Hyzon Motors - Vetyvallankumous raskaalle liikenteelle

Olisikin kiva tietää, että sitten kun homma on kokeiltu ja kaikki purkit ja metodit on valmiina, niin montako tuntia ja ukkoa kuluu yhden nupin vetyistämisessä. Pitäisikö jonkun kysyä suoraan Twitterissä siltä Helmsholttenilta vai mikä se jannu siellä Hollandissa olikaan?

Edit: Okei okei, en kysy. Menisi kuitenkin tyyliin “How many hours would you hydrogenitalize my knob?”

17 tykkäystä

Ehkä parempi että et kysy ainakaan twitterissä. Sen verran bag holdereita tässä ollaan. :grinning: Itellä vähän sellainen käsitys että toi voittomarginaali on ainakin tuplat liikaa.

3 tykkäystä

Dieselmoottori pois, polttoainetankki pois, pakokaasu- ja urealaitteistot pois. Jäähdytinkin pois, vai jääkö polttokennon jäähdytystä varten? Tilalle polttokenno, akku, vetysäiliöt, ohjainlaitteet, kaapelia, letkua ja putkea. Vosiko mennä kahdelta asentajalta 3-5 päivää? Jos palstalla on raskaan puolen huoltoukkoja niin heittäkää arviota (saa olla nainenkin).

Mutta tietääkö joku tarkemmin miten Hyzon toteuttaa voimansiirron? Mihin kohti voimalinjaa sähkömoottori/t asennetaan? Puretaanko vaihteistokin pois ja pyöritetään suoraan vetävää akselia? Ei sentään napamoottoreita kai? Joku akselistopatentti taisi Hyzonilla olla mutta ehkä vasta tulevaisuuden juttuja?

8 tykkäystä

Tästä saadaan varmasti yhdessä Nikolan kanssa vuosien 2020-2021 www.pets.com.

Tämä ketju on malliesimerkki siitä kuinka pelkällä hypellä ja dollarin kuvat silmissä kiiluen fiksutkin ihmiset alkavat parhain päin itselleen selittämään asioita.

Toivon jokaiselle tähän lappuun sijoittajalle, että summa millä tähän on lähdetty mukaan on pieni.

7 tykkäystä

@Santtu3 kommentoikin jo mutta vaikka tässä tapuksessa eittämättä on paljon uskon asiaa (kuten aina kun sijoitetaan liiketoimintaan jolla ei käytännössä vielä ole liikevaihtoa), on rakentavampaa heittää vasta-argumentteja tai kysymyksiä itse sijoituskohteesta, kuin syyttää muita sijoittajia ahneiksi tai sinisilmäisiksi. :wink:

48 tykkäystä

Eiköhän pidetä yhtiön asiakeskusteluna, näyttää että alkaa ihmisillä menemään taas tunteisiin puolella ja toisella. Jos on perusteluja miksi ei saisi hypettää tai on huono hype kohde antaa tulla ja jos ei niin voi mennä karhuilu ketjuun. Liputan kommentit ihan vain sen takia ettei (taas) lähde käsistä.

Edit: Olisiko mahdollista @Yu_Gong saada foorumille mahdollisuutta (tai jotain muuta tapaa?) muokata ketjun ensimmäistä postausta jollain tavalla että saataisiin se pysymään vaikka edes puolen vuoden välein ajantasalla jotta ei tulisi samanmoisia tilanteita kuin @Verneri_Pulkkinen toi nyt esille? Kieltämättä eka postaus hiukan vanhahtavaa tietoa ja +1200 postauksen läpikäynti relevantin faktan perässä on hankalaa. Pelkästään shorttirapsan tappamiseen taisi mennä tuo 300 viestiä “yksitellen”, joka kertoo aika paljon myös.

28 tykkäystä

Kallista on pois purkaminen ja uusien asentaminen (sekä romujen hävitys) verrattuna siihen, että ostaisi Mersulta valmiin vetyauton sitten kun niitä saa. Kyllä se vetyistäminen pitäisi saada tehtyä tyhjään runkoon, mutta myykö mikään valmistaja sellaisia Hyzonille tai kuljetusfirmalle. Tai tekeekö Mersu, Scania, Volvo yms. valmistajat vetyistämisen suoraan tuotantolinjalla kolmannen osapuolen kamoilla?

2 tykkäystä

Onhan siellä DAF ja Freightliner yhteistyökumppaneina, erikoista jos eivät saisi runkoja linjalta omaan kokoonpanoon.

10 tykkäystä

Jos nupilla on keskimäärin tarkoitus ajaa se 1M+ kilometriä ja vetyistäminen tulee fleetin kohdalla ajankohtaiseksi, eikä nupissa ole vielä puoliakaan kilometreistä, niin väittäisin retrofitin silti kannattavan versus uuteen vaihto. Noita vaihdettavia osia pitää kumminkin huoltaa merkittävistikin matkan varrella, joten vaihto ei ole ihan pelkästään lisäkulua siinä mielessä.

10 tykkäystä

Eikai Hyzonilla ole mitään järkeä ostaa valmiita nuppeja ja repiä niistä pois voimalinjat joka pitää myydä jne? Eli eiköhän sieltä tule runko Hyzonille joka sitten asentaa omat roippeensa.

Normaalia vaihteistoa ei varmasti tule mutta ehkä joku Taycanmainen alennusvaihde tms.

14 tykkäystä

Eiköhän tästä saada nuuskittua jotain kun tällä viikolla pitäisi tulla tuosta Euroopan tehtaasta behind-the-scenes kuvia joista voidaan yrittää parsia faktaa kasaan :smiley:

7 tykkäystä

Juu, veikkaan että yllä mainitut DAF ja Freightliner toimittavat sellaiset “tyhjät” rungot Hyzonille rakennettavaksi, mitä tulee Hyzonin omiin tuotteisiin tuon jälkiasennustoiminnan kaverina, jossa siis vetykonversion ostaja toimittaa itse ostamansa rungon Hyzonille. Oletettavasti ostaja myös hoitaa yli jääneiden osien jälkimyynnin (tai käyttää muissa omissa laitteissaan).

6 tykkäystä

Juurikin varmaan nämä pienemmät ka-valmistajat ovat varmasti enemmän kuin mielellään mukana tarjoamassa omaa alustaa Hyzonille. Sen verran kallista puuhaa kuitenkin olla itse kehittämässä ns. in-house vetyautoa. Volvolla ja Daimlerillahan on tosiaan oma yhteistyökuvio perehtymässä vetytekniikkaan (cellcentric) siitä huolimatta että kilpailijoita kaikella muulla saralla ovat. Helpompi puolittaa kustannukset ja lyödä niin sanotusti viisaat päät yhteen. Scania on myös pilotoinut vetymoottoria omassa autossaan. Tässä tapauksessa moottorin toimitti kolmas osapuoli. Veikkaisin että myös Scania tulee tyytymään pakotetusti kolmannen osapuolen moottoreihin. Sen verran marginaali ka-toimittaja globaalisti, eikä vetyosaamista taida omasta takaa löytyä sekä lisäksi sen verran kallista puuhaa sitä on lähtä hankkimaan.

6 tykkäystä

Kyllä, tulee tyhjä aihio ja Hyzon asentaa voimalinjan. Carl Holthausen jossain keskustelussa tämän kertoi.

Tuon ensimmäisen viestin kyllä voisi päivittää ja tehdä sinne usein kysytyt kysymykset osio :sweat_smile:

19 tykkäystä

Ei olekkaan järkeä eikä Hyzon kai niin teekkään vaan asiakas toimittaa halauamansa alustan muutettavaksi. Tehokkainta ja järkevintä olisi rakentaa tyhjälle perusrungolle ja näin kai tulevaisuudessa on tarkoitus tehdäkin mutta ei taida onnistua kaikkien valmistajien kohdalla.

1 tykkäys

Semmoinen ajatus pätkähti mieleen, että mites näissä asennuskuvioissa tuo muutoskatsastuksen tarve ja muu byrokratian kautta tuleva riski? Tuleeko esim. EU:n lainsäädäntö hidastamaan Hyzonin teknistä etumatkaa Euroopassa ja paikalliset kilpurit ehtii kehittelemään omiaan. Onkohan maanosien välillä isojakin eroja vaatimuksissa ja ohjaa näin kilpailua?

Täytyypä ottaa toinen kuppi kaffea ja funtsia asiaa pidemmälle :slight_smile:

2 tykkäystä

Hyzon’s eAxle eliminates right-angle hypoid gears, and uses one motor per wheel with optimized performances both at low speed and high speed. Paired with a virtual differential, the design achieves efficiency of up to 97%, compared to industry-standard 95%. The eAxle can reduce the motor-to-wheel loss as much as 40%, and further allows full torque regenerative braking. With this innovation, Hyzon expects to incorporate in its next generation Class-8 heavy trucks an all-in-one electric powertrain that can be maintained easily and at a low cost, while providing best-in-class performance

Hyundain rekoissa on tällä hetkellä 6-lovinen vaihteisto. Saas nähdä kumpi on parempi ratkaisu pitemmän päälle.

11 tykkäystä

Tämähän se oli josta muistelin lukeneeni, kuulostaa järkevältä jättää perämurikka kokonaan pois. Nähtäväksi jää miten menestyy käytännössä.

1 tykkäys

Eikö fiksuinta olisi kuitenkin että Hyzon toimittaa ne vetysysteemit autotehtaille ja ne asentavat itse paketit autoihinsa? Kunhan ovat ensin koulutettu siihen. Ei tarvitse isoja kuorma-autoja rahdata edestakaisin.

Vai onko tähän joku este?

Esim suomalainen Sisu, ei ole koskaan tehnyt moottoreita itse vaan ne ovat tulleet eri valmistajilta Karjaalle ja asennettu siellä. Caterpillar,cummins, rolls royce, Valmet yms.

8 tykkäystä

Tuossa varmaan kyse myöskin että kuka lopputuotteen myy.

1 tykkäys