Hyzon Motors - Vetyvallankumous raskaalle liikenteelle

Minulla näkyi kokonaan ongelmitta.
Hyvä julkistus ja luvattiin jatkossa lisää.

5 tykkäystä

Tuossa nyt vielä tekstinä hyzonin sivuilta:

35 tykkäystä

Hyzonilla on kyllä hyvä pöhinä päällä. Tässä on ihan mukava istua kyydissä, koska möykkyinen meno arvostuksessa on ihan hauskaa seurattavaa ja yhtiö on yksi mielenkiintoisimmista mihin olen n.10v sijoitushistoriani aikana törmännyt.

Toivottavasti matka jatkuu samankaltaisena!

50 tykkäystä

Holthausen Energy Points saanut näköjään luvat kuntoon tankkausaseman rakentamiseen Amsterdamiin A1 moottoritien varteen. Ja pohjat on jo hyvässä vauhdissa.

Edit. Katselin karttaa ja googlea niin A1-motari kulkee Amsterdamista Saksan rajalle (noin 150km), josta jatkuu A30 (Autobahn30). Yhteys jatkuu Berliiniin saakka (noin 650km).
Hyvät yhteydet vetyrekalle toisin sanoen. Ainakaan Amsterdamin päässä ei ole vielä ollut vetyasemaa rekoille A1:llä.

41 tykkäystä

MPREIS project manager may be hinting at the first three Hyzon trucks out of the 70 ordered: https://twitter.com/eperwoeg/status/1488092257509072897?s=21

He seems excited: “ @CraigK_Hyzon @Carlholthausen Ready when you are :flight_departure:https://twitter.com/eperwoeg/status/1488613469901537291?s=21

He is in this article 1/16/22: “The first three new fuel cell trucks will soon be delivered - they are the first of their kind that will be in regular operation in Austria.” Pressemitteilung - MPREIS setzt auf grünen Wasserstoff | www.mpreis.at

“Thanks @Mr_Doghouse! I’m happy to hear that the news on our #GreenHydrogen project + our first 3 #Hyzon trucks are spreading beyond the borders of #Austria, too! We’ll keep you updated. #MPREISwasserstoff

22 tykkäystä

https://www.rechargenews.com/energy-transition/-hydrogen-unlikely-to-play-major-role-in-road-transport-even-for-heavy-trucks-fraunhofer/2-1-1162055?s=09

Hieman vastakkaista näkemystä ajoneuvojen, myös rekkojen vetyistämiseen. Itse olen kyllä eri mieltä, mutta on Plötzillä ihan hyviä pointtejakin. Sen verran vahvasti lobbaa kuitenkin akkuautojen puolesta, että en ihmettelisi jos kaverilla olisi isompi satsi jonkun sähköautoja- ja/tai latureita valmistavan firman osakkeita😏

2 tykkäystä

On ollut keskustelua siitä, että vetytankit hytin takana vie kuormatilaa, mutta näkyypä Volvon Q2 tuotantoon tulevassa akkurekassakin olevan akkuja hytin takana. Range 275 mailia ja 80% lataus 90 min

Hytin päällähän näissä on myös potentiaalista tilaa vetytankeille, mutta saattaa akut olla hieman raskaita sinne asentaa.

11 tykkäystä

Jännä juttu, että tämäkin on tehty “pitkäkeulaisena” versiona akkukäyttöiseksi. Voisi kuvitella, että akkukäyttöisistä kannattaisi tehdä Hyzonin mallien lailla “lyhytkeulaisia”, jotka ovat paljon käytännöllisempiä esim. lyhyen matkan kaupunkipyörityksessä. Tyypilliseen jenkkityyliin pitkän matkan autot ovat olleet näitä “pitkäkeulaisia” puoliperävaunuvetureita. Näyttäisi Volvo tälläkin tosin tähdänneen pitkän matkan veturiksi, mutta varsin vaatimattomaksi jää range. :thinking:

9 tykkäystä

Varmaan yrittäävät parantaa aerodynaamisia ominaisuuksia. Ilman niitä range jäisi vieläkin lyhyemmäksi. Lyhythän se range on toki nytkin. Kiinnostaisi nähdä tuon vehkeen hinta.

4 tykkäystä

Tuo volvo vnr on Amerikan tehtaalla tehty, eli varmasti sinne myös suunnattu eikä Eurooppaan. Jenkeissä ei ole määritelty veturin pituutta, eikä yhdistelmän pituutta, vain perävaunulle on maksimipituus.

Eli ei vaikuta Jenkeissä kuormatilan kokoon.
(Siis rekoissa, semi trucks,18wheelers)

4 tykkäystä

Tuntematta logistikkaa sen kummemmin, mietin vain miten tuollainen Volvon range riittää pitkien etäisyyksien amerikassa? Varmasti nämä on mietitty…

vastaava matka Euroopassa

10 tykkäystä

No eikös ensimmäinen vaihe ole “back to base”? Seuraavahan on että tankkaus asemia tiettyjen matkojen päässä, jotka jatkavat taas sitä kautta kantamaa. Vai puhutaanko ketjussa vielä Volvon BEV:eistä?

Yllä oleva oli varmastikin viittaus Volvon BEVeihin, sillä Hyzonin range on nykyisillä vehkeillä jo 400-600 mailia (644-965 km). :wink:

9 tykkäystä

Ja tuo vajaan 1000 km range on omiaan kehittämään alkupään infran, jossa jokaisessa suuremmassa kaupungissa tai sen läheisyydessä olisi vetyasema. Phase I.

8 tykkäystä

Tässä on aika hyvä yleiskuva kuunka paljon noita jakelupisteitä jenkeissä tällä hetkellä on.

A transition to FCEVs in long-haul trucking requires an HRS network that (when private stations are included) suddenly appears almost complete. Well-situated stations that connect the dots could be quite profitable - perhaps worthy of a golden spike.

Näin olen itsekkin asian nähnyt: palvelun tuottajat tekevät yksittäisiä asemia back to base toimintaan, isommat toimijat tekevät hydrogen hubeja, valtiolliset toimijat hydrogen corridoreja/highwaytä ja yksityiset tekevät jakeluasemia omiin tarpeisiinsa. Nämä yhdistettynä toisiinsa luo kattavahkon jakeluverkon. Eikä tämä skenaario ole enää kaukana, vaan homma rokkaa ennen vuotta 2025. Tarkoitan nyt sekä Eurooppaa että jenkkejä. Aasiassa on meno kertaluokkaa vahvempaa.

13 tykkäystä

Varsin kattava kartta. Silmämääräisesti yksi pidemmistä etäisyyksistä olisi (Kalifornian Lake Tahoe-Salt Lake City) olisi tuon 400-600 mailin kantamassa. Ei varmaan kaikki tankkauspisteet sovellu rekkoille? Ohessa kuvia Lake Tahoen pisteestä Image Gallery - True Zero

Uutta rekkapisteitä ilmeisesti tulee kuitenkin kovaa vauhtia lisää…

Mitä jos pidettäisiin nämä yleiset BEV vs. FCEV ja tankkausverkostokeskustelut jossain muussa ketjussa? Ei jaksa aina tulla Hyzon-ketjuun lukemaan yleistä lätinää kun on nuo voimalinja- sekä energia-alan teknologia-keskustelut jo olemassa? Ja kyllä, liittyy nämä osittain Hyzoniin mutta myös moneen muuhun yhtiöön —> yleiset keskustelut ehkä oikeampi paikka. Tuntuu siltä että Hyzon-ketjusta on tullut yleisen vety-jutustelun mekka ja varsinainen yhtiöön liittyvä keskustelu täysin toissijaista.

26 tykkäystä

Pöhinä on heti kääntynyt paremmaksi myös täällä foorumilla kun kurssilasku onnistuttiin pysäyttämään ja nostamaan osake takaisin lepäämään tuonne 5€ tukitason päälle :cowboy_hat_face:

Nyt tarvittaisiin kovasti vaan positiivisia uutisia eli niitä uusia rekkojen tilauksia. Eikä siis mitään höpöhöpö MoU -lappuja, vaan sellaisia sopimuspapereita jotka tuovat liikevaihtoa ja rahaa kassaan. Ellei niitä ala lähikuukausina näkymään, niin lienee selvää mihin suuntaan trendi vie Hyzonin pörssikurssia. :flight_arrival:

21 tykkäystä

Tässä mielenkiintoinen uutinen. Pohjolan Ekalle vähän lisää MoU soppareita :joy:

Alkuvuoden aikana toimitetut Bussit meni BLK Auton kautta Fortescuelle. Eli on erittäin todennäköistä, että Pure Hydrogen, BLK Auto ja Hyzon tarjoavat nämä kimpassa.
Busseista tulee eniten liikevaihtoa/kipale (lähes 1M$), joten näitä jos/kun alkaa menemään niin hyvä.

Oma (varovainen) ennuste tämän vuoden liikevaihdoksi on 130M$, joten jos tästä vielä palataan lähelle 4$ hintoja niin aion lisäillä. Edellyttäen toki että kasvua olisi näköpiirissä 2023 ja siitä eteenpäinkin.

31 tykkäystä

Paljon näyttäisi olevan työpaikkoja vieläkin haussa, huonosti mitään hakuun viittaavia päivämääriä niissä näkyy.

Werken bij Holthausen en Hyzon - alle vacatures op een rij, exclusief via ASBR

5 tykkäystä