Ilkka - Lompakko kunnossa ja suunta mihin?

Terve @Konkakkelzr, hyviä kysymyksiä!

Liana on laveasti määriteltynä asiakkaiden markkinoinnin ja viestinnän kumppani. Se voi tarjota esimerkiksi markkinoinnin automaatio palveluita, suoramarkkinointipalveluita ja/tai verkkonäkyvyyttä. Kilpailijakenttä vaihtelee hieman eri palvelualueilla, sillä esimerkiksi markkinoinnin automaatio palveluiden kilpailijat eivät välttämättä tarjoa verkkonäkyvyys palveluita. Tämän laajan palvelutarjooman voi nähdä jossain määrin kilpailuetuna, mutta ei välttämättä aikaa myöten kestävänä, sillä myös kilpailijat voivat laajentaa palvelutarjoomaansa. Esimeriksi Apsis ja Hubspot ovat käsittääkseni myös sellaisia, joilla on melko laaja palvelutarjonta.

Käsittääkseni Lianan kohdalla palvelutarjoomaan ja teknologiaan ollaan sinällään suhteellisen tyytyväisiä (vaikka tottakai hyviäkin palveuita aina kehitetään), joten kasvua pyritään todennäköisemmin hakemaan ostamalla asiakkuuksia. Eli siis kilpailijan ostossa ei olla niinkään teknologian/palvelun perässä vaan asiakasportfolion perässä. Tämä on arvioni ja tästä ollaan viisaampia, kun/jos yritysostoja tulee.

“Oma ymmärrykseni raportin pohjalta on se, että Ilkan kasvun eväät ovat jatkossa Lianan ja muiden yritysostojen varassa.”

Tämä on koko iso kuva tiivistettynä. Viime vuosien kasvun osalta sanoisin, että varat digitaalisten liiketoimintojen kasvattamiseksi on saatu pääasiassa vasta 2018 myymällä Alman osakkeita. Sen jälkeen ensimmäisiä pieniä ostoja tehtiin vuonna 2019 ja nyt alkuvuodesta 2020 Liana. Tästä syystä aikaisemmin eväitä merkittävään kasvuun ei varsinaisesti ole ollut.

Toivottavasti nämä selvensi :slight_smile:

Hei,

Kiitokset vastauksesta ja selvensi hyvin.

Bongasin kauppalehden foorumilta yhden hyvän noston aiheesta:

Avidlysta potentiaalisesti kiinnostuneiden kannattaa harkita Liana Technologies Oy:tä. Ko. markkinoinnin automaation Saas-yhtiö tekee samaa mitä Avidly, mutta Hubspotin sijaan sillä on omat ohjelmistot. Yhtiö on hyvissä käsissä ja kokoluokaltaan jo saavuttanut riittävän tason, jotta tappiot eivät upota yhtiötä. Ei tarvitse pelätä, että uutta osakeantia pukkaa tulevaisuudessa.

Tässähän saadaan mukavaa kilpailua pörssin sisään samaan toimialaan liittyen. Näitä kilpailijoita kun Helsingin pörssissä ei liikaa ole. Ilkan kohdalla osakkeenomistajan tosiaan ei tarvitse huolehtia osakeanneista.

Mielenkiinnolla jään kyllä seuraamaan millaista kannattavuutta ja kasvua Liana itsesässään saavuttaa. Voisi ainakin kuvitella, että yrityksen tuotteet ovat saavuttaneet kohtuu kypsän vaiheen referenssien perusteella. Näin ollen voisi olettaa, että SaaS alkaisi tuottaamaan parhaassa skenaariossa tulosta, joka kääntää enemmän mielenkiintoa Ilkan-caseen.

3 tykkäystä

Ilkka Yhtymän arvostus on ihmeellisessä limbossa. Yhtiötä ei arvosteta edes käteisvarojen ja Alman omistuksen arvon summan vertaa.

Alman osakkeita 8 993 473 * kurssi 7,46e = 67 091 308
Ilkan I- ja II -sarjan osakkeiden lkm yhteensä 25 450 411kpl. Alman omistus per osake on tänään 67 091 308/25 450 111= 2,64e.

Käteisvarat - korolliset velat per 30.6.2020 (Inderesin raportista) = 1,39e/osake.

Missä muussa pörssiyhtiössä epäluottamus vahvakassaista yhtiötä kohtaan on näin räikeä, että osakkeen kurssi (nyt 3,39e) ei vastaa edes Alman omistuksen ja nettokassan summaa 4,03 euroa?

Toisin sanoen negatiivisen arvon saa kaikki muu omistus eli Arena Partners, sanomalehdet, painopalvelut ja Liana.

2 tykkäystä

Jep, juuri nämä tekijät tekevät tästä erittäin mielenkiintoisen omistaja-arvon luomisesta.

Hyvin usein tosin yhtiöitä arvotetaan alle osiensa summan, tosin ei näin räikeästi. Tässä on selvästi skeptisyyttä siitä pystyykö Ilkka tekemään kannattavia ostoksia myös jatkossa, joilla kompensoidaan mediapuolen pieneneminen.

> Toisin sanoen negatiivisen arvon saa kaikki muu omistus eli Arena Partners, sanomalehdet, painopalvelut ja Liana.

Nyt on myös yhtiöllä itsellään hyvä mahdollisuus avata näitä toimialueita avoimemmin ja ymmärrettävämmin. Siten, että esimerkiksi Lianan palvelut olisi helposti ymmärrettävissä ja niiden mahdollinen markkinapotentiaali. Lianan kohdalla esiintyy kuitenki termi SaaS jota nykymarkkinassa kannattaisi markkinoida aktiivisesti sijoittajillekkin päin. :slight_smile:

1 tykkäys

Laitetaanpa hetkeksi foliohattu päähän. Taustaa: Sanoman ostettua Almalta maakuntalehdet ml. Aamulehden, painetussa mediassa on syntynyt kilpailutilanne Sanoma vastaan muut (Ilkka-Yhtymä, PunaMusta Media, Keskisuomalainen). Sanoma teki straregisen siirron keväällä ja päätti irtautua Lannen Media -yhteistyöstä. Sen vuoksi Lännen Media -yhteisö menettää kolmasosan toimittajistaan (Satakunnan Kansan ja Aamulehden osuus). Joko jäljelle jäävät yhtiöt lisäävät panostaan tai kaventavat saamaansa juttutarjoamaa Lännen Mediassa.

Tai sitten maakuntien ristiinomistus saisi vihdoinkin lopullisen ratkaisunsa: Keskisuomalainen ja/tai PunamustaMedia ostavat Ilkka-Yhtymän lehdet. Synergioilla saadaan kurottua kiinni Lännen Median uuden tilanteen tuoma taloudellinen haaste. Tunnen eteläpohjalaisen luonteen laadun. Lakeuksilla ei välttämättä haluta luopua viimeisestä printtilinnakkeesta. Toisaalta Ilkka näytti jo kykenevänsä koviinkin päätöksiin yhdistämällä Ilkka lehden ja Pohjalaisen. Miksi ei mentäisi askel pidemmälle? Uskoisin, että tällä toimenpiteellä aliarvostus purkautuisi. Mitä mieltä @Petri_Gostowski ?

Annan ehdotukselle B-sarjan ääneni :+1:
Valitettavasti A-sarjalaiset hallitsevat firman päätöksiä, äänistä kun A-sarjalaisille on vajaat 85%
En osaa miksi firman pääomistajat ja hallitus eivät oikein yritä saada yritysarvoa tai oikeastaan pörssikurssia oikean suuntaiseksi. Selvästikään se ei ole prioriteetti, ja tässä tapauksessa ei välttämättä edes omistajien enemmistön vaan äänivaltaisten enemmistön.

Onkin mielenkiintoinen himmeli, yhtiökokous valitsee Hallintoneuvoston. Hallintoneuvosto valitsee hallituksen. Hallintoneuvosto näkyy olevan sangen Pohjanmaalainen pl muutama henkilö.

Tässä osien summa ala Inderes, Alman omistus >10% - hyvin strateginen pala jos Alman lunastusta pukkaisi…
image

@raha-aasi ihan hyvin spekuloitu :thinking: Uskon kuitenkin, että paikallisten juurien takia kynnys myynnille on aika korkealla…

Mitä tulee arvon purkautumiseen niin uskon, että merkittävin ajuri sille olisi Lianan liikevaihdon ja tuloksen kasvun kiihtyminen. Kun katsotaan tuota osien summaa niin siitä huomattava osa muodostuu likvideistä omaisuuseristä. Koska osake hinnoitellaan selvästi tämän alle, sehän tarkoittaa sitä, että markkina tahtoo sanoa, ettei yhtiö saa onnistuneesti sijoitettua näitä rahoja. Yksinkertaistettuna sijoituksien tuotto jää alle tuottovaatimukseen → merkittävä alennus. Tämä toki pitää tuhdin kassan osalta nyt paikkansa.

Tästä syystä en kuitenkaan laskisi sen varaan, että lehtien myyminen ja sen seurauksena kasvavat kassavarat olisi se reitti arvon purkautumiseen. Toki se voisi sitä vauhdittaa, jos lehdet myytäisiin ja saadut sekä jo vanhastaan taskussa olleet varat käytettäisiin Lianan kasvun vauhdittamiseen onnistunein yritysostoin. Tässäkin kuitenkin avain mielestäni jälleen Lianan kasvu.

1 tykkäys

Hei,

Juuri näin. Ainakin Avidlyn Inbound kasvoi hyvin myös Q2:lla, joka luo mielikuvaa myös siitä, että todennäköisesti myös Liana on saanut kasvatettua palvelunsa myyntiä. Automaatioiden markkina kasvaa kuitenkin kovaa vauhtia kuten Valor-partners mm. Lianan esittelyssä toi esiin.

Mielenkiintoisena kysymyksenä on, että jos Liana saa paikallista hyvää markkinapeittoansa laajennettua kv-tasolle, niin siinä piilee se potentiaali. Kuten tosin usein monella muullakin suomalaisella kansainvälistyvällä yrityksellä. Ainakin referenssit antaisivat ymmärtää sekä suhteellisen pitkä historia eri maista, että palvelulle on kysyntää.

1 tykkäys

Kuuntelin tossa sivukorvalla päivällä Petrin (Gostowski) Alma Median tj:n haastattelun ja ihan hyvät fiilikset jäi. Siitä muistui tämä keissi mieleen ja kuinka paljon se treidaakaan alle osiensa summan. Siis jo pelkästään nettokassa ja tuo Alman omistus on kevyesti markkina-arvoa enemmän.

Kuten ylempänä ollaankin juteltu niin arvo ei kaiketi isommin pääse kahleistaan ennen kuin uusien liiketoimintojen pärjäämisestä saadaan lisää näyttöjä. Siispä kyselisinkin, että onko täällä kellään kokemusta Lianan tuotteista ja palveluista? Näettekö näillä millaista potentiaalia? Olisiko kansainvälisen kasvun kiihtyminen mahdollista Ilkan muskeleiden avulla?

Nykäistääs ainakin @Timo_Huhtamaki varovaisesti hihasta, onko mitään näkemystä Lianasta? Bongasin juuri kirjoituksesi Avidlyn ketjusta :+1:

5 tykkäystä

Kyllä Lianan nimi vilahtaa markkinoinnin automaation keskusteluissa ja järjestelmätoimittajien kartoituksissa. Oma tulkintani on se, että ilmiö kysynnän taustalla on sama Lianalla ja Avidlyn edustamalla Hubsportilla, eli tarve markkinoinnin automaatiolle. Molemmat ovat ymmärtääkseni toimivia teknologioita, itselläni ei henk.koht kokemusta Lianasta. Keskeinen ero syntyy käsittääkseni siitä, kenelle kumpikin näistä sopii.

Olen ymmärtänyt, että Liana hyvin pk-firmoille ja Hubspot paremmin isoille ja pitkälle digitalisoituneille. Syynä se, että isot kansainväliset yhtiöt nypläävät yhteen verkkosivustoja, markkinoinnin automaatiota, sisällöntuotannon järjestelmiä, niihin kytkettyjä asiakaspalveluita ja lämpimien liidien kontaktointiin integraatiota myyntipalveluyhtiöiden tai oman myyntiorganisaation järjestelmiin (osa jopa markkinoinnin tehokkuutta seuraaviin erillisiin järjestelmiin). Tällöin kyseessä on aina melkoinen hankehelvetti, joka vaatii järjestelmän toimittajalta/konsulteilta C-tason keskusteluosaamista ja ymmärrystä siitä, miten järjestelmät keskustelevat. Tämä korostuu, mitä digitaalisempi bisnes asiakkaalla kyseessä. Tässä Hubspotilla on minusta selkeää kilpailuetua ja he myös ohjaavat asiakkaita näille Elite-partnereille, joilla korkein projektijohdollinen osaamistaso ja ymmärrys integraatioista (Avidly muuten yksi näistä kuudesta korkeimman Elite-tason partnereista globaalisti).

En ihmettelisi, jos markkina-asemat näyttäisivät muutaman vuoden päästä siltä, että Liana on onnistunut valloittamaan Suomessa pk-firmoja ja Hubspot miinoittanut isot, kansainväliset yritykset ja verkkokaupan toimijat.

1 tykkäys

Jes, kiitos näkemyksestäsi :pray:

Vastaa tuo asemointi markkinan suhteen myös sitä mitä Liana itse toi ilmi:


https://227yoy2u7xplqdkjz2zs3tyy-wpengine.netdna-ssl.com/wp-content/uploads/Tiedotustilaisuus-1401202.pdf

Kassaa on myös lisää yritysostoille ja Alman osingot kilahtelevat jatkossakin kassaan. Löytyisiköhän markkinoilta sopivaa Hubspot-osaajaa sopuhintaan :sweat_smile:

Ilkan arvostus mataa niin alhalla, että tuon Lianan kasvun saisi periaatteessa ihan optiona nykykurssilla. Ei pitäisi ainakaan valtavasti ihan hetkeen olla laskuvaraa mielestäni, kun jo osinko antanee jotain selkänojaa ainakin joksikin aikaa. Tietty se jos Lianaan ja muihin joudutaan lappamaan rahaa ihan tolkuttomasti.

1 tykkäys

Tuskin etsivät Hubspot -yrityksiä markkinoilta, koska Lianalla on omat kilpailevat ohjelmistot. Lianan kasvua pitäisi tulla 1) Ilkan nykyisten asiakkaiden kautta ristiinmyynnin ansioista, 2) jatkokehittämällä omia ohjelmistoja, ja 3) yritysostoilla, joiden päämotiivi on uudet asiakkuudet.

Hyvin avattu Lianaa ko. tiedotustilaisuuden 14.1.2020 esityksessä. Potentiaali on valtava!

1 tykkäys

> Olen ymmärtänyt, että Liana hyvin pk-firmoille ja Hubspot paremmin isoille ja pitkälle digitalisoituneille.

Tullut itekkin tässä tutustuttua tuon Lianan konseptiin heidän referenssien kautta. Äkkiseltään vaikuttaisi juurikin tältä, että Liana sopii hyvin pk-firmoille, mutta ehkä hieman eriävänä näkemysenä en usko, että Hubspot on isompien toimijoiden valinta. Hubspot kannustaa ottamaan suuren osan ratkaisuistaan suoraan sen Cloudin alta. Mitä isompi toimija sitä enemmän useasti irrallisia ja itsenäisiä järjestelmiä on. Etenkin CRM:n osalta. Ainakin Capterran sivuilta tarkasteltuna näyttäisi siltä, että SalesForce on enemmän kiinni noissa tosi isoissa asiakkaissa.

> En ihmettelisi, jos markkina-asemat näyttäisivät muutaman vuoden päästä siltä, että Liana on onnistunut valloittamaan Suomessa pk-firmoja ja Hubspot miinoittanut isot, kansainväliset yritykset ja verkkokaupan toimijat.

Liana ja Hubspot näyttäisi kilpailevan aika pitkälti samoista asiakkaista oman ja tuon niiden esitteen mukaisesti. Hubspot ei välttämättä ole paras verkkokaupoille, koska niissä on tyypillisesti isot asiakasmäärät ja Hubspotin hinnoittelu taitaa käsittääkseni perustua käyttäjämääriin.

> Kassaa on myös lisää yritysostoille ja Alman osingot kilahtelevat jatkossakin kassaan. Löytyisiköhän markkinoilta sopivaa Hubspot-osaajaa sopuhintaan

Ilkallahan itse asiassa oli ennen Lianaa jo osaamista Myynninmaailman kautta Hubpsotista:

Äkkiseltään voisi kuvitella, että Myynninmaailma on konsultoinut myös Ilkan ylintä johtoa tuosta Lianan kilpailueduista ennen ostopäätöstä.

Toki tuo kilpailuasetelma pitää vielä huomioida, että Liana taitaa erottua sillä että automaatiot ovat vain yksi sen ratkaisuista. Verkkosivut luettelee kuusi kappaletta. Voisi jopa kuvitella, että pieni focus voisi tuoda vielä enemmän lisäarvoa?

1 tykkäys

Itse toivoin Ilkalta lähinnä kassarahojen jakamista osinkoina, Alma-osakkeiden jakoa, lehti- ja painobisnesten myyntiä ja rahojen jakoa. Ts likvidointia. En jotenkin näe että Ilkan omistusten arvo voisi muuten realisoitua osakkeen omistajille. Osien summa 5,59 EUR vs kurssi 3,4, vaikka >4EUR on puhtaasti likvidiä käteistä ja Alman Media osakkeita

No Ilkka osti Lianan, ihan mielenkiintoiselta vaikuttaa tuo Lianan tarjonta.
Vaikka maailma on mennyt digiin jo pitkään, kyllä se uutta boostia saa koronasta. Depth kasvaa eli tehdään enemmän asioita, ja Scope eli lisää käyttäjäkuntaa
Ja SaaS hyvä asia potentiaalisen kannattavuuden ja monistettavuuden kannalta

Itse en kyllä osaa yhtään arvioida onko Liana voittaja vai luuseri.

Sama! Sinällään ihan kiehtova, että tällasen klassisen arvosijoituksen sisällä saattaisi muhia kiinnostava SaaS-bisnes. Edelleen vielä huutelen, että joskos täällä löytyisi vielä paremmin tämän ymmärtäjiä. Oliko vaikka @Raha-aasi näkemystä? Entäs millaisia polkuja @Petri_Gostowski maalailisi Lianalle Ilkan hoivissa? Sana on vapaa :slight_smile:

Ainakin tuo raportoidaan omana segmenttinään nykyään, niin sen kehitystä on ainakin lukujen valossa helppo seurata. Lianan nettisivuilta:
kuva

Osarin 1-6/2020 markkinoinnin ja viestinnän teknologiapalveluiden liikevaihto palttiarallaa 7m€ ja liikevoitto 250k€, että ilmeisesti about edellisen vuoden tahdissa mennään?

Itse toivoin Ilkalta lähinnä kassarahojen jakamista osinkoina, Alma-osakkeiden jakoa, lehti- ja painobisnesten myyntiä ja rahojen jakoa. Ts likvidointia.

Jotenkin on kyllä sellainen mielikuva tullut Pyysingin (taisi olla Nordnetin sijoituskoulussa 12/2019) kommenttien kautta, että tämä ei liene kovin todeinnäköinen skenaario Etelä-Pohjanmaalla.

Sama! Sinällään ihan kiehtova, että tällasen klassisen arvosijoituksen sisällä saattaisi muhia kiinnostava SaaS-bisnes.

Joo Saasin jatkuvuus näyttäisi olevan hyvällä tasolla yrityksessä ja tässä on huomioitavaa, että Liana on tainnut pidemmän aikaa tarjota tätä SaaS-mallilla, eli ei ole tehnyt transformaatiota projektiliiketoiminnasta jatkuvaan liiketoimintaan. Tosin osa ratkaisuista taitaa olla ja onkin projektipainotteisia kuten esim. verkkosivustot ja verkkokaupat.

Edelleen vielä huutelen, että joskos täällä löytyisi vielä paremmin tämän ymmärtäjiä.

En väitä olevani järkyttävän syvällä skenessä, mutta mainostoimistomaailma on tuttu ja tiedän, että Lianan tuotteet ovat tunnettuja markkinointi- ja viestinähenkilöiden piirissä. Etenkin tuo LianaPress ratkaisu, jonka toinen kilpailija on Suomessa STT.

Voisinkin avata myöhemmin tuota ymmärrystäni Lianan tarjoomasta vs vastavat ratkaisut. Pitää vielä keskustella muutaman tutun kanssa, jotka toimivat läheisesti näiden ratkaisuiden kanssa.

3 tykkäystä

Näkisin, että itsenäisenä toimijana Lianan keskeiseksi haasteeksi muodostui laajentuminen suhteellisen laajalle alueelle. Liiketoimintamallin ja tarvittavan alueellisen skaalan puutteen takia tulorahoituksen turvin kasvaminen muodostui haasteeksi, mikä laukasi tarpeen rahoitukselle. Osin tämän seurauksena Ilkka-Yhtymä tuli kuvioihin, sillä uudella omistajalla oli tarjota etenkin resursseja (pääoma) kasvuun.

Nyt kun tämä asia on korjattu, niin pitkälti se on vaan kyse siitä, miten onnistuneesti pääomaa käytetään kasvuun. Tuotteiden uskon olevan kunnossa, joten kasvun avain on onnistunut asiakashankinta. Tätä arvioisin yhtiön vauhdittavan yritysostoilla, joissa halutaan nimenomaan ostaa asiakkuudet eikä sinänsä teknologiaa. Tämän onnistuminen on myös avainasemassa arvonluontiin, kun kasvun pitäisi skaalautua SaaS mallilla aikanaan.

Tuosta case Lianasta tarkemmin laajassa raportissa sivulla 10

5 tykkäystä

Ilkalta tuli Q3-luvut, jotka taisi ylittää kaikkien odotukset! :smile:

HEINÄ-SYYSKUU 2020

  • Liikevaihto 11 462 tuhatta euroa (8 639 tuhatta euroa)
  • Liikevoitto 1 263 tuhatta euroa (406 tuhatta euroa)
  • Oikaistu oman toiminnan liikevoitto 986 tuhatta euroa (100 tuhatta euroa)
  • Liikevoitto 11,0 prosenttia (4,7 %) liikevaihdosta ja oikaistu oman toiminnan liikevoittoprosentti 8,6 (1,2)
  • Nettorahoituserät olivat 249 tuhatta euroa (-77 tuhatta euroa).
  • Voitto ennen veroja 1 512 tuhatta euroa (330 tuhatta euroa) ja katsauskauden tulos 1 466 tuhatta euroa (313 tuhatta euroa).
  • Tulos/ osake 0,06 euroa (0,01 euroa)

image

Ilkka-Yhtymän Q3-luvut ulkona! Liikevaihto täysin odetusti kasvoi kolmanneksen, mutta kannattavuus ylitti kirkkaasti odotukset. Pikavilkaisulla näyttää siltä, että Media- ja markkinointipalvelut ja Markkinoinnin ja viestinnän teknologiapalvelut (Liana) meni odotuksien yli suhteellisen selvästi. Tarkemmat kommentit huomisen rapparissa tuttuun tyyliin

2 tykkäystä

Hei,

Tuli kyllä hieno tulos tänään Ilkalta ja ennen kaikkea mieltä lämmittää tuo Lianan osuuden merkitys jo tässä kohtaa.

  • Liikevaihdon ylitys ennusteista
  • Selkeä ylitys liikevoiton osalta

Kivasti myös EPS kolme kertaa ennakoitua parempi. Positiivista oli myös se, että tuo Lianan SaaSsin osuus on tosiaan 85%.

Palaanpa noihin aiemmin lupaamiini tuotteisiin vielä myöhemmin, kun saan tosiaan diskurssit käytyä asiaatuntevien kanssa.