Harvia-foorumi eli Haarumi - Kansainvälistä kasvua ja hyvinvoinnin megatrendejä

Tärkeintähän tässä on että lähdetaan haastamaan kilpailijaa ja puolustetaan asemaa premiumluokassa. Tuon aseman puolustus on nyt ensiarvoisen tärkeää kun laajeneminen Amerikassa tapahtuu pitkälti ylemmän keskiluokan keskuudessa. Varsinkin kun kilpailija on selkeästi saanut vähän löylykauhaa oven väliin noilla markkinoilla. Ja mitä sitten vaikka onkin ilmiselvää mistä vaikutteet suunnittelussa on kopioitu. Kunhan patentteja ei rikota niin kaikki on kovassa bisneksessä sallittua.

Ulkonäkö tietenkin katsojan silmässä kiinni ja sitä varmasti hienosäädetään vielä jatkossa uusien mallein myötä. Itsekkään en tuosta mustasta etupellistä niin välitä, ainakaan näiden kuvien perusteella. Harmi ettei mistään vielä löydy kunnon kuvaa yläviistosta otettuna, saisi vähän paremman kuvan miltä kiuas oikeasti näyttää lauteilta katseltuna.

Jonkun mielestä HUUM:in kiuas oli paremman näköinen. Tuo tänne aiemmin postattu kuva onkin poikkeuksellisen hyvä mainoskuva. Huomioitavaa että siinä on myös paremman näköiset kivet sisällä jolla on merkittävä vaikutus tämäntyyppisessä kiukaassa. HUUM:in kiuas on myös ihan eri mallia, lattialla seisova, ei siis seinäkiinnitteinen kuten Harvian nyt julkaisema.

Osa estetiikasta häviää kun otetaan toinen kuva ja vastaava HUUM:in kiuas tarkasteluun:

Mielenkiintoista tulee olemaan näiden hinnoittelu. Lähteekö Harvia haastamaan HUUM:ia premium hinnoilla (aluksi varmasti kyllä) vai tuleeko hinnaksi jotain mikä paremmin vastaa valmistuskuluja (oletan että nämä halvempia valmistaa vähäisempien materiaalikulujen takia). Harvialla kuitenkin skaalaetu HUUM:iin verrattuna ja jos vastaavaa tuotetta pystytään myymään huomattavasti halvemmalla, niin aika selvää kumman kiuas lopulta päätyy loppukäyttäjälle asti.

Lisäksi itse näkisin näissä Harvian Spirit-Kiukaissa potentiaalia päätyä ihan kerrostalosaunoihin joita Suomikin on pullollaan. Pieniin saunoihin on kuitenkin loppupeleissä aika rajallinen valikoima mitään erikoisempaa tuotetta tarjolla. Isoa pilarikiuasta ei saa järkevästi mahtumaan pieneen tilaan. Tällainen vähän vastaavantyylinen kompaktikokoisempi seinäasenteinen kiuas sen sijaan voisi niihinkin tiloihin sattua. Korkea hinnoittelu tosin toimii tässäkin hyvänä jarruna kun kerrostalosaunoissa useasti kustannuksilla on iso painoarvo, oli sitten kiukaan valintaa tekemässä rakennuttaja, asuntosijoittaja tai se yksinhuoltajaäiti. Tästä syystä Harvia onkin tälläkin hetkellä aliedustettuna kerrostalokohteissa.

Kaikenkaikkiaan hyvä lisä Harvian arsenaaliin.

28 tykkäystä

Toivottavasti ei lähdetä kustannusperusteisesti hinnoittelemaan premium-segmentin tuotteita (ainakin sellaiseksi olen nämä mieltänyt). Harvialta kyllä löytyy muita isomman volyymin malleja, joita voidaan hinnoitella cost-plus -tyyliin. Nyt olis paikka repiä lihavia marginaaleja, sillä näiden valmistus ei luulisi olevan kovin kallista. Tietty sitä voisi lyödä pikkasen halvemman lapun kuin HUUM:n vastaavalle ja hakea markkinaosuutta.

5 tykkäystä

Menee vähän kauas Harviasta sijoituskohteena, mutta Hoomin mallista on täällä esitetty kuvia nimenomaan seinäkiinnitteisestä drop mallista, joka valitettavasti omaan silmään vie harvian uutta mallia muotoilultaan 100-0. Tuo drop on saanut muotoilupalkintojakin aikanaan.

Hoomilla on erikseen tuo hive malli, joka on lattia-asennettava. Saa korjata, jos olen väärässä.

6 tykkäystä

Tämä kuva yläviistosta löytyi Harvian sivuilta.

2 tykkäystä

aikoinaanhan oli Ikikiuas-Harvia -oikeustapaus, Harvia voitti sen

toivottavasti Huumin kanssa ei tule samaa, aika paljon Huumin näköistä, ja jotenkin tämä vaippamalli ei oikein ehkä ole silmää hivelevä

13 tykkäystä

@Saapasjalkakissa ja muut, onko tullut seurattua varastotasoja?

Isoimmissa verkkokaupoissa (Suomessa) näyttää olevan tavaraa pullollaan.

Viime osarissa mainittiin että ennakkomyynnissä onnistuttiin hyvin. Tämä voi tarkoittaa sitä, että ainakin Suomessa voi olla Q2 osalta tarjolla madonlukuja vs 2Q2021.

Kun seuraa viestejä ja raportteja maailmalta, niin tavara näyttää liikkuvan perin huonosti. Pyörät, grillit, pihavarusteet, yms. Olisi outoa jos kiukaat ja muut saunatarvikkeet olisivat tästä poikkeus. Tätä toki markkinakin on nyt edelliset 6kk hinnoitellut…

25 tykkäystä

Samaa olen seurannut ja kovin huolissani Q2 raportista. Tätä ennakoin osin jo Q1 tulokseen, mutta silloin oli ilmeisesti myyty kaupat täyteen tavaraa. Mikään tuote ei ole ollut loppu ja saldot ovat olleet ihan hurjissa määrissä koko ajan. Tavara ei vaan liiku.

Nyt sitten tämä kostautuu Q2 aikana ja varsinkin, kun vertailukausi on todella vahva.

Veikkaan, että saunat ovat edelleen liikkuneet, mikä pelastaa kokonaisuutta liikevaihdon osalta, koska ovat hinnaltaan kalliita. Tämä näkyy taas negatiivisesti kannattavuudessa ja eihän nämä viimeiset uutiset lomista ja lomautuksista hyville näytä. Viime vuonna tähän aikaan tehdas pyöri aivan täydellä kapasiteetilla ja kaikki vuorot olivat käytössä.

Huomattavaa on, että vähennys on tehty siis Muuramen tehtaalle, mihin vielä maaliskuussa sanottiin siirrettävän osin Venäjällä ollutta alihankintaa, joka työllistää lisää henkilökuntaa. Täytyy myös muistaa, että tehtaalla on todennäköisesti viime kesän jälkeen ollut paljon määräaikaisia ja mahdollisesti vuokrafirman työntekijöitä. Nämä lienee luonnollisesti lähtenyt ennen irtisanomisia ja lomautuksia.

Suuret investoinnit ja tehdas käy matalammalla kapasiteetilla.

Lyhyt aikaväli ei hyvälle näytä ja todennäköisesti Inderesin ennusteesta jäädään. En ihmettele, vaikka lukuja kerroittaisiin myös nyt etukäteen, jos ne paljon ovat perässä.

Toki firma on niin globaali nykyisin, että vaikkapa jenkit saattavat pelastaa sen, mitä todennäköisimmin pohjoismaissa ja erityisesti Saksassa jäädään jälkeen.

Pitkän aikavälin tarinaan ei suurta muutosta.

151 tykkäystä

Globaali firma kyllä. Suurennuslasilla edelliseen: henkilökohtaisesti kiinnostaa erityisesti Japanin markkina. Oma täysin asiantuntematon odotus on, että Bergman-diili, avattavat showroomit ja iso markkina antavat Harvalle siellä pitkää ja loivaa kasvukaistaa. Omistan Harviaa, mutten edes muista, mikä on Japanin osuus myynnistä tällä hetkellä?

Edit: typo

3 tykkäystä

Harvian nousukiito on kokenut suunnanmuutoksen ja omaa positiota horjuttavaa spekulaatiota on paljon. Jos nyt kuitenkin miettii saunamarkkinan haasteita kokonaisuudessaan. Joku sanoo, että kiukaille ei ole tällä hetkellä kysyntää, mutta saunat menee kaupaksi. Toinen jännittää Suomen alueellista myyntiä, johon voidaan todeta, että onneksi Harvia toimii hyvin globaalisti. Korot nousevat, mutta jossain vaiheessa ehkä jopa harmiteltiin Harvian pientä velkataakkaa suhteessa firman kokoluokkaan.

Jos tuo kaikki tuntuu Harviassa, sauna ja spa markkinan johtajassa, kuvitelkaa kuinka edellä mainitut kurittavat kilpailijoita. Harvialla on erinomainen kyky puolustautua haastavassa markkinatilanteessa. Moni kilpailija ei taatusti voi todeta samaa. Rohkeimmat voisivat jopa miettiä tilannetta niin, että paljon puhutut yritysostot ovat taas jatkossa mahdollisia, kun karanneet hinnat palaavat maan pinnalle.

Vaikka kokonaisuutta ei voi taatusti positiiviseksi kääntää, on Harvialla mahdollisuus seilata myrskyn läpi ja palata kasvavalle markkinalle entistä vahvempana yhtiönä.

63 tykkäystä

Keskelle kaupunkia nousseista saunaravintoloista tuli hitti – 6 upeaa saunamaailmaa ympäri Suomen, tuorein tulokas avattiin tänä kesänä https://www.is.fi/matkat/art-2000008924783.html

Kotimaista saunamaailmakultturia IS jutussa.

9 tykkäystä

Japanin markkina ei ole vielä lainkaan merkittävä Harvian kannalta. 2021 liikevaihdossa koko aasia pl. Venäjä oli 7M/170M.

Jos ollaan jääty merkittävästi tavoitteista tms, eikös tässä pitäisi odotella tulosvaroitusta? Vai oliko niin ettei sitä tule koska Harvia ei julkaise lyhyen aikavälin ohjeistusta.

E: On toki tärkeä markkina tulevaisuudessa ehkä. Ei vielä vaikuta tulokseen varmaankaan, sitä meinasin.

12 tykkäystä

Itsekin tein esim Brysselin reissulla samoja havaintoja, että siellä päässä myös varastot oli ostettu täyteen jo ennen Q2:ta. Suomen liikkeiden varastotasot sekä Muuramen tehtaan loimailut viittaa tosiaan siihen, että Q2:lla liikkeisiin on toimitettu vähemmän kiukaita…

Asettelin kuitenkin sen verran Harvia-laseja päähän, että päätin pohtia asiaa kilpailutilanteen kannalta.

Kun katsoo myydyimpien mallien listoja, Harvian kiukaat patsatstelevat kärkipaikoilla. Siitä huolimatta niitä löytyy paljon varastosta. Mielenkiintoista on taas se, että myöhemmillä sijoilla olevia, mutta silti suosittuja kilpailijoiden malleja taas on vähemmän tarjolla. Mitähän johtopäätöksiä tästä voisi tehdä?

  1. Kiukaita menee ihan hyvin kaupaksi ja Harvia on pystynyt niitä toimittamaan. (Tosin se on ilmeisesti tapahtunut jo Q1:n aikana)

  2. Kustannuspaineet osuu kovemmin pienempikatteisiin kilpailijoihin. He joutuvat nostamaan jo valmiiksi korkeita hintoja, joka rokottaa myyntiä. Harvian myydyimmät kiuasmallithan ovat pääsääntöisesti huomattavasti kilpailijoita edullisempia.

Kuten nyt pariin otteseen on tullut todettua, lyhyen ajan tuloksen teon kannalta tilanne ei näytä hyvältä. Mutta kilpailutilanteen kannalta, tilanne saattaa näyttää ehkä jopa erittäin hyvältä. Vaikeina aikoina parhaat ovat entistä parempia.

70 tykkäystä

Ennustettu p/e 2024 on 11,4x. Pitäis olla tuolloin vielä nettokassaakin, jota p/e ei huomioi eduksi.

Kuinka paljon tuloksen pitää olla inderesin ennusteita huonompi, jotta tällä arvostuksella sijoituksesta saa huonon…?

9 tykkäystä

Joo, luulisi ettei enää tällä hinnalla sijoituksesta huonoa kyllä saa, ainoa tietysti mikä itsellä pisti silmään kun katsoin Indereksen lukuja vuosille 2023 ja 2024 niin oli ne liikevaihtoennusteet,olikohan ne jotain 220-240 miljoonaa ja tälle vuodelle taas 200m.

Itsellä on hieman semmoinen pelko vaan persuuksissa että nämä luvut saattavat olla kyllä yläkanttiin ladattu, koska maailmantilannehan on ihan perseestä tällä hetkellä ja hyvinkin saattaa mennä vielä huonommaksi seuraavien vuosien aikana. Sillä on meinaan aika hemmetin iso vaikutus ihmisten kulutuskäyttäytymiseen että miten maailmassa asiat ovat milläkin hetkellä.

Mutta joo, vaikka nyt Harvialla menisikin tässä jokunen vuosi heikomminkin niin en kyllä usko että tästä huonoa sijoitusta kyllä tulee millään, ainakaan jos vähänkään malttaa mielensä eikä ala hötkyilemään.

29 tykkäystä

Jos kiukaiden myyntivolyymi laskee esim -20% mutta hintoja on nostettu +30% niin liikevaihto kasvaa ja suunta on oikea. Tai esim myyntivolyymi laskee -30% mutta hintoja nostetaan +40%.

Toisin sanoen on täysin ok että kiukaita myydään paljon vähemmän jos löytyy hinnoitteluvoimaa.

4 tykkäystä

Ei ole ihan noin yksinkertaista, antamissasi esimerkeissä kulupuoli jää pimentoon.

Jos esimerkinomaisesti nostat hintoja 40% ja katat sillä pelkästään nousseet kulut, suhteellinen kannattavuutesi heikkenee.

8 tykkäystä

Kommenttini koski ainoastaan edellistä viestiä jossa puhuttiin vain liikevaihdosta, ei kannattavuudesta.

2 tykkäystä

Tässä on kyllä pieni ajatusvirhe prosenttilaskuissa.

1000 kiuasta hintaan 1, on LV 1000.
-30% on 700 kiuasta hintaan 1, LV on 700.
+40% hinnankorotus nostaa kiukaan hinnaksi 1,4. 700 kiuasta hintaan 1,4 LV 980.

Hintaa saa nostaa aika pirusti kattaakseen laskevaa voluumia. Ja kun kustannukset nousee samaan tahtiin.

63 tykkäystä

Kuvittelisin, että saunat ovat maailmalla enemmän luksustuote kuin meillä täällä Suomessa, jossa ne kuuluvat lähinnä arkiseen kulutustavaraan. Tästä syystä voisi myös kuvitella, että talouden hiipuminen ei välttämättä maailmalla saunabuumiin vaikuttaisi kovinkaan paljoa. Varakkailla on huonommassakin talouden yleistilassa rahkeita ja halua ostaa erikoisempia “luksustuotteita”.

16 tykkäystä

Tämäpä, ja esim. jenkeissä myyty vasta hyvin vähän saunoja koko potentiaaliin nähden.

Suomessa viisimiljoonainen supersaunojakansa pulitti harrastuksesta Q1 11,7M€ kun 400 miljoonainen USA+Kanala vasta 9,5M€.

Keskituloisten osuus (statista.com)

26 tykkäystä