Indeksirahastot ja ETF:t tulevaisuuden sijoituskohteina

Olen itse seuraillut tätä foorumia nyt aktiivisesti muutaman viikon ajan. Tämä on kyllä loistava paikka saada tietoa ja näkemyksiä tällä hetkellä vallitsevasta maailmantilanteesta niin talouden kuin muidenkin asioiden osalta. Sijoitusmielessä muissa ketjuissa on paljon tietoa osakkeisiin liittyen sijoitus muotona, mutta indeksirahastoista ja ETF:stä en löytänyt oikein tietoa. Nekin on kuitenkin olleet aika paljon esillä muualla ja niillekin löytyy vahva kannattajakuntansa. Itseäni ne alkoivat myös kiinnostamaan suorien osakeomistusten lisäksi eri viestiketjussa nousseen kommentin perusteella.

Ajattelinkin, että olisiko tähän viestiketjuun mahdollista kerätä näihin sijoituskohteisiin perehtyneiden ammattilaisten ajatuksia ja vinkkejä tulevaa nousukautta varten. Itse olen täysin noviisi ETF:ien suhteen ja indeksirahastoihin en ole myöskään suuremmin tutustunut. Kiitokset ajatuksista ja vinkeistä jo etukäteen!

10 tykkäystä

Hyvä aihe, ja avaus!

Mutta

rajaisi ainakin minut pelkäksi kysyjäksi ja lukijaksi.

Mä olen sijoittanut rahastoihin kuukausisäästöllä passiivisesti reilu 20v, joista 18v tietämättömänä ja asiantuntemattomana kalliskuluisiin pankin rahastoihin. Tällä hetkellä tosin Nordean eläkesäästössä kiinteä 3.5% korko on ihan jees, vaikka kuluja onkin tullut makseltua.

Nyt mulla on tuo kiinteäkorkoinen sijoitus edelleen, varmaan 45%, samalla eläkesäästötilillä Nordeassa on 25% käteisenä “vakuutustilillä” (tiputin vasta ihan viime aikoina käteiseksi). Oman simuloidun “riski-etf”:n rakensin Nordeaan, siellä on vety- ja cleantech-osakkeita, ja pari muuta pientä teknologiafirmaa, ehkä reilu 1% tuolla. Pääasiallisena “pelikassana” on Nordnetissa tarkoitus käyttää ETF:iä, salkku näkyy Sharevillessä.

Tällä hetkellä itse uskon passiivisiin indeksi-ETF:iin hyvin vahvasti, johtuen viime vuoden intensiivisestä koodaamisesta ja simuloinneista: Käytännössä minkä vaan osakeportfolion optimointi johti siihen, että indeksi-ETF:t olivat se kustannustehokkain (edit:todennäköisin) tie onneen. Löysin hyvin vähän perusteita ainakaan pelkän osakkeen hinnan (+osingon) kehityksen perusteella tehdä muunlaisia sijoitusratkaisuja.

Osakepoiminta tarvitsisi muunlaista ylivertaista tietoa, joten en siihen ole nyt lähtemässä. Mutta ihan pari viime viikkoa on ollut viruksen vuoksi tällaista tietoa.

Nyt olen viimeiset viikot pelannut inverse-ETF:ien kanssa ja saanut Nordnetin salkun takaisin vähän plussalle tänä vuonna. En tiedä onko enää maanantaina plussalla, koska jätin pienen shorttiposition viikonlopuksi. Tämän pelaamisen on mahdollistanut tämä foorumi ja sen tuoma “ylivertainen” käsitys koronaviruksen vaikutuksesta pörssikursseihin.

Mitä edemmäs mennään, sen vaikeammaksi tämä koronapeli pitkillä ETF-shorteilla käy. Tällä hetkellä pohdin yötä päivää otollista hetkeä napata taas kiinni perusindeksiin, varmaankin joko Nasdaq tai SP500. Ja myös teenkö sen vivulla vai ilman. Jossain kohtaa varmasti vipua, mutta mikä on se oikea hetki.

Vivulla tarkoitan esimerkiksi 2x Long ETF:ää, en Nordnetin lainaa. Näissä on se hyvä puoli, että margin call ei iske ja periaatteessa on mahdollista 2x vipu.

Vertailuna pidän Nasdaq100-indeksiä, jonka haluan pitkässä juoksussa päihittää, edes vähän.

Disclaimer: Tämä ei ole missään nimessä suositus kenenkään, varsinkaan aloittelijan, rakentaa sijoitusstrategiaansa minunlaiseni puhtaan amatöörin juttujen varaan.

Edit: niin, ja passiiviset indeksirahastot, kuten Superrahastot tai Handelsbanken USA varmasti ihan hyviä juttuja myös tasaiseen varallisuuden kartuttamiseen, mutta niillä “kaupankäynti” on todella hidasta.

1 tykkäys

Yritä esittää jotain askarruttavia kysymyksiä, niin on helpompi vastata/etsiä kyseinen tieto itse. ETFstä on vain niin paljon tietoa että vaikea lähteä lähteä vaan kirjoittamaan.

Mutta esim. nordnetin sharevillessä usein kehuttu ETF kombo on IS3N + EUNL. IS3N kattaa kehittyviä markkinoita hyvin, ja EUNL taas kehittyneet, jossa esim USA n. 60% painolla.

ETFllä voi myös sijoittaa johonkin tiettyyn toimialaan - puhtaasta energiasta/vedestä aina tekoälyyn/robotiikkaan. Jos yrittää näillä etsiä jotain tulevaisuuden megatrendejä, kannattaa varmaan miettiä onko toimiala sellainen, missä voittaja vie kaiken, jolloin ETF joka sijoittaa esim 100 kpl toimialan yrityksiä, saattaa sijoittaa siihen voittajaan, mutta loput 99 on konkurssissa. Ja vaikka veikkaus “tulevaisuuden megatrendistä osuisi oikeaan” saattaa itse ETF ottaa pahemminkin turpaan. Yhtälailla kannattaa miettiä onko toimiala jo kuplassa esim. kannabis osakkeet.

2 tykkäystä

Joo hyvä!

Tämä on ETF-sijoittamista, ei pelaamista, kuten minulla nyt! :+1:
Varmaan huono juttu, että kirjoitin aikaisemman viestini tähän ketjuun :face_with_hand_over_mouth:

Kiitos palautteesta ja ajatuksista. Täytyy ensi tutustua tähän maailmaan nyt jatkossa enemmän ja esittää tarkentavia kysymyksiä. Työtähän se vaatii. Eli maantieteellisiä ja toimialakohtaisia selvityksiä tekemään vaan! Ehkäpä vaan koetin päästä itse helpommalla ja onkia teiltä suoria vinkkejä rahastoista ja etf:stä… Etf opas esille ja töihin siis. Ja pitää myös tutustumaan noihin indeksirahastoihin tarkemmin. Tässä viime viikot tullut seurattua tuota osakerallia ja tehtyä suunnitelmia niiden suhteen vaan.

1 tykkäys

Tuossa vähän luettavaa ja kuunneltavaa, joilla pääsee alkuun.

https://www.salkunrakentaja.fi/markkinat/rahastot/etf-perusteet/

4 tykkäystä

Kiitoksia :+1:

Juu ei oteta. Tuo prosessi vaan tarkoittaa sitä, että yleensä sen sinun myymäsi osuuden ostajana on joko markkinatakaaja tai AP. Tähtien osuessa kohdilleen käsittääkseni voi olla toinen piensijoittaja kaupan toinenkin osapuoli, mutta ilmeisesti todella harvoin näin on. Tokihan se on sinänsä melko merkityksetöntä sijoittajan kannalta kuka ne laput ostaa tai myy kunhan likviditeettiä löytyy.

Alkuperäinen hypoteesini taisi olla, että ETF:ien ja myös muiden indeksirahastojen suosio lisää markkinalla tuota kaikki ylös ja kaikki alas liikehdintää tälläisenä aikana. Se perustuu nimenomaan ETF:ien osalta tuohon, että sen ETF:n sisäänleivottuna mekanismina toimii tuo AP-toimijoiden aktiivisuus myös kohde-etuusmarkkinoilla. Perinteisemmissä indeksirahastoissahan tuo toimii vielä suoraviivaisemmin, kun rahastot joutuvat lähtee myymään markkinoille lappuja sitä mukaan, kun sijoittajat vetävät rahojaan pois eikä sielläkään rahaston hoitaja lähde valitsemaan mitä myy vaan laittaa indeksipainolla lappua laitaan.

Onko laittaa linkkiä missä todettaisiin että jälkimarkkinoilla vastapuolena olisi aina MT / AP? Itse on löydä mitään tästä.

En kyllä löytänyt tähän hätään, joten voi olla että olen väärässä tässä asiassa. Jostain on päähäni pinttynyt, että suurimman osan aikaa vastapuolella on markkinatakaaja tai AP, mutta tosiaan en nyt löytänyt nopeasti tuohon aukotonta dataa. Kuitenkin se on suht merkityksetöntä sen kannalta liikuttaako “passiiviset” rahastot markkinoita vai ei.

Juu, tuleehan se myyntipaine sieltä läpi jos ei ole kukaan ostamassa. Ja onhan se muutenkin perussijoittajalle se ja sama kuka siellä vastapuolella on. Kuulostaa vaan raskaalta prosessilta että jokainen etf mitä ostetaan/myydään pilkotaan/kasataan joka kerta, kun melkein aina joku on kuitenkin tekemässä sitä vastakkaistakin sijoituspäätöstä. Eli MTllä olisi joka sekunti 100 000 kpl etfiä pilkottavana ja laitaan myytäväksi, ja samoin 99 998 kpl ostettavana ja koottavana.

Rahastot joutuvat luonnostaan taistelemaan keskenään ns. “katkeraan loppuun asti”, jolloin joku joutuu lopulta tappionsa nielemään ja uuteen kauteen karva kurkussa nöyrtymään…

Moon sitä mieltä ollut aina, aina…


Jenkeissä kursseja liikuttavat hedget…

Mikseivät tilaisuuden tullen myös Shorthexissäkin…???

1 tykkäys

Costs to borrow ETFs jumps as volatility spikes
Uusia asioita itselleni ETF:ien lyhyeksi myynti ja “create to lend”.

1 tykkäys

Jos voisit refereoida, olisin kiitollinen! Artikkeli on maksumuurin takana

The spike in volatility across financial markets due to the coronavirus pandemic has sparked a surge in the use of exchange traded funds by market makers and other institutional investors that want to protect their positions from wild price swings.

The cost to borrow many of the largest and most heavily traded ETFs has jumped by an average of 40 per cent, reflecting the steep increase in demand.

“Investors and portfolio managers who turned to derivatives, such as options and swaps, to try and hedge their long exposure have been shocked to see premiums [costs] explode as volatility has surged higher. Many of these investors and portfolio managers turned to the ETF market to create hedges and alpha plays [profitable trades] in this volatile market,” said Ihor Dusaniwsky, managing director predictive analytics at S3 Partners, a New York-based data provider.

“The order book on S&P e-mini futures [the most widely used derivative contract] has become thinner and we have seen extremely elevated levels of trading for SPY throughout March,” said Marcus Miholich, head of the ETF capital markets group in Europe at State Street Global Advisors.

The surge in ETF borrowing costs has surprised observers. Borrowing costs are generally low because ETF providers are allowed to create new ETF units and to lend these to brokers to support liquidity in what are known as “create to lend” transactions. In addition, many institutional investors are sitting on large ETF positions, which they can lend out in return for a fee.

1 tykkäys

Kiitos!

1 tykkäys

Inverse etf salkun suojaamiseen. Onko järkeä?

Pidempi aikaiseen suojaamiseen ei. Päivänsisäiseen kauppaan miksipä ei.

1 tykkäys

Tuommoista katselin kuin Xtrackers S&P 500 2x Inverse Daily Swap UCITS ETF. Taitaa asia olla niin ettei noita ole tarkoitettu pidempään pitoon. "Indeksi on suunniteltu tekemään tämä vain päivätasolla, mitä ei voi rinnastaa lyhyen position ottamiseen päivää pidemmiksi ajanjaksoiksi. Rahaston kehitys yhtä päivää pidempinä ajanjaksoina ei välttämättä ole käänteisesti suhteessa tai symmetrinen kohdeindeksin tuottojen kanssa. Rahasto on tarkoitettu sijoittajille, jotka haluavat ottaa hyvin lyhyen position kohdeindeksiin ja joiden sijoituksia ei ole tarkoitettu osta ja pidä -sijoituksiksi. "
Kyllä tuokin olisi kuitenkin salkkua suojannut viimeisimmässä kuopassa, kun käppyrää katselee. Onkohan normibullerolle mitään parempaa tuotetta mitä voisi pitää kuukausia salkussa salkun suojana?

1 tykkäys

Tässä mun lista inverse-ETF:stä (Nordnet):

  • Lyxor ETF EURO STOXX 50 Daily Short
  • Lyxor ETF Daily Short DAX x2
  • Xtrackers ShortDAX x2 Daily Swap UCITS ETF 1C
  • ETFX DAX 2x Short Fund (ShortDAX x2)
  • Amundi ETF Short MSCI USA Daily UCITS ETF
  • Xtrackers S&P 500 2x Inverse Daily Swap UCITS ETF 1C

Mä olen käyttänyt tuota xtrackersin tuotetta, mutta Amundilla oli helpompi käydä kauppaa. Noissa DAX ja Euro Stoxx -tuotteissa kaupankäynti vielä vaikeampaa, ja pelotti nuo shorttikiellot Euroopan pörssessä (Italian ja Espanjan osakkeet).
Edit. vaikeampaa siksi, kun vaihto on sen verran pieni, että kauppoja ei synny juuri sillä minuutilla kuin haluaa. Mutta sitten muutaman kerran olen huomannut, että joku on ollut hädissään lapun kanssa, kun ei ole saanut kaupaksi, niin on sitten tarttunut mun sikahärskiin tarjoukseen.

Olen myös ollut “longina” näissä ETF:ssä, ja toimi hyvin, kun kurssit laski. Vastapompussa tulee sitten takkiin kunnolla.

Tuo varoitusklausuuli epäsymmetrisyydestä pitää olla toki, mutta näissä tuotteissa tuo vipu on sen verran pieni, että muutaman päivän tai viikonkaan positioilla ei tuo epäsymmetrisyys yleensä tunnu missään. Omasta mielestäni.

Toiminut myös ihan jees salkun suojaamisessa, jos on paljon eri tuotteita salkussa, ja myös runsaasti käteistä. Yhdellä tuotteella voi välttää niiden n kpl muiden tuotteiden veivauskulut.

2 tykkäystä