Hyvä aihe, ja avaus!
Mutta
rajaisi ainakin minut pelkäksi kysyjäksi ja lukijaksi.
Mä olen sijoittanut rahastoihin kuukausisäästöllä passiivisesti reilu 20v, joista 18v tietämättömänä ja asiantuntemattomana kalliskuluisiin pankin rahastoihin. Tällä hetkellä tosin Nordean eläkesäästössä kiinteä 3.5% korko on ihan jees, vaikka kuluja onkin tullut makseltua.
Nyt mulla on tuo kiinteäkorkoinen sijoitus edelleen, varmaan 45%, samalla eläkesäästötilillä Nordeassa on 25% käteisenä “vakuutustilillä” (tiputin vasta ihan viime aikoina käteiseksi). Oman simuloidun “riski-etf”:n rakensin Nordeaan, siellä on vety- ja cleantech-osakkeita, ja pari muuta pientä teknologiafirmaa, ehkä reilu 1% tuolla. Pääasiallisena “pelikassana” on Nordnetissa tarkoitus käyttää ETF:iä, salkku näkyy Sharevillessä.
Tällä hetkellä itse uskon passiivisiin indeksi-ETF:iin hyvin vahvasti, johtuen viime vuoden intensiivisestä koodaamisesta ja simuloinneista: Käytännössä minkä vaan osakeportfolion optimointi johti siihen, että indeksi-ETF:t olivat se kustannustehokkain (edit:todennäköisin) tie onneen. Löysin hyvin vähän perusteita ainakaan pelkän osakkeen hinnan (+osingon) kehityksen perusteella tehdä muunlaisia sijoitusratkaisuja.
Osakepoiminta tarvitsisi muunlaista ylivertaista tietoa, joten en siihen ole nyt lähtemässä. Mutta ihan pari viime viikkoa on ollut viruksen vuoksi tällaista tietoa.
Nyt olen viimeiset viikot pelannut inverse-ETF:ien kanssa ja saanut Nordnetin salkun takaisin vähän plussalle tänä vuonna. En tiedä onko enää maanantaina plussalla, koska jätin pienen shorttiposition viikonlopuksi. Tämän pelaamisen on mahdollistanut tämä foorumi ja sen tuoma “ylivertainen” käsitys koronaviruksen vaikutuksesta pörssikursseihin.
Mitä edemmäs mennään, sen vaikeammaksi tämä koronapeli pitkillä ETF-shorteilla käy. Tällä hetkellä pohdin yötä päivää otollista hetkeä napata taas kiinni perusindeksiin, varmaankin joko Nasdaq tai SP500. Ja myös teenkö sen vivulla vai ilman. Jossain kohtaa varmasti vipua, mutta mikä on se oikea hetki.
Vivulla tarkoitan esimerkiksi 2x Long ETF:ää, en Nordnetin lainaa. Näissä on se hyvä puoli, että margin call ei iske ja periaatteessa on mahdollista 2x vipu.
Vertailuna pidän Nasdaq100-indeksiä, jonka haluan pitkässä juoksussa päihittää, edes vähän.
Disclaimer: Tämä ei ole missään nimessä suositus kenenkään, varsinkaan aloittelijan, rakentaa sijoitusstrategiaansa minunlaiseni puhtaan amatöörin juttujen varaan.
Edit: niin, ja passiiviset indeksirahastot, kuten Superrahastot tai Handelsbanken USA varmasti ihan hyviä juttuja myös tasaiseen varallisuuden kartuttamiseen, mutta niillä “kaupankäynti” on todella hidasta.