Hyzon Motors - Vetyvallankumous raskaalle liikenteelle

Tekniikasta kuitenkin polttokenno on Hyzonin oma vai oliko se niin, että vasta kehitteillä oleva uusi kenno on Hyzonin?

Hyzon ostaa toistaiseksi kennot Horizonilta kunnes Hyzonin omat tehtaat valmistuvat Jenkeissä alkuvuoden aikana.

Uskoisin, että valtaosa Kiinan kaupasta kuormureiden osalta toimitetaan Hyzonin logolla. Win-win molemmille sekä Horizonille että Hyzonille.

Spac-esitteessä mainitaan mm: ” 1Horizon has an MOU for future deployment of trucks to certain Chinese municipalities, a substantial portion of which are projected to be delivered by Hyzon.”

Tässä kyseessä uusi diili mutta uskoisin, että menee kuten tuossa ylempänä avasin. Tähän perustuu osin myös tämän vuoden toimitusarvio 500 - 700 ajoneuvoa.

12 tykkäystä

Eikö Horizon voi myydä näitä samoja kennoja kenelle tahansa ja tällöin Hyzon menettää kilpailuetunsa tehokkaiden polttokennojen osalta?

Käsittääkseni nämä vanhemmatkin polttokennot ovat nyt Hyzonin tekniikkaa ja Horizon ei voi niitä muille valmistaa. Toki Hyzonin menestyminen on Horizonin etu muutenkin. Käsittääkseni Hyzon siis tällä hetkellä tilaa valmistuksen omille kennoilleen Horizonilta. Horizonin on siis sopimusvalmistaja, ei myy kennoja Hyzonille.

Joitain patentteja siirrettiin Horizonilta Hyzonille ja joihinkin Hyzon sai muistaakseni ikuisen käyttöoikeuden yksinoikeudella. Horizon jatkaa polttokennojen kehittämistä muihin kuin liikenteen tarpeisiin.

21 tykkäystä

Kiitos kaikille vastauksista :+1:t2: Tämä selkeytti ainakin hiukan tätä kuviota. Polttokennotekniikka on siis nykyään Hyzonin omaa, Horizon vain toistaiseksi valmistaa ne ja täten ei enää niin paljoa ihmetytä miksi Kiinassa Horizonin tehtaalta valmistuvat ajoneuvot lasketaan Hyzonin toimittamiksi. Itsekin kyllä pyörittelin päässäni sitä, että toki Horizon hyötyy Hyzonin menestyksestä, kuvio vain ei ollut ihan selvä, eikä tietenkään ole täysin selvä vieläkään.

9 tykkäystä

Tästä asiakirjasta löytyy paljon tietoa. Vaatii aikaa käydä kunnolla läpi.
https://www.sec.gov/Archives/edgar/data/1716583/000119312521231686/d47714ds1.htm

Muutama poiminta, jotka voivat selventää Hyzonin ja Horizonin suhdetta. Shorttaaja ja Simo_Sijoittaja ylempänä kirjoittivatkin jo asiasta. Eli Hyzonilla on yksinoikeus liikkuvuustuotteiden ja niiden polttokennojen (poislukien jotkut Aasian, Afrikan ja Etelä-Amerikan maat) valmistukseen/kaupallistamiseen. Horizonilla yksinoikeus muihin sovelluksiin. Osa patenteista on yhteisiä ja esimerkiksi Yhdysvaltojen patenteista monet on vain Hyzonin. Voivat hyödyntää patentteja omilla käyttöalueillaan.

  • We expect that our first fuel cells will be manufactured at the facility in Rochester, New York, in the beginning of 2022 and that production of hydrogen fuel cell advanced materials (such as MEAs) in Illinois will also begin in the beginning of 2022. Following these initial milestones, we expect to distribute our fuel cell systems to facilities in Europe for assembly into hydrogen-powered vehicles by the end of the first quarter of 2022. We currently source hydrogen fuel cells and fuel cell stacks and systems from Horizon and anticipate continuing to rely on Horizon as a fuel cell supplier at least until our manufacturing plants are operational. We may continue to source hydrogen fuel cells and fuel cell stacks from Horizon for the Chinese market, even after our manufacturing of fuel cells commences, as it may be more economical to source from Horizon’s factory in China than ship our U.S.-made fuel cells to China. We also plan to engage in the production of other electrification components for fuel cell vehicles by 2025.

  • Our field of use under the Horizon IP Agreement includes the manufacture, commercialization and other exploitation of mobility products throughout the world, as well as fuel cells designed for use in mobility products commercialized outside of identified countries in Asia, Africa and South America. JS Horizon’s field of use under the Horizon IP Agreement includes the manufacture, commercialization and other exploitation throughout the world of fuel cells not designed for use in mobility products, as well as fuel cells designed for use in mobility products commercialized within identified countries in Asia, Africa and South America.

EDIT. Lisätty koko käyttöalueita koskeva teksti. Horizon saa valmistaa polttokennoja liikennevälineisiin tietyissä maissa Aasiassa, Afrikassa ja Etelä-Amerikassa. Eli Kiinassa saavat todennäköisesti myidä muillekin, mutta sopimusten mukaan Hyzon on ensisijainen asiakas luonnollisesti.

37 tykkäystä

Jos tää on jo linkattu, hyvä niin. Ite oon odotellu vähän tämän suuntaisia uutisia muutenkin vetyrintamalla.

13 tykkäystä

Se, että Horizon saa valmistaa polttokennoja liikennevälineisiin tietyissä Aasian maissa ja todennäköisesti Kiinassa, lisää mielestäni riskejä Hyzonin Kiinan valloitukseen. Vaikka Hyzonin menestys onkin myös Horizonin etu niin kai siinä joku ajatus on ollut miksi Horizonille on jätetty oikeus valmistaa tekniikkaa liikennevälineisiin tietyissä maissa ja miksi Kiinaan nousi nimenomaan Horizonin tehdas, eikä Hyzonin. Siis käsittääkseni nyt on olemassa se riski, että Horizonin tehtaalta toimitetaan samaa polttokennotekniikkaa muillekin Kiinalaisille ajoneuvovalmistajille.

Kuinkahan sen tulevan Gen3 polttokennon suhteen nämä oikeudet menee? Onko se yksin Hyzonin vai onko Horizonilla siihenkin oikeudet näissä maissa?

3 tykkäystä

Oliko tekstissä alunperin mainintaa Hyzonista? Vai mutuilitko itse, että Hyzon on näiden rekkojen kanssa tekemisissä? Vai onko niin, että Horizon toimittaa itse kaikki 1000 rekkaa eikä Hyzon ole tämän kanssa missään tekemisissä.

Tässä tekstissä ei ainakaan mainita mitään Hyzonista. Horizonin tekemisistähän Hyzon ei taida saada lanttiakaan.

2 tykkäystä

Muck Truck taitaa olla käännöskukkanen, ja tuossa lienee kyse tästä: Hyzon Motors Inc - Hyzon Motors delivers eight dump trucks to trial customers in Foshan Municipality

Voidaanko siis olettaa että “trial” on onnistunut ja nyt ruvetaan toimittamaan lisää? :rocket:

SEC rekisteröintipaperissa tosiaan lukee että Hyzonin reviiriä olisi Aasiassa “identified countries” ja Horizonin reviiriä muu Aasia. Olisi tietenkin mielenkiintoista tietää mitä “identified countries” tarkoittaa, mutta Hyzonhän on jo todistetusti Kiinaan ajoneuvoja toimittanut, joten voisi kuvitella että Kiina kuuluu Hyzonin reviiriin.

Nostan tuosta lomakkeesta vielä tämän:

On January 7, 2021, Hyzon and Jiangsu Qingneng New Energy Technologies Co. Ltd., part of the Horizon group of companies, entered into that certain Commercial Terms for the Supply of Goods Agreement, wherein, Horizon agreed to supply and treat Hyzon as a preferred export customer, each party agreed to exchange information on lead times for materials, parts and components, and each party agreed to seek out opportunities to optimize the supply of equipment and materials from Horizon to Hyzon.

14 tykkäystä

@Gixxer :

Se, että Horizon saa valmistaa polttokennoja liikennevälineisiin tietyissä Aasian maissa ja todennäköisesti Kiinassa, lisää mielestäni riskejä Hyzonin Kiinan valloitukseen. .

Hyzon on perustettu kaupallistamaan Horizonin tuotteita valmiiksi ajoneuvoiksi.

Gu Georgella on rooli molemmissa yhtiöissä:

Sopimuksen ulkopuolella on tietyt maat Aasiassa, Afrikka ja Etelä-Amerikka, kuten @Wilson1 totesi.
Kiinaan on jo toimitettu Hyzon rekkoja, joten en olisi huolissani. CEO on sanonut että “Kiinaan mennään ensin”.

17 tykkäystä

Jos kyse on Hyzonin dump truckeista, niin miksi uutisessa sanotaan näin:

“The fuel cell core components and systems of the follow-up vehicles will all be produced locally in Foshan, and the development and integration of the complete vehicle will be undertaken by Haiyisen Automotive Technology (Guangdong) Co., Ltd.”

Edit:
Vain onko tämä “Haiyisen” oma yritys vai kääntynyt sanasta Hyzon?

1 tykkäys

Kiinassa valmistetaan vuosittain noin miljoona uutta rekkaa. Markkinoita riittää monelle kilpailijalle, kuten CEO on todennut, vetyistäminen etenee. Foshan on yksi alue, jossa ollaan edistyksellisiä.

“Foshan City has taken remarkable steps to enable the hydrogen ecosystem, and deploying these municipal dump trucks is another example of their commitment to meaningful action,” said Hyzon CEO and Co-Founder Craig Knight. “Together, Hyzon and Foshan will demonstrate the readiness of FCEVs to be utilized in real work settings.”

The market for hydrogen-powered commercial vehicles is expected to grow rapidly over the coming years, motivated in part by government programs aimed at reducing air pollution. As a result, major companies including Hyundai, Toyota, and Boschhave established local partnerships and programs to provide Chinese customers with fuel cell electric vehicles and access to hydrogen.

9 tykkäystä

https://inf.news/en/economy/7ec6eb8b636c9f96a22c64f7410b4c4d.html


EDIT.
Screenshot_20220123-152634__01

Kun laittaa tuon ylimmäisen kuvan tekstin kääntäjään, tulee näin:
Haiyisen Automobile 31 ton Hunan soil vehicle trial operation statement

EDIT.
Kyllä triali on alkanut aikaisemmin ja juttu on marraskuulta. Hämäsi tuo otsikon alla näkyvä päivämäärä.:person_facepalming:

24 tykkäystä

Pidän tosiaan varmana että tuossa(kin) on käännösvirhe. Kaikissa Kiinan jutuissa on Hyzon kirjoitettu väärin ja eri tavalla. Rekoista on käytetty nimitystä muck truck ja dump truck.

Laitoin eilen muuten Hyzonille kyselyä sähköpostilla tuosta Foshanin trialista ja jatkosta. Ei tuo ainakaan enää salaista pitäisi olla, kun asia julkistettu jo Kiinassa. Ilmoitan mikäli vastaavat.

42 tykkäystä

Great discovery about the article in China and thanks. Reading further, friends in FB group discovered it is a review of the prior news about the trial for the 8 dump trucks. Here is a link that mentions a Hyzon truck is active in SoCalGas:

https://www.boerse-express.com/news/articles/wasserstoff-4-news-von-der-covestro-aktie-general-motors-aktie-und-der-toyota-aktie-411054

13 tykkäystä

Yhdeksän bussia lähdössä toimitukseen.

48 tykkäystä

Kyseessä ilmeisesti tämä bussi. Ei ainakaan vielä sovellu pohjolan oloihin -6 - +55 näyttää olevan operating temperature.

10 tykkäystä

Veikkaan rajoituksen johtuvan enemmän bussin sisätilojen tiivisteistä ja lämmityslaitteista (puutteesta). Vetyhän itsessään toimii missä vain lämpötilassa (Toyotan testeissä), toisin kuin sähkö, jonka range ottaa kovasti osumaa.

24 tykkäystä

Hyzon Middle East factory (projected 10,000 FCEV trucks per year) reiterated in Saudi Arabia MOUs interview by Modern Group CEO, posted in the past day: “ I was able to attend the signing ceremony of various hydrogen-related initiatives in Saudi Arabia under the auspices of His Excellency the Minister of Energy, HRH Prince Abdulaziz Bin Salman Bin Abdulaziz Al Saud.

Here is a clip of my interview with one of the local media groups, where I informed them about Modern Group’s involvement in these hydrogen initiatives through the development of a completely knocked-down (CKD) assembly plant of fuel-cell electric vehicles at Oxagon in Neom. This is in partnership with the US-based fuel-cell vehicle manufacturer, Hyzon Motors. #fcev #Neom

https://www.linkedin.com/posts/abdulaziz-al-barakat-al-hamwah-98641922a_fcev-neom-activity-6890919750311243776-bA46

12 tykkäystä