Vahva kannattavuus − hyvää kasvua Euroopan ulkopuolella
Tammi–maaliskuu 2024:
- Liikevaihto nousi 2,3 % ja oli 42,4 milj. euroa (41,4). Vertailukelpoisilla valuuttakursseilla laskettu liikevaihto kasvoi 2,7 % ja oli 42,5 milj. euroa. Orgaaninen liikevaihdon kasvu oli 1,4 %.
- Liikevoitto oli 9,9 milj. euroa (9,2) eli 23,3 % (22,2) liikevaihdosta.
- Oikaistu liikevoitto oli 10,1 milj. euroa (9,3) eli 23,8 % (22,4) liikevaihdosta. Vertailukelpoisilla valuuttakursseilla laskettu oikaistu liikevoitto oli 10,2 milj. euroa (24,0 % liikevaihdosta).
- Operatiivinen vapaa kassavirta oli 11,1 milj. euroa (11,6) ja kassavirtasuhde 95,0 % (107,6).
- Nettovelka oli 26,5 milj. euroa (45,8). Velkaantumisaste, laskettuna nettovelan suhteena 12 kuukauden oikaistuun käyttökatteeseen, oli 0,6 (1,1).
- Omavaraisuusaste oli 52,4 % (49,3).
- Osakekohtainen tulos oli 0,40 euroa (0,34).
Avainluvut:
Milj. euroa |
1 – 3/2024 |
1 – 3/2023 |
Muutos, % |
1 – 12/2023 |
Liikevaihto |
42,4 |
41,4 |
2,3 % |
150,5 |
Käyttökate |
11,5 |
10,7 |
6,6 % |
39,3 |
% liikevaihdosta |
27,0 % |
26,0 % |
|
26,1 % |
Vertailukelpoisuuteen vaikuttavat erät * |
0,2 |
0,1 |
193,3 % |
0,6 |
Oikaistu käyttökate ** |
11,7 |
10,8 |
8,0 % |
39,9 |
% liikevaihdosta |
27,6 % |
26,2 % |
|
26,5 % |
Liikevoitto |
9,9 |
9,2 |
7,1 % |
33,0 |
% liikevaihdosta |
23,3 % |
22,2 % |
|
21,9 % |
Oikaistu liikevoitto ** |
10,1 |
9,3 |
8,7 % |
33,7 |
% liikevaihdosta |
23,8 % |
22,4 % |
|
22,4 % |
Osakekohtainen tulos, laimentamaton (EUR) |
0,40 |
0,34 |
19,4 % |
1,25 |
Operatiivinen vapaa kassavirta |
11,1 |
11,6 |
-4,6 % |
44,6 |
Kassavirtasuhde |
95,0 % |
107,6 % |
|
111,7 % |
Investoinnit aineellisiin ja aineettomiin hyödykkeisiin |
-2,2 |
-0,3 |
657,9 % |
-3,1 |
Nettovelka |
26,5 |
45,8 |
-42,2 % |
37,6 |
Velkaantumisaste |
0,6 |
1,1 |
|
0,9 |
Nettokäyttöpääoma |
34,9 |
43,6 |
-19,9 % |
36,1 |
Oikaistu sijoitetun pääoman tuotto (ROCE) |
47,1 % |
49,3 % |
|
44,2 % |
Omavaraisuusaste |
52,4 % |
49,3 % |
|
51,0 % |
Henkilöstö kauden lopussa |
625 |
624 |
0,2 % |
|
Taloudelliset tavoitteet ja näkymät:
Yhtiö on asettanut kasvuun, kannattavuuteen ja velkaantumisasteeseen liittyviä pidemmän aikavälin tavoitteita. Harvian tavoitteena on pitkällä aikavälillä keskimäärin yli viiden prosentin vuotuinen liikevaihdon kasvu, yli 20 prosentin oikaistu liikevoittoprosentti sekä nettovelan suhde oikaistuun käyttökatteeseen välillä 1,5x−2,5x. Nettovelan ja oikaistun käyttökatteen suhdetta koskevassa tavoitteessa ei ole huomioitu IFRS-tilinpäätösstandardien muutoksien tulevia vaikutuksia. Harvia ei julkaise lyhyen aikavälin näkymiä. Harvian osinkopolitiikkana on maksaa säännöllisesti kasvavaa osinkoa kaksi kertaa vuodessa.
Matias Järnefelt, toimitusjohtaja:
Vuoden 2024 ensimmäisellä neljänneksellä Harvia saavutti jälleen kerran vahvan kannattavuuden. Kasvu Euroopan ulkopuolella strategisesti tärkeillä markkinoilla oli vahvaa, vaikka kokonaiskasvu olikin vaatimatonta. Edistyimme myös toimenpiteissä, jotka vahvistavat yhtiön tulevaa kasvua.
Liikevaihtomme oli 42,4 milj. euroa kasvaen 2,3 % vertailukaudesta. Suoritustamme tuki hyvin vahva kasvu Pohjois-Amerikassa sekä Aasian ja Tyynenmeren alueella, kun taas Pohjois-Euroopassa haastavat markkinaolosuhteet heikensivät myyntiämme. Poliittiset lakot Suomessa laskivat Harvian ensimmäisen neljänneksen liikevaihtoa, sillä jouduimme lykkäämään joitain toimituksia maaliskuulta huhtikuulle. Orgaaninen kasvu oli 1,4 %.
Markkinaolosuhteet säilyivät vuoden ensimmäisellä neljänneksellä pääsääntöisesti samanlaisina kuin vuoden 2023 jälkipuoliskolla. Kehitys jatkui suotuisana avainmarkkinoilla Euroopan ulkopuolella useissa tuoteryhmissä, erityisesti Pohjois-Amerikassa. Konsernitasolla saunojen osuus kokonaismyynnistä kasvoi edelleen. Kasvua tuki menestyksemme Pohjois-Amerikassa, missä suurin osa liikevaihdostamme tulee kokonaisten saunaratkaisujen eikä laitteiden, kuten kiukaiden myynnistä. Olen myös tyytyväinen myyntimme kasvuun monilla avainmarkkinoillamme Aasian ja Tyynenmeren alueella sekä Lähi-Idässä.
Keski-Euroopassa kysyntä elpyi edelleen, mutta markkinassa on yhä huomattavasti kasvupotentiaalia normaalin pitkän aikavälin tason saavuttamiseksi. Haastavin markkinamme oli Pohjois-Eurooppa, missä matalan kuluttajakysynnän sekä rakennusalan laskusuhdanteen jatkuminen heijastuivat liikevaihtoon. Pohjois-Euroopan heikko kysyntä näkyi kokonaisliikevaihdon kasvussa sekä tiettyjen tuoteryhmien myynnissä, erityisesti puukiukaissa, joiden myynnissä Pohjois-Eurooppa on tärkein markkina-alue. Saunatarvikkeiden ja kiuaskivien myynti kehittyi hyvin. Tätä vauhdittivat onnistuneet myynnin ja hinnoittelun toimenpiteet sekä useat suuret tilaukset.
Tulosjulkistustilaisuus:
Harvia järjestää englanninkielisen webcast-tilaisuuden analyytikoille, sijoittajille ja medialle 3.5.2024 klo 11.00. Webcast-tilaisuudessa esiintyvät toimitusjohtaja Matias Järnefelt sekä talousjohtaja Ari Vesterinen. Tilaisuus on seurattavissa suorana webcast-lähetyksenä osoitteessa: https://harvia.videosync.fi/q1-2024. Webcast-tilaisuus tallennetaan ja se on saatavilla Harvian internet-sivuilla osoitteessa https://harviagroup.com/fi/sijoittajat tilaisuuden jälkeen.