Harvia-foorumi eli Haarumi - Kansainvälistä kasvua ja hyvinvoinnin megatrendejä

Rupesin tossa pohtimaan tuota Harvian alempaa poikkeuksellista EBIT % marginaalia ja uskoakko toimarin selitystä, että tuotteidedn hinta sovittiin kesän lopulla kun puun hinta oli 40% alempana kuin joulukuussa ja sitten kun hinta lähti nousuun 40% ja hinnat sovittu niin marginaalit tippui.

Tein pika pika mallinnusta groupin EBIT % marginaali vaikutuksesta:

  • Sanotaan että 2/3 USA myynnistä tulee retailereiden kautta jouluaikaan q4
  • USA myynti oli 31% koko Q4 liikevaihdosta eli 21% oli retailereiden kautta koko Groupissa
  • Sanotaan että päätettiin kesän lopussa että ollaan agressiivisempia USA retailereiden kanssa ja myydään kamaa 55% materiaalikatteella eli noin 15% EBIT marginaalilla
  • Sanotaan että puun hinta nousi aidosti 40% korkeammalle ja puun kustannukset materiaalikatteesta on 70% ja (muut kulut henkilöstö, energia, metalli, yms yms 30%)
  • Tämä käytännössä tarkottaisi että yhtäkkiä näiden tuotteiden materiaali kate olisi vain 42.4% ja kun muut 40% kulut tuodaan päälle niin retailereiden kautta myytiin näitä tuotteita 2.4% EBIT katteella
  • Loput 79% tuotteista Group tasolla myytiin 20% EBIT marginaalilla ja kun 21% myytiin näin alhaisella katteella saavutaan Group tason lukuun 16.4% joka on lähellä raportoitua 16.5%

On siis mielestäni syytä uskoa että tämä oli aidosti koko alhaisen marginaalin takana ja että tätä virhettä ei enää tehdä uudestaan ja kampanjahintoihin neuvotellaan joustavuutta tai hedgataan materiaalihinta riski muilla keinoin. Katseet ovat Q1 tuloksessa. Oma veikkaus on että marginaali palautuu ja markkina yllättyy mutta katsotaan. Mielestäni tässä on jälleen ainekset äärimmäisen onnistuneeseen 2025.

Lisäksi side note, koko EU on viimein palautunut taas kasvun uralle ja tämä vauhdittaa kasvua entuudestaan q1 nyt vaan fokus marginaaliin niin tarina on intact.

45 tykkäystä