Harvia-foorumi eli Haarumi - Kansainvälistä kasvua ja hyvinvoinnin megatrendejä

Kiitoksia tosiaan Raulille hyvästä laajasta raportista. Pakko osallistua tähän arvostuskeskusteluun, kun sain kesällä luettua Common Stocks and Uncommon Profits - kirjan (vahva lukusuositus kaikille jotka eivät ole lukeneet). Kirjassa oli mielestäni hyvä sivu jossa puhuttiin näistä laadukkaista kasvajista ja niiden arvostuksesta:

Ymmärrän kyllä että analyytikolle hankaluuden tässä luo se että tavoitehinta ja suositus pitää antaa vuoden päähän, ja Harvian nykyarvostus on hankala perustella kun tarjolla on suomipörssissä esim. Nordeaa PE 7:lla ja Tietoevryä PE 8:lla.

Toisaalta jos Harvian arvostusta peilaa laadukkaisiin jenkkikasvajiin, niin noin 4% kassavirtatuotto kuulostaa itsestä kohtuulliselta arvostukselta, tämän kaltaiset tuntuu myyvän 2-4% kassavirtatuotolla.

Itse näkisin asian niin että Harvialla on hyvä kasvulatu seuraavat 5, 10 ja miksei jopa 20 vuotta. Mikäli tätä hyvää, laadukasta kasvua voidaan jatkaa, niin ei nuo arvostuskertoimet tule alas. Näen, että kun yhtiön vapaa kassavirta kasvaa, myös osakkeen “todellinen arvo” (“fair value”), kasvaa, jota osakekurssi reflektoi pitkässä juoksussa. Uskon siis että yllämainitulla aikaikkunalla (pitkässä juoksussa) Harvia tulee tuottamaan enemmän omistaja-arvoa kuin yllämainitut Nordea ja Tietoevry. Nykykurssilla Harvia on itselle pidä / lisää (ei sijoitussuositus). Sitten pitää vielä muistaa että tällä arvostuksella on tosiaan se riski, että kasvun tyssätessä vaikutus osakkeen hintaan tulee olemaan raju, kun hyväksyttävät arvostuskertoimet määritellään uudelleen. Näinhän kävi Harviallekkin 2021-2022, kun huipuista pohjiin laskettiin yli 75%. Varmaan tätäkin Rauli on reflektoinut tavoitehinnassa ja suosituksessa.

Tätä en tehnyt kritiikkinä Raulille tai muullekkaan Inderesin analyysitiimille. Halusin vain tuoda esille, että kun arvonmääritys ja suositus tehdään vuoden aikaikkunalla, on tässä omat ongelmansa. Analyysi ja raportit ovat Indellä mielestäni erinomaisia, mutta tavoitehinta ja suositus ovat sellaisia jotka itse sivuutan usein. Sijoittajan kun pitää pystyä itse luomaan arvio yrityksen “todellisesta arvosta” ja siitä että mitä on valmis maksamaan tuosta arvosta. Tämä tuntuu foorumia lukiessa monelta unohtuvan.

31 tykkäystä