Harvia-foorumi eli Haarumi - Kansainvälistä kasvua ja hyvinvoinnin megatrendejä

Viesti yhdistettiin ketjuun: Inderes.fi-sisällön kehitysideat

Tarkastelin hieman Harvian myyntitulojen (revenue) kehitystä alueittain ja tuoteryhmittäin.

Alla 7 vuoden kehitys Q1 2017 - Q1 2024. Jätin Venäjän pois luvuista ja Pohjoismaat/Muu Eurooppa -osuudet ovat arvio uusimman raportin osalta, koska Baltia ja Pohjoismaat on niputettu siinä yhteen.

Alueittain:

Kasvu prosentteina alueittain Q1 2017 – Q1 2024:
• Pohjoismaat 36,55 % eli 4,6 % per vuosi
• Muu Eurooppa 165,87 % eli 15,0 % per vuosi
• Muut 290,90 % eli 21,5 % per vuosi
• Pohjois-Amerikka 1884,39 % eli 53,2 % per vuosi

Tuoteryhmittäin:

Kasvu prosentteina tuoteryhmittäin Q1 2017 – Q1 2024:
• Höyrygeneraattorit 27,51 % eli 3,5 % per vuosi
• Lämmityslaitteet 105,13 % eli 10,8 % per vuosi
• Varaosat, palvelut ja muut 165,32 % eli 15,0 % per vuosi
• Saunat 598,80 % eli 32,0 % per vuosi

Voisi sanoa, että suomalaisille kiukaita valmistanut metallipaja on muuntautumassa vauhdilla jenkeille saunapaketteja toimittavaksi yhtiöksi.

Noita tuoteryhmiä katsellessa tuli mieleen, että missähän vaiheessa saataisiin kattavampi valikoima kylmäaltaita eri hinta- ja kokoluokissa. Harvia Frosty on hyvä avaus, mutta onhan tämä koko ala vielä ihan lapsenkengissään. Itse olen odottanut edullista ja hyvää kylmäallasta rautakauppoihin jo vuodesta 2017 (tutustuin tuolloin Wim Hof -menetelmään). Odottavan aika käy pitkäksi. :smile:

Ice bath Google Trendsissä:

Sauna Google Trendsissä:

Kiinnostus kylmään ja kuumaan kulkee melko lailla käsi kädessä Harvian nopeimmin kasvavalla markkinalla.

59 tykkäystä

Tässä on Raulilta uusi yhtiöraportti. :slight_smile: :gem:

Harvian Q1-tulos jäi hieman odotuksistamme, mutta lähinnä lakkojen aiheuttamien pienten toimitusten viivästymisien takia. Emme tehneet oleellisia ennustemuutoksia lähivuosille, mutta nostimme hieman keskipitkän aikavälin oletuksiamme.

Rapsasta lainattua:

Yhtiön toimitusjohtaja sanoi kuitenkin, että 2024 kehitys näyttää karkeasti loppuvuoden kaltaiselta eli Euroopan ulkopuolella kasvu jatkuu, MannerEurooppa tasaantuu/toipuu lievästi ja PohjoisEuroopassa on vielä vaikeaa. Tämä on tosin varsin tyypillinen kommentti Harvialta, eikä sillä vain viikkojen mittaisen tilauskantansa takia ole kovin varmaa näkymää yhtiön sisälläkään.

image

21 tykkäystä

Google UK searches for “home sauna” rose by 84% between January and March 2024 and the same period in 2020, according to the marketing company Semrush.

Hampson Architects – based in Brighton and working across the south-east of England – has seen a large uptick in demand. “On the larger houses (3,000 sq ft-plus) it’s increased from 30% wanting saunas to as high as 80-90% now,” says the managing director, Andy Parsons. “I think it will stay at that level now as there’s a market expectation to have them.”

‘There are so many benefits’: why more and more Britons are building a home sauna

12 tykkäystä

Ja tässä vielä aamukatsauskommentti. :point_down:

5 tykkäystä

Harviassa tilanne on toki vähän eri kuin Exelillä, kun Harvian loppuasiakas on hyvin hajanainen joukko kuluttajia tai saunan asentajia/rakentajia, jotka tuskin kovin laajasti seuraavat Harvian sijoittajaviestintää (kuvittelisin että Exeliltä isommin ostavat firmat sen sijaan seuraisivat). Mutta yleisesti on aina omat riskinsä kertoa yksityiskohtia liiketoiminnasta, koska tieto päätyy siitä hyötyvien sijoittajien lisäksi kilpailijoille, asiakkaille ja alihankkijoille/tavarantoimittajille.

Tarkennetaan sen verran että nämä lienee kuitenkin liikevaihtolukuja eikä tulos? Yhtiöhän ei tulosta raportoi kuin konsernitasolla. Vai oliko jotain omia arvauksia?

4 tykkäystä

No varmastikaan ei loppuasiakas eikä kumppanikaan tässä tapauksessa seuraa, mutta kilpailijat mm. Suomenlahden eteläpuolella saattavat kyllä sitten asiasta mm. jälleenmyyjiä informoida. Jos nyt jostakin syystä haluaisivat näillä kasvavilla markkinoilla “kalifiksi kalifin paikalle”… - Muun muassa joku, “Niin, meillä taas on sellainen hinnoittelupolitiikka, että mitä uudempi saunamarkkina, sitä alhaisempi kate, koskapa haluamme myös edistää saunakulttuurin leviämistä” saattaisi tällöin toimia myyntiviestinä.

No mikäpä olen asiassa neuvoja antamaan, mutta jotenkin vaan tuntuu että näiden tällaisten Economist/Guardian/ etc saunajuttujen varjossa Harvia voisi tai sen jopa tulisi kansainvälistyä myös sijoittajasuhteissaan ja -viestinnässään.
Eli esmes jos ja kun niitä miljonäärejä eri maissa lasketaan, niin ei ehkä tällaista sijoittajaviestintää kuitenkaan.

Näkisin että tämä voisi tukea myös yrityksen kasvua. Kun käsillä on ihan ilmeinen “tuhannen taalan paikka”.

Think big, do more and speak less, in english, in more general terms and for global audience - tai jotakin sinne päin.

1 tykkäys

Luvut ovat esim. uusimman raportin osalta sivulta 6, revenue. Tarkoitin siis noita raportoituja myyntituloja.

1 tykkäys

Danske Bank julkaisi päivitetyn Harvia-näkemyksensä Q1-tuloksen jäljiltä. Suositus (OSTA) ja tavoitehinta (45,00 €) pysyvät ennallaan. :point_down:

33 tykkäystä

Eikös Danske nostanut tavoitehinnan 45€:oon neljä viikkoa sitten?

2 tykkäystä

Totta puhut. :slight_smile: Itselleni putosi tuohon kyseistä tavoitehintaa edeltävä hinta, mutta muokkasin sen nyt kohdilleen yllä olevaan julkaisuun.

Historia: 30 € → 36 € → 45 €

7 tykkäystä

Almanakka on taas kirjoitellut Harviasta. :slight_smile:

Järnefelt nostaa taas kerran esiin yhtiön kiinnostuksen tehdä yrityskauppoja, jos mahdollisuuksia tulee. Tase on sitä varten erinomaisessa kunnossa, mutta väkisin ei mitään olla ostettu. Tämä on mielestäni hyvä lähestymistapa. Valmius isompiinkin yrityskauppoihin on ollut jo useita vuosia, mutta on ostettu lähinnä toimitusketjun pieniä osasia. Täällä saatetaan kuitenkin nähdä jotain kehitystä, koska Euroopan markkinan heikkous antanee mahdollisuuksia.

16 tykkäystä

Mistä voisi löytyä “isompi yrityskauppa” näiden toimitusketjun yhtiöiden ulkopuolelta? Itse en löydä kovinkaan järkeviä vaihtoehtoja, vaikka taisikin olla niin, että Harvia on markkinajohtaja vain 10% osuudella. Pohditaan vähän:

  • Kilpailun buyout - markkina on sellainen, että asiakaskunta ei ole ostettavaan yritykseen lukkiutuneita eikä jakelukanaviinkaan nähdäkseni saada parannuksia ostoilla. Pitäisi löytyä siis joku EOS:n tai AHS:n kaltainen brändiportfoliota rikastava yhtiö. Mikä sellainen voisi olla, joka saisi viisarin värähtämään orgaanista kasvua paremmin?
  • Maantieteellinen ekspansio - käsittääkseni Harvialla on melko hyvä presenssi kovan kysynnän markkinoilla eikä suurta tarvetta tule täältäkään yritysostolle
  • Tuote-ekspansio - tämä on varmaankin se soveltuvin reitti, mutta mitä Sauna & Spa tuotteita Harvialta puuttuu ilman, että fokus karkaa?

Jotenkin näen itse orgaanisen kasvun ja Harvia brändin markkinaosuuksien voittamisen paljon järkevämpänä kasvupolkuna. Toimitusketjussa voisi olla ostettavaa, mutta en on näitä pieniä El-Meccejä ja vastaavia.

6 tykkäystä

Vuosikertomuksesta 2023 voi ainakin hakea tähän selkeästi kerrottua osviittaa yrityskauppojen fokuksesta, joka myös tehostaisi USA:n markkinalla markkinaosuuden ottamista pitkällä aikavälillä.

Sivu 18
“Harvia kartoittaa ja arvioi edelleen strategisia
mahdollisuuksia yrityskaupparintamalla etenkin
infrapuna- ja höyrysaunamarkkinoilla, joilla Harvia
on yhä globaalisti pieni toimija.”
Sivu 21
“Pohjois-Amerikan kasvua vauhdittavat sekä kotitaloudet että kaupallinen sektori, kuten hotellit,
kuntosalit ja kylpylät. Kaikilla kolmella saunatyypillä
– infrapunasaunalla, perinteisellä pohjoismaisella
saunalla ja höyrysaunalla – on vahva jalansija alueella.
Infrapunasaunojen markkinaosuus on kuitenkin
selkeästi suurin.”
(Boldaus lisätty)

Oma veikkaus olisi infrapunaan painottuva firma. Jos ostetun firman brändillä olisi selkeää painoarvoa Pohjois-Amerikan markkinalla, sellainen firma olisi varmaankin kaikkein “osuvin ostos”. Syy miksei tällaista ole ainakaan vielä tehty löytynee arvostuskertoimista. Harvia tuskin halunnee tuhota omistaja-arvoa ylihintaisilla kaupoilla uudenkaan johdon alaisuudessa.

23 tykkäystä

valitettavasti kilpailua tulee

mikä on Harvian USP

@Rauli_Juva on sen verran haastava kaveri, että tarvittiin kolme haastattelijaa @Isa_Hudd, @Pia_Maljanen ja @Sara_Antonacci.

Eka video on ruotsiksi ja loput kolme englanniksi. :slight_smile:

Nämä löytyvät Inderes Nordic -kanavalta, jolla on jo 932 seuraajaa - kannattaa laittaa kanava tilaukseen; siellä on hyviä videoita niin ruotsiksi kuin englanniksi. :slight_smile:

10 tykkäystä

Herra tasavallan presidentti Alexander Stubb tarjoilee 241k Instagram seuraajalleen kurkistuksen mökkisaunaansa ja kappas, mikäs sieltä löytyy :sunglasses: Presidentti ymmärtää selkeästi laadun päälle :fire:

(edit: kyseessä Stubbin (saaristo)mökkisauna)

80 tykkäystä

Harvia on julkaissut tyylikkään vuoden 2024 yritysesittelyvideon. :point_down:

21 tykkäystä

Tuli tuossa ihan vahingossa jäätyä koukkuun Yle Areenasta löytyvään Saunassa ympäri maailmaa -sarjaan. Ilmeisesti sarja on julkaistu jo vuonna 2021, mutta itse törmäsin siihen nyt ensi kertaa, eikä tästä ketjusta löytynyt nopealla haulla aiempia mainintoja sarjasta. Sarja kattaa siis seitsemän noin puolen tunnin mittaista jaksoa aiheena saunominen ja kylpeminen ympäri maailman Suomesta Pohjoismaiden ja Venäjän kautta Keski-Eurooppaan ja Japaniin sekä Nevadaan. Avauksena toimiva Suomi-jakso on meille suomalaisille vähän jopa tylsänkin tuttu juttu, joten kannattaa suosiolla aloittaa katsominen vaikkapa kakkosjaksosta.

Tuossa oli aika kattava katselmus maailman kylpyläkulttuureihin, saunoihin, banjoihin, hamameihin, badstueihin, mushiburoihin ja höyrykylpyihin. Me suomalaiset vähän hassusti näemme saunassa (ja nimenomaan saunassa, emme suostu helpolla edes käyttämään muita termejä) lähinnä oman tapamme saunoa tai viettää aikaa, mutta dokkaria vilkuilemalla voi nähdä miten moneksi kylpeminen tarvittaessa taittuu. Sarjassa käsitellään saunomisen erilaisia hyötyjä ja miten esimerkiksi Japanissa kylpemiskulttuuri on noussut somen kautta trendiksi, kun kaupungistumisen ja hyvinvointitrendien myötä ihmiset haluavat tulla yksin tai kaverin kanssa kylpylään rauhoittumaan ja viettämään aikaa.

Sarjaa katsomalla tulin myös vakuuttuneemmaksi siitä, että tämän alan bisneksessä on hyvä olla mukana Harvian kautta. En itse henkilökohtaisesti usko siihen, että Harvian kiukaita kannattaa lähteä “pakkosyöttämään” ympäri maailman, mutta erilaiset Harvian tekemät yrityskaupat paikallisten brändien kanssa (kuten EOS jokunen vuosi sitten) voivat olla mahdollisuus nousta kylpemisbisneksen ykkösnimeksi koko maailmassa kattavalla kylpylätuote/merkkiportfoliolla. Ja sama toiseen suuntaan, jos Suomessa tai muissa Pohjoismaissa innostutaan vaihtoehtoisista saunomistavoista, niin Harvian tuoteperheestä löytyisi “paikallinen” ratkaisu näihinkin haaveisiin.

30 tykkäystä

Luomme tulevaisuuden saunainnovaatioita - pääotsikkona, lupaukset pitää lunastaa teoilla

mitä ne kenties ovat? onko tuotekehitysputkessa vihdoin sähkösauna, joka ei ole kuivan kuuma grillisauna,

taitaapi viimeisen viiden vuoden aikana tullut ainoastaan sähkövastusilmaritilätunneli, joka toimii valitettavasti fysiikan lakien mukaan

väitän, että saunamarkkinoita ei voiteta markkinointihömpän kautta

3 tykkäystä