Harvia-foorumi eli Haarumi - Kansainvälistä kasvua ja hyvinvoinnin megatrendejä

Loppusyksystä taas suuri sauna- ja kylpylämessu Stuttgartissa. ( 25.-28.10.2022)
www.messe-stuttgart.de/interbad/en noin 450 näytteilleasettelijaa 64 eri maasta(?)

sekä Tampereella 7.6.2022 World Sauna Forum

Jonka jälkeisenä päivänä Post tour by Harvia Tampereella, johon kylläkin vain kutsuvieraita (mediaa ja retailereita). Mutta he todennäköisesti ottavat osaa edellisen päivän tapahtumiinkin, joten mielenkiintoisia keskusteluvieraita varmasti löytyy.

Onko jollain muuten tietoa saako jostain arkistosta tuota saksan saunayhdistyksen yhdistyslehteä (Sauna Focus, Sauna-Fokus – Sauna Bund e.V.) ilman yhdistysjäsenyyttä luettua? Tuota 2021 vuoteen asti julkaistua SAUNA & BÄDERPRAXIS (Sauna & Bäderpraxis – Sauna Matti) näyttäisi saavan myös enää viimeisen numeron?

7 tykkäystä

Tämän Harvia osakkeen kanssa on kyllä tällaisen aloittelevan sijoittajan ollut kyllä hankala elää. Viime syksyn huipuista osakkeen arvo on laskenut lähes 50 % ja mikä ihmeellistä tavoitehinta pudonnut melkein samaa luokkaa. Vaikea ymmärtää mikä tässä firmassa on niin oleellisesti muuttunut. Itse en ole nähnyt yhtiön suorituksessa niin suurta muutosta. Ymmärrän tietysti, että vaikealla ajallakin on oma merkityksensä. Harviaa pidemmän aikaa seuranneet ja analyytikot varmaan osaavat selittää aloittelijalle mistä tässä on kysymys.

7 tykkäystä

Tiivistit asian oikeastaan jo itse tässä. Sen lisäksi markkinoilla on tapana romahtaa nopeasti ja toipua hieman hitaammin. On vain luonnollista että “kasvuyhtiön” kurssi kyykkää aggressiivisestikin nykyisen kaltaisessa tilanteessa.

Jos tässä ei nyt 3. maailmansotaa pian synny niin kyllä maailmaan saunoja ja spa-osastoja mahtuu jatkossakin. Silloin Harvian kyydissä on hyvä olla.

6 tykkäystä

Ei kai mikään itse Harviassa ole hirveän olennaisesti muuttunut. Muutoksia on ehkä tapahtunut enemmän sijoittajien ajatuksissa ja odotuksissa plus markkinasentimentti on muuttunut. Nämä selittävät paljon kurssimuutosta.

Itse en ole huolissani, Harvia on hyvässä iskussa, tekee hyvää tulosta ja maksaa kasvavaa osinkoa. Pörssimme parhaimmistoa tämä on edelleen. Itsellä Harvia oli ennen kurssilaskua salkkuni suurin omistus, nytkin sen paino on 37%, että on aika iso osuus minulla.

Olen siis varsin tyytyväinen Harviaan.

29 tykkäystä

Jos keskeyttäminen Venäjällä tarkoittaa että EOS premium vaihtaa kanavansa länsimaisista tutkan alle olen pettynyt. Ei kai suomalainen firma näin toimisi?

4 tykkäystä

Kyllähän minäkin olen tyytyväinen itse yritykseen. Ihmettelen vain esimerkiksi sitä, että Inderesin analyytikkojen asettama tavoitehinta on tullut 30 % alaspäin puolessa vuodessa. En näe itse yrityksen suorituksessa näin suurta pudotusta. Voisikohan joku Harviaa seuraava analyytikko vähän avata tätä jotenkin kokonaisvaltaisesti?

Voihan se tavoitehinta tulla alas täysin yrityksestä itsestään riippumattomista syistä. Esimerkiksi talouskasvunäkymät, inflaatio- ja/tai korkonäkymän aiheuttama muutos markkinan yleisesti hyväksymiin kertoimiin, (maa)riskipreemion kasvu jne. Nämä täytyy myös analyytikkojen ottaa huomioon.

23 tykkäystä

Harvian Venäjän bisneksen loppumisessa harmillisin asia on se, että viimeisen puolen vuoden aikana juuri Harvian Venäjän markkina on ollut kovimmassa kasvussa prosenteissa mitaten.

6 tykkäystä

@An147 hyvin tiivisti tässä, lisäisin vielä sen, että analyytikko tekee ennustuksia yhtiön kasvusta ja jos näihin ennusteisiin tulee muutoksia se myös näkyy tavoitehinnassa. Harviahan ei anna lyhyen aikavälin ohjeistusta, ainoastaan pitkän aikavälin, jolloin analyytikko joutuu vähän enemmän “arvailemaan” asioita.

Lisäksi arvonmääritysmallit ovat yllättävän herkkiä monille muutoksille parametreissa, että suht pienetkin muutokset parametreissa voivat aiheuttaa ison muutoksen tavoitehinnassa, jos ne kaikki työntävät samaan suuntaan. Tavoitehinnan sijaan olisi järkevämpää antaakin hintahaarukka, jossa samalla näkyisi epävarmuus.

Itse en juuri välitä tavoitehinnoista mutta noin muuten luen kyllä mieluusti analyyseja, etenkin kirjalliset osuudet ovat mielenkiintoisia ja kertovat paljon yhtiöstä. Harvian kohdalla Inderesin analyysien taso on ollut korkea, analyyseja on ollut kiva lukea. Mutta toki kaikkein tärkein tieto on kuitenkin se yhtiön itsensä antama tieto.

13 tykkäystä

Harvian Venäjän bisneksen loppumisessa harmillisin asia on se, että viimeisen puolen vuoden aikana juuri Harvian Venäjän markkina on ollut kovimmassa kasvussa prosenteissa mitaten.

En ymmärrä tätä, voisitko avata kommenttiasi tarkemmin?

image
image

24 tykkäystä

Näyttäisi kasvaneen ainakin vikalla kvartaalilla nopeiten edeltävään kvartaaliin verrattuna

3 tykkäystä

Kutsu yhtiökokoukseen:

Osinko 0,60€ kahdessa erässä ja omien ostoille lupaa :+1:

79 tykkäystä

Viime vuonna oli sama maininta: “Yhtiökokous valtuutti hallituksen päättämään enintään 934 711 yhtiön oman osakkeen hankkimisesta yhdessä tai useammassa erässä. Hankittavien osakkeiden enimmäismäärä vastaa noin 5 % yhtiön kaikista osakkeista yhtiökokouksen tilanteen mukaan. Omia osakkeita voidaan valtuutuksen nojalla hankkia vain vapaalla omalla pääomalla.”
Ja viime vuonna niitä ei ostettu kuin kannustinjärjestelmään. Saa nähdä käyttäisikö Harvia tänä vuonna kassaansa omien ostoihin, fiksuahan se olisi jos he kokisivat yrityksen olevan aliarvostettu, eikä markkinoilta löytyisi muuta ostettavaa. Mutta aika näyttää…

27 tykkäystä

On kyllä paljon ostettavamman näköiset uudet pullot!
Eikös Harvian suanatuoksujen markkinanäkymättömyydestä ollut joskus haarumissa puhetta? Näitä nyt vaan leipomaan jokaisen oston yhteyteen jenkkilässä ja helposti uudelleen tilattavaksi, niin ei mene oheismyynti emeriolle.

42 tykkäystä

Tervehdys,

Mulla on huomenna tunnin puhelu kaverin kanssa joka on ollut TylöHelolla tuotekehityksessä yli 10 vuotta. Tuntee kuulemma hyvin myös Harvian ja Klafsin.

Kysymyksiä otetaan vastaan :handshake: :slight_smile: Kiitos.

103 tykkäystä

Loistavaa!

  • Pakollinen ja itsestäänselvä kysymys hänen mielestään saunamarkkinoiden kysyntätilanteesta eri markkina-alueilla?
  • Harvian vahvuudet ja heikkoudet kilpailijan näkökulmasta? Miksi muut eivät pysty Harvian kannattavuustasoille?
  • Klafs päätyi pääomasijoittajien ostokohteeksi tässä joku aika sitten. Miten Klafs on tuon jälkeen kehittynyt ja minkälainen strategia firmalla on hänen mielestä?
  • Saunamarkkinoille on tullut viime aikoina jonkin verran uusia pelureita, esim. HUUM:lla vaikuttaa olevan hyvä meno myös jenkkimarkkinoilla. Onko hänellä näkemystä mitå firmaa kannattaisi pitää erityisesti silmällä?
56 tykkäystä

Hienoa @Arimatti_Alhanko !

  1. Kiukaiden kustannusrakenne. Eli mitä raaka-aineita tarvitaan (a) puukiukaisiin ja (b) sähkökiukaisiin, mitkä niiden suhteelliset osuudet ovat kokonaiskustannuksista (noin keskimäärin) ja onko niitä mahdollista korvata muilla materiaaleilla, jos hinnat karkaavat ns. käsistä? Jos tätä on jo käsitelty joko ketjussa tai laajoissa raporteissa, niin pahoittelut toistosta.

  2. Mitä uusia innovaatioita kiukaisiin nähdään tulevan seuraavan 5 vuoden aikajänteellä? Onko muilla esim. vastaavia etäkäynnistimiä kuin mitä Harvia on tuonut markkinoille, ja onko esim. sähkökiukaista mahdollista tehdä energiatehokkaampia, mikäli sähkön hinta jatkaa nousuaan?

  3. TylöHeloja pidetään yleisesti hyvälaatuisina kiukaina. Miten haastateltava näkee, että tämä mielikuva on saavutettu, eli mihin asioihin erityisesti heillä on panostettu, versus Harvia?

22 tykkäystä

@Arimatti_Alhanko

Missä maassa haastateltava asuu? Jos muu kuin Suomi, niin minkälainen on omin silmin tyypillinen saunakokemus varustelultaan.

  • Mikä on TylöHelon sisältä näkemys “saunabuumiin”?
  • Mikä on TylöHelon sisältä kasvunäkymä älykkäämpien kiukaiden suuntaan? “Bulkkikiuas” on päätuote vielä pitkään?
  • Minkälainen on premium luokan saunakokemus 5 vuoden säteellä?
18 tykkäystä

Harvia Kiina:

35 tykkäystä

Katsoin , että Twitterissä on @harviafinland seuraajia vain 1.525kpl ja Inderes yhteisössä
Harviaa seuraa 13337 sijoittajaa. Jos olet Twitter, ota Harvian tili haltuun, tässä meillä on parannettavaa.

Instagramissa Harviaglobal on n. 16.800 seuraajaa, tämänkin osalta Haarumin väki varmaan voisi parantaa…

Näin saatte Harvia-tietoutta ja voitte antaa Harvia-vinkkejä omille seuraajille…
Tai sitten vinkkaatte omia seuraajia Haarumille, sekin käy ja on eteenpäin…

28 tykkäystä