Hyzon Motors - Vetyvallankumous raskaalle liikenteelle

Tullut tätä veivattua AOT:n puolella ja siellä ei jäänyt mustaa pekkaa tässä kohtaa, mutta OST olevat olleet pitkään ja painunut summa jo kokonaisuuteen nähden todella pieneksi (n. 1% sijoituksista) ettei myynti enää hyödytä, kun ei saa verohyötyjä. Oma OST ei taas todennäköisesti tule koskaan näkemään riittävää miinusta (pitää mennä paljon pieleen), että voisi sitä hyödyntää.

Noh on mulla OST:lla Ehang hupipotti myös tämän seurana, joka päässyt jo 0,06% osuuteen. Oma oppi on et riskipitoiset eivät kuulu OST:lle, vaan AOT:lle

Uusia ostoja en tee ennen selkeytymistä. Downside ei enää isommin kirpaise, vaikka kyllä se pistää ketuttaan.

8 tykkäystä

On sen verran sotkuisen oloista menoa, että ei tämä “pintaa raapaiseva” uutinen ole kuin paskojen uutisten alkujuonne.

Vahvasti jäi sellainen kuva, että edelleenkään ei ole aivan kaikkea kerrottu, vaan ainoastaan pakollinen tieto. Pinnan alla kytee isompi sotku. Nämä ainoastaan omia mielikuvia tuosta uutisoinnista

Ulos raakasti tappiolla. Mukaan taas, jos tilanne selkeytyy.

15 tykkäystä

On kyllä tullut tänään pää sauhuten mietittyä Hyzonia ja tiedotetta. Ja en saanut muodostettua niin selkeää mielipidettä että olisin lähtenyt tekemään positiolle jotain…

Hyzon Europelle haetaan tälläkin hetkellä lukuisia työntekijöitä, mm tuotantopäällikköä. Viimeisimmät hakukuulutukset tältä päivältä, eli ei toiminta ole mihinkään loppumassa. Kauppa on voinut kaatua moneenkin asiaan ja se on kaiketi ihan normaalia kun lopulta monet ihmiset päätöksistä vääntää puolin ja toisin. Ehkä ehdoista päästään yhteisymmärrykseen tai sitten jatketaan samoilla suhteilla. Muutoksia on joka tapauksessa tulossa ja itse uskon että johtoporras tulee ainakin Euroopassa muuttumaan. Oma mutu on että vähintään Euroopan CEO menee vaihtoon, Max Holthausen ei kykene hoitamaan tehtäviään menestyksekkäästi.
Mikä on sitten Ortenin kanssa suunnitellun kaupan tilanne? Olisiko Euroopan toimintojen painoa tarkoitus siirtää enemmänkin Saksaan, jossa olisi kykenevää henkilökuntaa valmiina Ortenilla. Ortenilla myös paremmat verkostot rekkojen osalta. Robert Ortenilla voisi olla paljon annettavaa Hyzonille.

Kiinan kuvioista vaikea sanoa yhtään mitään. Tuntui kyllä jo Q4 rapsan jälkeen erikoiselta, että ei ollut tietoa milloin Kiinasta tulee loput rahat, mutta silloin luotto oli vielä todella kova. Summien puolesta viime vuonna ei sinänsä puhuttu vielä merkittävistä määristä. Olisiko Kiinan osalta epäselvää vielä, miten raha kiertää Horizonin ja Hyzonin välillä. Kiinan kauppojen tiedotteita katsellessa osa kaupoista on Horizonin ja asiakkaan solmimia sopimuksia, joissa Hyzon sitten toteuttajana. On myös tiedotteita, joissa ei Hyzonia mainita, mutta rekkojen keulasta löytyy Hyzonin nimi (esim ZTO Express). Osassa kaupoista sopimus on Hyzonin ja asiakkaan välillä. Vaikuttaisiko tämä ohjeistusten muutoksiin? jatkossa lasketaan toimituksiksi vain Hyzonin solmimat sopimukset ja toimitukset. Horizonin tekemät kaupat joihin Hyzon sitten osallistuu lasketaan muihin tuloihin.
Ei näistä Kiinan koukeroista tiedä, kun tietoa huonosti saatavilla. Alunperin tarkoitus oli aloittaa Eurooppaan painotuksella, mutta komponenttipulan vuoksi tuli kiire painottaa Kiinaan, jossa komponentit luonnollisesti paremmin saatavilla.

Somen mukaan Knight onnellisen näköisenä vaimonsa kanssa veneilemässä, joten täytyy itsekin nyt rentoutua ja siirtyä vknlopun viettoon. Ei se tästä, tämän lapun kanssa.:grinning:

37 tykkäystä

Joku bongasi Q1-rapsasta, että käteistä on ilmoitettu palaneen lähes 40 miljoonaa Q4 2021 → Q1 2022, joka ei varmaan ole oikein. Tuo voisi olla se epäselvyys raportin suhteen.

5 tykkäystä

Eli olisiko käteistä palanut merkittävästi enemmän ja kuinka paljon?

3 tykkäystä

Selvisikö ne väitökset väärennetyistä kaupoista Hyzonilta Kiinan suhteen viime vuoden Q4 ajalta? Googlailin yhden ja toisenkin kerran, mutta aiheesta ei löytyny mainintaa tammikuun jälkeen muuta kuin että tutkinnassa on.

https://www.cnbc.com/2022/01/12/hyzon-motors-receives-sec-subpoena-over-short-sellers-allegations-.html

Ois muuten näppärä jos foorumilla pääsis valihteen tyyliin “2021 syyskuu” ja jatkaa ketjun lukemista siitä. Scrollaamalla atiivisessa postauksessa oli mahdottomuus päästä noihin päivämääriin. :smiley:

3 tykkäystä

Pääsethän sä. Klikkaa tuota (ainakin mobiilissa) näkyvää viestilaskuria, jolloin se antaa sun valita mihin siirryt. Voit valita tietyn viestinumeron tai päivämäärän.

6 tykkäystä

Q2 EPS saattaa muuten olla yllättävän positiivinen, koska Hyzonin osake laski Q2 aikana jonkun -50 %. Ja warranttejen arvon aleneminenhan olisi tässä tietysti se ajuri, kuten Q3/2021, jolloin EPS oli 0,13, kun estimaatit oli tukevasti miinuksella.

Teoriassa jos tilanne saadaan sumplittua järkevästi ja tilauksia on päästy toimittamaan ennustettuun tahtiin, niin osake voi jonkun pompun vaikka ottaakkin, kun selvyys syntyy ja tyhmät robot ja jenkit innostuu mojovasta ennusteiden biittaamisesta. On tietysti kyseenalaista rakentaa sijoitustarinaa kirjanpidollisesti hyvännäköisen EPS:n päälle.

Disclaimer: en ole tehnyt mitään laskelmia siitä, että miten paljon osakkeen arvon aleneminen vaikuttaa warranttejen arvon alenemiseen ja tätä kautta EPS:ään. Täyttä spekulaatiota.

18 tykkäystä

Hyzon on pysytelly hiljaa aiheesta edelleen vaikka elättelin toivoa että jo perjantaina joku sieltä olisi avannut asiaa enemmän ja kurssi olisi palautunut.

Paha merkki kun eivät poissulje pahimpia skenaarioita niin joutuu pelkäämään pahimman skenaarion mukaan. Esimerkiksi itseä pelottaa että oliko sitä myyntiä viime vuonna Kiinaan kuitenkaan sitä mitä oli ilmoitettu vai ei.

Oliko tämä keissi klousattu paskanjauhamisena vai ei? Nämähän firmat sattumoisin oli juuri sieltä Kiinasta, johon nyt ne “epäselvyydet” liittyy.

Nyt Blue Orca Capital oli vain että “mehä sanottiin”:

Kaikki ennusteetkin tälle vuodelle (vai pitemmällekin ajalle) ilmoitettiin vain ettei päde enää, eikä Q2 katsausta tule. Tuleeko ollenkaan? Suhmurointia vai mokailua, oman vai toisen firman taholta? Mistä on kyse? Sitä myöten kun ei tiedä niin pakko lähinnä veikata.

Vähintäänkin massiivinen viestintäkatastrofi ellei kyse ole jostain perustavanlaatuisesta jutusta. Lisätietoa tarvitaan.

19 tykkäystä

Eivät taida Hyzonilla lukea tätä palstaa, ja hyvä niin, siellä kun on tähdellisempääkin tekemistä… :smile:
Pörssiyhtiön pitää antaa tiedote oleellisista tapahtumista viiveettä, mutta itse tapahtuman selvittämiseen voi mennä viikkoja, jopa kuukausia. Eli malttia, kyllä tämä tilanne selviää aikanaan. Itse uskon, että tilanne ei ole niin huono kuin kurssireaktioista voisi päätellä.

11 tykkäystä

“…Tästäkin tulee kyllä mieleen, että jos ensi vuoden puolella kauppaa ei ala tulla ovista ja ikkunoista, niin sitten alkaa mennä kilpailu aika kovaksi ja täytyy alkaa pohdiskella exittiä. Vetyinfraa suunnitellaan ja rakennetaan niin kovaa vauhtia, että ensi vuodelle lataan paljon odotuksia.”

Omien viime vuoden pohdintojen mukaisesti olen jo kääntymässä siihen suuntaan, että Hyzoniin palaan vasta, jos alkaa näyttää siltä, että tilauksia satelee isommassa mittakaavassa. Epäselvyyksien vuoksi sijoittaminen Hyzoniin tuntuisi jo liikaa uhkapelaamiselta.

Ilmoitus edellisestä rekkamyynnistä on viime huhtikuulta. Samaan aikaan Hyundai saa tilauksia ja saksalais-hollantilainen kilpailija vetelee tällaisia diilejä:

14 tykkäystä

Kuten viime viikon lopulla kommentoin, Seeking Alphaan on tulossa asioista yleensä perillä olevan treidaajan artikkeli Hyzonista. Nyt se sieltä löytyy, mutta kovin pintapuolista tekstiä tämä on, ja keskeisimmät väitteet jäävät vaille perusteluja.

Yksi huolestuttava asia tästä kyllä nousee ilmi, ja tämä voi tuoda vastauksen edellä Realinvestin kirjoitukseen, miksi Hyzonilta ei ole tullut kauppoja: Hyzonin vuosikertomuksessa mainitaan, että Blue Orca -kohu on vaikuttanut yhtiön maineeseen ja asiakaskäyttäytymiseen - tilauksia on heidän mukaansa jäänyt uusimatta tai saamatta kohun seurauksena.

"…multiple shareholder lawsuits and a SEC subpoena but also impacted the company’s business as stated in its [2021 annual report] on form 10-K:

The negative publicity stemming from this article has adversely affected our brand and reputation as well as our stock price which makes it more difficult for us to attract and retain employees, partners and customers, reduces confidence in our products and services, harms investor confidence and the market price of our securities, invites legislative and regulatory scrutiny, and has resulted in litigation and governmental investigations. As a result, customers, potential customers, partners and potential partners have failed to award us additional business or cancelled or sought to cancel existing contracts or otherwise, directed or may direct future business to our competitors, and may in the future take similar actions, and investors may invest in our competitors instead of us.

18 tykkäystä

Noh, jos mietitään, että olet iso logistiikkafirma ja vihreän siirtymän ja muiden syiden takia rupeat suunnittelemaan uusien vähäpäästöisten autojen hankkimista. Vaihtoehtoina uusi tulokas hyzon jonka toiminta hieman epävarmaa ja kohujen saattelemana saa sinut hieman epäilemään. Muutenkin uutena tulokkaana huollot ja varaosien saanti ei ole varmasti ympäri maailman kovin hyvin saatavilla. Toisena vaihtoehtona hyundai tai muut suuret valmistajat. Kokemusta löytyy vuosia, kaikki toimii huolloista, varaosiin jne.jne. ja toiminta muutenkin varmaa. Kumpaan päätyisit? Aivan, hyzonilla täytyisi olla aivan järjettömän suuri myyntivaltti miksi juuri heidät valittaisiin varsinkin tälläisten kohujen keskellä. Toivotaan, että muutaman kuukauden aikana saataisiin joku selvyys tähän, että tuleeko tästä nyt sittenkin aivan floppi.

26 tykkäystä

Hyzonin rungot tulee esim DAF:lta joka lienee Hyundaita vakiintuneempi toimija raskaassa liikenteessä. Huollot ja kokoonpano on järjestetty yhteistyöyritysten kautta ja polttokennoissa ja niiden käytössä raskaassa liikenteessä Hyzonilla lienee enemmän kokemusta kuin Hyundailla. Liiketoiminnan kestävyys on toki Hyzonilla todistamatta.

Nämä kohut on toki ongelma ja vähän harmittaa että missasin tuon osarin tekstin negatiivisen julkisuuden aiheuttamista peruutuksista. Callissa mielestäni kuitenkin sanottiin että peruutuksia ei ole ollut ja backlog on vahva. Konteksti tosin oli toimitusketjuongelmat.

edit. En tarkoita etteikö Hyundai olisi vahva toimija ja mahdollisesti Hyzonin pahin kilpailja, mutta Hyzon tarjoaa ajoneuvoja huomattavasti laajempaan joukkoa käyttötapauksia ja ilmeisesti myös maantieteellisesti laajemmille markkinoille. Tekee myös retrofittausta. Ei Hyundai siis pysty ainakaan vielä viemään merkittävää osaa niistä kaupoista joista Hyzon kilpailee.

17 tykkäystä

Erikoista on myös, että Nikolan mcap on 6x suurempi, vaikka se on vielä pahempi huijarifirma :slight_smile: Hyzonilla on sentään olemassa olevia tuotteita ja satoja toimituksia.

15 tykkäystä

Joo, eihän näissä välillä järjellä ole mitään tekemistä, pitää toivoa että vaikka paskaa sataa niskaan niin firma performoi hyvin ja joskus pulkka kääntyy.

2 tykkäystä

Monta kertaa olen itse yrittänyt (ja varmaan moni muukin) verrata näitä kahta yritystä. Olen päätynyt siihen ratkaisuun, että näitä EI voi verrata keskenään.
Yritykset ovat samaan suuntaan olevia, mutta kuitenkin lopulta aika kaukana toisistaan.
Eivät ole edes saman sektorin yrityksiä.
Hyzon on irtautettu Kiinan yrityksestä Amerikkaan myymään vetyteknologiaa asiakkaiden rekkoihin myös Kiinan ulkopuolelle.
Nikola on tehty puhtaasti Amerikkaan tekemään vety/sähkö- infrastruktuuria, rekkoja sekä teknologiaa.

1 tykkäys

Lueskelin jonkin verran tuosta “timing of revenue recognition” yleisellä tasolla, ja Hyzoniin peilaten se vaikuttaisi tarkoittavan todennäköisesti (esimerkiksi) myyntitapahtuma toimituksista on kirjattu väärään kvartaaliin vs. sen saatavat tulot. Tai että jonkin myynti on kirjattu kvartaaliraporttiin, mutta se myynti onkin sitten myöhemmin peruuntunut syystä tai toisesta. Timing viittaa juurikin aikaan, johon tapahtumat ja sen tulot/menot merkataan.

Pahimmillaan tää voisi viitata juuri siihen Blue Orcan raportissa olleeseen 500 kpl “haamuostajaan”. Parhaimmillaan vain kirjausvirhe, joka on toki jo tän luokan firmoissa iso juttu ja vaatii ison määrän kirjanpidon läpikäyntiä, joka ei varmaan hetkessä tapahdu kun toimistoja on ympäri maailman. Ei pitäisi näin isoissa firmoissa enää käydä, siksi haloo.

https://www.colorado.edu/controller/policies/guide/ch-4-fund-revenue-accounting/revenue-recognition-timing

19 tykkäystä

Eikai se voi 500 rekkaan liittyä kun ei sellaisia liikevaihtoja ole mihinkään merkattu? Minun käsitys on että tämä liittyy siihen Kiinan diiliin jossa liisattiin rekkoja ja niistä merkattiin muutaman miljoonan liikevaihto. Ehkäpä rahat tuleekin vasta liisauksen loputtua tai ehkä maksun määrälle on joku ehto esimerkiksi rekkojen suoriutumisesta ja siksi tuota liikevaihtoa ei olisi pitänyt vielä merkata. En siis itse usko että tässä on kyse muutamaa miljoonaa suuremmasta ongelmasta, mutta en sitten tiedä voiko tuosta rapsahtaa myös jotain sanktioita.

8 tykkäystä

Samanlainen näkemys. Alunperin tavoite toimittaa 100 rekkaa 2021 ja 400 kpl 2022. 2021 erään liittyi ennakkomaksuja ja toimitus 29 kpl joulukuussa 2021, oliko muita? Ja myöhemmin alettiin sopia myös liisauksista.

As Hyzon announced on September 9, 2021, Hyzon and Shanghai HongYun entered into a non-binding memorandum of understanding (“MoU”) under which the parties would negotiate definitive vehicle supply agreements pursuant to which Shanghai HongYun is expected to order 100 trucks in 2021 and an additional 400 trucks in 2022. Notwithstanding the short seller’s claims, however, Hyzon specifically disclosed in its September 9, 2021 announcement that Shanghai HongYun was not yet a customer of Hyzon. Consistent with the terms of the MoU, Hyzon expects that Shanghai HongYun will be able to leverage its existing relationships to enter into long-term logistics service agreements with end users for Hyzon’s hydrogen-powered vehicles. Hyzon expects to receive binding purchase orders from Shanghai HongYun for these vehicles, which Hyzon anticipates will include upfront deposits and installment payments.

4 tykkäystä