Indeksirahastot ja ETF:t tulevaisuuden sijoituskohteina

Menee vero 600e tuotosta.

Samoin menee vero 1500e tuotosta.

1000e sääntö koskee koko vuoden kaikkia yheenlaskettuja luovutuksia. Esimerkissäsi siis se olisi tuo 7500e. Sun todella pitäisi myydä max. tonnilla jotta saisit mahdolliset tuotot verottomasti.

2 tykkäystä

Molemmissa tapauksissa menee verot tuotoista, molemmissa teet 7500€ myynnin. Myynti saa olla vuodessa max 1000€, jolloin veroja ei mene tuotoista. Aukesko?

6 tykkäystä

Olikos tuolla ETF:n kotipaikalla merkitystä verotuksen tai muun suhteen, että onko se Irlanti vai Luxemburg, kun kyseessä on Eurooppaan sijoittava ETF? :thinking:

Vertailussa on LYP6 vs EUNK. Tiedostan, että rahastojen kuluissa on hieman eroa ja seuraavat eri indeksiä, mutta tämä kotipaikka jäi häiritsemään…

Mitä täällä miettivät varmasti runsasjoukkoiset EUNL:n omistajat? Oletteko siirtäneet painoa pois, pitäneet vai lisänneet suunnitelmien mukaisesti?

Indeksit nostaa ja laskee maapainoja ajallaan, itse ei tarvitse kuin sijoittaa.

9 tykkäystä

Kuinka isona riskinä näette itse Nordnetin tuossa Nordnet Suomi indeksirahastossa?

Eli kuinka korkeana pidätte riskiä, että Nordnet lätkäisee kulut tai lakkauttaa/yhdistää rahastoa johonkin toiseen? Voittoa tavoitteleva yhtiö kun kuitenkin on…

Toki melkoisen somemyrskyn tuosta saisi aikaan. En ole kuitenkaan lainkaan vakuuttunut että Nordnet tuosta hätkähtäisi, vrt. Reagointi viimeaikaiseen kirjautumissekoiluun.

Olen sijoitellut tuohon pieniä summia jo vuodesta 2014. Nyt on kytenyt ajatus luopua suorista Suomilapuista kokonaan ja sijoittaa kyseiset varat tuohon mm. Verotehokkuuden vuoksi.

Nopea laskutoimitus: Jos nostaisivat kulut 0,15 ( & Co OMX Helsinki 25) tasolle ja tällä hetkellä rahastossa sijoituksia: 689m €. Tämä tekisi noin 1m rahaa vuodessa. Nordnet liikevaihto oli viime vuonna n 470m €.

Milli lisää liikevaihtoa olisi n. 0,2% kasvu, eli vaikutus on olematon. Itse siis näkisin tämän rahaston pysyvän “markkinointi kuluna”. Jos jatkaa sillä että rahastot ovat markkinointia. Niin optimaalisinta olisi pitää ne yksinkertaisina ja ymmärrettävinä. Siinä on aika iso kynnys alkaa yhdistelemään vs sen aiheuttama somemyrsky, luottamuksen menetys + yhdistymisestä tulevat kulut.
Disclaimer: Laskut tehtiin aamukahvia keitellessä, joten en sijoituspäätöksiä tähän perustaisi.

10 tykkäystä

Nordnetissä näyttää nyt olevan Avantis Small Cap Value ETF:lle (AVWS) olevan ruotsinkielinen KIID tarjolla. Huhujen mukaan omistajiakin on jo Nordnetissä.

Jokohan mahtaa ostonapin painaminen johtaa toivottuun tulokseen huomenna? Viimeisten markkinaliikkeiden jälkeen ei olisi ZPRV:n vaihtaminen tuohon enää kovinkaan kamalan kokoinen verotustapahtuma.

Osteltu onnistuneesti, jo torstaina.

Nyt onnistuu toimeksiannon tekeminen myös AVEM:lle.

Nämä pitäisi vielä vinkua kuukausisäästöön ja lainoitusasteetkin täytyisi saada.

7 tykkäystä

AVWS ihan ok mutta saisi vaan olla etf -kk-säästöohjelmassa ja kulutkin hitusen kalliin oloiset; 0,39%

Löytyykö jotain halvempia vastaavia?
Ja mikä olisi mielestäsi kohtuullinen kulu aktiivisesti hallinnoidulle rahastolle?

2 tykkäystä

Oli aktiivinen tai passiivinen niin alle 0,20% oltava ETF:n TER

Hei,

Uusi tällä palstalla joten voi olla että asia varmana käsitelty jo, mutta mitä rahastoja tai ETF:iä suosittelisitte jos kriteerit ovat seuraavat:

1. Luotettava toimija
  2. Kasvuosuus
  3. Suurempaa indeksiä seuraava
  4. Matalat kulut
  5. Fyysinen replikointi
  6. Plussaa jos Nordnetin kksäästösopimuksella

Tässä mielestäni paras vaihtoehto nuilla kriteereillä

11 tykkäystä

No katsos vaan, oli mennyt nuo loppuviikon viestit jostain syystä ohi. Sain itsekin osteltua. Verovaikutus vaihdossa jäi varsin maltilliseksi. Nyt mennään sitten seuraavanlaisella:

41% JPGL
37% AVWS
12% XDEM
8% 5MVL

Jatkossa on sitten hyvä rauhassa miettiä mihin suuntaan haluaisi noiden painotuksia muutaman kuukauden välein lisäostoksilla järjestää.

3 tykkäystä

Nyt on ilmeisesti sekoitettu mielessä neutraaleihin markkina-arvopainotettuihin indeksirahastoihin. Tuohon hintaan ei faktoripainotuksia ole tarjolla. Lähimmät AVWS:ää vastaavatkin (ZPRV, ZPRX) ovat 0,30%. Harvoja tuon alle meneviä on JPGL (0,19%) jossa taas ei tuota small cappia ole ollenkaan. Jopa ihan neutraali small cap -rahasto (IUSN) on sekin 0,35%.

Mikäli kulut on tärkein valintakriteeri, niin kannattaa selvitellä todellisia kuluja eikä tuijotella pelkkää TER:iä.

Mitä tarkoitat viimeisellä lauseella? TER:nhän nimenomaan tulisi sisältää kaikki kulut lukuunottamatta kaupankäyntikuluja ja olla vertailukelpoisia EU:n laajuisesti.

Olisikohan suurimmat erot kokonaiskulujen ja TER:n välillä ainakin esim. kaupankäyntikulut, lähdeveron pidätykset, ja träkkivirhe. Varmaan lisääkin vaikuttavia löytyy.

RR-foorumin yampun googlesheetissä taitaa löytyä kattavimmat arviot näistä eri UCITS-rahastoille. Sieltä poimintoina esim:

SPYI 0.17 → 0.43
EUNL 0.20 → 0.44
JPGL 0.19 → 0.84
ZPRV 0.30 → 0.65
ZPRX 0.30 → 0.70
IUSN 0.35 → 0.59

Olettaisin että small capissa jos jossain varsinkin noiden kaupankäyntikulujen merkitys korostuu, kuten listastakin näkee.

9 tykkäystä

Markkinoiden ajoittaminenhan on mahdotonta ja siihen ei pysty kokeneet ammattilaisetkaan.

Läheisellä on rahasto johon on säästänyt puolisentoista vuotta ja nyt parhaillaan meneillään oleva lasku on viemässä tuotot.

Nyt on kysellyt neuvoa, että myisikö pois kun vielä on hiukan plussalla ja ostaisi tuonnempana takaisin, kun uskoo että lasku tulee vielä jatkumaan.

Täällä on tietäväistä ja ystävällistä väkeä, niin rohkaistun kysymään mielipidettä että olisiko järkevä veto myydä?

Itse kallistuisin sanomaan että myy vaan.

Pidä ja myy vaihtoehtojen lisäksihän on olemassa myös valinta myy osa. Itse olen saattanut myydä esimerkiksi 10% salkusta, jolloin jos olen ollut väärällä, olen väärässä vain 10%:lla ja oikeassa ollessani pääsen tankkaamaan halvemmalla tällä 10%:lla.
100% summalla toimiminen on todella voimakas kannanotto oikeassa olemiselle.

6 tykkäystä