Herantis Pharma - Hermorappeumasairauksien pysäyttäjä

Osakkeenomistajaluettelon 5.10. mukaan isot omistajat eivät ole myyneet.

5 tykkäystä

Herantis selkeästi tämän vuoden pohjissa. Koronakriisissäkään ei menty alle 6 euron. Päivän ainoa nettomyyjä Nordnet. Firmalta tullut mielestäni tänä vuonna pelkästään positiivisia uutisia ja esim. hiljattain julkaistussa talousjohtajan nimitysuutisessa oli positiivinen tunnelma. Tuleeko seuraavaksi merkittäviä uutisia jommankumman lääkeaihion suhteen tehdystä sopimuksesta jonkun ison pelurin kanssa vai mitä veikkaatte? Keksiikö kukaan kurssilaskulle muuta syytä kuin että yleisessä laskumarkkinassa ei kärsivällisyys riitä omistajilla tällaisten verrattain hitaasti etenevien ja huonoa näkyvyyttä tarjoavien yritysten kanssa?

7 tykkäystä

Itse olen pohtinut täsmälleen samoja asioita ja etsinyt negatiivisia merkkejä tai uutisia, jotka selittäisivät viime aikojen melko rajua laskua. Mitään muuta syytä en ole keksinyt kuin Dimaterin edellä esiin tuomat perusteet. Itse näen johtajamuutokset erittäin positiivisina asioina ja miettinyt pienimuotoista lisäystä, mutta vielä ei ole kantti kestänyt, kun suunta on edelleen alas päin.

3 tykkäystä

Lasku näyttää jatkuvan yhä rankempana. Onkohan jotain tietoa mennyt ohi vain tietääkö joku vain enemmän joka selittäisi reaktiot?

Tuskin tuossa mitään sen kummempaa on taustalla, kuin että jengi haluaa kevättä muistellessaan eroon näistä superepälikvideistä “arpalapuista” ennen kuin ostolaita katoaa kokonaan. Monella alkaa myös olla hyvät kurat sisässä tässä ihan muutaman kuukauden holdilla, mikä voi osaltaan vaikuttaa kun halutaan putsata rumat turskarivit salkusta veks. Kauppamäärät ainakin sellaisia, että näyttää ihan perinteiseltä tuulipukukahinalta.

Kieltämättä nyt tullaan alas niin lujaa että mieleen on hiipinyt että jollain mua tietoisemmalla on tulevaisuudesta ei niin hyvä näkemys ja nyt painetaan lappua laitaan. Toki jos vain yksittäinen myyjä niin uhka vai mahdollisuus? No oon enivei valmis menemään nolliin tämän kanssa niin seurataan mielenkiinnolla mitä tapahtuu :slight_smile:

“Suurimmat” myyjät tuntuvat päivästä toiseen olevan Nordnet ja Nordea ja suht pienellä vaihdolla kuitenkin menty.

Laskin itse kerran keskihintaa erällä 5,3 eurosta, äsken olisin ottanut toisen, jos 4,5 euroon olisin ehtinyt. Jätettiin pilkille. Nyt alkaa vaan position koko lapun riskisyyteen nähden olemaan jopa omaan makuun liian suuri :smiley: Mutta uskon menetän vasta siinä vaiheessa, jos tutkimustulokset kertoisivat ettei homma toimi.

2 tykkäystä

Tämän takia itse jätän lisäämättä, kun alunperin päätti n. 1% panostuksen salkusta tähän olevan riittävän suuri. Mieli toki tekisi…

https://www.inderes.fi/fi/tiedotteet/herantis-pharma-oyj-johdon-liiketoimet-mats-heiman-0

Tänään tuli tiedote myös hallituksen lähipiirin sisäpiirimyynneistä. Sen verran viivellä tuli ilmoitus, että hän sai vielä huomattavasti paremman hinnan. En tämän perusteella kuitenkaan tekisi johtopäätöksiä keissin muuttumisesta.

Löyty syy niille myynneille :slight_smile: Herantis Pharma Oyj: Ingrid Atteryd Heiman on päättänyt jättää Herantis Pharman hallituksen | Inderes: Osakeanalyysit, mallisalkku, osakevertailu & aamukatsaus

2 tykkäystä

En äkkiseltään ainakaan löytänyt mitään maata mullistavaa tiedotteesta. Kumpaankaan suuntaan :sweat_smile:

1 tykkäys

Vaikea sanoa, mitä tästä ajatella. CDNF:ää ei siis viedä eteenpäin enää nykyisenkaltaisella, suoraan aivoihin annosteltavalla menetelmällä, vaan siirrytään suoraan xCDNF-kehitykseen. Molekyylin valinta tehdään tammikuussa, jonka jälkeen oletettavasti kaikki faasit lähtee taas alusta? Osakkeenomistajan kannalta siis odotus tuloksista pitenee, ellei joku muu firma lähde mukaan rahoittamaan jo heti alusta?

1 tykkäys

Jos nyt olen oikein ymmärtänyt, xCDNF ja CDNF kehitys ovat omia erillisiä rinnakkaisia projektejaan olleet kokoajan. Eikai faasit sentään alusta lähde. Nyt haetaan suuntaa jatkokehitykselle, jota varten selvitetään vaihtoehtoisia annostelureittejä. Siitä en osaa sanoa, miten tämä aikataulullisesti vaikuttaa. Selvinnee huomenna tarkemmin :slight_smile:

Molekyylivalinnan tekeminen alkuvuodesta on taas ymmärtääkseni ollut aikataulussa xCDNF-kehityksen osalta.

1 tykkäys

En minä ainakaan tuota niin tulkitse, että tarvitsisi “aloittaa alusta”. Nyt vaan on päätetty keskittyä suoraan sellaisen menetelmän tutkimiseen, joka ei vaadi kirurgisesti asennettavaa annostelulaitetta.

Hyödyntäen prekliinisten kokeiden ja Vaiheen 1-2 kliinisen potilastutkimuksen tuloksia, Herantis tulee suuntaamaan CDNF-lääkeaihion kehityksen käyttämään esimerkiksi annostelua ihon alle ja nenänsisäistä annostelua.

Ottamalla huomioon sen, mitä olemme CDNF-kehitysohjelman aikana tähän saakka oppineet sekä rakentamalla Vaiheen 1-2 kliinisen tutkimuksen perustalle, uskomme, että tämä uusi suunta CDNF-lääkeaihion kehittämiseksi on optimaalinen edetäksemme kehitysohjelmassamme.

1 tykkäys

“Viranomaisten ja eettisten toimikuntien vaatimuksesta tutkimukseen voitiin ottaa mukaan vain potilaita,” … “Tämän vuoksi tutkimuslääkkeen tehosta ei voitu tehdä johtopäätöksiä.”

Tehtiin siis käytännössä nollatutkimus ja odotus jatkuu.

Toivottavasti Herantis on nyt todella oppinut tästä jotain ja huomio opit seuraavan tutkimuksen käynnistysvaiheessa.

Millä tavalla tutkimus oli nollatutkimus? Tutkimuksella saavutetiin juuri ne asiat ja tulokset, mitä kyseisen faasin tutkimuksella haluttiin saavuttaa, ja vielä hieman enemmän. En tiedä miksi melko olennaiset osat lainauksestasi juuri pois:

Yhtiö on raportoinut aiemmin 6 ja 12 kuukauden tuloksia EU:n rahoittamasta Vaiheen 1-2 kliinisestä tutkimuksesta, missä pitkälle edennyttä Parkinsonin tautia sairastaville potilaille annettiin CDNF-tutkimuslääkettä. Ensisijaiset vastemuuttujat, turvallisuus ja siedettävyys, saavutettiin tässä ensimmäisessä CDNF:n kliinisessä tutkimuksessa. Viranomaisten ja eettisten toimikuntien vaatimuksesta tutkimukseen voitiin ottaa mukaan vain potilaita, joilla tauti oli pitkälle edennyt, jolloin dopamiinia tuottavien solujen määrä on näillä potilailla vähäinen. Tämän vuoksi tutkimuslääkkeen tehosta ei voitu tehdä johtopäätöksiä.

2 tykkäystä

Eikö se ole jo aiemmin kerrottu, että tällä kajoamista vaativalla annostelutavalla lääkettä ei voi kaupallistaa ja sen vuoksi xCNDF-kehitys on jo aiemmin käynnistynyt rinnalla. Ilmeisesti nyt tehdyillä tutkimuksill on ehkä saatu riittävä varmuus siitä, että CNDF:n luotetaan olevan vaikuttava aine? Jos oikein muistan, obgelma on ollut se, että ei ole ollut keinoa, jolla CNDF läpäisisi aivonesteen (vai jonkun muun) ja pääsisi aivoissa oikeaan paikkaan. Kenties nyt on sitten jotain indisioita siitä, että xCNDF:n kehityksessä tässä voitaisiin ehkä onnistua? Lisäksi muelestäni pitäisi lukea kohdan Tämän vuoksi tutkimuslääkkeen tehosta ei voitu tehdä johtopäätöksiä jälkeen vielä seuraavat muutamat lauseet eikä lainata tuota lausetta asiayhteydestä irrallaan yksittäisenä lauseena.

3 tykkäystä

Toivottavasti olet oikeassa, ja minä väärässä :slight_smile: Luin tiedotteen vielä uudestaan ja itse tulkitsen asian edelleen niin, että “vanha” CDNF tämän tiedotteen myötä kuopattiin ja nyt keskitytään pelkästään xCDNF-kehitykseen, toki CDNF:stä saadut positiiviset tulokset tukena.

Muutama teksti- ja kuvapoiminta Herantiksen vuoden 2019 vuosikertomuksesta, lainaukset kursivoitu:
“Tähänastisten rohkaisevien tulosten myötä Herantis on aloittanut kliinisen Vaiheen 2 tutkimuksen valmistelun. Tutkimus suunnitellaan tehtäväksi Parkinsonin taudin aikaisemman vaiheen potilasryhmällä ja hoitojakso tulee olemaan pidempi kuin ensimmäisessä tutkimuksessa. Potilasrekrytoinnin arvioidaan alkavan vuonna 2021.”

Näin suunniteltiin vielä aiemmin CDNF:n osalta, eli tämä ymmärtääkseni peruttiin.

xCDNF:n osalta kirjoitettiin silloin kliinisen tutkimuksen aikataulusta näin: “Mikäli kehitystyö etenee suunnitellusti, xCDNF-lääkeaihio voisi olla kliinisessä kehitysvaiheessa muutaman vuoden kuluttua.”

Mikäli tästä nyt ei-invasiivisen CDNF:n (xCDNF) tutkimusjana saadaankin suoraan siirrettyä invasiivisella versiolla tehtyjen faasien perään, olen kyllä todella positiivisesti yllättynyt. Miten tulkitsen tämän sijoittajan kannalta?

image

CDNF:n osalta investointi-vaihe voi pidentyä jopa vuosilla (?) ja mahdollinen tuottovaihe siirtyy kauemmas. Mikäli lupaavien CDNF-tulosten vuoksi joku iso lääkeyhtiö haluaa lähteä mukaan jo aikaisemmassa vaiheessa, ei tuotot välttämättä siirry ihan niin pitkälle, kuin normaalisti kävisi.

Yhteenveto: tiedotteen olisi pitänyt olla selkeämpi. Ei näin keskeisestä asiasta firman toiminnan kannalta pitäisi jäädä näin paljoa avoimia kysymyksiä. Kuten @pursi toteaa, toivottavasti tänään tulee webcastin myötä selvennystä aikatauluihin ym.

Ei tästä voi mielestäni mistään tulkita niin että CDNF olisi kokonan kuopattu vaan kehitysohjelmaa on päivitetty niin kuin tiedotteessa kerrotaan. Eikös tästä alla olevasta lainauksesta käy ilmi että puhutaan kummastakin kehitysohjelmista: “CDNF:n ja xCDNF:n”. Lisäksi tiedotteessa päivitettiin vielä erikseen xCDNF-kehitysohjelmaa.

"“Ottamalla huomioon sen, mitä olemme CDNF-kehitysohjelman aikana tähän saakka oppineet sekä rakentamalla Vaiheen 1-2 kliinisen tutkimuksen perustalle, uskomme, että tämä uusi suunta CDNF-lääkeaihion kehittämiseksi on optimaalinen edetäksemme kehitysohjelmassamme. Tavoitteenamme on mahdollistaa Parkinsonin tautia sairastavien potilaiden hyötyvän CDNF-hoidosta sairauden aikaisemmassa vaiheessa. Lisäksi uskomme, että strategia maksimoi ja nopeuttaa CDNF:n ja xCDNF:n onnistumisen mahdollisuudet niin partnereiden, viranomaisten kuin kaupallistamisenkin näkökulmasta ja siten mahdollistaa päämääriemme saavuttamisen aikaisemmin.”

3 tykkäystä

Tiedotteessa tuo sanottiin suoraan että ihon alle annostelu voisi toimia

Alustavat prekliiniset kokeet viittaavat siihen, että esimerkiksi ihon alle tapahtuvan annostelun jälkeen xCDNF-molekyyli saavuttaa kohdekudoksen aivoissa terapeuttisessa pitoisuudessa.

Okei, mikä ero näiden kahden välille sitten jää? Olen ymmärtänyt, että molemmissa kyse ollut koko ajan samasta vaikuttavasta aineesta. xCDNF:n idea CDNF verratuna on läpäistä veriaivoeste, jotta invasiivista annostelua ei tarvita. Nyt kun CDNF:n osalta tätä suoraan aivoihin menevää annostelutapaa ei tutkita pidemmälle, eikö nämä ohjelmat sulaudu?