@JNivala ja @Jussi_Koskinen olivat ihan oikein poimineet olennaisia kohtia siitä, missä/miten meidän arvonmääritys potentiaalisesti menee metsään, olen näistä aika samaa mieltä.
Verrokiryhmäksi voisi tosiaan etsiä jotain sopivia “laatuyhtiöitä” ja hinnoitella sitten Harvian niihin nähden. Siinä olisi varmaan omat perusteensa, mutta olisihan se osin aika keinotekoinen tapa vääntää tavoitehinta ylemmäs. En muutenkaan ole kummoinen verrokkiryhmien kannattaja, ellei ole ihan oikeasti vertailukelpoisia firmoja. Mainitsemasi kotimaiset firmat (qt, admicom, talenom) on toki siinä hieman eri asemassa kuin harvia, että noissa busineksissa kannattavuuden pitäisi skaalautua ylöspäin (ja ennusteissamme paraneekin kasvun myötä) kun taas Harviassa marginaali pysyy tasaisena, joka rajaa tuloskasvua liikevaihdon mukaiseksi (hyvähän se on silti, eipä siinä). Hyväksyttävät kertoimet eivät ole tässä(kään) tapauksessa mitään tarkkaa tiedettä, itse asiassa itseltä pieni virhe että laitoin siihen yhden luvun, enkä haarukkaa niinkuin on tapana. Disclaimataan siis tässä edes että ei ole tarkoitus yksittäiseen arvostuslukuun hirttäytyä.
2027-32 osalta hyvä huomata että se hidastuu vain 9:stä 7:ään, terminaalilla sitten isompi tiputus. Olen tuohon 27-32 pätkään liittyvää herkkyyttä kommentoinutkin raportissa näin:
Terminaaliarvo jää tosiaan usein itsellä kommentoimatta, kun se on meillä aika vakiosti 2-3%, joka perustuu siihen, että mikään ei voi pitkällä aikavälillä kasvaa taloutta nopeammin. Esim. ym. “laatukasvajissakin” tuo on 2,5-3,0 %. Jossain alkuvaiheessa olevissa firmoissa käytetään pidempää DCF:ää jossa terminaali tulee myöhemmin, se voisi tietysti Harviassakin olla perusteltua jos olisi vahva näkemys että saunamarkkinan hyvä kasvu jatkuu myös 2030-luvun loppupuolen yli 5 % tahtia. Toisaalta osa terminaalijakson ajatusta on myös tuoda varovaisuutta näin pitkälle meneviin oletuksiin. Terminaalikasvun nosto 3 %:iin toisi kyllä rapeat 2,5 euroa DCF-arvoon lisää, joten sieltä voi “arvoa” hakea ja on toki ollut harkinnassa.
Kiitos! Ei ole akuutisti ainakaan muita suunnitelmia