät. Covidilla varmasti ollut vaikutus. Mutta uskoo että markkina tulee kasvamaan selvästi tulevina vuosina. Post Covid upgreidataan kalliimpiin tuotteisiin. Etenkin professional market tulee kasvamaan kovaa. Jos pitäisi heittää joku luku, varmasti vähintään 10% kasvua seuraavat vuodet. Ehkä 15%. Tällä hetkellä suurempi ongelma on korkea kysyntä kuin supply chain ongelmat. Tottakai materiaalin saaminen ei ole helppoa nykyisessä markkinaympäristössä mutta ennemminkin ongelma on suuri kysyntä ja tämän kysyntätarpeen tyydyttäminen. Ei myöskään näe suurena ongelmana sähkön hinnan nousua. Toki jos nousee vielä paljon, voisi vaikuttaa marginaaleihin tai siihen kuinka halukkaita asiakkaat ovat ostamaan sähkökiukaita. Mutta kuluttaja sopeutuu nopeasti uuteen hintatasoon. Jos sähkön hinta nousee esim 10 → 18 ja putoaa 18 → 14, kuluttajat mieltävät tason 14 edulliseksi kun edellinen taso oli 18. Kustannustason nousu siirretään hintoihin mutta tämä tapahtuu varmasti jollakin viiveellä.

  • Kyselin vielä että mihin firmaan itse sijoittaisi toimialalla. Ei valitse TylöHeloa koska siellä töissä. Tykkää paljon Harvian tekemisestä. Vahva orgaaninen kasvu ja paljon yritysostoja, etenkin tuntee EOSin hyvin ja pitää heidän tuotteista. Todella laaja tuotevalikoima. Huum tai Tulikivi voisi myös olla mielenkiintoinen mutta enemmän niche pelureita. Klafs, ei ottaisi tätä.

  • Kysyin myös että miksi ei vaihda työpaikkaa TylöHelolta Harvialle. Kaveri naureskeli. Muuten ehkä mutta ei halua muuttaa Suomeen :slight_smile:

  • Lisäsi vielä loppuun että mitä toimialalla tulee tapahtumaan seuraavien vuosien aikana. Varmasti tullaan näkemään lisää lisävarusteita. Ja etenkin hyvin suunniteltuja lisävarusteita. Monet ehkä ostaisivat uuden kiukaan tai upgreidaisi saunaa jotta saisi tyylikkäitä lisähärpäkkeitä. Eli tämä tulee kasvattamaan keskihintaa jatkossa.

  • (Infrasta puhuttiin myös mutta ei mitään ihmeellistä tällä rintamalla. Etenkin Jenkeissä inframarkkina on kuuma.)

Toivottavasti ei tullut montaa kirjoitusvirhettä. Luen tekstin läpi vielä illemmalla ja korjaan tarvittaessa :smiley: Viikonloppuja!

423 tykkäystä

Kiinnostavaa tietoa Sauna360:n ja Klafsin osalta Arimatin viestissä. :+1:

Löysin hieman lisätietoa saunoista ja Klafsista Stuttgarter Nachrichten -lehdestä 21 helmikuuta.

Vapaasti luettava on vain etusivulla oleva lyhyt juttu: “Die Sauna für das Eigenheim wird immer beliebter”. Käsittääkseni juttu jatkuisi sivulla 7, mutta se näkyy vain tilaajille.

(Yumpun sivustolla pystyy kuitenkin vapaasti lukemaan lehden etusivun. Suora linkki etusivuun)

Muutama poiminta jutusta, :

  • Kasvava kiinnostus saunoja kohtaan näkyy toimitusajoissa.
    “Das steigende Interesse aber bleibt nicht ohne Auswirkungen auf die Lieferfristen.”

  • Klafsin mukaan premium-saunoissa toimitusaika noin 8 kuukautta, perussaunojen toimitusaika 3 kuukautta.
    “Bei hochwertigen Saunen liegen diese bei etwa acht Monaten, einfachere Modelle könnten die Kunden schon innerhalb von drei Monaten bekommen, heißt es etwa bei Klafs”

  • Baden-Württembergin alueen pienemmistä saunarakentajista mainitaan Koerner Sauna (Albstadtissa) ja Franz Sauna (Auenwaldissa), joiden toimitusajat ulottuvat pitkälle syksyyn.

  • Saksan Saunaliiton Roland Pieperin mukaan jotkut yritykset eivät ota tällä hetkellä uusia tilauksia vastaan.
    “Es gibt Unternehmen, die nehmen gar keine neuen Aufträge mehr an”, berichtet Roland Pieper,

  • Stefan Schöllhammer arvelee hintojen nousun varmaankin tulevan jatkumaan loppuvuonna.
    “Die Preise für eine Sauna werden im Laufe des Jahres voraussichtlich wohl noch weiter steigen.”
    “Die Preise werden sich im Laufe des Jahres sicher weiter erhöhen”, meint Stefan Schöllhammer"

  • Vuoden 2021 ennakkotietojen perusteella Klafs on ylittänyt selvästi vuoden 2020 liikevaihdon, joka oli 114 miljoonaa euroa. Klafsin toimitusjohtaja Gernot Mang toteaa, että yhtiö odottaa myynnin kasvavan edelleen vuonna 2022.
    ("Der Hersteller Klafs dürfte nach ersten Angaben 2021 die 114 Millionen Euro von 2020 deutlich übertroffen haben. „Auch für 2022 rechnen wir mit einer weiteren Umsatzsteigerung“, sagt Geschäftsführer Gernot Mang.)

70 tykkäystä

Seikkailin AHS:n sivuilla ja silmiini pisti pari huomiota, jota kannattaa pitää silmällä, muttei vetää (vielä) liikaa johtopäätöksiä.

Alalla kysyntä on ollut todella kovaa ja tuotteita on puskettu hihnalta niin paljon kuin mahdollista. Kuluttajakäyttäytymisessä voi tapahtua nopeitakin muutoksia, ja tästä alla pieni jyvänen. Pitää seurata lähiaikoina “laajentuuko” tämä muihin malleihin.

Infrapunasaunoissa on näemmä lanseerattu uusia malleja lähiaikoina. Nämä ovat paremman näköisiä kuin edelliset (IMO), mutta eivät vielä pärjää designissa Sunlighten Saunas -infrapunasaunoille.

AHS:n yleisessä design -ilmeessä on mielestäni vielä paljonkin tehtävää. “Riisutummat” mallit tehdään toki todennäköisesti paremmilla marginaaleilla.

Edit: Twitteristä random otanta jenkkien harkinnanvaraisen kuluttamisen sentimentistä:

33 tykkäystä

Onko kukaan kuullut miten tuo Japanin Bergman edustus ja oliko 50 show roomin projekti edennyt?

Linkkinä Bergmanin koti sivut

7 tykkäystä

Uunituoreessa vuosikertomuksessa oli tämän verran ja saman suuntaisesti Tapsa jutteli myös edellisessä osari-tilaisuudessa.

29 tykkäystä

Kiitos vastauksestasi, mutta ei mitään konkreettista uutta, toivottavasti alkaa näkymään tulevaisuudessa positiivisesti numeroissa, pelkkä höpinä ei lämmitä edes kiukaan pesässä, mukana ollaan isolla €, joten nöyränä odotelaan tulevaa…

5 tykkäystä

Tässä tällainen ilmoitus/tiedote :slight_smile:

Harvia Oyj on vastaanottanut 23.3.2022 seuraavan arvopaperimarkkinalain (“AML”) 9 luvun 5 pykälän mukaisen ilmoituksen, jonka mukaan Kempen Capital Management N.V.:n (Amsterdam, Alankomaat) osuus Harvia Oyj:n osakkeista ja äänistä on 22.3.2022 ylittänyt viisi (5) prosenttia. Ilmoituksen mukaan ilmoituksen perusteena on osakkeiden tai äänioikeuksien hankinta.

40 tykkäystä

Kellään enempää tietoa tästä Kempenistä?

Alla on Kauppalehden pieni uutinen, joka ei ole maksumuurin takana. Siitä saa vähän lisäinfoa asiaan. :slight_smile: :+1:

" Omistajatietopalvelu Holdingsin mukaan Kempenillä on Pohjoismaissa pörssiomistuksia yli 620 miljoonan euron arvosta."

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/hollantilainen-varainhoitaja-iski-harviaan/9ed700c3-32af-4947-971b-f25e6e3ab5e9

24 tykkäystä

Sieltä tutustumaan:
About Kempen Capital Management | Kempen
Asset Management | Kempen

Kempen is a unique, specialist asset management company – a star player in its niche markets. Our strategy is simple: we focus on delivering stellar investment returns for our clients.
Our sharp investment vision has led us to a select group of strategies that place us among the top of our international league in small caps and real estate, but also high-yield stocks, fixed income and funds of hedge funds.
Our fiduciary management team of experts – one of the largest in the Netherlands – acts as the alternative investment arm for pension funds and insurance companies from around the world.
We serve institutional investors such as pension funds and insurance companies from our offices in
Amsterdam and London.
And our investment funds have been rewarded for their star performances by such prestigious rating organizations as Morningstar and Lipper.
Our clients’ goals are our goals, which is why Kempen and our employees invest in our funds right along with you.

Emoyhtiö on Van Lanschot Kempen NV joka myös listattuna ainakin Amsterdamiin.

Saattaapi olla että Harviaa ostettu heidän European Small Cap rahastoon: European Small-caps | Kempen
Siihen saa vahvistuksen kun seuraavan kerran julkaistaan/päivitetään rahaston sisältö.

15 tykkäystä

Ihan mielenkiintoista. Eivät kummiskaan olleet helmikuussa vielä top10 omistajien joukossa, joten ovat ostelleet aika reilulla kädellä maaliskuussa.

kuva

33 tykkäystä

Pari pientä poimintaa uutisvirrasta Almost Heaven Saunas yhtiöön liittyen.

AHS:n George Chesebro on ollut West Virginia Daily Newsin lyhyessä haastattelussa.
Nopeasti luettava juttu, joka on julkaistu 23.3.2022.

Muutamia nostoja jutusta:

Työntekijöitä tällä hetkellä hieman yli 60. Kahdessa vuorossa, melkein kaikki kokopäiväisiä.

“Today, we’re employing slightly over 60 people here. We have been able to add on a fair amount of people to help us do the expansion. At the beginning of February, we added a second shift. Pretty much, it’s all full-time positions.”

Lisää työvoimaa ehkä joudutaan palkkaamaan. Chesebron mukaan yhtiö haluaa jatkaa kasvua.

“We, as a company, are pretty aggressive about how we want to continue to grow. In the near future, our plans are such that we’re going to have to hire additional people.”

Yhdysvaltojen jakelu on laajentunut merkittävästi Harvian yrityskaupan jälkeen

“We’ve been shipping out, you know, much larger orders of 15, 20, 30 heaters at a time to customers of Harvia here in the U.S. We ship to pretty much the entire United States, as well as globally. Since Harvia’s acquisition, I think that we’ve really diversified where we sell within the United States. It used to be very heavy on the west coast, but we’ve been able to really spread out that distribution with the United States.”

Kuljetusyrityksistä saatu hyviä liikekumppaneita

“We have really good partnerships with some trucking companies that come in every evening. Around three in the afternoon, trucks are starting to roll in, and then we’ll get those shipped out on a daily basis.”


Jatkoksi pieni sivuhuomio.
Allas- ja spa-alan ammattilaisten jäsenjärjestö Carecraft järjesti helmi-maaliskuun vaihteessa vuosikokouksensa Telluridessa, Coloradossa.

Tapahtumassa mukana olivat myös ensimmäistä kertaa Almost Heaven Saunas ja Rick Mouw.
Hyvää verkostoitumista tällaiset tapahtumat. :+1:

Tässä lyhyessä videopätkässä Rick Mouw’n terveiset tapahtumasta.

58 tykkäystä

Ei ollut ainakaan 28.2 ilmoitetussa allokaatiossa heidän small cap rahastoissa yhtään Harviaa.
Edit: Eikä löydy kyllä muistakaan heidän rahastoista.

Kiitos linkeistä, mielenkiintoista luettavaa!

Pientä tukkimiehen kirjanpitoa:

Jos valmistavat keskimäärin 40 saunaa päivässä, vuodessa 261 valmistuspäivää ja keskimyyntihinta kiukaan kanssa $4000, niin liikevaihtoa kertyisi 42MUSD/vuosi. Vuonna 2021 USA:n liikevaihto oli 29M€. Pitää kuluttajakäyttäytyminen muuttua tyystin, mikäli tuon artikkelin valossa tälle vuodelle ei olisi kasvua tiedossa.

“Now that we’ve done a lot of process improvements, added a lot of equipment, moved into this much larger facility, today we’re producing somewhere between 35 and 45 saunas a day.”

Saunoja on tehty kahdessa vuorossa helmikuun alusta lähtien: “At the beginning of February, we added a second shift. Pretty much, it’s all full-time positions.”

64 tykkäystä

Tuosta AHS:n tuotannosta vielä yksi nosto.

Tätä Lewisburgin tehtaan tuotantopäällikkö Jonathan Aldermanin lyhyttä haastattelua ei näköjään ketjusta löydy. Alderman kommentoi helmikuun alussa näin.

"As of now, the factory employs upwards of 50 people, and has recently added another shift and nearly 20 new employees to accommodate the seemingly voracious demand coming from the global sauna market. According to Alderman, “We can just barely fill the order for Costco; across the country, you think about it, it’s not hard at all for them to sell 50 in a day.”

  • Siis Aldermanin mukaan lähes 20 uutta työntekijää palkattu lisää. Täsmää helmikuun alussa @Pullojorma 'n viestissä mainittuun työpaikkailmoitukseen, jossa haettiin 15 työntekijää.

Eilisesssä haastattelussa Chesebro puhui hieman yli 60 työntekijästä. “Today, we’re employing slightly over 60 people here.” Eli työntekijämäärä on kasvanut helmikuusta hieman lisää.

Tuo Aldermanin mainitsema viittaus Costcon tilaukseen herättää kysymyksiä. Voi tietysti olla toimittajan väärinkäsitystä.

Jostain syystä tehtaan tuotantopäällikkö ei puhu mitään Home Depotin tai Wayfairin myynnnistä. Lisäksi jutun alussa mainitaan, että AHS “toimittaa suurimman osan varastosta ​Costcolle”.

“Almost Heaven, which has operated exclusively out of their Renick shop until now, produces stand alone saunas for direct sale, but also ships a majority of its inventory to Costco to be sold in pre-made fashion in stores nationwide.”

Joka tapauksessa Home Depot, Costco ja Wayfair ovat kaikki olleet “out of stock”, kuten ketjussa aiemmin on todettu. AHS omasta verkkokaupasta ei tuotantopäällikkö mainitse mitään.

Aiempien viestien perusteella voisi ajatella, että AHS:n oma verkkokauppa olisi etusijalla. Mutta voi olla nopeasti tehty lyhyt haastattelu, jossa on tullut väärinkäsityksiä.

35 tykkäystä