Itse olen käyttänyt jo yli 10 vuoden ajan Homebank -nimistä avoimen lähdekoodin ohjelmaa tulojen ja menojen seurantaan: HomeBank | Free personal finance software, money management for everyone
Tuo on pääasiassa Linuxille tehty, mutta käsittääkseni toimii myös Windowsissa ja mäkissä. Jokainen kulu ja tulo merkitään siis omana transaktionaan. Kuukausittain toistuvat transaktiot, kuten palkka ja asuntolainen lyhennykset voi automatisoida, muutoin joutuu syöttämään kaikki manuaalisesti, joskin voi käyttää valmiita pohjia. En itse kaipaa juurikaan täyttä automaatiota, koska käytännössä se on melko lailla mahdoton toteuttaa, jos maksaa esim. käteisellä jotain tai samalla kertaa ostaa kortilla elintarvikkeita ja vaatteita, jotka pitäisi saada eri kategorioiden alle. Kun kaikki tulot ja menot on kirjattu Homebankkiin ylös yksittäisinä transaktioina, voin jälkeenpäin saada näistä melkein mitä tahansa statistiikkaa ulos, ja se toimii myös hyvänä kirjanpitona siitä mistä olen ostanut mitäkin ja mihin hintaan. Esim. jos myyn jotain elektroniikkaa pois, löydän sen melko helposti tuolta mitä maksoin siitä ja mistä sen ostin. Riittää erinomaisesti omiin tarpeisiini.
Itse en näin koodarina pidä Excelin käytöstä menojen seurantaan, koska data excelissä ei ole yleensä varsinaisesti koneluettavassa muodossa: tietokonehan ei varsinaisesti ymmärrä mitä kirjaamasi luvut excelin taulukon eri soluissa ovat vaikka olisit sarakkeille jotkut otsikot antanut - tietysti riippuu vähän miten olet excel-mallisi rakentanut, mutta veikkaisin, että moni pitää Excelissä vain kuukausitasolla kategorioittain kirjaa menoista (esim. Ruoka 500e elokuulle vs. että kirjaisit kaikki 10 kaupassa käyntiä erikseen 50 euron kuluina). Et siis välttämättä excelin avulla pysty porautumaan kuluihin tarkemmin jälkeenpäin, koska olet kirjannut ne alunperinkin liian karkealla tasolla etkä yksittäisinä transaktioina. Itse pystyn halutessani viemään Homebankin datan käytännössä mihin muotoon haluan - itse asiassa koodailin pari vuotta sitten omaksi ilokseni react native appiksen, jossa käytin homebankin dataa, tosin tämä homma jäi sitten ajan ja innostuksen puutteen takia hieman kesken.
Homebankistä en läheskään kaikkia ominaisuuksia käytä, osa on itselleni täysin turhia ja raportointi-ominaisuuksissakin olisi vähän paranneltavaa. Mutta helposti saa esim. kuukausitason ja kategoriatason raportit näkyviin. Kulujen kirjaaminen mobiiliappiksesta olisi myös kätevää, mutta hyvin se on onnistunut pelkästään koneeltakin - kuitit talteen ja sitten esim. kerran kuussa kirjaa kaikki kerralla.
En ihan periaatteesta halua maksaa mitään tulojen ja menojen seurannasta, koska minulle tämän yksi päätarkoitus on nimenomaan turhien kulujen karsinta ja maksullisen palvelun käyttö tähän tarkoitukseen toisi uuden kuluerän ja olisi vähän päätarkoitusta vastaan. En myöskään halua sitoutua mihinkään tiettyyn kaupalliseen ohjelmistoon, koska niistä ei koskaan tiedä kauanko ne ovat elossa. Itseäni ainakin ottaisi suunnattomasti päähän, jos yli 10 vuoden tulo- ja menoseurantadata häviäisikin johonkin, koska palveluntarjoaja päätti lopettaa homman kannattamattomana tai en saisi siirrettyä dataa uudelle palveluntarjoajalle.
En oikein itse usko, että sellaista hyvää softaa edes tulisi, missä tulojen ja menojen seuranta olisi automatisoitu Suomen markkinoilla, kaikki toimisi puhelimella ja se olisi kohtuuhintainen ja olisi markkinoilla yli 10 vuoden ajan: säästäminen ja kulujen seuranta on kuitenkin sen verran pienen piirin hommaa, että tuskimpa tämä on kovin kannattavaa tehdä näille ihmisille softaa. Suurin osa suomalaisista viis veisaa menoistaan, joten en ainakaan itse lähtisi softaa näin pienelle kohderyhmälle edes tekemään.