Henkinen hyvinvointi - Mind over matter!

Sopisiko näin kultivoituneelle palstalle henkisen hyvinvoinnin ketju? Kokeillaan!

Henkinen hyvinvointi, kuten fyysinen terveys voidaan nähdä jatkumona. Meillä voi olla pieniä fyysisiä terveysongelmia, kuten nilkan nyrjäilyksiä, flunssia, vatsatauteja ja aina sitten kuoleman vakavia sairauksia. Samalla tavoin henkinen hyvinvointi voi vaihdella lievästä harmituksesta ja stressistä aina vakavaan masennukseen, joka voi viedä toimintakyvyn kokonaan.

Henkinen hyvinvointi, aivan kuten fyysinenkin, muodostuu kolmen tekijän vaikutuksesta. Ensinnäkin on ulkoisia vaikuttimia. Fyysisellä puolella saamme flunssan tartuntatautina. Henkisellä puolella luemme illalla uutisen, joka aiheuttaa huolta emmekä pysty nukkumaan.

Toiseksi on sisäisiä vaikuttimia. Joillekin on luonnostaan annettu vahvempi fyysinen terveys, ja samalla tavalla joillakin on synnynnäisesti vahvempi henkinen hyvinvointi. Tämä tarkoittaa, että perinnölliset piirteet vaikuttavat siihen, kuinka hyvin kestämme vastoinkäymisiä ja säilytämme tasapainon. Suomalainen treidaus stara Jebbez kertoi että hän käsittelee sijoituksiaan ikään kuin ne olisivat “leikkirahaa”. Useimmat eivät pysty suhtautumaan sijoituksiin yhtä rennosti kuin Jebbez. Hänellä on poikkeukselliset myötäsyntyiset henkiset ominaisuudet joita ilman meidän muiden pitää pärjätä.

Kolmas ulottuvuus on oma toiminta ja valinnat, joilla voimme vaikuttaa sekä fyysiseen että henkiseen terveyteemme. Fyysistä terveyttä voimme edistää liikkumalla, laihduttamalla, syömällä terveellisesti ja välttämällä päihteitä. Samoin voimme tehdä tietoisia valintoja henkisen hyvinvoinnin puolesta: esimerkiksi jättämällä väliin keskusteluketjut tai sosiaalisen median kanavat, jotka aiheuttavat meille ahdistusta. Näiden kolmen tekijän ymmärtäminen auttaa meitä kohti parempaa henkistä hyvinvointia.

Henkisestä terveydestä puhuminen on usein vaikeampaa kuin fyysisestä terveydestä puhuminen. Henkisiin ongelmiin tai mielen sairauksiin liittyy edelleen häpeä. Esimerkiksi mielialalääkkeiden käytöstä puhuminen voi olla vaikeaa. Toisin on fyysisen terveyden kohdalla: jos esimerkiksi sairastaa diabetesta, insuliinin käyttöön tuskin liittyy häpeää. On myös helpompaa sanoa työpaikalla että käyn iltapäivällä hammaslääkärissä kuin että käyn terapiassa.

Tällä foorumilla on ollut jo arvokkaita keskusteluja henkisen hyvinvoinnin parantamisesta, kahvihuoneen puolella. Esimerkiksi on puhuttu musiikin vaikutuksesta mielen hyvinvointiin. Ja siitä miten välttää katsomasta salkkuun punaisina päivänä. Meillä on myös keskusteluketju, jossa käsitellään liikuntaa, joka edistää sekä fyysistä että henkistä terveyttä. Ihminen on kokonaisuus, jossa henkinen ja fyysinen terveys kulkevat käsi kädessä – henkinen hyvinvointi vaikuttaa fyysiseen terveyteen ja päinvastoin.

Tämän ketjun tarkoitus on jakaa vinkkejä ja kokemuksia henkisen hyvinvoinnin parantamiseksi – olivat ne sitten pieniä tai suuria saavutuksia. Oletko onnistunut pysymään poissa politiikka ketjusta? Oletko kyennyt välttämään salkun arvon tarkastelua Hezulin romahtaessa? Ehkä olet löytänyt uuden työpaikan, joka tukee hyvinvointiasi paremmin? Oletko saanut mielenterveyteen liittyvän lääkityksen sopivaksi? Onko mindfullness harjoituksista ollut apua? Oletko keksinyt keinon nukkua paremmin. Olitpa jo löytänyt “valon” tai vasta etsimässä sitä, kaikki kokemukset ovat tervetulleita.

38 tykkäystä

Hyvä aloitus, kiitos siitä!

Minulla henkisen hyvinvoinnin ylläpitäminen tuli tärkeämmäksi ja ajankohtaisemmaksi nyt viime vuosina, kun jostain syystä vanhetessa huomasin, etten enää olekaan niin sosiaalinen ja avoin, kuin ennen. Olen nykyään myös entistä introvertimpi, kuin ennen ja tietyllä tapaa myös kovin epävarma monessa tilanteessa. Tämä todistaa ainakin minun kohdallani sen, että ihminen muuttuu vanhetessaan tavalla tai toisella, ei pelkästään fyysisesti. Siltikin, pidän näitä minunlaisina voimavaroinani, mutta kuitenkin hakeudun myös epämukavuusalueelle usein, jotta en ihan höperöidy.

Fyysisellä puolella pidän itsestäni huolta mm. autottomuudella, terveillä elämäntavoilla ja ravintorikkaalla ravinnolla. Viimeisimpinä muutoksina jätin turhat sokerituotteet 1,5 vuotta sitten lopullisesti (hyvästi makeiset, limut ja jäätelö), alkoholin kulutusta vähensin puoleen ja arkipyöräilyjen päälle liikun kaikki viikonloput vain kävellen. Näistä saa buustia myös henkisen hyvinvoinnin ylläpitoon, kun pysyn terveenä ja normaalipainoisena.

Henkisen hyvinvoinnin yksi tärkein asia itselleni on väärien elämänvalintojen, päätösten ja turhan stressin vältteleminen, joissa olen viime vuodet onnistunut mielestäni mallikkaasti. Kun elämään on ilmestynyt viime vuosien aikana toisinaan aaltoilevia ahdistuneisuustuntemuksia (tätä on suvussa), joiden kanssa tulen onneksi jo toimeen, niin haluan pitää ne myös minimissä. Suoraa syytä näille tuntemuksille en tiedä, kun elämässä on kuitenkin kaikki hyvin, ne vain on tullut, mutta kaikkeen tottuu. Tästä kokemuksia rikkaampana osaan ja haluan kuunnella kehoani ja olenkin oppinut rauhoittamaan itseäni suht tehokkaasti.

Sosiaaliset tilanteet ja erilaisten tulevien tapahtumien tai asioiden pyörittely ajatuksissa laukaisee sitä turhanpäiväistä ja myrkyllistä stressiä ja satunnaisia ahdistuneisuustuntemuksia, jotka laittaa mielen ylikierroksille ja sitä kautta keho reagoi tavalla tai toisella. Tämän prosessin korjaustoimet on työn alla peilikaapin kautta pällistävän turpavärkin kanssa, eli tutkin ja opettelen, miten saan mieleni rauhoittumaan tehokkaasti ja miten pidän henkisen hyvinvointini stabiilina.

Palaan vielä tuohon tärkeimpään henkisen hyvinvoinnin ylläpitoon, eli olen tiennyt jo puolikkaan ajan elämästäni, mitä elämältäni haluan ja sitä kautta tiedostan hyvin, mitä asioita vältellä ja mihin tähdätä. Näillä on valtava vaikutus henkiselle puolelle. Tiedän esimerkiksi, että en halua parisuhdetta tai perhettä, siispä näitä ei tule tapahtumaan, eli skippaan täysin ruuhkavuodet. Tiedän myös, etten tule ikinä tarvitsemaan autoa ja siihen ei tule kulumaan senttiäkään rahaa, vaan nekin rahat menee sijoitteluun, elämyksiin ja hemmotteluun. Omanlaisen elämän eläminen on itselleni valtavan tärkeää, siinä ei yhteiskunnan tai lähipiirin sanomisilla ole mitään painoarvoa, oma onnellisuus menee ykköseksi! Ja kappas kummaa, taas henkinen hyvinvointi tykkää!

Nukkuminen, aaahh, siinä jos missä, olen onneksi yhä mestari! Näen unia joka yö, nukun sikeästi ja unirytmini pysyy vakaana, niin arkena kuin lomalla. Päivisin ei koskaan väsytä, eikä asioiden pyörittely ole mielessä öisin, saan nollattua pääni tehokkaasti yötä vasten. Nam.

Mitä tulee henkiseen kanttiin ja sijoittamiseen, niin tässä olen mielestäni kasvanut paljon. En horju ja taivun vain hieman, mutta katkeamatta. Tiedän tässäkin täysin mitä haluan ja sen myös saavutan. Siedän maltillista riskiä (onneksi riskitasoni sisäistin suht ajoissa) ja ennen sijoittelua jos kauhistelin satasen olevan iso raha kuluttaa, niin nyt sijoitellessa ei se tonnikaan nyt niin isolta tunnu menettää, eli käsitys rahasta on kokenut myös henkisen kasvun. Kunnioitus rahaa kohtaan on kasvanut ja ymmärrys, että raha taipuu muuhunkin, kuin vain kulutukseen. Mahtava henkisen hyvinvoinnin buustaaja myös, kun tietää, että taloudellinen puoli elämässä on turvattu.

Tällaiset henkisen hyvinvoinnin ajatelmat Shinjuku-sedällä.

25 tykkäystä

Väittäisin kaiken huonolaatuisen poliittisen keskustelun kuormittavan mielialaa oli se sitten verkossa tai oikeassa elämässä. Mitä kärjistyneempää se keskustelu on, sitä harvemmin kenenkään mielipide muuttuu.

Tuntemattomien ihmisten kanssa se on ajanhukkaa, jos kumpikin osapuoli ei kykene tulemaan vastaan ja käyttämään rakentavia argumentteja. Jos työkaverin, tutun tai sukulaisen kanssa politiikka tulee liian usein puheeksi, minun mielestä kannattaa pyytää aiheen vaihtamista. Läheisen tai hyvän ystävän kanssa onkin vaikeampi tapaus. Silloin kysyisin miksi ajattelet näin ja kuunnella oikeasti vastausta. Vaikka olisitkin faktuaalisesti oikeassa asiassa, empatialla on todennäköisempää saavuttaa pidemmän päälle jonkinlainen sopuisa yhteiselo kuin latomalla faktoja tiskiin.

10 tykkäystä

Näinhän se on. En itse ota kantaa täällä foorumilla millään tavalla liittyen esimerkiksi politiikkaan, USA:n pressavaaleihin tai käynnissä oleviin sotiin. Minulla on toki omia mielipiteitä asioista, mutta ei ne toisi kirjoittamalla mitään lisäarvoa lukijalleen, eikä edes kirjoittajalleen. Kyseiset aihealueet myös sellaisia, että mitä vähemmän niillä päätäni vaivaan, sen parempi, eli kyllä sielläkin yhteys henkiseen hyvinvointiin löytyy.

8 tykkäystä

En ole näissä asioissa minkään sortin asiantuntija, mistä kirjoitan ja kirjoitan omakohtaisia tuntemuksia sekä kokemuksia.

Aika paljon elämässäni stressiä on vähentänyt ja virkeyttä lisännyt urheilu, tarkemmin sanottuna salitreeni. Joskus jos elämässä on ollut todella tiukkoja paikkoja henkisesti, niin salilla ainakaan tällaisena putkiaivona aivot ovat saaneet hetken lepoa sekä endorfiineja kiertoon että pakostakin ihmisseuraa, vaikka en siellä kesken treeniä pitkiä aikoja sosialisoi. Sali on antanut energiaa jaksaa ja hyvää oloa pidemmäksi aikaa.

Yksi tärkeä tekijä myös henkisessä jaksamisessa ja fiiliksessä on ollut ruokavalio. En juo paljoa alkoholia, mutta jos on surua isosi, niin en juo ollenkaan. Ruokavalio pitää esim. verensokerin aika tasaisena ja aikanaan erinomaisen valmentajani ruokavalion pohjalta syön nykyäänkin, jota olen sitten täydentänyt jollain josta olen kokenut olevan apua.

“Teen kaikkeni”, no tarkemmin ajateltuna en. Nukun liian vähän, on varmasti totta, että unen tarpeeni on keskimääräistä kai aika paljon pienempi, mutta tämäkin asia huomioon ottaen nukun ja lepään vielä vähän.

Olen kertonu ADHD:stani täällä, mulla se on “hyvin vahvana”. Hoitajalla, lääkärillä ja psykiatrilla ei ollut ohjeita elämään, koska olin heidän mielestään pyrkinyt arjessa tekemään kaiken sen, minkä voin. Lääkkeistä on ollut aika iso apu elämässäni, mutta paljon suurempana seikkana sen hallitsemisessa on ollut se, että yrittää tehdä paljon asioita oikein, jotta voi elää sen kanssa. Lääkkeistä on apua toki, mutta jos ei ole tehnyt elämänsä helpottamiseksi sellaisia asioita, jotka voi, niin suurin osa asioista on tekemättä. Mulle todettiin hahmotushäiriö, mutta siitä en ollut tietoinen tai osannut ajatella sekä selittää mulle ja muille asioita. Diagnoosi jossain asioissa voi helpottaa elämää siitä, että ei syyllistä itseään, mutta sitten ehkä monet alkavat löytää keinoja, mitä itse voi tehdä sen kanssa elämiseksi. Koen, että on tärkeää tiedostaa asiat, mutta tavallaan olen kokenut etten ala elämään liikaa tiedostaen minulla olevan ylivilkkautta ja ja jätä yrittämättä, vaan koetan elää sen kanssa ja maksimoida siitä saatavat hyödyt.

Työmaata riittää itselläni siinä, että yritän nukkua enemmän ja olen parantanut itseäni siinä, mutta vielä on tehtävää. Myös se, että voisin lukea ammattilaisten kirjallisuutta ja tekstejä, joista voisi saada lisää eväitä, miten voisin paremmin toimia sekä ajatella että työstää asioita. Ihmisten kuunteleminen ja auttaminen tekevät itsellenikin hyvää tai ainakin se antaa itselleni paljon ja se on mielekästä, vaikka ei tietysti sillä tavalla, kun näkee toisen ihmisen pahan ahdistuksen, mutta jotkut ovat varoittaneet ihan aiheesta etten saa kuormittaa niillä itseäni liiaksi - varsinkaan, jos ei itsellä aina niin hyvin mene.

Huumori on yksi väline itselleni ja empatia, millä pärjään, mutta voin omassa elämässäni vaikuttaa asioihin, enkä ole kaikkea tehnyt asioiden eteen kuin voisi. On hassua valittaa väsymystä nelikymppisenä, jos menee välillä kolmelta nukkumaan ja herää seiskalta :smiley: , että ota itteäs niskasta kii herra Sijoittaja-alokas! :smiley:

24 tykkäystä

Minä olen kokenut nukkumisessa parhaaksi ylläpitää jatkuvasti samaa unirytmiä, joka ei katkea edes lomalla ja korkeintaan pakon edessä ja olosuhteiden pakosta juhannusaattona ja uutenavuotena, eli pari kertaa vuodessa. Pidän yön tunteja elämän hukkatunteina, jotka haluan kuluttaa nukkumalla pois ja se on toiminut mainiosti. Olen myös muovannut itsestäni aamuihmisen, vielä 20 vuotta sitten olin enemmän iltaihminen ja yöunet oli epärytmissä koko ajan.

Nukun nykyään arkisin ennen töitä 7-8 tuntia, eli menen ajoissa nukkumaan ja herään virkeänä heti herätyskellon soidessa klo 04:39, töihin fillaroin jo noin klo 05:50. Viikonloppuisin ja lomalla menen nukkumaan noin klo 23 ja nukun n. 8-9 tuntia. Tämä kun toistuu vuoden ympäri ja siitä tulee tapa, niin uni on sikeän syvää, päiväaikaan ei väsytä ja hyvinvointi tältä osin taattu.

Tsemppiä unirytmin parantamiseen ja nukkumisnautintojen maksimointiin! :+1:

14 tykkäystä

Nyt minä sen vihdoin oivalsin, mistä johtui pitkään satunnaisesti, mutta kuitenkin viikottaisesti johtuneet ahdistustuntemukset, huimaus, ruoansulatusvaivat, jaksamattomuus, aivosumu ja takkuilu sosiaalisissa tilanteissa.

Syy oli yksinkertaisesti väärä hengitystekniikka. Tajusin, että olin hengittänyt jostain syystä pitkään pinnallisesti, joten kroppa ei saanut riittävästi happea, aivot toimi kuin jossain vikasietotilassa ja sisuskalut meni häiriötilaan. Heti kun harjoitin itseni takaisin oikeaoppiseen palleahengitykseen, niin nuo kaikki vaivat hävisivät kertaheitolla. OIen nyt energinen, aivot toimii taas, huimaukset jäi pois, ruoansulatus toimii taas normaalisti, leposyke tasaantui ja yleisesti tunnen oloni taas normaaliksi ja terveeksi. Wau!

Arvon foorumilaiset, muistakaa hengittää oikein! Se on käsittämätöntä, miten pallea hellii sisäelimiä ja buustaa keuhkojen toimintaa, jotta kroppa saa kaiken tarvittavan hapen. Vaikutus kokonaisuutena niin henkisesti kuin fyysisesti on valtava, voin sen nyt omakohtaisesti todeta. Harva lääkärikään osaisi ensimmäisenä kysyä potilaalta, että hengitätkö oikein, mutta ehdottomasti kannattaa jokaisen pysähtyä ensimmäisenä kiinnittämään huomiota tähän.

12 tykkäystä