Harvia-foorumi eli Haarumi - Kansainvälistä kasvua ja hyvinvoinnin megatrendejä

Harvian markkina-arvo on 726 milj.

Inderesin hyvällä foorumilla keskustellaan, mitkä osakkeet tästä 10 kertaistuvat

voi olla, että se on esim. Sauna 360 (omistus toki US) tai Huum tai joku muu

katselin alibabasta paljonko maksaa siellä

ja taitaa tulla piippuineen

miten muuten Harvian organisaatiomuutos on edennyt? Kuka on innovaatiojohtaja nykyisin?

käytännnössä se, joka ratkaisee, ettei sähkögrillisauna ei ole kuivan ylikuuma tai löylyt kuin lehmän henkäys

ja puukiukas, jossa todelliset hukkalämpötilat harakoille eivät ole nykyisiä hirveitä,

nämä kaksi big unique selling pointsia (USP) ratkaisevat todellisesti kilpailun

Analyytikon ennakkokommentit Harvian Q1-tuloksesta. :point_down:

15 tykkäystä

Ei anna Rauli peräksi…

image

22 tykkäystä

Tuossa nyt “suositus päivitetty” päiväys itse asiassa vähän johtaa harhaan. Siinä on tämä päivä, koska tein marginaalisia ennustemuutoksia pre-kommentin yhteydessä ja siksi tietokantaan on ladattu uudet tiedot. Suositusta ja tavoitehintaa ei kuitenkaan ole tässä yhteydessä oikeasti tarkasteltu, kuten ei näiden lyhyiden kommenttien yhteydessä yleensäkään.

21 tykkäystä

Varmaan kannattaisi sitten korjata systeemejä ettei tuota viestiä tulisi jos oikeasti ei ole tarkasteltu tavoitehintaa… nyt tuo voi johtaa porukkaa pahasti harhaan. Aamun huutarin hintataso ilmplikoi että jotkut ovat ottaneet tämän ihan signaalina että tavoitehinta on uudelleen vahvistettu.

19 tykkäystä

Kannattaa muistaa, että tänään irtosi Harviasta 0,34€ osinkko :slight_smile:

15 tykkäystä

Hyvä muistutus, mutta huutari implikoi 1,6 euron “osinkodippiä”. Joka tosin korjautui avaukseen, eli avautui sittenkin 40,40 tasolla eikä 39 eurossa, eli ehkä vain pientä normaalia huutarisekoilua.

7 tykkäystä

Pistetään tämä jatkopohdintaan. Tässä tapauksessa nyt en näe isompaa ongelmaa, mutta teknisesti hieman virheellinen kyllä ja voisi jossain muussa tilanteessa näyttää hämmentävältä.

14 tykkäystä

@Mauri:n tviitti Harviasta ja USA:sta :slight_smile:

https://twitter.com/Salkku_Mauri/status/1785174411324100911

48 tykkäystä

Myös Google-hauissa näkyy kiinnostus Harvian brändejä kohtaan.

Hakusanana:
harvia sauna + harvia heater + almost heaven sauna + almost heaven saunas + eos sauna

Sentiotecin tuotteita en saanut mukaan, taisi tulla liian pitkä kysely ja Google ei suostunut antamaan tulosta.

Huiput näyttää osuvan kutakuinkin aina tammikuulle, joten siitä hieman viitettä eri vuosille.

30 tykkäystä

Kosteuden ja kuumuuden kestävä Harvia saunakaiutin. Jos uutta saunaa tekisin niin ennemmin tuo kuin kalliit itegroidut kaiuttimet.

10 tykkäystä

Tuollainen kaiutin on loistava idea. muotoilu hiukan kallellaan JBL…?
Kauitin palvelee myös esin nuorisoa festareilla, kun on kuumaa ja kosteaa keliä!
Kajari kestää alalaudetta…huom!

image

Tein muuten tilauksen Harvian verkkokaupasta:
image

32 tykkäystä

Hyvä avaus tuo saunakaiutin. Nykyiset JBL kaiuttimet kestävät myös saunaa, omakohtaista kokemusta on yli viiden vuoden ajalta. Mutta varmasti monelle kuluttajalle tärkeää, että on erikseen “luvattu” saunakestävyys.

14 tykkäystä

hyvä että tulee tuotteita, ehkä “näpärtelyä”, on tullut Harvia- pyyhettä jne, mutta ne kahden USP:n ratkaisut ovat ne Isot asiat,

hyvään suuntaan on menty, kuten 2021 alkanut kehitystyö Harvia Spirit

“Kivitilan vastustunneli tehostaa kuuman ilman kiertoa kiukaan läpi nopeuttaen saunan lämpiämistä ja samalla tasoittaen saunan lämpötilaa. Vastustunnelin sisällä olevat vastukset kuumentavat tunnelin läpi menevän ilman tulikuumaksi.”

tuosta pitäisi päästä Seuraavalle tasolle, lämmitetään kivet laajat alueelta kuumaksi, ja Spiritissä kuuma ilma nousee konvektion myötä vastuksista kohti kattoa, pitäisi saada tehokas konduktio vastuksista kiviin myös

1 tykkäys

Harvia-tuloslive tarjolla huomenna perjantaina 3.5. klo 8.55 alkaen. :point_down:

18 tykkäystä

Kaverilla on aina saunassa mukana varsin vastaavan näköinen kajari, merkiltään muistaakseni UE ja just viikonloppuna kehui miten se on kestäny lämpöä ja kosteutta jo useemman vuoden.

Uskoakseni hyvä markkinarako Harvialta :ok_hand:

3 tykkäystä

taitaa olla Harviallakin valmis sauna -konsepti, jossa “alennuksella ja vain” tulee Harvia kiuas, kun ostaa kiukaan lisäksi saunan Harvialta, näinhän koplata kannattaa tehdä

hieman kärjistäen sanottuna, “Harvia pyyhe -innovaatiolla”, logo pyyhkeessä ei ole iso juttu,

paras sähkökiuas ja paras puukiuas tulee ratkaisemaan kiukaiden + saunojen menestyksen, pyyhkeet sivuun

olen kuullut, että näissä innovaatioissa on vuoden aikana paljon edetty, ja sitä olisi tarjottu Harvialle,

en ole tykkäyksiä hakemassa, mutta kyllähän se lämmittäisi mieltä,

kuulin myös, että neuvottelut ovat käynnissä Suomen ulkopuolella

niin kuin legendaarinen Tuusulan autokauppias sanoi, että internet pitäisi räjäyttää

katsoin hintoja internetistä

3 tykkäystä

Vahva kannattavuus − hyvää kasvua Euroopan ulkopuolella

Tammi–maaliskuu 2024:

  • Liikevaihto nousi 2,3 % ja oli 42,4 milj. euroa (41,4). Vertailukelpoisilla valuuttakursseilla laskettu liikevaihto kasvoi 2,7 % ja oli 42,5 milj. euroa. Orgaaninen liikevaihdon kasvu oli 1,4 %.
  • Liikevoitto oli 9,9 milj. euroa (9,2) eli 23,3 % (22,2) liikevaihdosta.
  • Oikaistu liikevoitto oli 10,1 milj. euroa (9,3) eli 23,8 % (22,4) liikevaihdosta. Vertailukelpoisilla valuuttakursseilla laskettu oikaistu liikevoitto oli 10,2 milj. euroa (24,0 % liikevaihdosta).
  • Operatiivinen vapaa kassavirta oli 11,1 milj. euroa (11,6) ja kassavirtasuhde 95,0 % (107,6).
  • Nettovelka oli 26,5 milj. euroa (45,8). Velkaantumisaste, laskettuna nettovelan suhteena 12 kuukauden oikaistuun käyttökatteeseen, oli 0,6 (1,1).
  • Omavaraisuusaste oli 52,4 % (49,3).
  • Osakekohtainen tulos oli 0,40 euroa (0,34).

Avainluvut:

Milj. euroa 1 3/2024 1 3/2023 Muutos, % 1 12/2023
Liikevaihto 42,4 41,4 2,3 % 150,5
Käyttökate 11,5 10,7 6,6 % 39,3
% liikevaihdosta 27,0 % 26,0 % 26,1 %
Vertailukelpoisuuteen vaikuttavat erät * 0,2 0,1 193,3 % 0,6
Oikaistu käyttökate ** 11,7 10,8 8,0 % 39,9
% liikevaihdosta 27,6 % 26,2 % 26,5 %
Liikevoitto 9,9 9,2 7,1 % 33,0
% liikevaihdosta 23,3 % 22,2 % 21,9 %
Oikaistu liikevoitto ** 10,1 9,3 8,7 % 33,7
% liikevaihdosta 23,8 % 22,4 % 22,4 %
Osakekohtainen tulos, laimentamaton (EUR) 0,40 0,34 19,4 % 1,25
Operatiivinen vapaa kassavirta 11,1 11,6 -4,6 % 44,6
Kassavirtasuhde 95,0 % 107,6 % 111,7 %
Investoinnit aineellisiin ja aineettomiin hyödykkeisiin -2,2 -0,3 657,9 % -3,1
Nettovelka 26,5 45,8 -42,2 % 37,6
Velkaantumisaste 0,6 1,1 0,9
Nettokäyttöpääoma 34,9 43,6 -19,9 % 36,1
Oikaistu sijoitetun pääoman tuotto (ROCE) 47,1 % 49,3 % 44,2 %
Omavaraisuusaste 52,4 % 49,3 % 51,0 %
Henkilöstö kauden lopussa 625 624 0,2 %

Taloudelliset tavoitteet ja näkymät:

Yhtiö on asettanut kasvuun, kannattavuuteen ja velkaantumisasteeseen liittyviä pidemmän aikavälin tavoitteita. Harvian tavoitteena on pitkällä aikavälillä keskimäärin yli viiden prosentin vuotuinen liikevaihdon kasvu, yli 20 prosentin oikaistu liikevoittoprosentti sekä nettovelan suhde oikaistuun käyttökatteeseen välillä 1,5x−2,5x. Nettovelan ja oikaistun käyttökatteen suhdetta koskevassa tavoitteessa ei ole huomioitu IFRS-tilinpäätösstandardien muutoksien tulevia vaikutuksia. Harvia ei julkaise lyhyen aikavälin näkymiä. Harvian osinkopolitiikkana on maksaa säännöllisesti kasvavaa osinkoa kaksi kertaa vuodessa.

Matias Järnefelt, toimitusjohtaja:

Vuoden 2024 ensimmäisellä neljänneksellä Harvia saavutti jälleen kerran vahvan kannattavuuden. Kasvu Euroopan ulkopuolella strategisesti tärkeillä markkinoilla oli vahvaa, vaikka kokonaiskasvu olikin vaatimatonta. Edistyimme myös toimenpiteissä, jotka vahvistavat yhtiön tulevaa kasvua.

Liikevaihtomme oli 42,4 milj. euroa kasvaen 2,3 % vertailukaudesta. Suoritustamme tuki hyvin vahva kasvu Pohjois-Amerikassa sekä Aasian ja Tyynenmeren alueella, kun taas Pohjois-Euroopassa haastavat markkinaolosuhteet heikensivät myyntiämme. Poliittiset lakot Suomessa laskivat Harvian ensimmäisen neljänneksen liikevaihtoa, sillä jouduimme lykkäämään joitain toimituksia maaliskuulta huhtikuulle. Orgaaninen kasvu oli 1,4 %.

Markkinaolosuhteet säilyivät vuoden ensimmäisellä neljänneksellä pääsääntöisesti samanlaisina kuin vuoden 2023 jälkipuoliskolla. Kehitys jatkui suotuisana avainmarkkinoilla Euroopan ulkopuolella useissa tuoteryhmissä, erityisesti Pohjois-Amerikassa. Konsernitasolla saunojen osuus kokonaismyynnistä kasvoi edelleen. Kasvua tuki menestyksemme Pohjois-Amerikassa, missä suurin osa liikevaihdostamme tulee kokonaisten saunaratkaisujen eikä laitteiden, kuten kiukaiden myynnistä. Olen myös tyytyväinen myyntimme kasvuun monilla avainmarkkinoillamme Aasian ja Tyynenmeren alueella sekä Lähi-Idässä.

Keski-Euroopassa kysyntä elpyi edelleen, mutta markkinassa on yhä huomattavasti kasvupotentiaalia normaalin pitkän aikavälin tason saavuttamiseksi. Haastavin markkinamme oli Pohjois-Eurooppa, missä matalan kuluttajakysynnän sekä rakennusalan laskusuhdanteen jatkuminen heijastuivat liikevaihtoon. Pohjois-Euroopan heikko kysyntä näkyi kokonaisliikevaihdon kasvussa sekä tiettyjen tuoteryhmien myynnissä, erityisesti puukiukaissa, joiden myynnissä Pohjois-Eurooppa on tärkein markkina-alue. Saunatarvikkeiden ja kiuaskivien myynti kehittyi hyvin. Tätä vauhdittivat onnistuneet myynnin ja hinnoittelun toimenpiteet sekä useat suuret tilaukset.

Tulosjulkistustilaisuus:

Harvia järjestää englanninkielisen webcast-tilaisuuden analyytikoille, sijoittajille ja medialle 3.5.2024 klo 11.00. Webcast-tilaisuudessa esiintyvät toimitusjohtaja Matias Järnefelt sekä talousjohtaja Ari Vesterinen. Tilaisuus on seurattavissa suorana webcast-lähetyksenä osoitteessa: https://harvia.videosync.fi/q1-2024. Webcast-tilaisuus tallennetaan ja se on saatavilla Harvian internet-sivuilla osoitteessa https://harviagroup.com/fi/sijoittajat tilaisuuden jälkeen.

47 tykkäystä

Amerikka vetää hyvin

62 tykkäystä

41 tykkäystä