HKScan sijoituskohteena

Rahoituskulut alenee miljoonia ja rakennuksen kulut jää pois. Itse näen tän loistavana peliliikkeenä. Seurataan markkinan liikettä kumpi oikeassa. :thinking:

Itse myös ihmettelin lisävelan ottoa tontin ostoon, nyt se onneksi selvisi miksi. Hienoksi diiliksi paljastui.

2 tykkäystä

Vantaan kiinteistön myynti oli ainakin parempi kuin että olisi myyty osia kotimaassa tai ulkomailla. Itse en hyppinyt ilosta kuullessani sokolowin myynnistä taannoin. Teki Hkn yksiköistä parata tulosta. Sillä kaupalla saatiin omavaraisuus 40% ja uskottavuutta palautettua. Nyt oltiin varmaan tilanteessa että jotain oli pakko myydä ja Hkn kannalta oli järkevää myydä kiinteistö kuin liiketoimintoja etenkin kun kaikki yksiköt tekevät voittoa. Kerrankin.

2 tykkäystä

Uskomatonta, että kurssi vain laskee. No ei se mitään. HKScan on ehdottomasti long ja markkinat taitaa olla nyt väärässä.

1 tykkäys

Joku laskee erilailla nyt tämän. Itse uskon nousevaan tulokseen niin kuin luvataan.

Näiltä pörssiyhtiöiltä odotetaan kovaa tuloskasvua tänä vuonna – Joukkoon mahtuu sijoittajia kiinnostavia potentiaalisia käänneyhtiöitä | Kauppalehti

Onko HK mainittu? Kun lukon takana.

1 tykkäys

Ite tankkasin vähän lisää. Kiinteistön myynti toi rahaa kassaan ja pienensi velka taakkaa. Lähipiiri osti reilummin jo 2,30 eurolla. Tulevaisuuden näkymät valoisammat.

1 tykkäys

On mainittu ja ihan kärjessä. :thinking: :smiley:

1 tykkäys

Milloin lähipiiri osti 2,30?

Sori. Mun sekoilua. Korona sekottaa pään ja vuosiluvut :see_no_evil:. Osti jo vuosi sitten, hetki ennen kuin ostivat tuon tontin, jonka nyt myivät.

1 tykkäys

HKScan Oyj: Yhtiökokouskutsu | Kauppalehti

Paluu osinkoyhtiöksi.

Me saadaan sittenkin osinkoa, kiitos HooKoo :heartbeat:

1 tykkäys

Varmaan johdon mielestä nyt vieläkin paremmat näkymät liiketoiminnalla kuin helmikuun tilinpäätöksessä.

Veikkauksia siitä, että maksetaanko vähemmistöosinko (9 snt)?

2 tykkäystä

Varmasti vasta julkistetun tonttimyynnin vaikutus kassatilanteeseen on keskeinen syy uudelle osinkoehdotukselle. Toki tontin ostosta oikaistu P/FCF 2020 oli luokkaa 10, jolloin ihan ok antaa omistajillekin jo pientä siivua, kun velkavuori sulaa hiljalleen.

Hallintoon ja korkokuluihin valuu vielä turhan suuri osuus katteista, joten hyvä että toimintaa vielä tehostetaan ja tasetta vahvistetaan. Toivottavasti ei aleta maksamaan vähemmistöosinkoa.

1 tykkäys

Olisiko se vähimmäisosinko sinusta liikaa kun se maksaisi yhtiölle 8,7miljoonaa ja heillä nyt noin 126miljoonan kassavarat?

Vastaus vielä kysymykseen. En osaa sanoa, riippuu isoista omistajista vaativatko sitä?

1 tykkäys

Mielestäni riippuu, mistä vinkkelistä HK:ta sijoituskohteena tarkastelee. Arvoajattelun kannaltahan tuo on todella hyvä pointti, että kassavaroja on yli puolet markkina-arvosta eikä alalla yleensäkään saada pääomalle kummoisia tuottoja. Siinä mielessä voitaisiin perustella yhtiön varojen ja tulevien kassavirtojen pumppaamista ulos. Silloin ei tarvitse myöskään niin paljoa miettiä, millainen sijoitustarina yhtiölle syntyy ja millaisilla kertoimilla markkinat tulevat sitä hinnoittelemaan. Kirjoitin siinä mielessä näkökulmani turhan jyrkästi, että tähän suhteutettuna kohtuullinen vähemmistöosinko voi olla perusteltu ja profiiliin sopiva pääoman allokoinnillinen toimenpide.

Omalta osaltani (ja omilla odotuksillani) toivon vielä 2020-2022 maltillista voitonjakoa, vahvaa rahoitusaseman vahvistamista sekä valikoituja investointeja Boltsien kaltaisiin korkeamman jalostusarvon tuotteisiin. Näillä toimenpiteillä ja tehostamisohjelman etenemisellä näen 2023 jälkeen hyvinkin mahdollisena 15-20 % vapaan kassavirran tuoton nykyhinnalle.

Yhtiö on joutunut huonossa jamassa ottamaan kallista lainaa, ja velkoja lyhentämällä voidaan saada neuvoteltua korkokustannuksia alaspäin koko lainakannasta. Koska pääomantuotto on matala, korkea velkaisuus näkyy rumasti tulosrivillä ja tekee yhtiöstä todella herkän rahoitusolojen kiristymiselle. Mieluummin omistaisin taseeltaan terveen, muutaman prosentin vuodessa kasvavan kassavirtakoneen ja vivuttaisin tarvittaessa itse omistustani halvemmalla, kuin pumppaisin tässä vaiheessa kassavarat ulos ja pelkäisin kassakriisiä tai Ovaron kaltaista velkaloukkua.

Mutta eiköhän tämä näkemys tästä vielä hiljalleen kypsy, kun seuraan ja kaivelen pidempään.

4 tykkäystä

HKScanin pääomistaja muutetusta osinkoesityksestä: ”Askel eteenpäin matkalla kohti omistajiaan palkitsevaa yhtiötä” | Kauppalehti

1 tykkäys

Miksi tämä vähemmistöosinko nousee nyt HK:n osalta esille? En ole aiemmin törmännyt asiaan. Onko kovin yleistä pörssiyhtiössä, että maksettaisiin vähemmistöosinkoa?

Mukava yllätys kuitenkin tämä osinkoehdotus ja toivottavasti vihdoin alkaa näkyä kursissa, että HKScan on käänneyhtiö :rocket:.

1 tykkäys

Itse olen kyllä muissakin yhtiöissä nähnyt saman. Tilikauden tuloksesta on pakko jakaa puolet jos 1/10 osakkaista niin vaatii. :thinking: Eli Hk teki voittoa 0,18 centtiä vuonna 2020 niin siitä puolet on vähimmäisosinko. :thinking:

On näitä ollut. Bittium ja Finnlines muun muassa.