Hyzon Motors - Vetyvallankumous raskaalle liikenteelle

Nyt pitäisi vielä tietää kuinka nopeasti lasku on ohi. Hyzon kuitenkin toimittanut 87 rekkaa ja tähän ei ole edes laskettu trialeita. Huikea suoritus mielestäni, samalla kun verrokit odottavat kädet taskussa komponentteja. Millaista kasvu onkaan koko sektorilla kun Euroopassa ja Pohjois-Amerikassa komponenttipula helpottaa.

Jos tutkinnan keskiössä on Ocran väitteet, niin ne onneksi on jo todistettu suurilta osin vääräksi. Toivottavasti ei paljastu mitään oikeasti raskauttavaa.

Erikoinen aloitus kaiken kaikkiaan tälle päivälle.:sweat_smile:

20 tykkäystä

No, jos miettii jenkkisijoittajien kulttuuria, niin he vain näkevät (omien havaintojen mukaan siellä ei paljoa lueta vanhoja raportteja jälkikäteen):

  1. Jaha, toimitukset missattu luvatusta → :bear:
  2. Ja vielä SEC tutkii → :bear: :bear:
  3. Ja tää on vielä bumtsibum, siirrän rahat Appleen → :bear: :bear: :bear:

Niin ei tuo -10 % ole kumma :smiley: Varmaan käy syvemmälläkin ainakin ekan 4 h aikana.

13 tykkäystä

The Company anticipates the 2021 financial results will reflect both lower average selling price per vehicle due to product mix and multi-year revenue recognition for the majority of sales

Ensimmäinen osio oli mielestäni suhteellisen selvä (Aasiassa alhaisempi hintataso eli ei tullut yhtä paljon rahaa), mutta tuo boldattu kohta tässä herätti lähinnä omalta osalta ihmettelyä.

Onko tuo:
A) kirjanpitotekninen juttu (vaikka autot ilmeisesti kuitenkin oikeasti toimitettu?), VAI
B) tarkoittaa tämä sitä, että ajoneuvot on myyty jonkinlaisella osamaksujärjestelyllä? Tämä ei siis ole mikään auton osamaksurahoitus tyyppinen ratkaisu kait rahoistuslaitoksen/pankin kautta (ostajan puolelta) koska tällöin käsittääkseni myyntihinta olisi (ainakin suomessa) tilitetty heti myyjälle. Eli käytännössä meinaako tämä sitä että Hyzonilla on jotain osamaksusoppareita nyt asiakkaiden kanssa? Jos tuossa saa jotain korkotuloja tms. niin silloinhan tämä voi olla ihan hyvä mutta muuten herättää vähän ihmetystä.
C) Jotain muuta mitä en tajua

8 tykkäystä

Ainakin lyhyellä aikavälillä tuo varmasti painetta kurssiin, koska ainakin q3 aikana firmoja rankaistiin kunnolla jo siitä, että tulokset menivät vain hiukan yli ennusteiden ja tässä markkinatilanteessa tuskin ennusteen alituksesta tullaan palkitsemaan. Enemmän tietenkin merkkaa 2022 näkymät, eli jos tässäkin aletaan ruuvaamaan ennustetetta alemmas, niin sitten ollaan taas 5 taalassa aika helposti.

Voisiko tuossa alhaisessa myynti hinnassa olla kyse näistä Multia year toimitussopimuksissa joissa diskontataan jo valmiiksi alenevat tuotantokustannukset myyntihintaan kaikille sopimuksen rekkoihin.
Tämä varmastikin liittyy tähän 29 jo toimitetun rekan tilaukseen. :thinking:

3 tykkäystä

Kieltämättä oudosti muotoiltu lause, vähän vaikea päästä kiinni ajatukseen - Peltsin teoria kuulostaa uskottavalta. Mutta muistutan nyt nopeasti kuitenkin, että suoriteperusteisessa kirjanpidossa maksujärjestelyillä ei ole vaikutusta liikevaihdon tuloutumiseen, eli Hyzonin tapauksessa tuloutuskynnyksenä on varmasti auton toimitus.

Edit: jos hopeareunusta ajattelee, en malta odottaa, millaisen teknisen analyysin @Sijoittaja-alokas tänään tilanteesta laatii!

10 tykkäystä

Pakko ihmetellä Premarketin reaktiota kun nuo Orcan väitteet kuitenkin todettu jo valheellisiksi. Olisiko sittenkin tuo odotettua pienempi myyntikatte suurempi syy kurssireaktioon?

6 tykkäystä

Shortit saavat taas bonaripäivän tämän kanssa. IBssä ei ole paljon lappuja lainattavaksi, mutta eipä tämä ole aiemminkaan shortteja estänyt. Nyt kun saadaan vielä jenkkilän retail paniikkiin, varsinkin alkuviikon jälkeen, niin aika kiva kuoppa saadaan varmaan alussa aikaan.

kuva

Ihan hyvän näköinen luku kyllä, mutta ja tuolla saatetaan ennusteisiinkin päästä, jos eivät hirveästi joudu hinnoista tinkimään, kuten nyt oli 2021 puolelta maininta.

Esim. Microvast laski viime vuonna liikevahtoennustettaan todella reippaasti spac-luvuista. Vaikea myöskään uskoa, että pidemmän tähtäimen luvut sitten myöskään pitäisivät paikkaansa enää. Kurssi sinnitteli yllättävän pitkään ylhäällä, mutta nythän sekin on jo alle 5 taalan. Arvotettu aika samoihin spacissa, mitä Hyzon on.

Hyzon on nyt aikalailla samassa tilanteessa, eli 2022 olisi todella tärkeää päästä edes lähelle ennustettua vajaata 200 miljoonaa.

Kivinen tulee todennäköisesti olemaan ainakin Hyzonin alkuvuosi, varsinkin kun Q4 aikana ei saada enää vastaavaa kirjanpitokikkailua, mitä q3 positiivinen epsi oli, mikä sitten peitti liikevaihdon missaamisen alleen. Jenkkilässä kun tavataan tuijottaa laput silmillä sitä yhden kvartaalin tulosta :slight_smile:

3 tykkäystä

Näin tuo saattaa tosiaan olla ja hyvä täsmennys kirjanpidon osalta :+1: Mielestäni kyllä hyvä suoritus että toimitettiin hieman enemmän kuin arvioitiin, mutta sitten se toinen puoli…

…Taitaa Q4 tulos olla aikamoista kuraa liikevaihdon ja kannattavuuden osalta. Jos Aasian hintataso on (kuten tuolla tiedotteessa mainittiin) noin puolet vs. muut alueet (ja leijonanosa myynneistä täältä) ja tähän päälle vielä myynnit ovat jotain multi-year kuviota niin tuohan tarkoittaa (hihavakiolla arvioituna huom) että ennusteista tullaan jäämään aivan valtavasti? :sweat_smile:

3 tykkäystä

Mjooh, Fintel kertoo että Hyzonin shortteja olisi nyt vapaana tasan 0. Ensimmäinen kerta tämäkin…

4 tykkäystä

Mihin hintaan alat ostamaan?

  • 6
  • 5,8
  • 5,5
  • 5,2
  • 5
  • 4,8
  • 4,5
  • 4,2
  • 4 tai alle

0 voters

8 tykkäystä

Kyselystä puuttuu tärkein vaihtoehto: Vaikka nyt heti (5,70), mutta kun käteiset on loppu.

14 tykkäystä

En oikein ymmärrä tätä premarketin reaktiota. Eikös ohjeistuksessa olla mainittu, että toimitukset keskittyy paljon Aasian markkinoille jossa on alhaisemmat hinnat, mutta kysyntää näille rekoille on paljon enemmän. Luulisi että tämä ei tule niin isona yllätyksenä sijoittajille. Haluttuihin toimituksiin kumminkin päästiin, ja ne ylitettiin, joka on mielestäni tärkeintä tässä vaiheessa. Itse en tässä lyhyellä tähtäimellä olekkaan kiinni, vaan sitä pitkää peliä katselen, joten omalle kohdalleni lähinnä näen reaktion tankkausmahdollisuutena alemmilla hintaluokilla.
Blue Orcan raporttiinkiin vastattiin hyvin ja todettiin suurimmalta osalta aiheettomaksi, toivon mukaan sieltä ei nyt löydy uusia epäkohtia vaan… Yhtiön johto kun vaikuttaa kuitenkin uskottavalta ja puhuu asioista niiden todellisin tarkoituksin, eikä liiottele turhia.

12 tykkäystä

Toimitukset 2,3% yli ennustettujen lukujen. Huikea suoritus? Siihen yhdistettynä käytännön negari ja SEC tutkinta. Aika hankala tuosta positiivista yhdistelmää on saada.

17 tykkäystä

Nykyinen shorttivola on kyllä ihan jäätävää. Eipä kyllä mikään ihme, että tämä on heilunut +/-10% päivittäin.

7 tykkäystä

Mielestäni uutisissa on hyvää se, että saatiin vahvistusta toimitusmääriin ja kysynnän olemassaoloon. Pidemmän tähtäimen kannattavuus on toki edelleen iso kysymysmerkki ja huolenaihe, mutta toisaalta siihen liittyvä epävarmuus on tässä vaiheessa vetytalouden ja yhtiön elinkaarta mielestäni ihan ymmärrettävää. Tämä ja ensi vuosi tulee antamaan osviittaa, satavatko nämä mahdollisesti eksoottiset trialit, maksujärjestelyt ym. takaisin Hyzonin laariin vai ei.

Kurssimielessä nähdään varmaan taas muutamien kuukausien mörnintävaihe, mutta toisaalta ei se ±10% päiväheittelykään ole hetkeen oikein tuntunut missään.

EDIT: Ja toki SEC-puljailun lopputulema kiinnostaa myös, mutta en sinänsä sitä ihmettele, kun uutisvirtakin oli satoja ryhmäkanteita täynnä

15 tykkäystä

En muista luinko sen täältä vai mistä, mutta eikö jossain lehtiartikkelissa mainittu että Holthausenissa tehtiin/toimitettiin 50 rekkaa v. 2021? Tällöin aasiaan jäisi 37, ja jos niiden hinta on siellä 50 % euroopan vastaavista niin vaikutus liikevaihtoon ehkä 5-10m? Riippuu tietysti myös siitä paljonko tuohon alkuperäiseen 85kpl tavoitteeseen ja liikevaihto ohjeistukseen oli ajateltu kuuluvan tilauksia Aasiaan.

e. Konsensus fy21 $28M ja yhtiön ohjeistus oli $37M

18 tykkäystä

Tuohon ei taidettu ikinä saada varmuutta että mitä tuo 50 rekkaa tarkoitti.
Jos se olisi ollut holthausenin toimitukset ja aasiasta olisi toimitettu 37 autoa olisi liikevaihto (kappale hinnoilla 400k ja 200k) 27,4M.
Mikäli euroopasta ei ole toimitettu kuin vaikka 10 rekkaa tippuukin liikevaihto jo 19,4 miljoonaan.

Tuo 50 eurooppaan toimitettua tuntuu itsestä epätodennäköiseltä kun hyzonhan on itse sanonut että suurin osa autoista myytiin viime vuonna aasian markkinoille.

3 tykkäystä

Ei jenkkilässä hype-lappujen kanssa tarvita mitään muuta, kuin otsikko SEC-tutkinnasta, mikä riittää täyteen paniikkiin. Ei siellä suurin osa retaileista lue näitä otsikkoa pidemmälle :slight_smile: Tuskin tuolla ns. negarilla olisi ollut kovin paljon vaikutusta kurssiin yksinään. Nyt shortit ja karhut saivat tuosta sec-uutisesta makeaa mahan täydeltä ja koko linjan hyökkäys on varmaa. Kurssi halutaan saada jo pressä kyykkäämään mahdollisimman paljon, jotta saadaan porukka paniikissa myymään alussa ja stopparit paukkumaan.

16 tykkäystä

Kyllä edelleen pidän tässä maailman tilanteessa hyvänä suorituksena että rekkoja on saatu pihalle noinkin paljon. Viimeisimmän rapsan jälkeen tuntui että yleinen mielipide oli että tuohon ei ikinä tulla pääsemään.

Liikevaihdosta on jääty, mutta tämä oli tiedossa. Ei voi tehdä Euroopassa ilman komponentteja, sille ei vain voi mitään. Itselle on tässä vaiheessa toimintaa tärkeämpää että rekkoja saadaan toimitettua ja tilauksia on. Ehkä olen liian sinisilmäinen, mutta mielestäni Hyzonin kehitys on tähän asti ollut huikeaa yrityksen ikä huomioon ottaen.

42 tykkäystä